Řízení jako ekonomický nástroj v neziskových organizacích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

III. výroční kongres poskytovatelů sociálních služeb ČR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Veřejná správa – úvod.
Řídící struktury v organizaci
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
ÚVOD Management a marketing
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
NAUKA O PODNIKU I.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Předmět: Řízení podniku 1
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Marketing a řízení NNO Přednáška Vstup pro kap v povinné literatuře Rektořík, J. kol. Organizace neziskového sektoru….
Národní konference kvality ve veřejné správě
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Management NNO a strategické plánování
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Organizace a organizování podniku
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Tržní prostředí.
Management a řízení ve veřejné správě/neziskových organizacích Přednáška pro MOVS Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Materiální základ produkce veřejných statků
Vzdělání z hlediska teorie statků
Marketingové řízení školy. Efektivní škola Profesionální vedení školy Sdílení vize a akceptování cílů školy spolupracovníky Vhodné edukační prostředí.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Management.
Výrobní faktory v podniku
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Management bk 505, bp 505.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
MIKROEKNOMIKA I Základy teorie a typologie neziskových organizací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
NO – související pojmy Legislativa: Občanský zákoník (40/1964 Sb.) Fyzická osoba (§ 7-16 O.z.) – znaky: Způsobilost k právům a povinnostem Způsobilost.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Rozhodování jako manažerská funkce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Osobní management – modul č.4
Marketing neziskových organizací
Zdravotnický management
Lidé, procesy, partnerství
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Lidé, procesy, partnerství
Transkript prezentace:

Řízení jako ekonomický nástroj v neziskových organizacích

Osnova přednášky Vymezení pojmů řízení Faktory řízení Nástroje řízení Fundraising neziskových organizací

Řízení neziskových organizací Řízení je uvědomělá lidská činnost, pomocí níž jsou: poznávány a stanovovány cíle, kterých má být dosaženo, stanovovány a realizovány postupy vedoucí k dosažení těchto cílů, poznávány další cíle. Teorie řízení je samostatná vědní disciplína, zabývající se zkoumáním a formulováním obecných poznatků o řízení těch systémů, které člověk sám cíleně vytváří a současně je jejich součástí, resp. v nich hraje určující úlohu.

Řízení neziskových organizací Řízení NO spočívá primárně v jiných principech než řízení klasických ziskových podniků. Měření výkonnosti výstupu NO Absence zisku, Výstup není homogenní, Důležitý fyzický výstup pro mezinárodní komparaci, Standardizace veřejných služeb. Veřejnými službami se rozumí služby vytvořené, organizované nebo regulované orgánem veřejné správy k zajištění, aby byla služba poskytována způsobem, který lze považovat za nezbytný pro uspokojení společenských potřeb při respektování principu subsidiarity. Standardizaci je rozuměna určená minimální kvalita či objem veřejné služby či veřejného statku, která musí být vždy poskytnuta.

Zvláštní strukturální aspekty NO účelově orientovaná produkce výkonu, resp. služby – důležitost komunikace, členská struktura a systém dobrovolníků - mohou plnit roli poskytovatelů, klientů, plátců, dodavatelů, spolupracovníku, vedoucích i podřízených, profesionálové jako dokončení, resp. pokračování systémů dobrovolníků - odbornost versus nedostatek času, zkušeností a informací, komplexnost struktur - jednotnost vystupování, jednání i působení navenek, chybějící trhy – tržní rozhodování nahrazeno politickým.

Vize neziskové organizace Vypracování formulace vize je prvním krokem jak pro založení organizace, tak pro úspěšné uplatnění jejího poslání a vypracování úspěšného strategického plánu. Charakteristika formulace vize: hledí do daleké budoucnosti, její definice je krátká, je srozumitelná pro každého, popisuje neměnný stav, může ji sdílet několik organizací v místě, v regionu, ve státě apod.

Poslání neziskové organizace Poslání jako dominanta neziskové organizace by se mělo vyznačovat především těmito znaky: musí vycházet ze základní filosofie neziskových organizací, musí být zaměřena na to, o co se organizace skutečně snaží vykonávat, musí být konkrétní a reálné, srozumitelně formulované. Předpoklady pro naplnění poslání NO: vyhledávání vhodných příležitostí, prokázání příslušné kompetence, angažovanost.

Faktory modifikace řízení Faktor veřejného zájmu „obecný zájem společnosti, ale vztažený vždy k nějakému určitému objektu. Nemá nadhistorickou platnost“ . Faktor neziskovosti podstatná kontrola a motivace. Faktor veřejné služby kvalita veřejných služeb.

Formy řízení Formu řízení chápeme jako charakteristiku řídícího systému, která je dána mírou centralizace a zároveň mírou decentralizace rozhodovacích kompetencí v řízení řízeného objektu. přímá direktivní –autoritativní řízení, přímá nedirektivní – centrum rozhodne o zásadních otázkách, nepřímá nedirektivní – volí ji takový subjekt, který nemá statutární řídící kompetence vůči řízeným subjektům.

Nástroje řízení neziskových organizací Plánování. Marketing. Řízení lidských zdrojů. Fundraising. Rozhodování, motivace, odměňování.

Plánování Prognóza, koncepce, plán. SWOT analýza (Strenghts, Weaknesses, Opportunitis, Threats). Vnější okolí NO: uživatelé produkovaných statků, neuživatelská veřejnost, veřejná správa, FO, PO, kontrolní instituce, FO a instituce, které ověřují výsledky a postupy NO.

Marketing Philip Kotler Peter Drucker „Marketing a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany“. Peter Drucker „Marketing je jako podnik viděný z hlediska jeho konečného výsledku, tj. z hlediska zákazníků“.

Řízení lidských zdrojů Skupiny pracovníku v NO: pracovníci, kteří vykonávají řídící činnost, pracovníci vykonávající obslužné práce, dobrovolníci. Organizační struktura pracovníku v NO: funkcionální struktura, divizionální struktura, maticová struktura.

Funkcionální struktura

Divizionální struktura

Maticová struktura Asistentka Výkonný ředitel (D) Vedoucí projektů P1 (B) (C) (D) Finanční manažer (E) PR manažer (A) Marketingový manažer (B) Programový manažer (F)