Peníze Nejdůležitější funkcí peněz je bezesporu jejich služba jako všeobecný prostředek směny. peníze – prostředek směny - zákonné platidlo – měna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční trhy Finanční trh – specifický trh se specifickým zbožím = penězi Struktura Peněžní trh – především krátkodobé vklady a úvěry (do 1 roku) Kapitálový.
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
VY_62_INOVACE_1_2_09 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Platební karty I.
Ekonomická gramotnost
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 Využití  Bankovní účty  Příklady běžného účtu v domácnosti  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha.
Tato prezentace byla vytvořena
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C13 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníListopad.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
 Běžné používání  Ochrana proti padělání  Základní vlastnosti bankovky 500,- Kč a další zajímavosti  Dozor nad vydávání peněz do oběhu Zdroj: Petr.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PENÍZE Historie peněz Hlavní funkce peněz Domácí a zahraniční měna
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Podmínky provozování směnárny
Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_127 Jméno autora:Ing. Yvona Špílová Třída/ročník:2. ročník M/02 Obchodní akademie Datum vytvoření:11/2012.
Poštovní poukázky.
rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
6. července 2013VY_32_INOVACE_100302_Bankovnictvi_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO141 Název.
PENÍZE Božena Genrtová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Peněžní prostředky.  při hotovostním platebním styku se používají hotové peníze = peněžní prostředky, které jsou:  v podobě papírové  v podobě v mincí.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Finanční trh I. Peněžní trh
Kreditní karty. Kreditní karty Platební karty Při zřízení běžného účtu nám je poskytnuta platební karta Tuto kartu využíváme k bezhotovostnímu placení.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Jana Urbanová Lucie Chvojková Martina Kakáčková
Peníze a centrální banka
Bankovnictví.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKLÁDÁNÍ S PROSTŘEDKY NA BĚŽNÉM ÚČTĚ 2 VÝBĚRY HOTOVOSTI A BEZHOTOVOSTNÍ PLATBY.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Peníze Z hlediska ekonomie jsou peníze takový statek, který slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny - platidlo, tedy statek, pro který platí,
Bankovní služby Úvěry Obchodní banky vykonávají : pasivní úvěrové operace (banka přijímá peníze) a aktivní ú.o. (banka poskytuje úvěry) Druhy úvěrů:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Platební styk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
Občanská výchova Formy placení. Platby a platební styk  Za zakoupené zboží nebo službu je vždy nutné zaplatit.  Mezi plátcem a příjemcem peněžní částky.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_11_01_bankovky v ČR Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK ZŠ HejniceZ.Hyxa.
BANKY A PENĚŽNÍ ÚSTAVY.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK II.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
FINANČNÍ GRAMOTNOST Platidla
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. Charakteristika platebního styku
Peníze a centrální banka
Transkript prezentace:

Peníze Nejdůležitější funkcí peněz je bezesporu jejich služba jako všeobecný prostředek směny. peníze – prostředek směny - zákonné platidlo – měna

Historie peněz První formou peněz se staly komoditní (zbožové) peníze, které byly různé pro různé části světa a různé epochy. Ve starověkém Babylóně to bylo obilí, v Číně mušličky, staří Slované používali plátno. V průběhu historie se jako nejvhodnější komodita pro tento účel ukázalo zlato. Bylo poměrně vzácné, dobře zpracovatelné, neomezeně trvanlivé a široce akceptované. Zlato bylo jako platidlo použitelné v jakémkoli stavu, ovšem z praktických důvodů se časem rozšířily mince, jejichž ražba měla potvrzovat ryzost a hmotnost daného kusu zlatého kovu.

Používání mincí se v průběhu věků stalo neefektivní pro manipulaci s většími částkami peněz a proto se začaly používat papírové peníze – bankovky. Hodnota těchto bankovek se odvozovala od množství zlata, které reprezentovala, bankovky byly tzv. kryté zlatem. (každá bankovka musela být na požádání vyplacena v kovu). Neexistoval žádný emisní monopol centrální banky, neexistovala centrální banka nebo jiná regulační instituce, bankovní systém byl pouze jednostupňový.

Základní komoditou dnes sloužící jako peníze jsou papírové bankovky a mince vydávané jednotlivými státy, též se hovoří o oběživu. Centrální banka (v naší zemi ČNB) disponuje tzv. emisním monopolem, což znamená, že zákon ji uděluje výhradní právo tisknout tyto bankovky, kdokoliv jiný by se stejným činem dopouštěl trestného činu padělání. Tyto peníze jsou označeny za zákonné platidlo.

Peníze jsou společným jmenovatelem, na který lze převést tak odlišné statky jako je lidská práce, surovinové zdroje, kapitálové vybavení a tak dále. Obecně je jakákoliv vyspělá ekonomika bez peněz nepředstavitelná.

Peníze slouží jako dočasný uchovatel hodnoty Peníze slouží jako dočasný uchovatel hodnoty. Peníze však nemusí být zdaleka nejlepším způsobem uchování hodnoty. Lidé obvykle část svého bohatství drží ve formě peněz, protože je lze okamžitě proměnit v libovolný jiný statek, tato vlastnost se nazývá likvidita

Ve vyspělých ekonomikách lidé nedrží veškeré své peníze ve formě hotovosti, ale zapůjčují je jednotlivým finančním institucím, které pro ně najdou vhodné investice.

Ochranné prvky bankovek příklady prvků v různých letech lokální stupňovitý vodoznak Ochranný okénkový proužek s mikrotextem Ochranná vlákna Soutisková značka Optický proměnlivá barva mikrotext

Druhy plateb Hotovostní Bezhotovostní

Platební karty Kreditní karta – klient si půjčuje u banky a pak musí splácet úvěr Debetní karta – klient má peníze na běžném účtu - kontokorent

Formy přímého bankovnictví Mobilní bankovnictví – informace o účtu a zadávání příkazů přes mobil Internetové bankovnictví - informace o účtu a zadávání příkazů přes internet Home banking – speciální software, přes PC

Příkazy k platbě Jednorázový příkaz k úhradě využijeme vždy pokud potřebujeme jednorázově zaplatit nějakou částku. V tomto případě stačí zajít do banky, vyplnit správný formulář a banka již naše peníze pošle na námi uvedený bankovní účet nebo využít jiné formy. Platit takto můžeme zboží, služby, ale třeba i poslat peníze na účet studenta, který je používá na studium jak již v ČR nebo třeba v zahraničí. Trvalý příkaz k úhradě funguje obdobně jako jednorázový příkaz k úhradě, jen s tím rozdílem, že se platba v námi zadané frekvenci opakuje. Můžeme platit například měsíčně, čtvrtletně, pololetně nebo třeba i ročně.  Zatímco jednorázový příkaz se provede pouze jednou, trvalý příkaz se jednou zadá a platba se provádí ve zvolené frekvenci opakovaně až do doby něž je trvalý příkaz zrušen. Trvalý příkaz se hodí například k platbě záloh elektřiny nebo plynu, platbě pojistného nebo  pravidelného spoření.

Nástroje platebního styku Variabilní symbol – číslo (max. čtyřmístné) Konstantní symbol - číslo (max. čtyřmístné) Specifický symbol

Inkaso - věřitel „bere“ peníze z účtu dlužníka sám Šeky - možnost vystavit šek podle okamžité situace kdykoliv a kdekoliv, vystavit jej  na jakoukoliv částku, bezhotovostní proplacení šeku je cenově zvýhodněno Cestovní šeky - cestovní šeky můžete využít při výjimečných cestách do zahraničí, když nevlastníte zahraniční platební kartu. Šek lze proměnit v bankách či směnárnách za valuty. Ale můžete s nimi platit v hotelích, restauracích a obchodech po celém světě

Jaké mohou být ochranné prvky bankovek?

Kdo má u nás výhradní právo tisknout peníze?

Víš, kdo je zobrazen na bankovkách?

Karel IV.

Jan Amos Komenský

Božena Němcová

František Palacký

Ema Destinnová

T.G. Masaryk

Na této adrese si můžeš spustit hru k ochranným prvkům bankovek i k rozpoznávání bankovek různých států. http://www.ecb.int/euro/html/index.cs.html Obrázek bankovek na snímku č.1 – [2010-11-01] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Cssr_map%2C_pasport%2C_money.JPG/120px-Cssr_map%2C_pasport%2C_money.JPG