Systémy pro podporu managementu 2 Business Intelligence 1 Systémy pro podporu managementu 2
Obsah Definice BI Historie BI Dopady BI na firemní procesy
Definice „BI je vědomá, soustavná transformace dat ze všech dostupných zdrojů do nových forem, poskytujících informace, která je řízena firemní činností a orientována na výsledky.“ Obvykle zahrnuje řadu nástrojů, databází i dodavatelů (infrastruktura), které zajistí nejenom počáteční řešení, ale i schopnost reagovat na změnu požadavků firmy nebo trhu. Účelem BI je změna prostředí řízeného daty na prostředí proaktivní. Hlavním cílem je automatizovat a integrovat co nejvíce kroků a funkcí. (Mike Bierre)
(Pre)historie BI 1884 – Herman Hollerith – první patent se vztahem k BI (for "the art of compiling statistics") 1945 – Vannevar Bush – „As we may think“ (předvídá potřebu nástrojů pro přístup ke znalostem v obchodních organizacích) 1958 – Hans Peter Luhn: A Business Intelligence System. IBM Journal 1960’s – předchůdcem BI systémy pro podporu rozhodování (DSS) 1989 – Howard Dresner – navrhnul označení BI jako zastřešující pojem pro celou škálu nástrojů a technik pro podporu firemního rozhodování 1997 – první interaktivní webově orientovaný reportovací nástroj (Business Objects – Web Intelligence)
Historie BI 70. léta 20.stol. – první nabídky nástrojů pro dotazování a tvorbu výstupů z databází pro neprogramátory (mnoho odlišných formátů dat, mnoho nástrojů) Lepší chápání způsobů jak ukládat a přistupovat k datům Odhalení mnoha nepřesností a anomálií v datech Velmi málo uživatelů
Historie BI 2 Počátek 80. let 20.stol. – vznik Informačních center (IC) Centrální služby koncovým uživatelům Spojka mezi netechnickými uživateli a IT Vyhledávání požadovaných dat, výběr nástrojů, zaškolování a další podpora Význam IC poklesl s nástupem osobních počítačů (PC) a tabulkových kalkulátorů - ztráta centralizovaných znalostí o analýzách u firem
Historie BI 3 Konec 80. let 20.stol. – rychlý nástup klient/server systémů, protože: Sálové systémy jsou drahé a nemoderní Data je lépe skladovat po menších, levnějších částech Výpočty se budou provádět na databázi (server) pomocí nástrojů (koncový uživatel) Distribuované zpracování je norma - technická úroveň PC neumožňovala v té době kvalitativně vyšší náhradu sálových počítačů - velká různorodost HW, roztříštěné a vícenásobné ukládání a zpracování dat + velký pokles cen HW
Historie BI 4 Počátek 90.let 20. stol. – pokus o sjednocení dat – informační sklady (IW) Ponechat data bez úprav na místě vzniku Zabezpečit přístup odkudkoliv jakýmkoliv nástrojem (výpočty na straně klienta) - uživatelé se musí potýkat s chybami - většina aplikací vyžaduje data z více rozdílných zdrojů - problematická přesnost a spolehlivost výsledků + upozornění na potřebu metadat
Historie BI 5 90. léta 20. stol. – éra datových skladů (DW) a datových tržišť Část výpočtů (předzpracování dat, standardní a očekávané procesy) se přesouvá na stranu serveru Řešení obsahují sadu připravených nástrojů a umožňují uživatelům měnit nebo definovat metriku dat Nástroje pro WHAT-IF analýzu Sledování vybraných parametrů (KPI – Key performance indicator) a automatické upozorňování uživatelů na dosažení/překročení nastavených mezí
Dopady BI na firemní procesy Očekávané přínosy: růst produktivity, zlepšení podmínek práce, zvýšení prestiže, … Různé skupiny uživatelů: Oddělení IT Netechničtí koncoví uživatelé Analytici Externí uživatelé Firma
Oddělení IT a BI Technická podpora produktů Hw a sw požadavky Formát dat Spolupráce s dalšími IT systémy Aktualizace Zálohování/obnova Řešení provozních problémů,… Nemá přímé zkušenosti s technologiemi BI Pro úspěch BI řešení je nezbytné plné zapojení IT oddělení
Netechničtí koncoví uživatelé a BI Nedostatek schopností nebo času učit se pracovat s novými nástroji Jaké jsou povinnosti vzhledem k novým nástrojům? Značná očekávání (příklady – success stories) x realita Zkušenosti s tabulkovými procesory (co všechno umí Excel – a co teprve dokáže ten nový BI!) – rozdíl v objemu zpracovávaných dat Časové nároky na učení systému Kategorie koncových BI uživatelů Intenzivní analytici (zpravidla s IT vzděláním) – 2% Ad-hoc, příležitostní uživatelé (asistenti, specialisté) – 5-10% „spotřebitelé“ (manažeři) – více než 80%
Analytici a BI Dokáží nejefektivněji využívat nástroje BI Nemají takové nároky na jednoduchost ovládání; spíše možnosti nástrojů Navrhují úpravy, vylepšení, rozšíření aplikací a jsou první „testeři“ Kriticky posuzují komerční nabídky BI řešení
Externí uživatelé a BI Vlastní dotazy do firemních databází Problém bezpečnosti informací Většina externích dotazů je náhodná, ad-hoc a neočekávaná Analýza požadavků a příprava a dodávání požadovaných informací Testování na „pilotních uživatelích“
Firma a BI Celofiremní řešení nebývají obvyklá Různí lidé zpracovávají různými nástroji stejná data a dostávají stejné nebo i různé výsledky Vznikají lokální kopie dat - ostrůvky informací Různé definice stejných proměnných, hodnot Potřeba sjednocení v celofiremním měřítku „jedna pravda“ BI není jen o dotazování a reportování – je to nové paradigma týkající se vytváření, zpracování a využívání firemních dat
Pozvánka na konference o BI Gartner Business Intelligence Summit 2 - 4 April 2012 | Los Angeles, CA