Křižovatky ČSN 73 6102 Projektování křižovatek na pozemních komunikacích 1. úrovňové - komunikace se protínají nebo stýkají ve stejné výškové úrovni 2. mimoúrovňové - vzájemně propojené komunikace se kříží v různých výškových úrovních Křižovatka musí vyhovovat z hlediska dopravního (kapacitní posouzení) a hlediska bezpečnosti.
1. Úrovňové křižovatky Podle způsobu řízení rozlišujeme křižovatky bez rozlišení přednosti v jízdě (pravidlo pravé ruky) s rozlišením přednosti v jízdě dopravními značkami řízené světelným signalizačním zařízením
Podle půdorysného tvaru rozlišujeme křižovatky Styková - 1 komunikace je průběžná a druhá v místě křižovatky začíná nebo končí (doporučený úhel křížení 75° - 105 °)
Chybný tvar průsečné křižovatky – nevhodný úhel křížení komunikací
Důležité pro bezpečnost – jasné vymezení hlavní a vedlejší komunikace (nejen dopravní značkou, ale i dalšími úpravami, odstranění zeleně před značkou)
příjezd z vedlejší ukrytá dopravní značka
Průsečná - dvě průběžné komunikace (doporučený úhel křížení 75° - 105 °)
Vidlicovitá - 1 komunikace se rozděluje do 2 stejného dopravního významu Odsazená - 2 stykové křižovatky v bezprostřední blízkosti
Hvězdicovitá - 5 a více paprsků
Okružní - miniokružní, s 1 pruhem na okruhu, se 2 a více pruhy na okruhu, nový typ – spirálovité
Miniokružní křižovatka (pojížděný střed)
Okružní křižovatka s 1 pruhem na okruhu
Okružní křižovatka se 2 pruhy na okruhu
Přestavba nepřehledné křižovatky
Řešení okružní křižovatky (5 v jedné) ve Swindonu v Anglii
2. Mimoúrovňové křižovatky umožňují bezkolizní odbočovací manévry zvyšuje se bezpečnost levého odbočení Nevýhody vysoké náklady na výstavbu a údržbu velký zábor půdy
Podle uspořádání se rozlišují mimoúrovňové křižovatky s křižnými body (deltovitá, osmičková) s průpletovými úseky (srdcovitá, čtyřlístková) bez průpletových úseků (trubkovitá) útvarové (rozštěpová)