Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Stylizace obchodního dopisu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PUK.OA2.902 Datum vytvoření: 9. prosince 2013 Vzdělávací oblast: Písemná a ústní komunikace Ročník: druhý – obchodní akademie, masér sportovní a rekondiční, čtvrtý – sociální činnost Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2
Anotace Prezentace přibližuje zásady, kterými je vhodné se řídit při psaní obchodních dopisů. V její závěru je několik stylistických cvičení.
Metodické pokyny Předložený materiál slouží jako podklad k výkladu. Pro jeho použití je nutná počítačová učebna vybavená dataprojektorem.
Zdroje KULDOVÁ, O.,FLEISCHMANNOVÁ, E. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti. 6., upravené vydání. Praha: Fortuna, 2007, s. 68–72. ISBN 978-80-7373-009-3
Stylizace obchodního dopisu
Pár zásad pro psaní na úvod: Dopis, který napíšeme, je naší vizitkou. Vhodně zvoleným způsobem a formou písemného vyjádření můžeme ovlivnit příjemce a jeho rozhodnutí. Na individuálně napsaný dopis vždy odpovíme. Odpovídáme co nejdříve, nejpozději do týdne. Mějme na mysli stanovisko příjemce. Nezapomínejme na „prosím“ a „děkuji“.
A jak dále… Své stanovisko vyjadřujme důrazně a jednoznačně. Vyhněme se nejistým formulacím (podmiňovacímu způsobu). Zachovejme si svoji důstojnost a uplatněme dobrou vůli. Píšeme v první osobě množném čísle (za firmu). Oslovujeme 5. pádem, jménem nebo titulem. Přátelský přístup, nepodsouvání zlého úmyslu, čestnost a navazování osobních kontaktů přispívá k přínosné a trvalé obchodnímu spolupráci.
Sloh obchodního dopisu … čili umění vybrat vhodná slova a poskládat je do srozumitelných a výstižných vět. Dopis musí být: srozumitelný a výstižný, s logickou stavbou pravdivý (neriskujme ztrátu důvěry) přehledně členěný přiměřeně stručný zdvořilý přiměřený okolnostem
Pozor na přílišné používání cizích slov! „Člověk by neměl používat cizí termity, když je nezná suterénně nebo není v dobré konvici, protože je zde veliké rizoto, že to skončí fiatem.“
Postup při psaní dopisu: Shromáždíme dosavadní korespondenci, veškeré podklady, výsledky jednání, připomínky. Prostudujeme je. Ujasníme si proč píšeme a čeho chceme dosáhnout. Promyslíme obsah a logickou osnovu (co se stalo, co z toho vyplývá a závěr). Určíme si druh a formát papíru. A začneme psát …
Vyberte správnou formulaci: Z vaší pestré nabídky bychom si rádi objednali … Z vaší nabídky objednáváme … Rádi bychom se vás zeptali, zda … Máme dotaz, zda …
Vyberte správnou formulaci: Vážený pane Nováku, Vážený pane Novák, Vážený pane inženýre Krátký, Vážený pane Krátký, Vážený pane řediteli, Vážený pane řediteli Janoto,
Vyberte správnou formulaci: Tímto bych vám rád poděkoval … Děkuji vám … Tímto dopisem bych vám rád poděkoval …
Vyberte správnou formulaci: Naše škola u vás zakoupila … Zakoupili jsme u vás … Zakoupili jsme u vaší firmy … Naše škola zakoupila u vaší firmy … Zakoupila jsem u vás …
Vyberte správnou formulaci: Námi zaslaná faktura … Faktura, kterou jsme zaslali … Vámi potvrzené ceny … Ceny, které jste potvrdili … Nebojte se vět vedlejších!
Vyberte správnou formulaci: Sdělte nám, kdy provedete výměnu oken. Sdělte nám, kdy vyměníte okna. Zítra provedeme kontrolu účetních dokladů. Zítra zkontrolujeme účetní doklady.