SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Dyspraxie.
Diagnostika SPU.
SEMINÁRNÍ PRÁCE NA TÉMA: Specifické poruchy učení
Specifické vývojové poruchy chování a učení
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Specifické poruchy učení
Péče o žáky s SPU.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Specifické poruchy školních dovedností
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci mimořádně nadaní
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Metodické materiály a pomůcky
Specifické poruchy učení podzim 2012
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Specifické poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Kognitivní rehabilitace
Diagnostické metody.
Čtení a psaní genetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ Tato prezentace slouží jako základ k dalšímu samostudiu

Specifické vývojové poruchy učení Označují heterogenní skupinu obtíží projevujících se při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání, matematiky, praktických dovedností. Mají individuální charakter Vznikají na základě dysfunkcí CNS

Etiologie specifických poruch učení Konstituční příčiny Genetické vlivy LMD Odlišnosti v organizaci mozkových aktivit Netypická dominance mozkových hemisfér (ambidextrie, zkřížená lateralita) Nepříznivý vliv prostředí Rodinné prostředí Školní prostředí

Specifické vývojové poruchy učení Dyslexie - porucha osvojování čtenářských dovedností Dysgrafie – porucha osvojování psaní (čitelnost, úprava …) Dysortografie – porucha osvojování pravopisu Dyskalkulie – obtíže v chápání číselných pojmů, v provádění matematických operací Dyspraxie – porucha osvojování, plánování a provádění volních pohybů Dysmúzie – porucha osvojování hudebních dovedností Dyspinxie – obtíže v kresbě, obkreslování, neobratné zacházení s tužkou, obtížné chápání perspektivy, neobratnost v jemné motorice

Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení výrazné a dlouhodobější potíže v osvojování čtení, psaní, pravopisu a počítání výrazný rozdíl mezi výkony ve školních dovednostech a úrovní rozumových schopností neúspěchy v konkrétní oblasti nejsou způsobeny stresem, nepozorností, nedostatkem času, běžnou neznalostí, ale specifickými poruchami administrace testů percepčně kognitivních a motorických schopností

Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení dostatečná výuková příležitost (př. dítě nebylo dlouhodobě nemocné) rezistence potíží vůči běžným didaktickým postupům Potíže ve čtení, psaní a počítání nejsou prvotně způsobeny vadou zraku, sluchu, tělesným nebo mentálním postižením či jiným onemocněním výuka čtení, psaní a počítání probíhá metodicky odpovídajícím způsobem

Diagnostika specifických poruch učení zaměření se na oblasti: Úroveň čtení – rychlost - chyby – porozumění – chování při čtení Psaní Rukopis – držení pera, tužky – vybavování tvarů písmen – čitelnost – úprava Počítání - Orientace na číselné ose – pojem číslo – matematické operace

Diagnostika specifických poruch učení zaměření se na oblasti: Soustředění Výkyvy v soustředění – obtíže v soustředění Sluchové vnímání Dělení slov na slabiky – první hlásky ve slově – rozkládání slova na hlásky – rozlišování slabik Zrakové vnímání Známky obtíží – rozlišování figury a pozadí – reverzní figury … Řeč - Malá slovní zásoba – hledání výrazů – specifické poruchy řeči

Diagnostika specifických poruch učení zaměření se na oblasti: Reprodukce rytmu Orientace v prostoru Pravo-levá orientace Nápadnosti v chování Postavení dítěte v kolektivu Rodinné prostředí – způsob výchovy – péče o dítě – hodnotová orientace rodiny

Diagnostika SPU v 1. třídě - čtení Výkony jsou horší než v jiných oblastech Obtíže ve spojení hláska – písmeno Žák si dlouho nepamatuje nová písmena Žák si domýšlí text Uniká mu obsah textu Obtíže při skládání písmen do slabik Nezvládá sledovat čtení spolužáků Dvojí čtení (předříkání písmen a potom vyslovení celého slova)

Diagnostika SPU v 1. třídě - psaní Křečovité a nesprávné držení psacího náčiní Tlačení na pero při psaní Neschopnost provádět plynulé tahy Obtíže při pamatování a napodobování tvarů písmen Písmo je neurovnané, kostrbaté, nečitelné Nestejně velká písmena V diktovaných slabikách dítě vynechává písmena

Diagnostika SPU v 1. třídě - matematika Nevytvořené předčíselné představy (pojmy větší-menší, delší-kratší …) Obtíže při třídění předmětů podle daného znaku (př. Obdélníky a kruhy), při řazení prvků podle velikosti Obtíže v orientaci v prostoru Obtíže ve spojení počtu prvků a číslice Počítání předmětů po jedné Obtíže při čtení a zapamatování číslic Neschopnost psát číslice podle diktátu

POUŽITÁ A DOPORUČENÁ LITERATURA Zelinková, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2003. Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. Mertin, Václav. časopis Rodina a škola, č.8-9/1999