Segmentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Značka výrobku Značka se skládá:
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
ÚVOD DO MARKETINGU.
Segmentace trhu.
Objem a struktura trhu. Průmyslový řetězec Skládá se ze všech sektorů průmyslu, které jsou zapojeny do realizace výrobku Proces od získávání surovin přes.
Direkt marketing - segmentace -
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Znaky určující cílovou skupinu Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová.
Výrobek a jeho životní cyklus
Přednáška č.7 Tržní segmentace.
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Vybrané metody analýzy
4.Analýza trhu.
Behaviorální kritéria Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Segmentace trhu Ročník / obor studia:III. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Marketingový proces. Segmentace trhu.
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Životní cyklus výrobku
Marketingové prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_12.
úvod pojetí a obsah marketingu
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Nákupní chování spotřebitele
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
Geografická kritéria Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
10 Důvodů pro zakázání reklamy
Model strategie marketingového mixu
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Personální plán pro podnikatelský plán
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluSegmentace.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingový plán podniku
MARKETING Přednáška P
Stanovení ceny v marketingu
Digitální učební materiál
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Marketingový systém řízení
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Vítejte na marketingu.
Marketingové strategie
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Marketing farmářských produktů
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Segmentace

Definice segmentace proces rozdělení celého trhu na skupiny zákazníků tak, že požadavky a přání zákazníků uvnitř každého segmentu jsou podobné a rozlišitelné od potřeb a požadavků zákazníků v jiných segmentech. Segment = skupina zákazníků (část trhu), kteří mají stejné nebo podobné potřeby a požadavky Nástroj segmentace = segmentační proměnné

Segmentační proměnné Geografické Demografické Fyziografické Psychografické Psychologické (behavioristické)

- Geografické proměnné Světové teritorium Islámské země, střední a východní Evropa, západní Evropa, USA, Afrika….. Stát Německo, Itálie, … Region Praha, Slovácko, Severní. Čechy … Velikost oblasti např. podle počtu obyvatel, rozlohy atd. Velikost obce (města) pod 5 000, 5 000 - 20 000, 20 000 - 50 000, 50 000 - 100 000, 100 000 - 250 000, 250 000 - 500 000, 500 000 - 1 000 000, nad 1 000 000 obyvatel Typ osídlení městské, předměstské, venkovské Podnebí Severské, mírné, subtropy, tropy Morfologie krajiny Velehory, hory, pahorkatina, rovina

- Demografické proměnné Věk do 6 let, 6 - 11, 12 - 19, 20 - 34, 35 - 49, 50 - 64, 65 a více Pohlaví muž, žena Velikost rodiny 1 - 2, 3 - 4, 5 a více Fáze životního cyklu rodiny mladý - sám, mladý - ženatý - bez dětí, mladý - ženatý - dítě mladší 6 let, mladý - ženatý - nejmladší dítě 6 a více, starší - ženatý s dětmi, starší - ženatý - žádné dítě pod 18 let, starší - sami, jiní Příjem rodiny pod 10 000, 10 000- 20 000, 20 000 - 30 000, 30 000 - 50 000, 50 000 a více Povolání vrcholový řídící pracovník, řídící pracovník, úředník, majitel, obchodník, mistr, učitel, řemeslník, dělník, zemědělec, důchodce, student, v domácnosti, nezaměstnaný Vzdělání základní, vyučen, SO, ÚSV, ÚSO, VŠ Náboženství katolické, protestantské, židovské…. Rasa bílá, černá … Národnost česká, slovenská, maďarská ….

- Fyziografické proměnné Kvantitativní charakteristiky výška, váha, obvod prsou, obvod pasu, hýždí, svaly, tvar obličeje …. Kvalitativní charakteristiky zdravotní stav, kvalita vlasů, nehtů, kůže, zubů, typ pleti ….

- Psychografické proměnné Sociální třída vyšší, střední, nižší, spodina Životní styl Různé typologie životních stylů Osobnost podnikavá, autoritativní, …

- Psychologické (behavioristické) p. Příčiny chování zabezpečení práce, zabezpečení volného času Stupeň připravenosti ke koupi nezná výrobek, zná výrobek, je o něm hlouběji informován, zajímá se o něho, je ho žádostivý, má ho v úmyslu koupit Frekvence nákupu pravidelná koupě, občasná koupě Uživatelský status neužívá, bývalý uživatel, potenciální uživatel, uživatel poprvé, pravidelný uživatel Míra užívání vůbec, nepatrně, občas, hojně Preference užitných vlastností kvalita, hospodárnost provozu, servis, úroveň balení … Stupeň věrnosti značce žádná, střední,vysoká, absolutní Postoje k výrobku nadšený, kladný, indiferentní, negativní, nepřátelský

Typy segmentací Homogenní = všichni zákazníci mají zhruba stejné preference Difúzní = preference jsou rozptýleny ve velkém prostoru Shluková = existuje několik preferenčních shluků, vznikají přirozené tržní segmenty

Homogenní Difúzní Shluková

Postup segmentace 1. fáze Dotazování 3. fáze Profilování 2. fáze Analyzování Neformální rozhovory se zákazníky, oficiální marketingový výzkum, pro 1 segment je třeba cca 200 respondentů Analýza a interpretace informací získaných v první fázi, tvorba shluků Tvorba profilu shluků ve smyslu odlišných postojů, chování, segmentačních proměnných

Výběr tržního segmentu Specializace na jeden segment a jeden výrobek Výběrová specializace Tržní specializace Výrobková specializace Pokrytí celého trhu Nediferencovaný marketing Diferencovaný marketing Koncentrovaný marketing

- Specializace na jeden segment a jeden výrobek Podnik nabízí 1 segmentu 1 výrobek Výhoda: úspora nákladů díky specializaci produkce, propagace a distribuce, platíme za specialistu = vysoká důvěra zákazníka Nevýhoda: vysoké riziko, že segment přestane být výnosný nebo že o výrobek nebude zájem Jde o soustředěný marketing S1 S2 S3 V1   V2 V3

- Výběrová specializace Podnik obsluhuje více segmentů a uspokojuje různé požadavky. Výhoda: menší rizika Nevýhoda: Mezi jednotlivými segmenty existuje malá nebo žádná synergie, nutno mít dostatek rozdílných technologií, pracovních sil, materiálů

- Tržní specializace Podnik uspokojuje různé potřeby 1 segmentu Výhoda: jsme specialista na daný segment, lépe se zavádí pro tento segment nový výrobek, zákazník nás zná, důvěřuje nám Nevýhoda: Riziko hrozí, pokud daná tržní skupina omezí nákupy, nebo zanikne

- Výrobková specializace Podnik se specializuje na 1 výrobek, který nabízí více segmentům Výhoda: platí ve svém oboru za specialistu, dobře se zavádí tento výrobek do dalšího segmentu Nevýhoda: Riziko – konkurence díky nové technologii nabídne lepší výrobek, nebo zákazník již tento výrobek nechce používat

- Pokrytí celého trhu Firma se snaží uspokojit všechny zákaznické skupiny na daném trhu. Tuto strategii si mohou dovolit pouze velké firmy. Výhoda: velké zisky, velký podíl na trhu Nevýhoda: nutné mít velké kapacity pro výrobu, velké zásoby, velké množství zaměstnanců, financí, neúspěch u 1 výrobku nebo v 1 segmentu může poškodit ostatní výrobky v ostatních segmentech

3 způsoby realizace strategie pokrytí celého trhu Nediferencovaný marketing Diferencovaný marketing Koncentrovaný marketing

Celkový marketingový mix Celkový trh Nediferencovaný marketing CHAREKTERISTIKA: Podnik má 1 marketingový mix pro celý trh Hledá to, co mají zákazníci společné Pokouší se oslovit většinu zákazníků VÝHODY nižší náklady na výrobu, propagaci, distribuci NEVÝHODY menší prodej, nespokojený zákazník, konkurence

Diferencovaný marketing CHAREKTERISTIKA: Marketingový mix A Segment trhu A Marketingový mix B Marketingový mix C Segment trhu B Segment trhu C Diferencovaný marketing CHAREKTERISTIKA: Podnik vytváří pro jednotlivé segmenty samostatný marketingový mix Je vnímána rozdílnost jednotlivých segmentů VÝHODY Větší prodej Spokojený zákazník NEVÝHODY Vysoké náklady Riziko přesegmentování (tj. přílišné rozdrobení trhu)

Celkový marketingový mix podniku Segment trhu A Celkový marketingový mix podniku Segment trhu B Segment trhu C Koncentrovaný marketing CHAREKTERISTIKA: Podnik se soustředí na jeden nebo málo segmentů a vytváří pro ně specializovaný mix Ostatním segmentům nabízí stejný mix jako segmentu na nějž se koncentruje VÝHODY Možnost získání pevné pozice na trhu, nižší náklady NEVÝHODY Riziko při oslabení segmentu nebo nesprávném výběru Část nespokojených zákazníků

Segmentace průmyslového trhu Kritéria pro segmentaci průmyslového trhu jsou obdobná jako u segmentace trhu spotřebního. Demografická – typ průmyslu, velikost firmy, zeměpisné umístění Provozní – technologie, status uživatel/neuživatel, schopnosti zákazníka Nákupní přístupy – organizace nákupu v podniku (centralizované /necentralizované), nákupní kritéria Faktory situace – naléhavost dodávky, velikost dodávky Osobní charakteristika - věrnost dodavatelům, postoj k riziku, vzájemná podobno