7. DALŠÍ OBJEKTY SLUNEČNÍ SOUSTAVY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Planetky, měsíce planet
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vesmír Vznik Vesmíru a Země: 15 miliard – vznik Vesmíru Velkým třeskem
Téma Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013/14 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Robert Navrátil.
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
Registrační číslo projektu
VESMÍR A SLUNEČNÍ SOUSTAVA
KOMETY A METEORY Gabriela Kristová.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Komety.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA ASTROFYZIKA
Meteority, komety, planety
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
VESMÍR Obrázek: A: Rawastrodata Zeměpis 6.třídy.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Kosmonautika.
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Planetky, měsíce, komety, meteory
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Název : Sluneční soustava Oblast : Zeměpis 6. . ročník
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
VESMÍR.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST
Nela Bártová Opava,2010 Březen
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
RNDr. Zdeněk Moravec, Ph.D. katedra fyziky PřF UJEP
Vesmír Autor: Mgr. Marian Solčanský
VESMÍR.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 19.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 19 TÉMA: Astronomická technika.
Umělé objekty, neboli umělá kosmická tělesa jsou objekty vytvořené člověkem, které se pohybují ve vesmíru.
Sluneční soustava. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Sluneční soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Hv ě zdy a vesmírná t ě lesa Eliška Navrátilová, Lenka Dohnalová a Jana Březinová.
Fyzika 2. ročník učebních oborů
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
KOMETY.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Komety, meteority a jiná vesmírné tělesa
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
V E S M Í R ? Seznamte se, prosím!.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
KOMETY A METEORY -Prezentace do fyziky – Pracovali: Kryštof Klapal
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_11_32_SLUNCE – DALŠÍ VESMÍRNÁ TĚLESA
ANNA SLAPNIČKOVÁ A JULIE LOLA KOREŠOVÁ
Transkript prezentace:

7. DALŠÍ OBJEKTY SLUNEČNÍ SOUSTAVY FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA ASTROFYZIKA 7. DALŠÍ OBJEKTY SLUNEČNÍ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. III/2-2-2-17 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Zpracováno 11. března 2013 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

1. měsíce 2. komety 3. meteory 4. umělé družice 5. kosmické sondy

KOMETA je malý astronomický objekt podobný planetce složený z ledu, prachu, oxidu uhličitého, metanu různých nerostných látek. Obíhá většinou po velice výstředné (excentrické) eliptické trajektorii kolem Slunce. Název pochází z řeckého slova cometes (tj. dlouhovlasý). V české obrozenecké literatuře byl nejčastěji používán název vlasatice.

KOMETA - SLOŽENÍ Jádro – pevná část o velikosti v řádu kilometrů až desítek km Průměrná hmotnost jader činí 1013 kg. Vznikají pravděpodobně během gravitačního smršťování na periférii soustavy. Koma – kulová obálka kolem jádra, složena především z plynů. Dosahují největších rozměrů ve vzdálenosti 1,4 AU od Slunce. Ohon – plyn a prachové částice směřující od Slunce. Obr.: 1

KOMETA Komety ve vzdálenosti 50 000 - 100 000 AU od Slunce se pohybují (podle 2.KZ) velmi pomalu. Tráví tam většinu času, je jich až 1012. Nemají ani komu, ani ocas. Změny vzhledu komety na dráze kolem Slunce

KOMETA Při každém přiblížení se k Slunci ztrácí kometa svou hmotnosti na vytvoření komy a ohonu. Jasnost periodických komet klesá, až se kometa rozpadne a vytvoří tak meteorický roj. Obr.: 2 Obr.: 5

Obr.: 2

Kuiperův pás je oblast ve Sluneční soustavě, za dráhou Neptuna ve vzdálenosti 30 až 50 AU od Slunce je složen z několika desítek tisíc těles větších než 100 km a řádově miliardy objektů větších než 1 km obsahuje tak nejvíce všech těles Sluneční soustavy pojmenován je podle Gerardu Kuiperovi, který v roce 1951 navrhl teorii o původu některých komet v bližší oblasti než Oortův oblak Obr.: 3

OORTŮV OBLAK nachází na okraji naší Sluneční soustavy za Kuiperovým pásem, přibližně 50 000 až 100 000 AU existuje-li, pak se jedná o kulovitou skořápku kolem naší Sluneční soustavy název po dánském astronomovi Janu Oortovi, který hypotézu o jeho existenci poprvé zveřejnil v roce 1950 Obr.: 4

ROZDĚLENÍ KOMET Krátkoperiodické komety mají oběžné doby kratší než 200 let. (Halleyova kometa) Za místo vzniku se obecně považuje Kuiperův pás.   Dlouhoperiodické komety mají oběžné doby delší, ale stále zůstávají gravitačně závislé na Slunci. Vznikají zřejmě v Oortově oblaku Jednonávratové komety mají parabolické či hyperbolické oběžné dráhy, které je vynesou navždy mimo Sluneční soustavu po jediném průletu okolo Slunce.

Halleyova kometa V roce 1682 spočítal Edmund Halley dráhy komet z let 1531, 1607 a 1682 a tak zjistil, že jde o jediné těleso, pohybující se po protáhlé eliptické dráze. Předpověděl příští návrat na prosinec 1758. Slunci se naposledy přiblížila ke v roce 1986. Oběžná doba 76 let. Obr.: 6

Halleyova kometa

Hranice Sluneční soustavy Gravitační působení Slunce sahá do vzdálenosti asi 2 ly (125 000 AU), což je více, než průměr Oortova oblaku. Není známo, že by se v oblasti za Oortovým oblakem nacházela další tělesa patřící do naší Sluneční soustavy. Zatím nemáme nástroje pro podrobnější průzkum této oblasti. Heliopauza Je oblast (rozhraní), kde přestává působit sluneční vítr. Podle současných poznatků vane sluneční vítr neztenčenou intenzitou asi do vzdálenosti 95 AU, pak se zpomaluje a mění se v chuchvalce, které vypadají a chovají se spíše jako ohony komet. Tyto chuchvalce mohou zasahovat do vzdálenosti dalších přibližně 40 AU.

OSTATNÍ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVY METEOROIDY – mikroskopický prach až po tělesa o průměru několika desítek metrů, které obíhají kolem Slunce. METEOR – optický jev, kdy se meteoroid, který pronikl do zemské atmosféry, zahřál a začal zářit. BOLID – obzvlášť jasný meteor. METEORIT – zbytek meteoroidu, který dopadl na zem. METEORICKÉ ROJE – mnoho meteorů, které jako by vyletovaly z jednoho bodu, tzv. radiantu, jsou pozůstatky dávno zaniklých komet.   Na planetách a jejich měsících, které mají řídkou nebo žádnou atmosféru, formovaly dopady meteoritů výrazně jejich povrch a vytvořily na něm mnoho kráterů.

UMĚLÉ KOSMICKÉ TĚLESO Z hlediska funkce je rozdělujeme na: je objekt, vytvořený člověkem , který se pohybuje vesmírem. Z hlediska funkce je rozdělujeme na: funkční kosmická tělesa umělé družice, kosmické sondy, kosmické lodě kosmické stanice, nefunkční kosmická tělesa (od funkčních těles oddělené poslední stupně nosných raket, nepotřebné části či úlomky vzniklé rozpadem nebo explozí umělých kosmických těles tzv. kosmické smetí. )

KOSMICKÁ SONDA je těleso bez lidské posádky, určené k výzkumu vlastností prostoru, kterým prolétají, případně těles Sluneční soustavy. Podle zkoumaného objektu je dělíme na: měsíční (lunární) sondy, zkoumající Měsíc a jeho okolí; meziplanetární sondy, zkoumající vlastnosti meziplanetárního prostoru, hmoty a polí v něm se nacházejících; sluneční (solární) sondy, zkoumající bližší okolí Slunce; planetární sondy, zkoumající pevná tělesa Sluneční soustavy, především planety, jejich satelity (měsíce) a planetky; kometární sondy, zkoumající vlastnosti komet; mezihvězdné sondy, určené k průzkumu vlastností mezihvězdného prostoru za hranicemi Sluneční soustavy . Zvláštním typem sond jsou návratové sondy, které po průzkumu cílů svého letu a případném odběru vzorků materiálu se vrátí se svým nákladem zpět na Zemi.

UMĚLÁ DRUŽICE je těleso, které je raketou dopraveno na oběžnou dráhu Země.   Využití umělých družic Spojové – umožňují telefonní, televizní a internetové spojení mezi kontinenty Navigační – pro výpočet zeměpisných souřadnic polohy lodí a letadel Dálkový průzkum – mapování oblastí Země, (sledující ubývání tropických pralesů, růst měst,…) Meteorologické – zvýšily spolehlivost předpovědí Zpravodajské (špionážní) – usnadňují ověřování dodržování mezinárodních mírových smluv… Vědecké – umožňují mapovat vesmír v IR, UV, rentgenovém nebo gama záření, které atmosféra nepropouští na povrch.

GEOSTACIONÁRNÍ DRUŽICE oběžná doba okolo Země je stejná jako doba, za kterou se Země sama otočí. družice „visí“ nad jedním místem Obr.: 7

VESMÍRNÁ (KOSMICKÁ) STANICE KOSMICKÁ LOĎ je těleso, které slouží ve vesmíru jako dopravní prostředek pro dopravování živých organismů nebo nákladu. Pohybuje se vně zemské atmosféry ve vesmírném vakuu, kam se dopravuje vlastními prostředky nebo kam ji vynesly nosné rakety.   je zařízení určené pro pobyt lidí ve vesmíru. Nejsou uzpůsobeny pro přistání na Zemi. Pro dopravu lidí a materiálu na a ze stanice je tedy zapotřebí jiného dopravního prostředku.  VESMÍRNÁ (KOSMICKÁ) STANICE

Použitá literatura Literatura MACHÁČEK, M.: Fyzika pro gymnázia – Astrofyzika. Prometheus, Praha 1998 ISBN 80-7196-091-8 http://hvezdy.astro.cz http://cs.wikipedia.org Obrázky: [1] [online]. [cit. 2013-03-08]. Dostupné z: http://www.aldebaran.cz/sondy/sondy/03_Rosetta/kometa_big.jpg [2] Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-08]. [3] http://www.windows2universe.org/people/images/kuiper.gif [4] [online]. [cit. 2013-03-08]. Dostupné z: http://www.strw.leidenuniv.nl/outreach/images/Oort05.jpg [5] [online]. [cit. 2013-03-08]. Dostupné z: http://astronomia.zcu.cz/obr/planety/komety/kometa2.jpg [6] https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLC4tqZiVGJXim0Xt_HwNOsBRep8n5ZLkogjNB9MsxlYvxyG2Fow [7] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Geostat.gif/220px-Geostat.gif