Vzory podst. jmen rodu středního

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncovky podstatných jmen
Advertisements

VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOIS PŘÍDAVNÝCH JMEN MĚKKÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Přívlastek Český jazyk 6. ročník ZŠ
Která věta je správně Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Český jazyk – Vzory podstatných jmen rodu středního – 5. ročník
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO Český jazyk 4. ročník ZŠ
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA – 2. ROČNÍK
Skloňování rodu středního
Český jazyk Vzor město Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
Český jazyk Vzor kuře Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 4.ročník Předmět: Český jazyk Autor: Mgr. Miroslava Mrázová.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu ženského
Autorem je PaedDr. Štěpánka Vondrášková Zdroj: Český jazyk, 4.ročník, Alter ISBN
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Matematika - opakování 5. ročník
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 4.ročník Předmět: Český jazyk Autor: Mgr. Miroslava Mrázová.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu mužského neživotného Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělení se zbytkem 5. ročník
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.1 Podstatná jména – vzory rodu středního a skloňování Název sady:
DUM / VYDMUCHOV /DUCHOVÁ / JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE / 003 TVAROSLOVÍ – PODSTATNÁ JMÉNA MGR. RENÁTA DUCHOVÁ KUŘE MĚSTO MOŘE STAVENÍ VZORY RODU STŘEDNÍHO.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Znáš…… ? Konec otázky se dozvíš v tajence 1.Chráněná krajinná oblast.
VZORY PODSTATNÝCH JMEN ROD STŘEDNÍ Jméno: třída: Zopakuj si: podstatné jméno vzor koření hnízdo prase hospodářství slunce rizoto dříví pole ucho vejce.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Troskotovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení a užívání koncovek podle.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Podle vzoru kuře budeme skloňovat všechna podstatná jména rodu středního, která mají v 1. pádě jednotného čísla koncovku -e/-ě a v 2. pádě koncovku -ete/-ěte.
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Skloňování podstatných jmen
Druhy číslovek – číslovky základní, číslovky řadové
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Skloňování podstatných jmen rodu středního
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_VZORY_PODSTATNYCH_JMEN_RODU_STREDNIHO
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_ČESKÝ JAZYK
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Skloňování podstatných jmen
MOŘE.
VY_32_INOVACE_09_ Skloňování podstatných jmen rodu středního
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_15 _Vzory podstatných jmen rodu středního, město, moře Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4.,5. ročník.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_18_ Podstatná jména III
Skloňování podstatných jmen
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 4. ročníku
Transkript prezentace:

Vzory podst. jmen rodu středního Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Vzory podst. jmen rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ

Vyhledej podstatná jména rodu středního: slovo, stavidla, otec, umyvadlo, pes, nebe, kotě, šnek, domeček, plot, studánka, letadlo, medvěd, nebe, pole, autobus, poupě, lešení, poklad, hospodářství, kůzle, bludiště

Vyhledej podstatná jména rodu středního: - Řešení slovo, stavidla, otec, umyvadlo, pes, nebe, kotě, šnek, domeček, plot, studánka, letadlo, medvěd, nebe, pole, autobus, poupě, lešení, poklad, hospodářství, kůzle, bludiště

Skloňování podstatných jmen rodu středního – vzor město Pamatuj! Podle vzoru město se skloňují podstatná jména rodu středního zakončená v 1.p. na – o např. : pravítko, dělo, sluníčko, prasátko, umyvadlo, slovo, stéblo, letadlo, kolo, kladivo …

Skloňování vzoru město jednotné číslo 1. p. město 2. p. města 3. p. městu 4. p. město 5. p. město! 6. p. (o) městě 7. p. (s) městem množné číslo 1. p. města 2. p. měst 3. p. městům 4. p. města 5. p. města! 6. p. (o) městech 7. p. (s) městy

PAMATUJ! V koncovce 7.p. č.mn. se u podstatných jmen skloňujících se podle vzoru město píše y.

Doplň koncovky podstatných jmen, která se skloňují podle vzoru město: s českými divadl_, řídit se moudrým_ slovy, píchnutí žihadl_, s krátkými švihadl_, mezi kol_, vzácnými zrcadl_, mýt se mýdl_, po rozvodněném Lab_, vitamíny v ovoc_, opalovat se na slunc_

Doplň koncovky podstatných jmen , která se skloňují podle vzoru město: Řešení s českými divadly, řídit se moudrými slovy, píchnutí žihadly, s krátkými švihadly, mezi koly, vzácnými zrcadly, mýt se mýdly, po rozvodněném Labi, vitamíny v ovoci, opalovat se na slunci

Např.: pole, Labe, slunce, nebe, sídliště, hřiště, vejce Vzor moře PAMATUJ! Podle vzoru moře se skloňují podstatná jména rodu středního, která jsou zakončená v 1. i ve 2.p. na – e (ě). Např.: pole, Labe, slunce, nebe, sídliště, hřiště, vejce

Pozor: 1.p. vejce 2.p. bez vejce ne vejcete PAMATUJ! Pozor: 1.p. vejce 2.p. bez vejce ne vejcete

Tvořte zadané tvary podst. jmen: 7.p. mn.č. (počitadlo) -s 2.p. č.j. (hřiště) -bez 6.p. č.j. (Labe) –v 7.p č.mn. (plavidlo) -mezi 2.p. č.j. (vejce) –bez 3.p. č.j. (slunce) –ke 6.p. č.j. (sídliště) -o

Tvořte zadané tvary podst. jmen: Řešení 7.p. mn.č. (počitadlo) -s 2.p. č.j. (hřiště) -bez 6.p. č.j. (Labe) –v 7.p č.mn. (plavidlo) -mezi 2.p. č.j. (vejce) –bez 3.p. č.j. (slunce) –ke 6.p. č.j. (sídliště) -o s počitadly bez hřiště v Labi mezi plavidly bez vejce ke slunci o sídlišti

Skloňování vzoru moře jednotné číslo 1. p. moře 2. p. moře 3. p. moři 6. p. (o) moři 7. p. (s) mořem množné číslo 1. p. moře 2. p. moří 3. p. mořím 4. p. moře 5. p. moře! 6. p. (o) mořích 7. p. (s) moři

PAMATUJ! V koncovkách podstatných jmen , které se skloňují podle vzoru moře se píše vždy měkké i nebo í

Doplň y/i : I slov_ je člověku možno velmi ublížit. Koupali jste se také v Lab_? V naší zem_ je hezky. Mezi sedadl_ bylo málo místa. Už neuvidíme téměř nikde mlýny se stavidl_. Na neb_ svítily hvězdy. Kováři buší kladiv_ do kovadliny. Hruška stála v širém pol_. Opalovat se dlouze na slunc_ je nebezpečné.

Doplň y/i : Řešení I slovy je člověku možno velmi ublížit. Koupali jste se také v Labi? V naší zemi je hezky. Mezi sedadly bylo málo místa. Už neuvidíme téměř nikde mlýny se stavidly. Na nebi svítily hvězdy. Kováři buší kladivy do kovadliny. Hruška stála v širém poli. Opalovat se dlouze na slunci je nebezpečné.

Určete vzory podstatných jmen uvedených v závorce a řekněte je v náležitém tvaru: Na čistém (nebe) se objevila rozzářená tvář (sluníčko). Na zoraném (pole) se objevilo hejno vrabců. Prohlédli jsme si hangáry s (letadla). V koupelně máme nové (umyvadlo). V (divadlo) bylo několik (křeslo) volných. V (léto) je počasí přívětivější. Na podzim nám ptáci na rozloučenou zamávají (křídlo).

Určete vzory podstatných jmen uvedených v závorce a řekněte je v náležitém tvaru: Řešení Na čistém nebi se objevila rozzářená tvář sluníčka. Na zoraném poli se objevilo hejno vrabců. Prohlédli jsme si hangáry s letadly. V koupelně máme nové umyvadlo. V divadle bylo několik křesel volných. V létě je počasí přívětivější. Na podzim nám ptáci na rozloučenou zamávají křídly.

Vyhledej podst. jména rodu středního a určete pád a vzor: Ráno je přivítalo ostrým sluncem. Bylo to dříve krásné rodinné sídlo. Uviděli jsme na jasném nebi letadlo. Do polí vyjely už kombajny. Kuřátka odpočívala pod křídly kvočny. Vitamíny jsou obsaženy v ovoci. Neopaluj se na slunci často. Mírnými slovy víc dokážeš. Všichni museli mít nafukovací křidélka.

Skloňování vzoru kuře jednotné číslo 1. p. kuře 2. p. kuřete 3. p. kuřeti 4. p. kuře 5. p. kuře! 6. p. (o) kuřeti 7. p. (s) kuřetem množné číslo 1. p. kuřata 2. p. kuřat 3. p. kuřatům 4. p. kuřata 5. p. kuřata! 6. p. (o) kuřatech 7. p. (s) kuřaty

Ve 3. a 6.p. č.j. je měkké i, v 7.p. č.mn. je tvrdé y! PAMATUJ! Ve 3. a 6.p. č.j. je měkké i, v 7.p. č.mn. je tvrdé y!

Lvíče, kůzle, zvíře, house, koště, štěně… Podle vzoru kuře se skloňují podst. jm. rodu středního zakončená v 1.p. na -e nebo -ě a v 2.p. na –ete nebo –ěte. Lvíče, kůzle, zvíře, house, koště, štěně…

Slova v závorce přečti v množném čísle: koza s (kůzle), ovce s (jehně), kachna s (kachně), kvočna s (kuře), babička odešla s (vnouče), kráva s (tele), pes se (štěně), kobyla s (hříbě), hnízdo s (ptáče), růže s (poupě), medvědice s (medvídě), klec se (zvíře), lvice bez (lvíče)

Slova v závorce přečti v množném čísle. Řešení koza s kůzlaty, ovce s jehňaty, kachna s kachňaty, kvočna s kuřaty, babička odešla s vnoučaty, kráva s telaty, pes se štěňaty, kobyla s hříbaty, hnízdo s ptáčaty, růže s poupaty, medvědice s medvíďaty, klec se zvířaty, lvice bez lvíčat

Uveďte tvary podst. Jmen v daném pádě a čísle: mládě (3.p. č.j.) vejce (2.p. č.j.) hříbě (7.p. č.j.) hřiště (3.p. č.mn.) poupě (6.p. č.mn.) štěňátko (2.p. č.mn.) koště (2.p. č.j.) ohniště (4.p. č.j.) pravidlo (7.p. č.mn.) křídlo (2.p. č.mn.)

Uveďte tvary podst. Jmen v daném pádě a čísle: Řešení mládě (3.p. č.j.) vejce (2.p. č.j.) hříbě (7.p. č.j.) hřiště (3.p. č.mn.) poupě (6.p. č.mn.) štěňátko (2.p. č.mn.) koště (2.p. č.j.) ohniště (4.p. č.j.) pravidlo (7.p. č.mn.) křídlo (2.p. č.mn.) mláděti vejce hříbětem hřištím poupatech štěňátek koštěte ohniště pravidly křídel

Vzor stavení Pamatuj! Podle vzoru stavení se skloňují podst. jména rodu středního zakončená na –í. Např. : pondělí, údolí, znamení, stavení, jehličí, vítězství, chmýří, dříví, uhlí …

Skloňování vzoru stavení jednotné číslo 1. p. stavení 2. p. stavení 3. p. stavení 4. p. stavení 5. p. stavení! 6. p. (o) stavení 7. p. (s) stavením množné číslo 1. p. stavení 2. p. stavení 3. p. stavením 4. p. stavení 5. p. stavení! 6. p. (o) staveních 7. p. (s) staveními

PAMATUJ! V koncovkách podst. jmen, která se skloňují podle vzoru stavení se píše vždy měkké i !

Doplňte i/y : Na výstavě jsem viděl starodávné hodiny s kyvadl_. Obrázky v muzeu jsou uloženy pod skl_. V kamnech stále topíme uhl_m a dřív_m. Mnoho lidí pracuje v zemědělstv_. Zajíc se schoval do křov_. Koupila jsem si šaty z hedváb_. Dnes jsme měli k obědu knedlíky se zel_m. Čáp se procházel v rákos_. V našem podneb_ nevypěstujeme citrusy. Naše cesta vedla hlubokým údol_m. Rád se umývám voňavými mýdl_.

Doplňte i/y : Řešení Na výstavě jsem viděl starodávné hodiny s kyvadly. Obrázky v muzeu jsou uloženy pod skly. V kamnech stále topíme uhlím a dřívím. Mnoho lidí pracuje v zemědělství. Zajíc se schoval do křoví. Koupila jsem si šaty z hedvábí. Dnes jsme měli k obědu knedlíky se zelím. Čáp se procházel v rákosí. V našem podnebí nevypěstujeme citrusy. Naše cesta vedla hlubokým údolím. Rád se umývám voňavými mýdly.

Vyhledej podst. jména rodu středního, urči pád a vzor: Děti cvičí se švihadly. Loďka byla poháněna vesly. Musím si udržovat své zdraví. Myslíš, že se snižuje těžba uhlí? Hmyz ohmatává překážky tykadly. V létě jsme připravili dříví na zimu. Nebe bylo bez mráčku. Vosy bodají žihadly. V kleci byla uvězněna lvice s lvíčaty. Řeknu ti to dvěma slovy. V červenci se sklízí obilí.

Doplň i nebo y : Mezi pytl_ byly velké nádob_ s potravinam_. Budeme přestupovat v Břeclav_. V lahv_ch byla nečistota. Žáci jeli na školu v přírodě se třemi učitel_. Strop byl vyzdoben malbam_. Nepovídej nesmysl_! Některé směs_ jsou výbušné. Chlapec si nejraději hrál s letadl_. Mezi vilam_ bylo volné místo. Žáb_ před čáp_ naskákaly do rybníka. Čáp_ mají rádi kraj s mokrými loukam_ a močál_. Babičku bolí kloub_. Mužstvo Ostrav_ hrálo na hřišti Opav_. Košťál_ králíkům chutnají. V pol_ch zrálo obil_. Ps_ a šakal_ jsou příbuzné šelm_. Vrchlab_ je pěkné město. Motýl_ hráli všemi barvam_.

Doplň i nebo y : Řešení Mezi pytli byly velké nádoby s potravinami. Budeme přestupovat v Břeclavi. V lahvích byla nečistota. Žáci jeli na školu v přírodě se třemi učiteli. Strop byl vyzdoben malbami. Nepovídej nesmysly! Některé směsi jsou výbušné. Chlapec si nejraději hrál s letadly. Mezi vilami bylo volné místo. Žáby před čápy naskákaly do rybníka. Čápi mají rádi kraj s mokrými loukami a močály. Babičku bolí klouby. Mužstvo Ostravy hrálo na hřišti Opavy. Košťály králíkům chutnají. V polích zrálo obilí. Psi a šakali jsou příbuzné šelmy. Vrchlabí je pěkné město. Motýli hráli všemi barvami.

Vzory podst. jmen rodu středního 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Internet obrázky z internetu Autor: Mgr. Květa Jeníčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)