Národní systém hlášení nežádoucích událostí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Program pro rychlé hlášení poruch strojů a zařízení
Advertisements

Ekonomika nemocnic Jihomoravského kraje ve vztahu k poskytované péči Analytická studie Nemocnice ve statistických údajích, které zpracovaly krajské.
Proč jsme vytvořili vlastní filtr Kernun Clear Web. Filtrujete bez filtru? Josef Pojsl, TNS / Kernun Security Notes / Praha 11. října 2012.
Digitalizace krizového plánu kraje Středočeského kraje
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
2. Národní konference o doporučených postupech , Olomouc Katalog klinických doporučených postupů – současný stav a možnosti využití Miroslav.
Akreditační standardy pro primární péči Bohumil Seifert Setkání auditorů
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
SPRÁVA ZÁKLADNÍCH REGISTRŮ Listopad CÍL PREZENTACE 1.Jak vznikl nový úřad 2.Proč nový úřad vznikl.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Projekt EPP-ED Mimořádné události v ÚVN MUDr. Sandro Zamarian
Projekt ELIŠKA Centrální registr řidičů
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
1 PDIS Táborský Otakar Výhody systému nástroj pro ovlivňováni chování pacienta ISO, CEN, ČSN, HL7 rozvoj eHealth spolupráce se zdravotní.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
Zkušenosti se zaváděním systému řízení v KSRZIS podle:
Celní služby 2000 Radek Sedláček TranSoft a.s Radek Sedláček TranSoft a.s
Nařízení vlády č. 453/2004 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro (transpozice Direktivy 98/79/EC)
Pád pacienta – národní indikátor kvality ošetřovatelské péče
E-utility report 9. Národní konference kvality 20.února 2013.
Zpracování záměru projektu a jeho příloh Ing. Hana Kuželková, NVF, o.p.s.
eHealth vs eGovernment : souboj bez vítěze
MUDr. Zdeněk Hřib Kabinet veřejného zdravotnictví 3.LF UK
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Systém pro podporu komunitního plánování
Správní a dopravně správní evidence - IISSDE RNDr. Jiří Malátek Zástupce ředitele OIVS MV
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Sledování nežádoucích událostí v ČR
NZIS ukazatele pro řízení Seminář 20.května 2003.
Systém zdravotní péče v ČR v datech OECD a dalších
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Nežádoucí události: kam dál?
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Sledování nežádoucích událostí ČAS 2009 MUDr.Zdeněk Hřib KVZ 3.LF UK.
Seminář k Národnímu systému hlášení nežádoucích událostí dopolední blok MUDr. Zdeněk Hřib Kabinet veřejného zdravotnictví 3.LF UK.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
Ing. Marek Šmíd, MBA Institut pro veřejnou správu Praha
Začlenění informací do centrální evropské evidence Hlášení událostí Analýzu a využití informací pro bezpečnost v civilním letectví Ochranu důvěrnosti.
Klinické audity a jejich smysl Vlastimil Polko Miloš Glatzner Zdeněk Kuběna Oddělení radiologické fyziky Masarykův onkologický ústav.
Sledování dekubitů jako indikátoru kvality ošetřovatelské péče na národní úrovni Prezentace výstupů Praha,
Centrální registr ●software a technické zabezpečení Ladislav Filip ●odborná konzultace Jaromír Kolařík ●zastřešuje jako celek Imatrade.
EPreskripce – lékařský záznam – pozadí a zkušenosti z Dánska 17. prosince 2008 SÚKL Praha Příprava lékáren na ePreskripci a poskytování údajů o vydaných.
Péče o pacienty s cerebrovaskulárním onemocněním v ČR.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
VZ Zajištění podpory procesů a materiálně technického zázemí pro jednání pracovních skupin Informační systém Národní soustavy kvalifikací Návod na obsluhu.
Pracovní skupina Standardy Ing. Martin ZEMAN předseda pracovní skupiny NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy,
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
1 Šetření dekubitů na národní úrovni 20. září 2011 Kajetána Ternbachová.
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Nová farmakovigilanční legislativa
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Zkušenosti a poznatky o praxích a výuce ve zdravotnických oborech Zdeněk Hon
eMeDocS Exchange Medical Document System David Zažímal Petr Pavlinec
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
software a technické zabezpečení Ladislav Filip
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněná úřední.
Projekt KA3: ZPRACOVÁNÍ METODIK TVORBY NÁSTROJŮ PRO IMPLEMENTACI NÁRODNÍ STRATEGIE ELEKTRONICKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ (NSEZ)
Národního registru hospitalizací
Transkript prezentace:

Národní systém hlášení nežádoucích událostí MUDr. Zdeněk Hřib kabinet veřejného zdravotnictví 3.LF UK

Cílem systému JE Benchmarking pro potřeby ZZ se zaslepenou identitou hlásícího ZZ kódem jednotná metodika a klasifikace založená na konceptu WHO – možnost srovnání v rámci ČR i mezinárodně indikátor ve smyslu kvality sběru dat Vydávání doporučení pro praxi zdrojem záznamy o NU a jejich prevenci v systému a zahraniční doporučení pro praxi Šíření informací o bezpečnosti pacientů

Cílem systému NENÍ Cílem systému není předávání informací o počtech hlášených NU zřizovateli, pojišťovnám, médiím … Cílem systému není sestavování veřejných „žebříčků kvality“ Cílem systému není hledání viníků Cílem systému není vydávání závazných nařízení Cílem systému není náhrada stávajících (zákonem určených) systémů vigilance

Historie systému 2007 Studie sledování NU v ZZ následné péče => Metodika sledování NU v NP 2008/07 Zahájení budování systému 2009/06 Start pilotního provozu systému 2010/02 První vydaný benchmarking 2010/11 Metodika sledování NU vydána ve věstníku MZ

Aktuální stav systému 2011/01 Dobrovolně zapojeno 20 nemocnic převážně okresního typu 2011/04 Zapojeny povinně fakultní nemocnice a státní psychiatrické léčebny 2011/11 Zapojeno 50 zdravotnických zařízení ~ 33.000 lůžek ~ 40% lůžek v ČR 2012/04 Zapojení zbylých zdravotnických zařízení přímo řízených MZ

Národní systém hlášení NU Financován MZ ČR, správce KVZ 3.LF UK Po vzoru britského National Reporting and Learning System (NRLS) a dle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) a EU Otevřen všem zařízením lůžkové péče zcela zdarma 2 části: centrální anonymizovaná DB + webová aplikace pro správu NU v ZZ (pro ZZ, která nemají vlastní systém)

Povinně hlášené události Události nebo okolnosti, které mohly vyústit nebo vyústily v tělesné poškození pacienta, kterému bylo možné se vyhnout Neočekávaná zhoršení klinického stavu pacienta, pokud mají za následek trvalé poškození nebo úmrtí pacienta

Nepovinně hlášené události Pády, dekubity, nosokomiální infekce, nežádoucí příhody u zdravotnických prostředků, nežádoucí účinky léčiv, alergické reakce u krevních derivátů a mimořádné události na úseku radiační ochrany Neočekávaná zhoršení klinického stavu pacienta, pokud nemají za následek trvalé poškození nebo úmrtí pacienta Události, kdy je poškození pacienta jen psychické či socioekonomické a také případy, kdy poškozeným je zdravotnické zařízení

Varianty zapojení Předávání anonymních údajů z vlastního systému vyvinutého/vlastněného nemocnicí pro interní evidenci NU Používání sdílené instance webové aplikace od 3.LF UK pro interní evidenci NU hostované v datovém centru 3.LF UK Používání vlastní instance webové aplikace od 3.LF UK pro interní evidenci NU hostované v datovém centru nemocnice

Varianta zapojení 1: posílání anonymizovaných dat benchmarking Varianta zapojení 1: posílání anonymizovaných dat 3.LF UK anonymizovaná data Zdravotnické zařízení osobní údaje automatickypřes internet

Posílání anonymizovaných dat Technicky náročné - nutné investice na straně zdravotnického zařízení Systém musí každodenně automaticky posílat anonymizovaná data (ale včetně volných textů s popisem události) do benchmarkové databáze Systém musí posílat i změny (například při doplnění informací k události)

Varianta zapojení 2: využití webové aplikace od 3.LF benchmarking Varianta zapojení 2: využití webové aplikace od 3.LF Systém pro evidenci NU v prostoru vyhrazeném pro zdravotnické zařízení v datovém centru 3.LF UK osobní údaje 3.LF UK anonymizovaná data Zdravotnické zařízení osobní údaje přímé zadání či přepisování z papírového formuláře zabezpečeným spojením přes internet automaticky

Využití sdílené webové aplikace od 3.LF UK Zdarma Pro nemocnici technicky nejjednodušší Nemocnice používající sdílenou verzi aplikace používají shodnou verzi software s individuální konfigurací systému a zcela samostatnými vlastními daty

Varianta zapojení 3: vlastní instalace web.aplikace benchmarking Varianta zapojení 3: vlastní instalace web.aplikace Zdravotnické zařízení Systém od 3.LF UK pro evidenci NU v síti zdravotnického zařízení v jeho datovém centru osobní údaje 3.LF UK anonymizovaná data přímé zadání či přepisování z papírového formuláře zabezpečeným spojením přes internet automaticky

Používání vlastní instalace webové aplikace od 3.LF UK Placená varianta (náklady na údržbu vlastní instance musí pokrýt nemocnice z vlastních zdrojů) Interní evidence umístěná v rámci sítě nemocnice Možná integrace s interními systémy nemocnice pro předvyplňování informací o pacientech nebo využití existujících hesel uživatelů

Podmínky zapojení nemocnice Přístup k internetu Zajištění edukace vlastních zaměstnanců Pozice „manažer(ů) rizika“ (nejde o nové pracovní místo, jen oprávnění v systému) Deklarování nepunitivního přístupu Systém otevřený lůžkovým zařízením všech typů Nutné uzavření písemné smlouvy

Popis webové aplikace od 3.LF UK

Používání webové aplikace Žádné technické nároky na účastníka, kromě přístupu na internet Po právní stránce systém zcela v souladu s platnou legislativou – zákon na ochranu osobních údajů (101/2000 Sb.) Přestože se nepoužívají rodná čísla a jména, přesto jde o zpracování osobních údajů = nutná smlouva o zpracování OÚ

Zpracování osobních údajů Zdravotnické zařízení je správcem osobních údajů 3.LF je zpracovatelem osobních údajů Organizační a technická opatření pro ochranu dat 3.LF automaticky vytváří anonymizovanou kopii pro benchmarking Pracovníci 3.LF pracují pouze s anonymizovanými daty Nikdo jiný (ani MZ) nemá přístup k datům

Formulář hlášení Dostupný i nepřihlášeným uživatelům Události nahlášené nepravdivě je možné vyřadit z dalšího zpracování a statistiky Do benchmarkingu se započítávají jen „přijaté“ Hlásící dostává informaci automaticky odesílaným mailem (zadá-li při hlášení adresu) o postupu řešení události Hlásící může i dodatečně (po zahájení zpracování hlášení) doplnit některé informace (například ekonomické zhodnocení)

Formulář hlášení Většina polí může být nepovinná a případně i neviditelná (dle požadavků zdravotnického zařízení výběr ze společného seznamu položek) Minimální vyžadovaná data Datum narození, pohlaví pacienta Kdy se událost stala a na jakém typu oddělení Druh události dle WHO Výsledné poškození pacienta Text popisující co se stalo a jak bylo řešeno Případně text popisující jaká byla zjištěná příčina a jaká byla provedena prevence

Formulář hlášení Některé druhy událostí (pády, medikační pochybení, pracovní úrazy, dekubity, nosokomiální infekce, krádeže) mají specializované oddíly formuláře navíc Možnost nahlásit i událost bez pacientů nebo s více zasaženými pacienty Možnost nahlásit i událost bez pracovníků nebo s více zúčastněnými pracovníky

Seznam nahlášených událostí Přístupný jen oprávněným uživatelům Zabezpečený jménem a heslem Lze měnit jakékoliv údaje zadané hlásícím Každá událost se nachází aktuálně v nějakém pojmenovaném stavu Nově nahlášeno Přijato k řešení Uzavřeno bez preventivních opatření ….

Výstupní sestavy Tisk jednotlivých hlášení Statistka za určené období generovaná jako tabulka kompatibilní s MS Excel včetně pracoviště druhu NU závažnosti následků času události věku a pohlaví

Anonymizovaný kvartální benchmarking

Benchmarking Zasílaný čtvrtletně e-mailem osobám pověřených jeho převzetím Skupinový benchmarking je zasílán pouze pokud je ve skupině dostatek zařízení na to, aby nebylo možné identifikovat jednotlivé členy Pro standardizované indikátory jsou jako denominátory používány počty nových hospitalizací a lůžkodny Každé ZZ zná pouze svůj 3ti místný kód

Struktura benchmarkingu Pro každou skupinu má benchmarking 4 části Denominátory (lůžkodny a nové hospitalizace) Statistika všech nahlášených událostí Statistika jen poškozujících událostí Statistika jen klinicky významných všemi hlášených NU

Všechny incidenty

Klinicky významné všemi hlášené

Klinicky významné všemi hlášené

Klinicky významné všemi hlášené

Další informace Web kabinetu: http://www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/verejne-zdravotnictvi E-mail kabinetu: kabinetvz@lf3.cuni.cz Demoverze: http://hlaseninu.lf3.cuni.cz/demo/report/HNU/nnkm