Ing. Kateřina Lichtenberková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
Advertisements

Úvěrové operace.
Kupovat na splátky, nebo na úvěr ? Pokud si chceme pořídit nějakou věc nebo službu a nemáme na ni dostatek hotovosti, můžeme ji koupit na splátky nebo.
Úvěr… Petra Janečková; C2B. Obsah… Co to je? Jak funguje bankovní trh? Druhy Co dělat při předlužení? Rizika.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Nástroje finančního trhu
Spoření a investování Spoření = pravidelné odkládání menší částí příjmu a jeho ukládání na bankovní účet Nízké riziko Nízký výnos Investování = poskytování.
Stavební spoření, úvěry, leasing
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PASIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Petr Machala. Znáte někoho, kdo se dostal do podobné situace? Dědo, to je neuvěřitelné, vaří to, smaží, strouhá, hněte, odšťavňuje…, ještě dostaneme dárek.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Aktivní úvěrové operace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Nominální a reálná úroková sazba
KAPITOLA 11: AKTIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Tržní ekonomika, peníze, banky, burzy. Test - učitel
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
1 Bankovní úvěrové analýzy Banky, úvěrové produkty Průběžný test 1 OtázkyJméno:……………………………………….Skupina:……………………………………. Datum:
KAPITOLA 9: ZÁKLADNÍ DRUHY OPERACÍ - KOMERČNÍ BANKOVNICTVÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Materiál pro výukovou oporu zpracovanou v rámci projektu Informační technologie proti bariérám ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Finanční matematika 19. (finanční gramotnost) P ů j č k y a ú v ě r y.
Finanční gramotnost: Kdo nám může poradit. NA PORADCI ZÁLEŽÍ … 10 Kdo nám může poradit Člověk s kufříkem se ptá jiného čekajícího na tramvaj: „Promiňte,
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Akademie STING, téma 3 z 61 Bankovnictví Téma 3: Aktivní bankovní obchody 1.Typologie aktivních obchodů 2.Proces úvěrování 3.Finančně úvěrové obchody.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Finanční gramotnost v praxi Ing. Ludmila Tkáčová CZ.1.07/3.1.00/
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A Veronika Havlová 2016 PROBLEMATIKA ZADLUŽOVÁNÍ SE NA SPOTŘEBITELSKÉM TRHU V ČR.
Úvěry, splátky, pojištění
Kam s penězi, aby nezahálely
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Kód vzdělávacího materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Bankovní a nebankovní půjčky
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Půjčky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Aktivní bankovní operace – úvěry
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
FINANČNÍ GRAMOTNOST PASIVA ZŠ HEJNICE Z. Hyxa.
ÚVOD DO OBECNÉ EKONOMIE Proč se tím vůbec zabývat?
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Státní rozpočet je plán finančního hospodaření státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

Ing. Kateřina Lichtenberková Finanční gramotnost do škol Úvěry a zadlužení Ing. Kateřina Lichtenberková manažerka projektu Ing. Miroslav Princ, MBA finanční poradce Fotografie do žlutého rámečku

Co nás dnes čeká … Program: Webinář – jak budeme pracovat Získáte … Dozvíte se … Jak můžete svou účast na tomto webináři využít Bonus pro dnešní účastníky

Co je úvěr Úvěr je formou dočasného postoupení zboží nebo peněžních prostředků (půjčka) věřitelem, na principu návratnosti, dlužníkovi, který je ochoten za tuto půjčku po uplynutí nebo v průběhu doby splatnosti zaplatit určitý úrok ve formě peněžité prémie. ZDROJ: Wikipedie Existuje: VĚŘITEL, DLUŽNÍK, termín a úrok %.

Typy úvěrů Spotřebitelský úvěr Úvěr ze stavebního spoření Překlenovací úvěr Hypoteční úvěr Kontokorentní úvěr Leasing

Anketní otázka: Co je podle Vás špatný dluh? Dobrý vs. špatný dluh Anketní otázka: Co je podle Vás špatný dluh? Věc, na kterou si půjčuji, by měla mít delší životnost, než je doba splácení úvěru.

Desatero odpovědného zadlužování Nekupuji zbytečnosti Vždy si nejdříve rozmyslím, zda předmět nebo službu, které si chci s pomocí úvěru pořídit, v současné době skutečně potřebuji. Nekupuji si novou plazmu jen proto, že ji mají sousedé. Nepřeplácím životnost Nekupuji si na úvěr žádný produkt nebo službu, které budu splácet delší dobu, než je budu reálně užívat. Nebudu například splácet rok čtrnáctidenní dovolenou. Neriskuji bankrot Propočítám si, kolik korun měsíčně si mohu vzhledem ke své ekonomické situaci dovolit splácet. Vždy myslím i na zadní vrátka v podobě finanční rezervy na hroší časy. Nedůvěřuji všem Pečlivě si prověřím subjekt, který mi úvěr nabízí. Vždy myslím na to, že půjčky může poskytovat v podstatě kdokoliv. Využívám různých zdrojů včetně referencí od známých. Nejsem unáhlený Neberu automaticky první nabídku úvěru, kterou dostanu. Pečlivě zvážím, který typ úvěru je pro mé potřeby nejvhodnější. Nechvátám s výběrem a porovnávám různé podmínky. Neporovnávám úroky Vždy si zjistím, kolik mě bude úvěr reálně stát včetně všech poplatků za správu úvěru, uzavření smlouvy a dalších. Neporovnávám úroky, ale sazby RPSN a celkový objem peněz, které zaplatím. Nepodepisuji neznámé Vždy se podrobně seznámím se smlouvou a úvěrovými podmínkami včetně případných sankcí či pokut. Nepodepisuji nic, čemu nerozumím. V případě potřeby se poradím s odborníky. Nemyslím jen na současnost Své závazky splácím řádně a včas, a tím si buduji pozitivní úvěrovou historii do budoucna. V případě potřeby se pojistím pro případ neschopnosti splácet v budoucnu. Nepůjčuji si na půjčku Pokud i přes všechna opatření nastane situace, kdy nejsem schopný úvěr splácet, nepůjčuji si další peníze na vyrovnání splátek. Snažím se domluvit řešení přímo s věřitelem. Nevěřím na zázraky Pokud jsem u seriózní finanční instituce se žádostí o úvěr odmítnut, zamyslím se znovu nad svou ekonomickou situací dříve, než půjdu jinam. Pamatuji na to, že tím nechrání jen sebe, ale i mě.

Jak se vyhnout dluhové pasti Dluhová past = splácení starých dluhů novými, s horšími podmínkami = narůstají splátky i zadlužení Neprodlužovat „agónii“, jednat co nejdříve Jednat s věřiteli Změnit své chování a zvyky

Dobrý vs. špatný dluh podle Roberta Kiyosakiho Dluh by měl být použit pouze na nákup (skutečných) aktiv = generují pasivní příjem „To, že lidé považují svůj domov za investici, a filozofie, že vyšší příjem znamená, že si můžete koupit větší dům nebo víc utrácet, je základem dnešní zadlužené společnosti. Proces většího utrácení vrhá rodiny do větších dluhů a do větší finanční nejistoty, i když jsou povýšení ve své práci a dostávají pravidelně přidáno. Je to riskantní život způsobený nedostatečným finančním vzděláním.“

Registry Bankovní registr („BRKI“) – banky, stavební spořitelny Nebankovní registr („NRKI“) - leasingové a faktoringové společnosti, splátkové společnosti, další subjekty (vztah věřitel – dlužník) Centrální registr dlužníků (CERD) – www.centralniregistrdluzniku.cz Pracovní sety k bankovním a nebankovním registrům

Ptejte se, komentujte

Veřejný dluh Co je veřejný dluh? Wikipedie říká: Situace ve světě: Veřejný dluh je celkové zadlužení vlády a nižších správních celků (krajů a obcí). Veřejný dluh je tvořen státním dluhem, dluhem mimorozpočtových fondů, místních rozpočtů a dluhem zdravotních pojišťoven. Jelikož správní organizace reprezentují lid dané země, lze státní dluh považovat zároveň za dluh jednotlivých daňových poplatníků. Situace ve světě: Srovnání zemí – poměr dluhu ku HDP: nejhůře je na tom Zimbabwe a Japonsko Evropská unie z Evropských zemí nejhůře Řecko (165 %), nejlépe Estonsko (6 %)

Veřejný dluh v ČR Veřejný dluh 41 % HDP - ČR na 78. místě V Česku se mluví o 1,3 až 1,7 bilionu korun (čísla se liší kvůli odlišnému způsobu výpočtu), a je z větší části způsoben deficitními rozpočty vlády a dále pak převzetím části dluhu při dělení Československa. Státní dluh je tvořen závazky vlády, vzrůstá deficitním financováním státního rozpočtu a je financován pokladničními poukázkami, státními dluhopisy (obligacemi), přímými půjčkami nebo například půjčkami od Evropské investiční banky. Ze státního dluhu je vyplácen úrok, v roce 2010 činila výše úroků 35,63 miliard korun. http://www.verejnydluh.cz/ - počítadlo Ve srovnání s okolními zeměmi relativně nízký, ale nadále se zvyšující státní dluh. Vývoj státního dluhu

Diskuse Co si myslíte o míře zadlužení v ČR – má nás to znepokojovat? A co zadlužení ve světě?

Další materiály k tématu Sledujte stránku Téma měsíce Pracovní sety (video, kvíz a prezentace v pdf) – Bankovní a nebankovní registry vzniknou v 2. pol. listopadu Inspirativní videa Americký sen, Peníze jako dluh, cyklus ČT Aby dluhy nebolely Články … a další DVPP – Finanční gramotnost pro učitele

Ptejte se, komentujte

Téma měsíce prosince: FAIR TRADE Příští webinář Středa 12. 12. od 15:00 hod. Téma měsíce prosince: FAIR TRADE

Finanční gramotnost do škol Děkujeme za pozornost a přejeme PEVNÉ FINANČNÍ ZDRAVÍ fingram@yourchance.cz www.financnigramotnostdoskol.cz Kontakt na speakera ve žlutém rámečku