Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Povídání o střetu kultur na americkém území
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Initi – obřad potní chýše 1 Initi – obřad potní chýše  původ a vývoj – legenda o Kamenném hochu – souvislost s dýmkou, Bílou bizoní.
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
se tábořilo za první republiky 1 Jak se tábořilo „kdysi“  Staré kroniky  Historie  Album věnované ETS  Úryvky z Hlasatele.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 2. ročník ZŠ Předmět: Prvouka Autor: Mgr. Martina Marková Základní.
Proč je důležité studovat Principy
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Montessori Prachatice, ZŠ Národní
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
V. Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12.
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Science fiction & fantasy
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 16. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_
III/2 XV A
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_10.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
...přijď království Tvé... Ef : Odložte dřívější způsob života, staré lidství, které hyne klamnými vášněmi, obnovte se duchovním smýšlením, oblecte.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Pohádka.
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Číslo materiálu Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa Adresa: Vrchlického 630/5, 40502,
Autor: Bc. Eva Doležalová
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Brat ř i Grimmové - n ě me č tí pohádká ř i Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurence schopnost Není.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Pohádka
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová LITERÁRNÍ STYLY.
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7_baje_a_myty Název: Báje.
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Čj literatura − VI. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní filozofické otázky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Mýty, legendy a pohádky Lakotů Co to je mýtus, legenda, pohádka Jaký má mýtus význam Jak byly zaznamenány Jaké jsou druhy vyprávění u Lakotů Jak se příběhy vyprávěly a jakou měli podobu Šibalské mýty význam šibala v mýtu Ostatní mýty postavy charakteristika http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Pojmy „z euroamerické kultury“ Tyto pojmy se vysvětlují různě a mohou nabývat různě odlišné diference dle různých proudů (humanitní věda není exaktní) o zařazení toho, co je konkrétní příběh, lze vést „nekonečné“ spory Legenda veršovaná nebo prozaická středověká skladba vyprávějící o životě a skutcích světců(1) přeneseno  legenda vychází z reálného základu, jen „trochu přibarvuje“ např.: Legenda o koni Sedícího býka, O sv. Václavovi … Pohádka je žánrem lidové slovesnosti, který v určitých symbolech podává nadpřirozené skutečnosti. Zpravidla v ní vystupují nadpřirozené bytosti, i když ne vždy.(2) mívá dobrý konec např.: Jeníček a Mařenka, O Červené Karkulce http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Pojmy „z euroamerické kultury“ Bajka Bajka je krátká veršovaná nebo prozaická literární forma, v níž zvířata a věci vystupují jako lidé a zastupují určité lidské charaktery. (3) Na jinotajném příkladu znázorňuje všeobecně závazné zkušenosti nebo pravdy a morálku, míří tedy k mravnímu nebo praktickému poučení, které z příběhu může buď vyplývat, nebo může být vysloveno na jeho začátku či v závěru. Známé jsou bajky Ezopovy a La Fontainovy. (4) http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Pojmy „z euroamerické kultury“ Mýtus Jde o tradiční náboženské vyprávění, které poskytuje celkový obraz a orientaci ve světě. Případně poskytuje i vzor pro lidské jednání. V tradičních společnostech mýtus doprovází a vykládá rituály (bohoslužbu), zdůvodňuje instituce, předpisy a zákazy. (5) Mýtem je tak možné rozumět posvátný nebo částečně posvátný příběh z imaginární vzdálené minulosti, který může být předáván ústně nebo písemně. (6) http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Pojmy „z euroamerické kultury“ Mýtus Mýty různí badatelé chápali různě (např.:) Funkcionalisticky Má funkci kodifikace víry, tabu atp. Malinowski Strukturalisticky důležitá je struktura mýtu (např. pro schopnost opakovat se, protiklady) Lévi-Strauss Psychologicky mýtus napomáhá jedinci vystoupit z psychologie davu psychologie tabu (jakožto strachu z incestu, neomezené vlády) Sigmund Freud http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Jak mýtus funguje O čem je svátek Díkuvzdání? V 17., 18. a 19. století: Indiáni pomohli poutníkům přežít - tečka… Co nám to říká? Jsme vítáni, žijeme v simbióze, patříme sem… Realita: Poutníci přijeli v r.1620. V r.1625 začali zatlačovat pův. obyvatele a v r. 1675 začíná boj o přežití kmeny téměř vyhubeny http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Jak mýtus funguje Za komunismu jsme se měli všichni dobře… Nemuseli jsme se o sebe starat… atp. Realita: cenzura, dražší výrobky v přepočtu na kupní sílu, nedostatek… Pepek námořník měl po špenátu svaly Být „snadno“ silný znamená i zdravější… Realita: obsah železa byl špatně vytištěn; ve skutečnosti je ho mnohem méně a výhodnější je jíst jiné potraviny (časopis Vesmír 81, 597, 2002/10) http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Jak byly mýty u Lakotů zaznamenávány Lakotové byli aliterární  první pokusy u misionářů Problém s transkripcí jazyka Studovaní Lakotové „neuměli psát“ psali lakotštinu špatnou transkripcí překladatelské oříšky špatná čitelnost textu autoři zjednodušovali gramatiku „mysleli rychleji než psali“ atp. http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Jak byly mýty u Lakotů zaznamenávány Stephen Return Riggs jako první vytvořil psanou podobu Dakotštiny (a zanesl chyby do transkripce) Eugen Beuchel žil v rezervaci v letech 1910-1954 sbíral příběhy (některé dosud nepřeloženy) chybná transkripce (navazuje na Riggse) George Bushotter (nar. 1874) Lakota, kterého Dorsey pověřil sepsáním vzpomínek na tradiční život Lakotů  velké množství materiálu on i Dorsey nestlihli toto dílo dokončit (a zpracovat)  skončilo na téměř sto let v archívu bez povšimnutí http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Jak byly mýty u Lakotů zaznamenávány James R. Walker shromáždil nejspíše největší kolekci příběhů (1896-1914) významní informátoři (např. Rudý oblak) na základě dlouholetých zkušeností napsal vlastní pojetí lakotské mytologie (tzv. Walkerovi cykly: kosmologie; počátky lidstva; stvoření 4 světových stran) nelze najít srovnávací materiál avšak jeho dílo je výborné pro srovnání děl „před a po“ není jasné, zda dané pojetí bylo zapomenuto či nikoli epizody z cyklů (motivy, postavy) jsou známy, ale tak jak je W. ucelil, nebyly vyprávěny Dal mýtům řád a časovou posloupnost systematizace typická pro euroamerickou společnost silně biblický liturgický jazyk (na místo posvátná bytost bůh atp) mnohdy až nekriticky přijímán (např. Powers – Oglala Religion) http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Jak byly mýty u Lakotů zaznamenávány James R. Walker http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Jak byly mýty u Lakotů zaznamenávány Franc Boas byl si vědom problematičnosti Walkerova díla  chtěl srovnávací materiál pověřil Ellu C. Delorii získáním materiálu (v r. 1927) nepotvrdila Walkerovo pojetí Ella C. Deloria studentka Boase; Sú nashromáždila velké množství příběhů (ale i písní) Některé dosud nepublikovány kvalitní transkripce; záznam v původním jazyce http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Jak byly mýty u Lakotů zaznamenávány Richard Erdoes nashromáždil spíše modernější příběhy (2.½. 20. st.) příběhy zaznamenány v angličtině http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Druhy vyprávění dle lakotské kultury Ohų´kaką o událostech z pradávné minulosti nadpřirozené schopnosti i postavy nejde o pohádky, ale o mýty (Ullrych, Mýty Lakotů, s. 31) lakotové ví, že příběhy „nejsou pravdivé“, ale věří jim vyprávěny v zimě po západu slunce nejrožšířenější: šibalské mýty (paralelu lze nalézt i v Evropě) hrdinské mýty Wičhóoyake lze přeložit jako legenda, pověst (doslova příběhy lidí) vyskytují se v ní mluvící zvířata zpravidla neobsahuje mytické postavy, kulturní hrdiny vyprávěny kdykoliv http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Howard Terpning – dědeček vypráví Jak se vyprávělo Howard Terpning – dědeček vypráví http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Jak se vyprávělo vyprávění je hodně založeno na tónu a barvě hlasu velké využití přímé řeči příběhy jsou poměrně stručné, bez hlubokých popisů příběhy neobsahují v závěru poučení příběhy často obsahují rozpory (v čase, popisu atp.) v příbězích je patrná kvaternita (v evropě převažuje vědomě triternita; archetypálně též kvaternita) posvátnost často vyjádřena červenou barvou (rudá stezka) vyprávění začínalo často přemlouváním :-) http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Šibalský mýtus nejrozšířenější typ; nejspíš nejstarší charakter vychytralý trouba, co se snaží každého napálit hrdina vykonávající dobré skutky (učí vyrábět luk) „mimochodem“ stvořitel (a od té doby mají zajíci dlouhé uši) Iktó (pavouk), někdy Kojot Iktom nevystupuje jako „kulturní hrdina“ porušuje různá tabu (úloha vychovatelská, normotvorná) příběhy vyprávěny pro pobavení libost v amorálnostech, posedlost sexem začátek často „Iktómi se zase jednou potuloval“ (bylo nebylo) archetyp stínu? reflexe na iracionální stránky podvědomí na šibalské mýty „navazují“ šibalské bajky – zvířata mají vlastnosti šibala http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Hrdinské mýty typy zázračné zrození (Kamenný hoch, Chlapec z Kapky krve) symbolem často „nejlepší šaty“ z chudého prostředí (obvykle sirotek žijící s babičkou na kraji vesnice) hrdina je často bezejmenný z chudáka se stane uznávaný (díky činům) a dost často krásný obvykle je v zápletce dcera náčelníka (dost často pyšná) lze nalézt paralelu v evropských pohádkách výchovné pro dívky (aby např. nepřebraly atp.) nejmladší bratr Hakéla bratři hrdiny (3 až 4) neuspějí, teprve Hakéla ano http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Typičtí „hrdinové“ hrdinů je celá řada „příšery“ Kamenný hoch (přinesl lidem potní lázeň) Chlapec z kapky krve (bojoval s Iktómem) Spadlá hvězda (někdy Hvězdný manžel) např. zabil vodní příšeru i Wazíyu Bílé chmýří; Samorozený; Orlí hoch; … atd. „příšery“ Íya – obr lidožrout Amúg Ité - Dvojí tvář (překrásná žena, která byla potrestána) jak mužská, tak ženská podoba způsobuje bolet při porodu i menstruaci unáší děti (nikdo nevěděl, jak vypadá, ale báli jsme se jí) Ųktéhˇi – vodní příšery (Unčegila – „nejstrašnějí“) nepřítelem Wakíya (Hromový pták) Wazíya – kouzelník severu, mráz Mato – medvěd „obr“ http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Iktóm se také vždy pozná Zvláštnosti lakotský posluchač ihned pozná, zda je žena hodná nebo zlá – ta hodná dodržuje morálku Iktóm se také vždy pozná mluví jako dítě je hrubý a neurvalý vše, co se dá porušit, poruší pro evropského posluchače je mnohdy problém poznat konec http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

jeden z typických příběhů… http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Použitá literatura BAUER, Alois. Čeština na dlani : přehled světové a české literatury / český jazyk. 2. vyd. Olomouc : Rubico, 2005. 416 s. ISBN 80–7346-042–4 BROWN, Dee. Mé srdce pohřběte u Wounded Knee. Překl. D. Zbavitel. vyd. Praha : Hynek, 1998. 505 s. ISBN 80-859006-62-7 BROWN, J. E. Posvátná dýmka. Přek. Petr Majer. vyd. samizdatem FREUD, Sigmung. Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920-1924. Překl. M. Kopal, J.Pechar. vyd. Praha : Psychologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-86123-09-X FREUD, Sigmung. Totem a tabu, Vtip. Překl. L. Hošek. vyd. Praha : PRÁH, 1991. ISBN 80-900835-1-X JUNG, C. G. Výbor z díla IV. Obraz člověka a obraz Boha. Překl. J. Kuře; K. Plocek vyd. Brno : Nakladatelství Tomáše Janečka, 2001. 506 s. ISBN 80-85880-23-7 MURPHY, Robert. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Překl. H. Červinková. 2. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství (Slon), 2006. ISBN 80–86429-25–3 PANUŠKOVÁ, Jana. Mýtus u severoamerického kmene Lakota. Praha : UK Husitská teologická fakulta, 2006. 98 s. Diplomová práce. SOKOL, Jan. Slovník filosofických pojmů. Dostupný z http://literatura.kvalitne.cz/slovnik.htm ULLRYCH, Jan F. MÝTY LAKOTŮ aneb Když ještě po zemi chodil Iktómi. vyd. Praha : Argo, 2002. 383 s. ISBN 80-7203-378-6 ERDOES, Richard; ORTIZ, Alfonzo. American Indian myths and legends. vyd. New York (USA) : Pantheon, 1984. 527 s. http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Použité obrázky Fotografie James R. Walkera: James R. Walker, Lakota Society, s. 16a. Fotografie Richarda Erdoesa <http://www.innertraditions.com/Contributor.jmdx?action=displayDetail&id=496> Fotografie France Boase: <http://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Boas> Fotografie Elly Cary Delorie <http://www.uky.edu/~lbarr2/eng234spring06_files/Page342.htm> http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů

Použitá literatura Podle A. Bauera, Čeština na dlani, s. 413 Podle J. Táborské, Slovník literární teorie, s. 39 Podle J. Sokola, Slovník filozofických pojmů, heslo Mýtus Podle R. Murphyho, Úvod do kulturní a sociální antropologie, s. 178 http://wanagi.yucikala.net Mýty, legendy a pohádky Lakotů