PROVOZNÍ INTERVALY
PROVOZNÍ INTERVAL je nejkratší čas, který je nezbytný pro splnění všech úkonů pro zajištění plynulé jízdy vlaků a bezpečnosti železniční dopravy s ohledem na místa vzájemného ohrožení v dopravnách a na stanovištích jde tak o nejkratší čas mezi jízdami dvou po sobě těsně jedoucích vlaků
SLOŽKY PROVOZNÍCH INTERVALŮ STATICKÁ (staničních operací) čas pro vykonání všech potřebných operací souvisejících s bezpečnou jízdou vlaku DYNAMICKÁ čas daný vzdálenostmi a rychlostí jízdy vlaku τ = tst1 + tst2 + t d1 + td2 PRO VÝPOČET SLOŽEK SE UŽÍVAJÍ TECHNOLOGICKÉ ČASY
STANIČNÍ INTERVALY interval křižování τk interval postupných vjezdů τpv interval postupného odjezdu a vjezdu τov interval postupného vjezdu a odjezdu τvo interval postupných odjezdů τpo
INTERVAL KŘIŽOVÁNÍ nejkratší čas mezi příjezdem prvního vlaku a odjezdem druhého opačného směru do téhož prostorového oddílu žst. B 1 2 žst. A
INTERVAL POSTUPNÝCH VJEZDŮ nejkratší čas mezi příjezdem (průjezdem) prvního vlaku a příjezdem (průjezdem) vlaku druhého. žst. B 1 závisí na zebezpečovacím zařízení, povolení současných vjezdů atp. žst. A 2
INTARVAL POSTUPNÉHO ODJEZDU A VJEZDU nejkratší čas mezi odjezdem (průjezdem) prvního vlaku a příjezdem (průjezdem) druhého vlaku. žst. B, C žst. A
INTERVAL POSTUPNÉHO VJEZDU A ODJEZDU nejkratší čas mezi příjezdem (průjezdem) prvního vlaku a odjezdem (průjezdem) vlaku druhého u vlaků stejného směru tehdy, nejsou-li povoleny současné vjezdy a odjezdy žst. B, C 1 2 žst. B žst. A žst. C žst. A
INTERVAL POSTUPNÝCH ODJEZDŮ nejkratší čas mezi odjezdem (průjezdem) prvního vlaku a odjezdem (průjezdem) druhého vlaku do různých prostorových odd., a to vlaků stejného i opačného směru žst. B, C u vlaků opačného směru tehdy, nejsou-li povoleny současné odjezdy, probíhá-li výprava výpravčím atp. 1 žst. B 2 žst. A žst. C žst. A
INTERVAL NA NÁSTUPIŠTÍCH TRAŤOVÉ INTERVALY interval následné jízdy τnj interval protisměrné jízdy τpj INTERVAL NA NÁSTUPIŠTÍCH postupný průjezd a následný vjezd vlaku zastavujícího τpr – v postupný odjezd zastavujícího vlaku a následný průjezd τo - pr
INTERVAL NÁSLEDNÉ JÍZDY nekratší čas mezi okamžikem příjezdu (průjezdu) prvního vlaku v přední dopravně a okamžikem odjezdu (průjezdu) druhého vlaku stejného směru v zadní dopravně do prostorového oddílu, jejž první vlak v přední dopravně opustil varianty provážení: 1.vlak projíždí v přední, 2.vlak projíždí v zadní dopravně 1. vlak projíždí v přední, 2. vlak odjíždí ze zadní dopravny 1. vlak zastavuje v přední, 2. vlak projíždí v zadní dopravně 1. vlak zastavuje v přední, 2. vlak odjíždí ze zadní dopravny
1. vlak projíždí v přední, 2. vlak projíždí v zadní dopravně τnj td 1 tst 1 td 2 tst 2 2
INTERVAL PROTISMĚRNÉ JÍZDY a)nejkratší čas mezi příjezdem (průjezdem) prvního vlaku k místu, kde uvolňuje traťovou kolej a odjezdem druhého vlaku ze sousední dopravny do téhož prostorového odd. b)nejkratší čas mezi příjezdem prvního vlaku do dopravny a odjezdem vlaku opačného směru vstupujícího do téhož prostorového oddílu místo opuštění traťové koleje není dopravnou !!!
INTERVAL NA NÁSTUPIŠTÍCH zjišťuje se tam (žst., zast), kde přístup cestujících k vlaku os. dopravy na koleji vzdálenější od VB by mohl být ohrožen vlakem jedoucím po koleji blíže VB úrovňová nástupiště v žst. poloperonizace v žst. zast. s jednostranným přístupem k úrovňovým nást.
NÁSLEDNÁ MEZIDOBÍ „I“
NÁSLEDNÉ MEZIDOBÍ je nejkratší čas mezi odjezdem (průjezdem) prvního vlaku a odjezdem (průjezdem) druhého vlaku z té samé stanice (odbočky) po téže traťové koleji do totožného prostorového oddílu Prostorové oddíly mohou být pevné nebo pohyblivé
TELEFONICKÉ DOROZUMÍVÁNÍ, POLOAUTOMATICKÝ BLOK
AUTOMATICKÝ BLOK - trojznaký
AUTOMATICKÝ BLOK - čtyřznaký
PROVOZNÍ INTERVALY A NÁSLEDNÁ MEZIDOBÍ JSOU JEDNÍM Z NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH PODKLADŮ PRO TVORBU GVD výpočty viz cvičení