Vyjednávání Jaroslav Bartoň.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Advertisements

Podpora meziobecní spolupráce
PEČKY Václav Dřízhal ©2007 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ KOMUNIKACE,VYJEDNÁVÁNÍ.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Mediace Radka Janebová.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Vaši OZ… …prodávají často ve slevách a ustupují z původní cenové nabídky klientovi? …mají málo nových klientů a u stávajících stagnují prodejně? …neumí.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
DOBRÁ STRATEGIE PRODEJE FIRMY PARDUBICE, JIŘÍ SLEZÁK.
Konflikty a způsoby jejich řešení
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Management a rozvoj obcí
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Dialog versus vyjednávání - je mezi nimi nějaký rozdíl? Jonathan Davey, Partner, Addleshaw Goddard
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Komunikace ve styku s veřejností , v řízení a vedení lidí
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Mgr. Zuzana Kročáková. podmínky pro získání zápočtu  1. DOCHÁZKA  toleruji jednu absenci z libovolných důvodů, tato absence ale musí být nahrazena 
Psychologie II Sociální psychologie
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Komunikace s rodiči.
Rozhodovací procesy.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Teorie vzdělávání dospělých
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Metodika řízení projektů
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
Katedra managementu ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Miloš Krejčí
Didaktické metody Androdidaktika.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Ekonomika malých a středních podniků
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Úloha facilitace při budování partnerství
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Ekonomika malých a středních podniků
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Specifické metody SP LS 16
Transkript prezentace:

Vyjednávání Jaroslav Bartoň

Agenda Úvod Dovednosti manažera Proces vyjednávání Závěr Fáze vyjednávání Závěr

Úvod Vyjednávání Manažer proces, kdy dvě či více stran hledají řešení přijatelné pro všechny zúčastněné společné a konfliktní cíle proces sociální interakce Manažer vytvoření podmínek pro dosažení toho, co potřebují k splnění manažerských povinností a obchodních cílů Nedílná součást profesionálního života manažerů. Jednání na různých úrovních (nejvyšší úroveň podn. hierarchie, podřízení, nadřízení, zákazníci, dodavatelé) Interakce: vzájemné ovlivňování jednajících stran

Dovednosti manažera Účinně prezentovat své názory Aktivně naslouchat názorům ostatních Adekvátně interpretovat jednání a projevy partnerů v jednání Věcně analyzovat informace Tvořit variantní způsoby řešení Hledat a nalézat řešení přijatelná pro obě strany

Proces vyjednávání Průběh ovlivněn Individuálními charakteristikami jednajících osob Situačními komponenty Místo, uspořádání prostoru Počet a složení účastníků jednání Časová omezení Rozdíly ve statusu jednajících osob Vlastním procesem vyjednávání Strategické a taktické postupy

Fáze vyjednávacího procesu Příprava na jednání Vlastní jednání Budování interpersonálních vztahů Výměna informací Přesvědčování Vzájemné ústupky, tvorba dohody Zhodnocení jednání

Příprava na jednání Získání informací Vymezení cílů Snížení stresu, nepodcenění ani nepřecenění druhé strany, objevení potenciálních oblastí dohody Získání informací Vymezení cílů Analýza celkové situace Hodnocení silných a slabých stránek Odhad nejmenší možné meze a počáteční pozice druhé strany Rozdíl mezi zkušeným a nezkušeným vyjednávačem. -Informace o cílech a stanoviscích druhé strany, info o ekonomických, právních a sociálních hlediskách. Informacni mezeru lze doplnit během jednani. Ujasnění si cílů, kterých má být jednáním dosaženo: cíle ZÁKLADNÍ a ŽÁDOUCÍ Analýza celkové situace : aspekty, které mohou ovlivnit požadavky obou stran (tržní hodnoty, podíl na trhu, ekonomická situace frimy či celé země, stav nabídky a poptávky..) Hodnocení silných a slabých stránek: nejen určení stránek, ale i zamyšlení nad vzájemnou závislostí. „Do jaké míry jsem na výsledcích jednání závislý?“ „Jaká je nejlepší alternativa, pokud dojde k nežádoucímu výsledku jednání?“

Příprava na jednání Zvážení výhodných možností pro obě strany Určení vlastní nejzazší meze Výběr strategie a taktických postupů Agenda, časové a organizační stránky jednání Příprava oboustranně výhodných nabídek Je nutné si stanovit vlastní mez. Omezení podlehnutí nebezpečí situačního kontextu. Zvážení dlouhodobého i krátkodobého přínosu a promyslet konkrétní taktiky Lépe je začít body, na kterých se spíše shodneme. Krizové nechat na konec. Kolik času je na jednání? Jak udělat přestávky? Bude jednání vícekolové? Správně vybrat prostředí, kde se bude jednání konat. Personální obsazení jednacího týmu

Vlastní vyjednávání Vzájemné seznamování Strategie Kompetitivní (win-lose) Kooperativní (win-win) Metoda principiálního vyjednávání Oddělit lidi od problémů Soustředit se na zájmy, ne na pozice Vytvoření vzájemně prospěšných nabídek Trvaní na dodržování objektivních kritérií * Zahřívací kolo, vytvoření klimatu vzájemného respektu * Celkový postup a metody dosažení stanoveného cíle * * efektivnější, tvorba dlouhodobých vztahů

Oddělit lidi od problémů Oddělení osobní a věcné stránky náročné Druhá strana může vnímat problém jinak Pochopit emoce své i druhé strany a umět s nimi zacházet během jednání Komunikovat tak, aby se snížilo riziko neporozumění a vzniku osobních výpadů * Nechceme aby se mísily do jednání osobní vztahy mezi jednajícími * * Nutné si připustit tuto skutečnost * Posílit tím konstruktivní přístup k jednání a společnému hledání řešení sporu či problému

Soustředit se na zájmy, nikoli na pozice Pouhá registrace požadavků protistrany nestačí Soustředit se na zájmy v pozadí Ty určují pozice stran a vymezují problém Za protikladnými pozicemi stran mohou být i společné shodné zájmy * * Je vhodné společné zájmy zanést do jednání

Vytvoření vzájemně prospěšné nabídky Vyžaduje kreativní přístup Vyvarovat se jednání vedené v jen v jedné dimenzi Řešení nemusí být na linii mezi pozicemi jednajících „Buď můj návrh, nebo nic“ Předložit alternativní nabídky Rozšíření oblasti možné dohody Ústupky – malý význam pro nás, velký pro opon. * * Výše ceny za určité zboží; Pobyt buď na horách nebo u moře; * Pomohou vyvést jednání ze slepé uličky

Trvání na dodržování objektivních kritérií Není možné ignorovat konfliktní zájmy Řešení sporného bodu Hledání norem, pravidel a kritérií Souhlas obou stran Mrtvý bod => debata o kritériích * Ač je snaha dospět k takové dohodě, aby pokrývala co nejvíce zájmů stran, není možné ignorovat konfliktní zájmy * * Vždy, když se jednání ocitne na mrtvém bodě, je možné změnit Obsah vyjednávání z jednání o podstatě na jednání o vhodných objektivních kritériích. Vede to k rozhýbání původního jednání.

Zhodnocení vyjednávání Přispívá ke zlepšení vlastních vyjednávacích dovedností Uvědomění si vlastních „přehmatů“ Po skončení jednání udržovat kontakt s druhou stranou Ověřovat zda jedná v souladu s dohodou

Závěr Jestliže o něco žádáte před podpisem dohody, říká se tomu vyjednávání. Pokud o něco žádáte po podpisu, říká se tomu žebrání. Je lepší být dobrým vyjednavačem, než vynikajícím žebrákem. Nedostanete to, co si zasluhujete, ale to, co si vyjednáte. Můžete dostat cokoliv, pokud pomůžete druhé straně dostat to, co chce. O všem lze jednat, ale vše má svoji cenu. Nabízené ceny jsou pozvánkou ke koupi, nikoliv demonstrací hodnoty věcí. * *Toto je velmi důležité a zároveň velmi podceňované marketingové pravidlo i pravidlo vedení lidí. Podceňované proto, že velmi často se pouze povrchně domníváme, co lidé chtějí, ale ve skutečnosti se o to ani tak moc nezajímáme a tudíž ani nevíme.

Použité zdroje 21 pravidel vyjednávání. (nedatováno). Získáno 6. listopadu 2009, z Vedeme.cz:odkaz Bedrnová, E., & Ivan, N. (2002). Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press. Fisher, R., Ury, W., & Patton, B. (1991). Getting to Yes. Century Business.