registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázků a textů je
Advertisements

V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Peníze a cena Milena Tichá
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Bankovnictví Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Peníze v tržní ekonomice. Nejvýznamnější objev v dějinách V penězích vyjadřujeme ceny veškerého zboží – jsou všeobecným ekvivalentem Plní v tržní ekonomice.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA A OSTATNÍ NÁSTROJE HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY – CVIČENÍ Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Peníze, měna a úloha bank
Funkce peněz Petr Machala.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_128.
13. července 2013VY_32_INOVACE_100305_Cenne_papiry_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Bankovní systém říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana.
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
2. října 2013VY_32_INOVACE_100215_Hospodarska_politika_statu_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní.
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
6. července 2013VY_32_INOVACE_100302_Bankovnictvi_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_131.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Peníze a měny.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Bankovnictví.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička. Směna naturální Přímá naturální směna – zboží za zboží, Z - Z Zprostředkovaná, nepřímá naturální směna – směna zboží.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809. 13. září 2013 VY_32_INOVACE_100212_Penize_a_mena_DUM Peníze a měna Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.

Naturální směna jedná se o výměnu zboží za zboží říká se jí také cizím slovem barter tento způsob směny se uplatňoval v dávnějších dobách před vznikem peněz v menší míře se používá i dnes, ale pouze u velkých a rizikových obchodů, kde se obáváme nesplacení dohodnuté ceny (např. při vývozu strojů do Ruska uzavřeme kontrakt, který bude zaplacen ropou) výhodou naturální směny byla jednoduchost nevýhodou byla malá pravděpodobnost, že najdeme výrobce zboží, které potřebujeme, jenž bude ochoten vyměnit své zboží právě za to naše

Všeobecný ekvivalent jak postupně rostl význam a rozsah obchodování, ukázala se nepraktičnost naturální směny lidé proto začali hledat speciální druh zboží, který by kdokoli kdykoli rád vyměnil tomuto speciálnímu druhu zboží se říká všeobecný ekvivalent jako všeobecný ekvivalent se v určité době používalo třeba plátno nebo dobytek nejvhodnější se pro tyto účely časem ukázaly drahé kovy

Drahé kovy drahé kovy měly spoustu výhod jsou dostatečně vzácné, už v malých množstvích mají poměrně velkou hodnotu dají se dělit a přenášet dobře se uchovávají nekazí se snadno se identifikují

Mince z drahých kovů se později začaly razit mince měděné, stříbrné a zlaté mince byly v oběhu po mnoho století jejich hodnota byla založena na hodnotě kovu, ze kterého byly vyraženy proto se označovaly jako plnohodnotné peníze

Papírové peníze s rozvojem států a tržní ekonomiky se začaly tisknout papírové peníze neboli bankovky v porovnání s plnohodnotnými penězi mají určité výhody stát garantoval jejich hodnotu státním zlatým pokladem papír, ze kterého jsou peníze vyrobeny, má sám o sobě minimální hodnotu lidé jsou ale ochotni akceptovat ho jako symbol určité hodnoty, protože tuto hodnotu jim někdo garantuje došlo tedy k oddělení hodnoty peněz od jejich fyzické podstaty

Zlatý standard neplnohodnotné peníze byly dlouho vázány na zlato zlato fungovalo v peněžní soustavě přímo v podobě zlatých mincí a nepřímo prostřednictvím bankovek, které byly částečně kryté zlatem tato soustava byla označována jako zlatý standard postupně se však ukázalo, že směnitelnost papírových peněz za zlato je neudržitelná, protože rozdělení zásob zlata mezi zeměmi bylo nerovnoměrné

Papírové peníze papírové peníze jsou dnes označovány jako peníze s nuceným oběhem jejich přijímání ekonomickými subjekty je založeno na autoritě vlády, která je vydává jako legální platidlo proces odtržení symbolu hodnoty od její materiální podstaty byl dokončen se vznikem bezhotovostních peněz

Bezhotovostní peníze jedná se o peníze na bankovních účtech s těmito penězi můžeme disponovat, aniž bychom je měli v peněžence peníze jsou v tomto případě jen číslem v počítači a symbolem, který nám usnadňuje směnu

Peníze patří k nejvýznamnějším objevům v dějinách lidstva vznik peněz vytvořil podmínky pro nahrazení naturální směny peněžní směnou peněžní směna umožňuje efektivní fungování trhů a vede k vysokým úsporám ekonomických zdrojů peníze se považují za zvláštní druh aktiva, které je všeobecně přijímáno všemi ekonomickými subjekty

Funkce peněz peníze v tržní ekonomice plní tři významné funkce slouží jako: prostředek směny zúčtovací jednotka uchovatel hodnoty

Funkce peněz peníze zprostředkovávají výměnu zboží, tedy akty koupě a prodeje pomocí peněz měříme hodnotu věcí, kterou bychom jinak nezměřili peníze tedy působí jako nástroj pro srovnávání hodnoty statků a služeb slouží jako zúčtovací jednotka kromě toho peníze umožňují uchovat hodnotu v čase

Funkce peněz nemusíme je bezprostředně vynaložit na nákupy statků a služeb, ale můžeme si je odložit (spořit) a nákupy uskutečnit později schopnost peněz fungovat jako uchovatel hodnoty však závisí na stabilitě jejich hodnoty (při rostoucí inflaci se schopnost peněz plnit tuto funkci zhoršuje) peníze se dají hromadit neboli akumulovat, někdy se této funkci říká funkce pokladu

Měna každý stát má svou vlastní měnu tuto měnu zavádí proto, aby mohl lépe řídit a kontrolovat svou ekonomiku a zahraniční obchod o měnu státu se stará speciální státní instituce, která se nazývá centrální banka

Směnitelnost měny většina ekonomik je otevřených, to znamená, že ve větší nebo menší míře obchoduje s jinými zeměmi potřebuje proto převádět svou měnu na měnu cizí měna státu může být: plně směnitelná částečně směnitelná nesměnitelná

Směnitelnost měny u plně směnitelných (konvertibilních) měn nejsou žádné překážky výměny u částečně směnitelných měn stanoví stát pravidla, která výměnu měny omezují u nekonvertibilních měn stát zakazuje držení cizích měn občany a firmami a určuje instituce, které na tuto výměnu získávají monopol (většinou banky)

Česká měna do roku 1990 jsme měli nesměnitelnou korunu firmy, které chtěly obchodovat se zahraničím, musely mít speciální licenci a ostatní podniky využívaly jejich služeb firmy neměly vlastní devizové prostředky a kdykoliv potřebovaly něco dovézt ze zahraničí, musely žádat o přidělení deviz stejně tak museli žádat občané, kteří chtěli vycestovat, o tzv. devizový příslib

Česká měna po revoluci nebylo možné přejít ihned na volně směnitelnou korunu, protože kurz vůči zahraničním měnám byl neobjektivní a příliš rychlé uvolnění regulace devizové směny by vedlo k měnové krizi proto bylo nutné určité přechodné období, kdy byla koruna částečně směnitelná v roce 1995 byla vydána novela devizového zákona a směna koruny byla zcela uvolněna nyní je kurz české koruny k zahraničním měnám určován na základě nabídky a poptávky od roku 2000 můžeme mít svá konta i v zahraničí

Valuty a devizy valuty jsou cizí měny v hotovostní podobě jedná se tedy o bankovky a mince cizího státu devizy jsou cizí měny v bezhotovostní podobě jedná se tedy o bankovní účty v cizí měně, cenné papíry v cizí měně nebo pohledávky znějící na cizí měnu

Měna a měnový kurz měna je peněžní soustava určitého státu základem každé měny je peněžní jednotka měnový kurz je cena měnové jednotky jedné země vyjádřená v peněžních jednotkách jiné země kurzovní lístek je soupis kurzů měn nejdůležitějších států k určitému datu

Měna a měnový kurz u nás vydává oficiální kurzovní lístek každý pracovní den centrální banka kurzy v komerčních bankách a směnárnách se od tohoto lístku mohou lišit (cena cizí měny je také určována zákonem nabídky a poptávky) banky a směnárny stanovují nižší kurz pro nákup bankou a vyšší kurz pro prodej

Devalvace a revalvace devalvace je oficiální snížení kurzu měny určitého státu vůči všem ostatním měnám, znamená, že za jednotku cizí měny zaplatíme více domácí měny opakem je revalvace, tedy administrativní zvýšení kurzu vůči všem cizím měnám devalvaci a revalvaci měny provádí centrální banka státu o devalvaci se nejedná, pokud se měnový kurz vyvíjí na základě tržních výkyvů (pokud se například kurz koruny vůči dolaru vlivem nabídky a poptávky změní z 18 Kč za dolar na 20 Kč za dolar, jedná se o oslabení koruny vůči dolaru a ne o devalvaci)

Děkuji za pozornost

CITACE ZDROJŮ ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 2011. vyd. Zlín: CEED, 2011. ISBN 978-80-87301-01-2. SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 2001. vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., 2001. ISBN 80-7277-032-2. Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010