Řešení problémů 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEST FOTOGRAFICKÉ PAMĚTI 1 (001)
Advertisements

VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Doporučená literatura: *HUŠEK, R., LAUBER, J.: Simulační modely.. SNTL/Alfa Praha,1987. * NEUSCH L, S. A KOLEKTIV: Modelovanie a simulacia.. SNTL Praha,
Jiří Gazárek, Martin Havlíček Analýza nezávislých komponent (ICA) v datech fMRI, a ICA necitlivá ke zpoždění.
Tvorba didaktického testu z matematiky
Metoda molekulární dynamiky II Numerická integrace pohybových rovnic
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
ROZHODOVACÍ PROCESY PRO VÍCECESTNÉ TELEMATICKÉ APLIKACE Filip Ekl
Genetické algoritmy. V průběhu výpočtu používají náhodné operace. Algoritmus není jednoznačný, může projít více cestami. Nezaručují nalezení řešení.
Koreferát: LISp-Miner a (lékařské) ontologie Vojtěch Svátek.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Optimalizace v simulačním modelování. Obecně o optimalizaci  Optimalizovat znamená maximalizovat nebo minimalizovat parametrech (např. počet obslužných.
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
B.F. Skinner.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Řešení dynamických problémů s podmínkami Pavel Surynek Univerzita Karlova v Praze Matematicko-fyzikální fakulta.
Michal Škop Softwarové zabezpečení průmyslového experimentu (DOE)
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
1. Doplňte logicky za sebou nasledující řádky: 25 bodů 2. Doplňte jedinou čárkou tuto matematickou úlohu správně: 25 bodů 3. Napište něco do tohoto pole:
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2013 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
IC Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.
Systémy pro podporu managementu 2
Diagram příčin a následků (Ishikawův diagram)
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Modelování a simulace MAS_02
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Použitelnost e-knih z pohledu uživatele PhDr. Michal Lorenz, PhD. KISK MU, Brno.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Intuice. Označuje náhlé poznání, chápání nebo rozhodnutí, bývá provázeno pocitem jasnosti a jistoty, ale podloženo zřetelnými důvody. Může být podmíněna.
Dokumentace informačního systému
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA STROJNÍ ÚSTAV PŘÍSTROJOVÉ A ŘÍDICÍ TECHNIKY ODBOR AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ A INŽENÝRSKÉ INFORMATIKY Aplikace objektově.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Implementácia Inspire v ČR Jiří Hradec. INSPIRE v ČR  Gestor transpozice: MŽP, pověřena CENIA  Spolupracuje:Ministerstvo informatiky (vnitra)  Vize.
Alternativy k evolučním optimalizačním algoritmům Porovnání genetických algoritmů a některých tradičních stochastických optimalizačních přístupů David.
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Sylabus V rámci PNV budeme řešit konkrétní úlohy a to z následujících oblastí: Nelineární úlohy Řešení nelineárních rovnic Numerická integrace Lineární.
V experimentu měníme hodnotu jedné nebo několika veličin x i a studujeme závislost veličiny y. - např. měníme, ostatní x i bereme jako parametry ( , ,
Měřické chyby – nejistoty měření –. Zkoumané (měřené) předměty či jevy nazýváme objekty Na každém objektu je nutno definovat jeho znaky. Mnoho znaků má.
Úvod do psychologie Barbara Caková Carl Rogers – Sposob bytia.
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
1 Dopravní simulace Lekce 1:Úvod. 2 Představení Ondřej Přibyl, Ph.D. Schůzky: Konzultační hodiny: dohodou.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
Zpětná vazba k přípravě zákonů a povolování Gustaaf Biezeveld Státní zástupce v oblasti životního prostředí The Hague,
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Pozornost a vědomí.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Tradiční metody vývoje softwaru
DESIGNOVÉ MYŠLENÍ Tento projekt byl financován za podpory Evropské komise. Podpora Evropské komise při vypracování této publikace neznamená, že se Komise.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Řešení problémů 1.
Modelování Transportních Procesů 2
Transkript prezentace:

Řešení problémů 1

Gestalt psychologie Typy myšlení reproduktivní – použití předchozích zkušeností a a strategií produktivní – problém je strukturován podle nových strategií 2

Řešení problémů Produktivní myšlení 3

Typy problémů Dobře strukturované problémy Jasný způsob řešení Matematické úlohy Anagramy Špatně strukturované problémy Dimenzionalita problému není přesně daná nebo odvoditelná Nalezení bytu k pronájmu Psaní knihy

Metody studia řešení problémů Analýza chyb nebo reakčních časů Objektivní měření výkonu Verbální protokoly Přemýšlení nahlas během řešení úlohy Protokoly zachytí použité strategie Počítačové simulace Tvorba modelů které odpovídají výsledkům u lidí

Strategie řešení problémů Algoritmy Systematické procedury Heuristiky Pravidla palce založená na zkušenosti Jsou výkonné a nezaručí správný výsledek

Řešení problému vhledem Vhled je náhle nalezení řešení problému, které následuje po prezentaci zadání. Metcalfe & Weibe (1987) Účastníci výzkumu řešili problém vhledem nebo matematickou úlohu Clip art image from Microsoft.

Metcalf & Wiebe (1987) Účastnící měli každých 15 sekund odhadnout jak daleko jsou od řešení hodnocení: 1-daleko 7-blízko U problému vhledem nastává skokový přechod v hodnocení U matematických problémů je posun v hodnocení plynulý Figure 11.11 from Sternberg text.

Gestalt a teorie vhledu Wertheimer Náhlá restukturace prvků přináší vhled Produktivní myšlení je lepší než naučené asociace Kohler Testoval vhled u zvířat Opičák Sultán naskládal krabice aby dosáhl na banán

Problem Solving - gestalt Jung-Beeman et al (2004) ve studii s použitím fMRI nalezli rozdíly v aktivitě mozkových center při úlohách, které byly řešeny vhledem. Aktivován byl anterior superior temporal gyrus. 11

Problém I Ze stropu visí dva provázky Cíl: Svázat provázky dohromady Problém: Oba provázky nelze najednou chytit Pomůcky: Židle List papíru kleště Jaké je řešení?

Úloha řešená vhledem 13

Řešení 14

Reprezentační změna Je možné pokrýt 62 políček této šachovinice 31 kostkami z domina? 15

Reprezentační změna Kaplan & Simon (1990) nechali účastníky přemýšlet nahlas při řešení problému s šachovnicí. Všichni začali v v duchu pokrývat šachovnici kostkami domina (758,148 možností) Ti, kterým se podařilo vyřešit problém, hovořili o „reprezentační změně“ založené na úvaze… 16

Reprezentační změna Jestliže každá kostka domina reprezentuje objekt, který pokrývá jeden černý a jeden bíly čtverec (překódování) A šachovnice neobsahuje dva černé čtverce (elaborace) Je jasné, že neexistuje rozestavení 3+ kostek, které by pokrylo šachovnici. 17

Reprezentační změna Nakresli 4 čáry jedním tahem, aby byly protnuty všechny hvězdy 18

Reprezentační změna Řešení tohoto problému se nazýva „thinking out of the box“ Řešení je založeno na „změně omezení“ 19

Transfer Negativní transfer Pozitivní transfer Předchozí řešení může ovlivnit strategie dalších úloh Pozitivní transfer Gick & Holyoak zkoumali faktory pozitivního transferu

Chase & Simon (1973) Účastnící byli profesionální šachisté a amatéři Během experimentu si měli zapamatovat co nejvíce figur na šachovnici, které byly náhodné rozmístěné.

Expertní úroveň 22

Experti vs. začátečníci Check student’s understanding of the graph by having them look at graphs and explain the results found.

Rozdíl expertů a nováčků Lepší schémata Organizace znalostí v konkrétní doméně Méně času pro identifikaci problému Vyhledání správných strategií Rychlost a přesnost při řešení

Teorie vzorů Charnes et al. (2001) provedl experiment s nováčky a experty Zaznamenával pohyby očí první vteřinu po prezentaci šachovnice s rozehranou partií Již po tak krátké době experti fixovali daleko více strategicky relevantní figury oproti nováčkům (80% vs. 64%) Experti si pamatují globální struktury herních strategií 25

Kreativita Proces tvorby něčeho, co je inovativní a užitečné Různé pohledy na kreativitu zdůrazňující Produkt Tvořící osobu Proces tvorby Tvůrčí prostředí Syntézu předchozích

Psychometrické testy kreativity Měření osob pomocí úloh zaměřených na tvůřčí proces Guilford (1950) Torrance (1988)

Překonávání funkční fixace Test věšáku na oblečení Dvě minuty na zapsání všech možných využití ramínka STOP START