Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské seskupení pro územní spolupráci Strategie systémové spolupráce veřejných institucí Moravskoslezského kraje, Slezského a Opolského vojvodství oblast.
Advertisements

GAS BUSINESS BREAKFAST, Corinthia Hotel
Souhrnné hodnocení situace v plynárenství z pohledu velkých zákazníků Ing. Vladimír Štěpán ENA s.r.o. Listopad 2012.
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
Solární systémy pro aktivní topení
Zemní plyn jako pohonná hmota
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Den s Fleetem, Lednice.
Příprava nové dopravní politiky ČR
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Mýtné systémy v ČR a Evropě 0 TRUCK & BUSINESS DAY BRNO, 10. kv ě ten 2010.
Alternativní ekologické pohony, Stlačený zemní plyn CNG
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
VYUŽITÍ TECHNOLOGIÍ CNG pro potřeby energeticky nezávislého kraje
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Plynofikace vozového parku
Seminář KOMTERM, 21. duben 2010 Dipl. - Ing. Roman Baláž, MBA Generální ředitel SPP CZ, a.s. 1 Bezpečnost dodávek – nevyhnutná podmínka zákazníka.
možnosti a význam použití
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Brand Energie CZT Brandýs nad Labem.
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Kritické situace v PS ČR
Ing. Dan Ťok, prezident ČPU Gas Business Breakfast Praha, 9. prosince 2005 Nová role České plynárenské unie na otevřeném trhu s plynem.
Podpora a stav užití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , hotel Olympik, Den dopravy.
První registrace nových osobních automobilů v zemích EU + EFTA za období 1990 až 2014 (z ) První registrace nových osobních automobilů Kontakt,
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_108_Zemní plyn AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Účinná kontrola kvality pohonných hmot © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Skupina RWE v České republice
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie , Jednání sekce silniční dopravy.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Den dopravy, Praha hotel Olympik Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Česká pošta a využití CNG
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Využití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Červený kohout 2009, Hluboká nad Vltavou.
Vývoj maloobchodního trhu s pohonnými hmotami Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO Petrol Summit 2015.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Moderní způsoby užití zemního plynu
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Aktivity RWE pro rozvoj CNG
Vývoj CNG v České republice
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie 12.5.2010, Den s fleetem, Brno

Česká plynárenská unie POSLÁNÍ: „Soustavné zlepšování podmínek pro podnikání v plynárenském oboru v České republice a Evropské unii“. Založena v roce 1994 v souvislosti se zahájením privatizace českého plynárenství. Sdružení právnických osob s licencí na obchod, přepravu, distribuci nebo uskladňování zemního plynu.

Česká plynárenská unie V oblasti podpory užití CNG se ČPU zejména zaměřuje na: vytváření vhodných podmínek pro rozvoj; prosazování úprav legislativy; informování odborné i laické veřejnosti v rámci komunikační kampaně; propagaci předností CNG; podporu rozvoje výstavby plnících stanic CNG v ČR.

Proč podpora využívání CNG? Celý svět (tedy i EU a ČR) čelí vážným výzvám: nedostatek ropy, nestabilní ceny ropy a ropných produktů, znečišťování ovzduší. = podpora vhodných alternativních pohonů vozidel splňujících současné ekologické požadavky Přijato řešení: Bílá kniha dopravní politiky – náhrada 20 % ropných PHM do r. 2020. Z toho 10 % CNG.

Není plyn jako plyn (!) CNG (zemní plyn) LPG (propan-butan) LPG – Liquefied Petroleum Gas (zkapalněný rafinérský plyn); obsahuje cca 50 % propanu+50 % butanu (letní či zimní směs); je vedlejším produktem při zpracování ropy či při těžbě zemního plynu; nejednotná kvalita, záleží na distributorovi resp. zdroji; uskladněn v kapalném skupenství v tlakových nádobách; v plynném skupenství těžší než vzduch, shromažďuje se v kanálech, prohlubních, podzemních prostorech, nelze snadno odvětrat. CNG = Compressed Natural Gas (stlačený zemní plyn); obsahuje 96 – 98 % metanu; vysoký tlak 200 bar; oktanové číslo 130; zaručená kvalita plynu v celé ČR; uskladněn v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách; lehčí než vzduch, volně se rozptyluje, lze snadno odvětrat; v zahraničí lze parkovat v podzemních hromadných garážích.

Charakteristiky pohonných hmot

Podzemní garáže – situace v Německu, Rakousku důsledné rozdělení dle vlastností obou plynů CNG a LPG jako pohonné hmoty; CNG jako PHM je bezpečný; zákaz vjezdu pouze pro LPG.

Podpora CNG v ČR rok 2005 – základ změny přístupu – Usnesení vlády ČR č. 563 , úkoly zainteresovaným ministerstvům v oblasti podpory CNG; rok 2006 – Dobrovolná dohoda mezi státem a všemi plynárenskými společnostmi k podpoře CNG jako alternativního paliva v dopravě, závazky na obou stranách; rok 2007 - spotřební daň – nulová. 2007 – 2011 sazba 0 Kč/t (0 Kč/m3); 2012 – 2014 sazba 500 Kč/t (0,36 Kč/m3); 2015 – 2017 sazba 1 000 Kč/t (0,7 Kč/m3); 2018 – 2019 sazba 2 000 Kč/t (1,4 Kč/m3); od 2020 – sazba 3 355 Kč/t (2,36 Kč/m3), resp. minimální úroveň dle EU.

Podpora CNG v ČR rok 2008 - 6/2008 cenové rozhodnutí ERÚ – odstranění poplatku v případě překročení denní kapacity na CNG stanicích; rok 2009 - silniční daň - nulová (pro vozidla pro dopravu osob nebo vozidla pro dopravu nákladů s největší povolenou hmotností do 12 tun, která používají jako palivo CNG); rok 2009 až 2013 - dotace od MD ČR na nové nízkopodlažní CNG autobusy, Program obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy, částka 500 tisíc Kč (linkové) a 600 tisíc Kč (MHD); rok 2009 až 2013 – vládou schválen Program obměny vozového parku veřejné správy za „čistá“ vozidla, stanoven 25% podíl „čistých“ vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy, roční nákup asi 1.000 vozidel.

ČR – stav v oblasti CNG Cíl pro ČR k r. 2020: 75 malých domácích plniček 25 veřejných plnících stanic v ČR, v roce 2010 otevření 7 dalších vysokozdvihy, rolby nákladní vozidla svozová vozidla čistící vozidla Více než 1.783 osobních a dodávkových vozů 270 autobusů Celkem více než 2.120 CNG vozidel: do r. 2013 možnost plnících stanic CNG podél všech hlavních silničních tahů Cíl pro ČR k r. 2020: - nahradit 10 % kapalných paliv v dopravě = roční prodej plynu více než 800 mil. m3, 400 000 CNG vozidel, 300-400 plnících stanic.

Veřejné plnicí stanice CNG

CNG ve světě leden 2010: Evropa – 1,2 mil. NGV, přes 3.362 plnicích stanic CNG, Celý svět – 11,1 mil. NGV, 16.654 plnicích stanic CNG, spotřeba zemního plynu 35,4 mld. m3/rok, 65 výrobců vozidel. Pákistán – 2,25 mil. NGV Argentina – 1,8 mil. NGV Brazílie – 1,6 mil. NGV Itálie – 857.000 NGV Ukrajina – 200.000 NGV Německo – 65.000 NGV Bulharsko – 62.000 NGV USA – 146.000 NGV

CNG ve světě rok 2020: Evropa – 23,5 mil. NGV Celý svět - 65 mil. NGV (9 % počtu vozidel ve světě), - desítky tisíc stanic CNG, - spotřeba plynu 400 mld. m3

příznivé složení zemního plynu: Ekologické přínosy užití CNG CNG je ekologická pohonná hmota; - CNG auta splňují EURO V, resp. Euro VI. příznivé složení zemního plynu: výrazné snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech; nulové emise pevných částic; nulové emise aromatických uhlovodíků a aldehydů; minimální emise oxidu siřičitého a oxidu uhelnatého; emise NOx o 60 % nižší, emise CO2 až o 30 % nižší, nižší emise hluku.

Perspektivy využívání dlouhodobá podpora od EU i vlády ČR; na trhu více než 25 druhů osobních a užitkových CNG vozidel; v současné době k dispozici 25 plnicích stanic; do konce r. 2010 dalších 7 stanic; cena CNG vozidel je shodná s cenou dieselových vozidel; pomaluplnicí domácí stanice; provoz za 1 Kč/km; nádrže zabudované v podvozku;

dlouhodobě nulová a poté minimální spotřební daň; nulová silniční daň; CNG je dlouhodobě nejlevnější PHM; ekologický provoz; bezpečný provoz; zaručená a stálá kvalita plynu v celé ČR; oktanové číslo 130 – vysoký výkon motoru; plná garance servisu a záručních oprav.

děkuji a těším se na dotazy… schauhuberova@cpu.cz +420 241 027 877 +420 724 947 778