Sebehodnocení a sociální vyloučení Milena Černá Ostrava 19. října 2006 Konference „Chudoba není jen nedostatek peněz“ v rámci Týdne proti chudobě a sociálnímu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Etická hlediska péče o staré občany
Individuální psychologie
Zákon o sociálních službách
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Sanace rodiny Alena Svobodová, vedoucí sociální služby, koordinátorka projektů.
Farní charita Litomyšl
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rodina.
PROGRAM SANACE RODINY v AMALTHEA o.s. Chrudim, 18. –
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Stop sociálnímu vyloučení MEPCO Sociální vyloučení začíná v dětství Milena Černá, SKOK Seminář MEPCO Stop sociálnímu vyloučení.
Sociální služby poskytované ohroženým rodinám (na příkladu Slezské diakonie)
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Co znamená pro společnost bezdomovství?
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Rizikového chování v dospívání
Sociální patologie SCPT SCPA
Dětské centrum Brno příspěvková organizace Hlinky 132/136 Brno Voroněžská 5 Brno
Sociální politika 06 CHUDOBA.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Chudoba jako sociální problém
Alfred Adler Svatava Krejčová C4A.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
pochází z rodiny maďarského židovského obchodníka narodil se 7. února roku 1870 ve Vídni jako druhé ze šesti dětí jako dítě byl v ohrožení života, když.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb PROSTITUUJÍCÍ SE OSOBY Mgr. Irena Kudláčková.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Varianty řešení problémů s užíváním návykových látek spolupráce se specializovanými zařízeními SEČ říjen 2007 Dr. Martina Richterová Těmínová.
Správa sociálního zabezpečení
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Socializace Kejřová.
Školská sociální práce
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sebehodnocení a sociální vyloučení Milena Černá Ostrava 19. října 2006 Konference „Chudoba není jen nedostatek peněz“ v rámci Týdne proti chudobě a sociálnímu vyloučení

2 Definice sociálního začleňování z roku 2004: proces, který zajišťuje všem, kdo žijí v riziku sociálního vyloučení anebo jsou ze společnosti vyloučeni, získat příležitosti a zdroje potřebné k plné účasti na hospodářském, sociálním a kulturním životě a požívat životního standardu a blaha, jaké jsou obvyklé ve společnosti, v níž žijí. proces, který zajišťuje všem, kdo žijí v riziku sociálního vyloučení anebo jsou ze společnosti vyloučeni, získat příležitosti a zdroje potřebné k plné účasti na hospodářském, sociálním a kulturním životě a požívat životního standardu a blaha, jaké jsou obvyklé ve společnosti, v níž žijí.

3 Začleňování a sebehodnocení Při tomto procesu nejde jen o přijetí nebo nepřijetí majoritní společností, ale také o sebehodnocení těch, kdo jsou vylučováni. Sociální začleňování je komplikovanější a obtížnější, považují-li se lidé za neplnohodnotné. Při tomto procesu nejde jen o přijetí nebo nepřijetí majoritní společností, ale také o sebehodnocení těch, kdo jsou vylučováni. Sociální začleňování je komplikovanější a obtížnější, považují-li se lidé za neplnohodnotné. Rozhodující pro pocity hodnoty sebe sama je formování lidské psychiky v útlém dětství. Rozhodující pro pocity hodnoty sebe sama je formování lidské psychiky v útlém dětství.

4 F. M. Dostojevskij ( )‏ Zobrazil postižení dítěte v důsledku extrémní chudoby - zápas o udržení důstojnosti vlastních rodičů, rodiny. Rodiče jsou např. uráženi bohatšími rodiči spolužáků a sousedů. Zobrazil postižení dítěte v důsledku extrémní chudoby - zápas o udržení důstojnosti vlastních rodičů, rodiny. Rodiče jsou např. uráženi bohatšími rodiči spolužáků a sousedů. Dítě cítí svoji neplnohodnotnost. Vytváří si mlhavý sice, ale stále pociťovaný cíl, kterým chce svůj handicap kompenzovat. Dítě cítí svoji neplnohodnotnost. Vytváří si mlhavý sice, ale stále pociťovaný cíl, kterým chce svůj handicap kompenzovat. V prostředí chudoby dítě přebírá vzory chování silné osobnosti spíše negativního charakteru. V prostředí chudoby dítě přebírá vzory chování silné osobnosti spíše negativního charakteru.

5 Alfred Adler ( )‏ se zabýval sociálními vztahy, komplexem méněcennosti, hyperkompenzací. Usuzoval, že vzniká jak u vylučovaných, tak u rozmazlených dětí; jsou to dva konce jednoho klacku. se zabýval sociálními vztahy, komplexem méněcennosti, hyperkompenzací. Usuzoval, že vzniká jak u vylučovaných, tak u rozmazlených dětí; jsou to dva konce jednoho klacku. Čím jsou tyto děti starší, tím více pociťují strach, úzkost - zvlášť při společenském kontaktu s okolím. Špatně se adaptují. Neumějí být nezávislé. Čím jsou tyto děti starší, tím více pociťují strach, úzkost - zvlášť při společenském kontaktu s okolím. Špatně se adaptují. Neumějí být nezávislé.

6 Anselm Grün (nar. 1945)‏ upozorňuje na pocity bezmoci, které mají často svoji příčinu v dětství. Dítě nemá šanci vůči otci, matce, učitelům, vychovatelům. upozorňuje na pocity bezmoci, které mají často svoji příčinu v dětství. Dítě nemá šanci vůči otci, matce, učitelům, vychovatelům. Jedná-li se s dítětem nespravedlivě, protestuje. Jeho protest je neúčinný, vede k vnitřní osamělosti. Jedná-li se s dítětem nespravedlivě, protestuje. Jeho protest je neúčinný, vede k vnitřní osamělosti. Pocit vlastní hodnoty není vrozený. Lidé se mu učí v rodině. Pocit vlastní hodnoty není vrozený. Lidé se mu učí v rodině. Nejdůležitějšími prvky vedoucí k uvědomění si vlastní hodnoty jsou otevřenost a pozitivní komunikace. Nejdůležitějšími prvky vedoucí k uvědomění si vlastní hodnoty jsou otevřenost a pozitivní komunikace.

7 „Diagnóza“ aneb Příznaky silného pocitu neplnohodnotnosti u dětí netrpělivost netrpělivost vztek a násilí vztek a násilí úsilí překonat druhé (přelstít je, vyhrát nad nimi, získat výhodnější postavení)‏ úsilí překonat druhé (přelstít je, vyhrát nad nimi, získat výhodnější postavení)‏ neschopnost prohrávat neschopnost prohrávat neschopnost spolupracovat (i v kolektivních hrách)‏ neschopnost spolupracovat (i v kolektivních hrách)‏ zmenšování světa (přátelí se se slabšími, distancují se od druhých, nechtějí mít kontakty)‏ zmenšování světa (přátelí se se slabšími, distancují se od druhých, nechtějí mít kontakty)‏ hyperaktivita, zlobivost (únik, vytvoření mikrosvěta)‏ hyperaktivita, zlobivost (únik, vytvoření mikrosvěta)‏ osobnostní vývoj v neužitečném směru osobnostní vývoj v neužitečném směru

8 „Anamnéza“ aneb Co za sebou mívají prostitutky z chudoby časný rozpad rodiny časný rozpad rodiny nepřijetí, zanedbávání nepřijetí, zanedbávání týrání týrání sexuální zneužívání sexuální zneužívání násilí, brutalita, alkoholismus rodičů násilí, brutalita, alkoholismus rodičů vyloučení z rodiny vyloučení z rodiny předčasné opuštění školy předčasné opuštění školy nevhodné vzory chování – rodina nebo parta nevhodné vzory chování – rodina nebo parta materiální chudoba materiální chudoba zdravotní problémy zdravotní problémy nízká pracovní kvalifikace nízká pracovní kvalifikace dítě ulice dítě ulice toxikománie toxikománie výchovný ústav(y) pro děti a mládež výchovný ústav(y) pro děti a mládež dětský domov ( y) od útlého dětství dětský domov ( y) od útlého dětství

9 Životní osa Čím více je životní osa diskontinuitní, tím nižší má člověk sebehodnocení Čím více je životní osa diskontinuitní, tím nižší má člověk sebehodnocení Negativní zážitky a negativní prostředí představují zátěž, která životní osu láme. Negativní zážitky a negativní prostředí představují zátěž, která životní osu láme.

10 Zóna možného vývoje Podaří-li se uchopit silnou a uskutečnitelnou vizi Podaří-li se uchopit silnou a uskutečnitelnou vizi otevře se zóna možného vývoje otevře se zóna možného vývoje životní osa se zaceluje. životní osa se zaceluje. Čím více vnímá člověk svět v souvislostech a šíři, tím vyšší má sebehodnocení. Čím více vnímá člověk svět v souvislostech a šíři, tím vyšší má sebehodnocení.

11 „Příčiny“ aneb Důsledky dlouhodobé ústavní výchovy tzv. sociálních sirotků citová deprivace citová deprivace narušený cit pro společnost narušený cit pro společnost extrémně nízké sebehodnocení: extrémně nízké sebehodnocení: „rodina mne nechce“ „rodina mne nechce“ „jsem z děcáku“ „jsem z děcáku“ „chodím do zvláštní školy“ „chodím do zvláštní školy“ „bude ze mne kuchařka“ „bude ze mne kuchařka“ neschopnost být užitečný neschopnost být užitečný neschopnost navázat citový vztah neschopnost navázat citový vztah neschopnost pečovat o sebe i o druhé, včetně dětí neschopnost pečovat o sebe i o druhé, včetně dětí neschopnost být nezávislý neschopnost být nezávislý neschopnost adaptace neschopnost adaptace

12 „Terapie“ střediska pro léčbu závislostí střediska pro léčbu závislostí včetně poradenství pro rodiče včetně poradenství pro rodiče resocializační programy resocializační programy pro mladistvé a mladé lidi v obtížných životních situacích pro mladistvé a mladé lidi v obtížných životních situacích terapeutické komunity terapeutické komunity pro závislé na omamných a psychotropních látkách pro závislé na omamných a psychotropních látkách pro prostitutky pro prostitutky

13 „Prevence“ aneb úkoly pro veřejnou správu a zákonodárné orgány I. sociální sanace biologické rodiny (včetně kurzů pro sociální pracovníky v programech pro rodiny) sanace biologické rodiny (včetně kurzů pro sociální pracovníky v programech pro rodiny) poradenství pro rodiče poradenství pro rodiče podpora pěstounské péče (i po stránce zvládání rodičovských funkcí, psychického vývoje dítěte, problémových dětí)‏ podpora pěstounské péče (i po stránce zvládání rodičovských funkcí, psychického vývoje dítěte, problémových dětí)‏

14 „Prevence“ aneb úkoly pro veřejnou správu a zákonodárné orgány II. výchovná etická výchova etická výchova podpora selhávajících žáků podpora selhávajících žáků programy pro mladistvé, kteří předčasně opouštějí školu programy pro mladistvé, kteří předčasně opouštějí školu

15 „Prevence“ aneb úkoly pro veřejnou správu a zákonodárné orgány III. materiální pomoc a podpora v otázkách bydlení pomoc a podpora v otázkách bydlení pomoc a podpora v otázkách zaměstnání pomoc a podpora v otázkách zaměstnání institut oddlužení institut oddlužení

16 „Prevence“ aneb úkoly pro veřejnou správu a zákonodárné orgány IV. legislativní opatření proti domácímu násilí a jejich účinné využití v praxi opatření proti domácímu násilí a jejich účinné využití v praxi změny v zákonu o ústavní výchově (striktní omezení doby pobytu, vytváření podmínek pro alternativní náhradní výchovu, požadavky na odbornost personálu)‏ změny v zákonu o ústavní výchově (striktní omezení doby pobytu, vytváření podmínek pro alternativní náhradní výchovu, požadavky na odbornost personálu)‏ změny v zákonu o sociálních službách (výraznější podpora preventivních programů)‏ změny v zákonu o sociálních službách (výraznější podpora preventivních programů)‏

17 Jaký má úkol rodina a škola, aby dítě mohlo ve společnosti normálně fungovat: formovat osobnost formovat osobnost naučit dítě vážit si sebe naučit dítě vážit si sebe naučit je, aby umělo žít naučit je, aby umělo žít naučit je být užitečným naučit je být užitečným

18 Děkuji Vám za pozornost