Česká literatura 1. pol. 20. st.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OSVOBOZENÉ DIVADLO.
Advertisements

Meziválečné české divadlo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Sdružení Devětsil a jeho podoby
VY_32_INOVACE_ČJ _ Osvobozené divadlo Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Umění a kultura za 1. republiky
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Výlet do české literatury
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv10/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
ČESKÝ SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Česká meziválečná literatura
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
František Halas Novotná Martina, V8A
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Identifikátor materiálu: EU –
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Jiří Voskovec, jan werich
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Poezie ve světové literatuře
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
Osvobozené divadlo I Mgr. Lucie Rusová
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Poetismus – jak se rodí báseň
Surrealismus.
Osvobozené divadlo.
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Osvobozené divadlo Semafor & Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
 1. světová válka  Bolševická revoluce v Rusku  Početné dělnictvo  Osobnost T. G. Masaryka a jeho pojetí demokracie  Rozvoj techniky  Hospodářská.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.7 poetismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNE_CESKE_DRAMA_PR EZENTACE_16 Název školyStřední.
Mgr. Marie Havránková ČESKÁ POEZIE- UMĚLECKÉ SMĚRY Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.8 Osvobozené divadlo Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Osvobozené divadlo Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
UKÁZKAUKÁZKA – Tmavomodrý svět + fotografie v + w UKÁZKAUKÁZKA – Tmavomodrý svět + fotografie v + w.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Použité zdroje Datum: Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
& Osvobozené divadlo Semafor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jan Werich Monika Kupková.
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
Divadlo mezi válkami.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Česká meziválečná literatura
Meziválečná poezie a drama
Kultura v předválečném Československu
Osvobozené divadlo VY_12_INOVACE_Rů_I_16
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Česká próza mezi válkami
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Česká literatura 1. pol. 20. st. 1914 _ 1945

Charakteristika doby Spisovatelé jsou vždy ovlivněni dobou, ve které žijí. Některé události byly globální, ovlivnily i ostatní národní literatury 1914 – 1918 1929 – 1933 1939 – 1945

Charakteristika doby Některé události se vztahují jen k našemu státu 28. října 1918 29. září 1938 15. března 1939 Proč ovlivňují politické a historické události literaturu?

Zamyslete se Jak ovlivní válka témata literárních děl? Jak ovlivní hospodářská krize témata literárních děl? Jak ovlivní ohrožení republiky témata literárních děl?

Poezie – proletářská poezie J. Wolker - Proletářské umění (úryvek) „Mladí umělci nechtějí jen kritizovat skutečnost, ani pohádkově malovat budoucnost. Chtějí o budoucnost bojovat a boj je jejich hlavním vztahem mezi dneškem a zítřkem, … proto základním znakem nového umění je revolučnost.“ Najděte znaky proletářské poezie.

Proletářská poezie český literární směr Inspirována marxistickou filosofií Zakladatel – Jiří Wolker stať Proletářské umění 1922 Hlavní představitel Jiří Wolker, proletářskou poezií byli ovlivněni Josef Hora, Jaroslav Seifert, S. K. Neumann

Znaky proletářské poezie Zobrazuje dělnickou třídu, její sociální situaci, útlak a vykořisťování Nenávist k válce Touha po spravedlivém světě Kolektivnost – jde o zájem celé skupiny lidí (kolektivu) Agitační rysy – má za úkol přesvědčit Revolučnost – lepší, spravedlivější budoucnost Které politické události ovlivnily prolet. p?

Josef Hora Dělnická madona Na textu básně, který máte před sebou najdeme některé ze znaků proletářské poezie. http://ucitelky.webnode.cz/ucitele/burgerova / Jaké prostředí je v básni popisováno? Je v básni nějaký konkrétní hrdina? Jakými slovy je v básni vyjádřena revolučnost? Proč se báseň jmenuje Dělnická madona?

Poetismus Český básnický směr Vychází z myšlenek hnutí Devětsil Vzniká jako reakce na strohost proletářského umění Objevuje se nejen v poezii, ale i v próze, divadle a písňové tvorbě Zakladatelé Karel Teige, Vítězslav Nezval Představitelé – V. Nezval, J. Seifert, V. Vančura, J. Werich, J. Voskovec

Znaky poetismu Využívá fantazii a obrazotvornost Inspiruje se cirkusy, varieté, exotikou, groteskami, pouťovou zábavou, jazzovou hudbou Nabízí optimistický pohled na svět, zapomenutí na problémy a starosti Využívá asociaci → nekontrolovatelné navazování představ

V. Nezval Abeceda A nazváno buď prostou chatrčí Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu Šnek má svůj prostý dům z nějž růžky vystrčí a člověk neví kam by složil hlavu Jaké asociace používá básník při tvorbě básně?

V. Nezval Abeceda „ Z velmi volného přirovnání tvaru písmene A se stříškou vzniká první verš. Asociací chatrče a divošských stanů přeskočí fantazie na rovník a přeje si přinésti jeho klima do našich věčně deštivých krajin. Z rýmu chatrčí – vystrčí se zrodí představa šneka, vystrkujícího růžky z domu, který nosí s sebou. A za pomoci rýmu nad Vltavu – hlavu si vybaví obraznost ubohé lidi bez přístřeší. …“ (V. Nezval – Moderní básnické směry)

V. Nezval Abeceda D luk jenž od západu napíná se Indián shlédl stopu na zemi Poslední druhové zhynuli v dávném čase a měsíc dorůstá prérie kamení

V. Nezval Abeceda

Surrealismus 1934 založena Surrealistická skupina Zakladatelé – V. Nezval, K. Teige Členové – Konstantin Biebl, režisér Jindřich Honzl, skladatel Jaroslav Ježek, malíři Toyen a Jindřich Štýrský 1938 byla skupina rozpuštěna, kvůli různým politickým názorům jejích členů

Znaky surrealismu Využívá fantazie, podvědomí a snů Autoři vytváří automatický tok motivů bez souvislostí Spojování skutečností, které nemají nic společného Svoboda a volnost v tvorbě Verše nemají rým ani rytmus

V. Nezval Litanie Kolemjdoucí ženo Paprsku jehly a bouřlivých orchestrů Gumový strome Plástvi přibitá na strop večera Jazýčku sirky a vah Strašidelný dome v podobě rukavice Měsíční napajedlo Hranice paruk a květů jasmínu Polibku pramene a letek divoké husy

Katolická poezie Autory spojuje víra v Boha Vyznávají náboženské mravní zásady Inspirují se barokní kulturou Proč se katoličtí básníci vracejí k období baroka? Jan Zahradníček, Bohuslav Reynek

Vlastenecká poezie Vzniká na konci 30. let Je ovlivněna politickými událostmi Které historické události na autory zapůsobily? Sjednocení všech básníků v boji proti fašismu a válce Úkolem poezie je posílení národního sebevědomí a připomenutí historie

F. Halas Zpěv úzkosti (úryvek) Teď krokem zbrojným verši můj pochoduj Pěšáckým rytmem zněte slova úzkostí šikovaná Té úzkosti dvanácté Zvoní zvoní zrady zvon zrady zvon Čí ruce ho rozpoutaly Francie sladká hrdý Albion a my jsme je milovali Pole naše křičí Zrada Lesy naše hučí Hanba Řeky naše šumí Zrada Hory naše bouří Hanba

F. Halas Zpěv úzkosti (úryvek) Která událost je v textu připomínána? Proč jsou slova Zrada a Hanba psána s velkým písmenem? V jakých verších je použita personifikace? Vysvětlete, co pojem personifikace znamená.

Česká próza 1. poloviny 20. století

Obraz 1. světové války autoři čerpají z vlastních válečných zážitků Jaroslav Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války http://distancne.obaka- orlova.cz/PDF/Literatura%20III.pdf – strana 33 http://www.youtube.com/watch?v=716cSbTw_ Tg&feature=related švejk ve vlaku http://www.youtube.com/watch?v=wXgtYooyv QU&feature=related zatčení http://www.youtube.com/watch?feature=ends creen&NR=1&v=0lp_6nLf_AE léčení

Jaroslav Hašek

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války

Obraz 1. světové války Legionářská literatura – autoři se zúčastnili bojů v čsl. legiích (dobrovolnická armáda bojující proti RU, zejména v Rusku), díla odráží autorův pohled na situaci v Rusku po říjnové revoluci Rudolf Medek – Anabáze Josef Kopta – cyklus románů, Třetí rota Jaroslav Kratochvíl – Prameny, sympatie s VŘSR

Demokratická próza Autora spojuje novinářská práce pro lidové noviny a demokratické smýšlení Karel Čapek, Karel Poláček, Eduard Bass http://literatura.czweb.org/muzi-v-offsidu- karel-polacek.html

Imaginativní (lyrická, básnická) próza Oslabení děje Časté používání lyrických pasáží Využívání asociací Vladislav Vančura

Psychologická próza Čím se zabývá psychologická próza? V jaké situaci se nachází hlavní postava? Jak na hlavní postavu reaguje okolí? Jakým způsobem jsou v textu zachyceny pocity hlavního hrdiny?

Psychologická próza Zachycuje duševní stavy postav, ukazuje lidské podvědomí Hlavní hrdina vybočuje ze společnosti, dostává se do konfliktu s okolím Autor využívá vnitřní monology a dialogy J. Havlíček – Petrolejové lampy, J. Glazarová - Advent

Sociální (společenská) próza Zaměřuje se na nejnižší vrstvy obyvatelstva Zobrazuje sociální problémy Socialistický realismus hlavní hrdina z nejnižších vrstev Postupně se politicky uvědomuje Začíná bojovat za „lepší zítřky“ Ivan Olbracht – Anna Proletářka Marie Majerová

Ruralisté Z latinského ruralis – venkov Téma venkova, přírody, sepětí člověka s přírodou Vlastenectví Mravní neporušenost

České divadlo mezi válkami

České divadlo mezi válkami Také autoři divadelních her byli ovlivněni historickými a politickými událostmi doby Autoři divadelních her jsou ovlivněni různými literárními směry (poetismus, dadaismus) Objevují se nové formy divadla – kabarety, avantgardní divadlo Pokračuje tzv. klasické divadlo

Klasické divadlo Tzv. kamenná divadla Národní divadlo, divadlo Na Vinohradech, Stavovské divadlo Převažují realistické hry Nově se objevují i hry ovlivněné impresionismem a expresionismem Režisérské divadlo – herci realizují představy režiséra K. Čapek, F. Šrámek, A. Jirásek, V. Nezval

Národní divadlo

Divadlo Na Vinohradech

Stavovské divadlo

Kabarety Tzv. divadla malých forem Spojují nejrůznější formy – hudba, píseň, tanec Hudební a divadelní výstupy propojené průvodním slovem moderátora Nejznámější kabaret Červená sedma Literárně-dramatická pásma Znaky – parodie, improvizace, moderní tanec (step) scénky, šansony, dadaistická poetika E. Bass, J. Hašek, R. A. Dvorský, J. Plachta, V. Burian, F. Futurista

Avantgardní divadlo Avantgardní – nový, odlišný, průkopnický Osvobozené divadlo (1927) Jan Werich, Jiří Voskovec, Jaroslav Ježek Autorské divadlo Vliv poetismu (varieté, cirkusy, groteska, veselí) Uvolněná stavba (sled uměleckých čísel – tanec, divadlo, zpěv, hudba) Improvizace Odstraňování kulis Slovní humor (slang, novotvary – napnelismus) Forbíny (předscény) – reakce na aktuální události, částečná improvizace

Avantgardní divadlo Do r. 1932 apolitické hry – zábavné, satira jen ojediněle v rámci improvizace 1. hra – Vest Pocket Revue Další hry – Sever proti jihu, Golem, Nebe na zemi Později politická témata – Caesar, Osel a stín, Kat a blázen, Balada z hadrů, Rub a líc, těžká Barbora 1938 – divadlo úředně zavřeno 1939 – emigrace do USA Ježek v USA umírá Po válce snaha o obnovu divadla, rozpory, změna politického systému, Voskovec se vrací do USA Werich – Divadlo ABC, M. Horníček

Avantgardní divadlo Osel a stín Osel a stín měl výrazné kritické poselství, parodoval soudní systém u nás i v Německu, kde právě v Lipsku probíhal soud s Dimitrovem. Hra byla velmi odvážná - socha spravedlnosti byla patřičně přizpůsobena, v satirických písních otevřeně padala jména Hitler a Třetí říše a osel pronášel Führerovy projevy. Nóty německého velvyslance nakonec dosáhly toho, že Hitlera nahradil Adolf Kohos a záznam http://kajinka.info/Kulturologie/OD.pdf

Avantgardní divadlo http://www.youtube.com/watch?v=w7oDs9SRMrg &feature=related forbíny http://www.youtube.com/watch?v=LJX26USfDp4 &feature=fvsr život je jen náhoda http://www.youtube.com/watch?v=135Vw-ql2Ec ezop a brabenec

Avantgardní divadlo D 34 E. F. Burian Založeno 1933 Název označuje konec divadelní sezony, měnil se Režisérské divadlo Voiceband → sborová recitace podbarvená hudbou, např. Máj, Křest sv. Vladimíra http://www.rozhlas.cz/archiv/umeni/_zprava/voice band-emila-frantiska-buriana--880931 Syntetické divadlo → propojení všech složek umění (text, hudba, tanec, film, světla, písně)

Avantgardní divadlo Různorodý repertoár → klasická dramata (Shakespeare, Moliere) → dramatizace (Evžen Oněgin, Dobrý voják Švejk) → montáže lidových písní 1941 divadlo úředně zavřeno E. F. Burian → koncentrační tábor