PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy - navrhovaná stavba či opatření musí vyhovovat i mnoho let po uvedení do provozu - dopravní prognóza stanovuje výhledové údaje o dopravě - zajímá nás výhledová intenzita
2. Prognóza extrapolací dosavadních dat - využívají se dlouhodobé záznamy z průzkumů a sčítání - data se seřazují do časových řad - nejjednodušší je prostá extrapolace - příklad: - krátkodobá prognóza růstu počtu obyvatel, počtu vozidel, stupně automobilizace
3. Čtyři fáze prognózy dopravy Určení objemu výhledových přemisťovacích vztahů Rozdělení přemisťovacích vztahů Dělba přepravní práce Přidělení dopravy na komunikační síť
Určení objemu výhledových přemisťovacích vztahů (vznik přemisťovacích vztahů) - rozdělení území - stanovení objemu dopravy bez ohledu na zdroj a cíl - cest/den (jednosměrné přemístění osoby (nákladu) ze zdroje do cíle) - regresní analýza, hybnost obyvatel
d4 di – objem dopravy (cest/den) O – počet obyvatel oblasti 2 1 6 3 d4 5 O P 4 O – počet obyvatel oblasti P – počet pracovních příležitostí v oblasti
Metoda regresní analýzy y = b1 x1 + b2 x2 + …..bn xn + k y – závisle proměnná, tj. objem dopravy x1, x2,…..xn – nezávisle proměnné, tj. počet pracovních příležitostí a počet obyvatel b1, b2,…..bn – regresní koeficienty k – regresní konstanta
Rozdělení přemisťovacích vztahů - stanovení mezioblastních vztahů - matice mezioblastních vztahů - matematické modely - analogické metody - syntetické metody
Dij – počet přemisťovacích vztahů (cest/den) 2 1 6 3 D45 5 O P 4 Dij = Dji
Analogické metody Dijv = Dijs ּ f /k/ Dijv – mezioblastní vztah výhledový mezi oblastmi i a j Dijs - mezioblastní vztah současný mezi oblastmi i a j f/k/ - funkce koeficientu růstu
Nejčastěji užívané analogické metody - metody jednotného součinitele růstu - metoda průměrných součinitelů růstu - metoda detroitská - metoda Fratarova
Syntetické metody užije se matematický model výchozím údajem je objem budoucí dopravy Obecně : Dijv = Div ּ Pij Dijv - mezioblastní vztah výhledový mezi oblastmi i a j Div – výhledový objem dopravy v oblasti i Pij – pravděpodobnost, že cesty vzniklé v oblasti i budou končit v oblasti j
Dělba přepravní práce Určují se podíly z celkových objemů dopravy na jednotlivé druhy dopravy (osobní, nákladní) a dopravní prostředky (individuální, MHD, pěšky). Většinou se používá procentuální podíl nebo koeficienty odvozené ze současného stavu s přihlédnutím k vývoji (např. stupeň automobilizace)
Dij – počet přemisťovacích vztahů (cest/den) přidělený na druh dopravy (IAD x MHD) 2 1 6 3 5 O P Dij – MHD Dij – IAD 4
Přidělení dopravy na komunikační síť - metoda nejkratší cesty = metoda „vše nebo nic“ - metoda přidělení na více tras - metoda omezené kapacity