Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Německý jazyk Ročník.
Advertisements

TÁZACÍ ZÁJMENA A TÁZACÍ PŘÍSLOVCE
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_745_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
Osobní a přivlastňovací zájmena
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN TEN, NÁŠ
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Duben 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Únor 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_583_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zájmena Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
ZÁJMENA (pronomina).
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_56.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele zopakují druhy zájmen, žáci si pak.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Druhy zájmen Rozlišujeme zájmena: a) osobní g) záporná
Slovní druhy přehled.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Co víme o zájmenech prezentace
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Zájmena skloňují se druhy: osobní přivlastňovací ukazovací tázací
Základní gramatika latiny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_56.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Najdi v říkance všechna zájmena ZÁJMENA Co už známe Leze žába do bezu, já tam za ní polezu,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Z ÁJMENA Bc. K. Matějková. Z ÁJMENA zastupují podstatná jména a přídavná jména mohou na věci ukazovat ohebný slovní druh přesný význam poznáme vždy z.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
Zájmena Bc. K. Matějková.
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Skloňování zájmen 1. a 2. osoby JÁ – TY – MY – VY + zvratná
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zájmena.
AUTOR: Mgr. Dobroslava Martínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ3_11_Zájmena
Transkript prezentace:

Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013

Zájmena podle významu:  osobní a zájmeno zvratné  přivlastňovací  ukazovací  tázací  vztažná  neurčitá  záporná  zájmenná adjektiva

 Pronomina personalia jsou zájmena osobní.  Skloňujte zájmena: ego, tu, nos, vos a zájmeno zvratné.  Doplňte tabulku.

egotunosvos zvratné zájmeno nom. gen. dat. ak. vok. abl.

egotunosvos zvratné zájmeno nom. ego tu nos vos gen. meitui nostri nostrum vestri vestrum sui dat. mihitibinobisvobissibi ak. metenosvosse vok. abl. me mecum te tecum nobis nobiscum vobis vobiscum se secum

 „Časujte“ ve všech osobách vždy s českým překladem následující věty.

singulárplurál  Duco mecum.  Ducis tecum.  Ducit secum.  Ducimus nobiscum.  Ducitis vobiscum.  Ducunt secum.

singulár plurál  Noceo mihi.  Noces tibi.  Nocet sibi.  Nocemus nobis.  Nocetis vobis.  Nocent sibi.

singulár plurál  Delecto me.  Delectas te.  Delectat se.  Delectamus nos.  Delectatis vos.  Delectant se.

 Pronomina possessiva – zájmena přivlastňovací se skloňují podle adjektiv I. a II. deklinace.  Určete pád a číslo.  Spojení přeložte.

 amicum meum ◦ 4. sg.  puella tua ◦ 1., 5. sg.  patriam nostram ◦ 4. sg.  magistrorum vestrorum ◦ 2. pl.  discipulis nostris ◦ 3., 6. pl.

 amore meo ◦ 6. sg.  consilii sui ◦ 2. sg.  deos suos ◦ 4. pl.  pro patria tua ◦ 6. sg.  in oppidum nostrum ◦ 4. sg.  ex terra vestra ◦ 6. sg.

 Nejčastější ukazovací zájmena − pronomina demonstrativa jsou: is, ea, id; hic, haec, hoc; ille, illa, illud; idem, eadem, idem.  Skloňování se podobá skloňování adjektiv I. a II. deklinace.  Doplňte do vět správné tvary zájmen (nahrazujte zájmena, přeložte).

 ___________________________ domus pulchra est.  ___________________________ agros nemo colit.  ___________________________ liberorum parentes severi erant.  ___________________________ decus saepe vedere possumus. Ea, haec, illa Eos, hhos, illos Eorum, horum, illorum Id, hoc, illud

 ___________________________ pueri industria maxima est.  ___________________________ temporibus homines feliciter vivebant.  ___________________________ verbis me laudabat.  ___________________________ homini semper credabam. Eius, huius, illius Eis, his, illi Eis, his, illis Ei, huic, illi

 Tento dům je krásný.  Ta pole nikdo neobdělává.  Rodiče těch dětí jsou přísní.  Tu ozdobu můžeme vidět často.  Píle toho chlapce je největší.  V těch časech žili lidé šťastně.  Těmi slovy mě chválil.  Tomu člověku jsem vždy věřil.

 Zájmena vztažná – pronomina relativa se skloňují stejně jako zájmena tázací – pronomina interogativa.  Přeložte věty s těmito zájmeny do latiny.

 Kdo k nám přijde? _____________________________  Koho jsi viděl? _____________________________  Čí je tato kniha? _____________________________  Co budeš vyprávět? _____________________________  Co je nového? _____________________________  Kým byla báseň napsána? _____________________________ Quis ad nos veniet? Quem videbas? Cuius est hic liber? Quid narrabis? Quid est novi? A quo carmen scribebatur?

 Komu píšeš dopis? _____________________________  Jaké knihy čtete? _____________________________  Kterého žáka učitel chválil? _____________________________  Které jazyky se ve škole učíš? _____________________________  Čtu báseň, kterou jsi napsal. _____________________________  Odpovídá žák, který je tázán. _____________________________ Cui epistulam scribis? Quem discipulum magister laudabat? Quos libros legitis? Quas linguas in schola discis? Lego carmen, quod scribebas. Respondet discipulus, qui interrogatur.

 Skloňujte záporná zájmena – pronomina negativa.  Etc.

1. BLAŽEK, František. Latinská cvičebnice. 1. vyd. Plzeň: VESET, ISBN neuvedeno. 2. PIHLÍK, Petr. Latinská gramatika. 1. vyd. Plzeň: Veset, 1992, 113 s. ISBN neuvedeno. 3. Galerie MS Office