Potravinářské veletrhy a výstavy 2013-2014 ve východních teritoriích Ing. Arne Kejdana, vedoucí oddělení komunikace s veřejností odbor komunikace, Ministerstvo zemědělství
Role Ministerstva zemědělství v podpoře exportu Realizace Národních expozic pod patronací MZe na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí (důležitá vzájemná spolupráce s MPO a agenturou Czech Trade, dále se ZÚ ČR v daném teritoriu) Spolufinancování programů na propagaci zemědělských produktů (programy spolufinancované EU)
Realizace Národních expozic ČR pod patronací MZe na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí Při rozhodování o realizaci Národních expozic se vychází z těchto hledisek a kritérií: cíle státní proexportní politiky (zájem ČR na posílení vzájemných vztahů a obchodní výměny s ostatními státy světa) saldo agrárního zahraničního obchodu s jednotlivými zeměmi výsledky jednání v rámci agrární diplomacie zájem firem o prezentaci na konkrétních mezinárodních veletrzích a výstavách
Význam prezentace firem na mezinárodních veletrzích a výstavách propagace firmy a jejích výrobků je významným marketingovým nástrojem posilujícím proexportní aktivity firmy navázání nových obchodních kontaktů, stabilizace již zavedených kontaktů porovnání marketingové strategie firmy se strategií konkurence (politika produktu, cenová a distribuční politika) možnost provedení analýzy tržní pozice v daném teritoriu navázání spolupráce nejen při prodeji výrobků, ale i v kooperaci při výrobě, dodávkách surovin, balení, logistice seznámení s nejnovějšími trendy v oblasti technologií výroby, zpracování a obalové techniky
Účast firem v rámci Národní expozice je kladně hodnocena z těchto důvodů: úspora nákladů při společné prezentaci v rámci Národní expozice prezentace v rámci Národní expozice napomáhá zvýšení důvěryhodnosti dané firmy u zahraničních partnerů – zejména v zemích jako je Rusko, Čína, země a Arabského poloostrova, Afrika či země Jižní Ameriky)
Realizované akce v roce 2013 Internationale Grüne Woche, Berlín, Německo, 18.-27.1.2013 Biofach, Norimberk, Německo, 13.-16.2.2013 World Food, Moskva, Ruská federace, 16.-19.9.2013 Anuga, Kolín nad Rýnem, Německo, 5.-9.10.2013 SIAL MIDDLE EAST, Abu Dhabi, Spojené arabské emiráty (24.-26.11.2013)
Plánované akce v roce 2014 Internationale Grüne Woche, Berlín, Německo, 17.-26.1.2014 Biofach, Norimberk, Německo, 12.-15.2.2014 Gulfood, Dubaj, Spojené arabské emiráty, 23.-27.2.2014 SIAL China, Shang-hai, Čína, květen 2014 (dle zájmu firem) World Food Baku, Ázerbajdžán, květen 2014 (dle zájmu firem) Polagra-Food, Poznaň, září 2014 (dle zájmu firem) World Food Moskva (15.-18.9.2014) nebo Zolotaja Oseň Moskva, (říjen 2014), Ruská federace (dle zájmu firem) SIAL Paříž, Francie, 19.-23.10.2014 – ve spolupráci se SZIF (prezentace nositelů značky Národní kvality –Klasa)
Účast firem prostřednictvím stánků Czech Trade – navrhovaná podpora ze strany MZe v roce 2014 China Food and Drinks Fair (březen 2014) Seoul Food (květen 2014) World Food, Ukrajina (říjen 2014) World Food Almaty (listopad 2014)
Priority pro roky 2015 a 2016 účast na již zavedených veletrzích (Anuga 2015, SIAL Paříž 2016, Internationale Grüne Woche) opakovaná účast na veletrzích v Ruské federaci, Číně a ve Spojených arabských emirátech – trvalý zájem firem posouzení možnosti a realizace účasti na veletrzích v zemích jako je Ukrajina, Uzbekistán, Ázerbajdžán, Korea, ev. Japonsko – dle konkrétního zájmu firem
Spolufinancování programů na propagaci zemědělských produktů (programy spolufinancované EU) programy předkládají svazy a organizace reprezentující sektor (Agrární nebo Potravinářská komora apod.) základní model: program na 3 roky, program financuje z 50% EU, 30% členský stát, 20% předkládající organizace – svaz, komora apod.) právní základ - dle Nařízení EK č. 3/2008 a 501/2008) v rámci těchto propagačních programů je možné též financovat účast na veletrzích a výstavách a další opatření – jako propagace v TV, tisku, semináře – bez možnosti však konkrétní prezentace firmy).
Děkuji za pozornost