Mluvnické významy sloves

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Slovesa.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Shoda přísudku s podmětem
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Slovesné třídy a vzory. Slovesné třídy a vzory.
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Digitální učební materiál
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Mluvnické významy sloves Slovesa Mluvnické významy sloves

Anotace Materiál tvoří 17 slidů, v nichž se žák seznámí s pojmem sloveso a některými mluvnickými kategoriemi cílová skupina: 6. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je rozlišovat jednotlivé časy a způsoby u sloves v různých tvarech použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 6. roč., Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, za cvičením následuje klíč s řešením

Slovesa jsou slova ohebná časují se vyjadřují děj: činnost – Jdeme na hřiště. Díval bych se rád večer na televizi. Kup k večeři pečivo. stav – Vzduch obsahuje kyslík. Pořád bych jen spala. Klíče leží na stolku.

Mluvnické významy sloves osoba – 1., 2., 3. číslo – jednotné, množné způsob – oznamovací, rozkazovací, podmiňovací čas – minulý, přítomný, budoucí rod – činný, trpný (7. roč.) vid – dokonavý, nedokonavý (8. roč.) třída – I., II., III., IV., V. vzor – nese, bere, maže, peče, umře, tiskne, mine, začne, kryje, kupuje, prosí, trpí, sází, dělá (9. roč.)

Slovesný způsob - modus způsob oznamovací=indikativ – vyjadřuje, že děj je skutečný, že se stal, děje se nebo nastane způsob rozkazovací=imperativ – vyjadřuje, že je nutné, aby děj nastal způsob podmiňovací=kondicionál – vyjadřuje: podmiňovací způsob přítomný – děj je možný (Přišel bych zítra.) podmiňovací způsob minulý – děj je neuskutečnitelný (Byli bychom mu pomohli.)

U sloves urči jejich slovesný způsob. O Prométheovi Jednou navštívil Dia v jeho vlastním paláci moudrý Titán Prométheus. „Vítej,“ řekl Zeus, „proč přicházíš?“ „Otče bohů, věnoval bys pozornost mým slovům?“ otázal se Prométheus. „Svět je velmi krásný, ale smutný. Vyslechni mě a dovol mi, abych ho zaplnil novými bytostmi. Podobaly by se nám, obrům, i vám, bohům.“ Zeus odpověděl: „Nevím, jak by se to líbilo ostatním bohům.“ I svolal okamžitě ostatní nebešťany a zeptal se jich, jestli by s Prométheovým návrhem souhlasili. Všem se Prométheova myšlenka líbila a moudrá Athéna povstala a řekla: „Stvoř nové bytosti, ale buď opatrný. Ať nejsou dokonalejší než bohové.“ Prométheus si našel tvárnou hlínu a uhnětl člověka. Poprosil Athénu: „Vdechni mu prosím život, moudrá Athéno!“ Pro člověka stvořil ještě ženu a odebral se na vysokou horu, aby z ní pozoroval celý svět.

U sloves urči jejich slovesný způsob. O Prométheovi – oznamovací x rozkazovací x podmiňovací Jednou navštívil Dia v jeho vlastním paláci moudrý Titán Prométheus. „Vítej,“ řekl Zeus, „proč přicházíš?“ „Otče bohů, věnoval bys pozornost mým slovům?“ otázal se Prométheus. „Svět je velmi krásný, ale smutný. Vyslechni mě a dovol mi, abych ho zaplnil novými bytostmi. Podobaly by se nám, obrům, i vám, bohům.“ Zeus odpověděl: „Nevím, jak by se to líbilo ostatním bohům.“ I svolal okamžitě ostatní nebešťany a zeptal se jich, jestli by s Prométheovým návrhem souhlasili. Všem se Prométheova myšlenka líbila a moudrá Athéna povstala a řekla: „Stvoř nové bytosti, ale buď opatrný. Ať nejsou dokonalejší než bohové.“ Prométheus si našel tvárnou hlínu a uhnětl člověka. Poprosil Athénu: „Vdechni mu prosím život, moudrá Athéno!“ Pro člověka stvořil ještě ženu a odebral se na vysokou horu, aby z ní pozoroval celý svět.

Slovesný čas - tempus tvar pro čas přítomný tvar pro čas minulý tvar pro čas budoucí význam času přítomného význam času minulého význam času budoucího kreslím kreslil jsem budu kreslit češu se česal jsem se budu se česat dávám dával jsem budu dávat

Slovesný čas - tempus Od některých sloves však tvar budoucího času pomocí budu, budeš,… a infinitivu vytvořit nelze. Tato slovesa budoucnost vyjadřují už svým přítomným tvarem a přítomný čas vůbec vyjádřit nemohou; mají tedy z hlediska času jen dva tvary a významy: tvar pro čas minulý tvar pro čas přítomný význam času minulého význam času budoucího nakreslili jsme nakreslíme učesala jsem se učešu se dali jste dáte

Slovesný čas - tempus Některá slovesa mohou (často vedle tvaru složeného) vyjádřit budoucí čas i pomocí předpony po- (pů-) – Stromy už pokvetou. Za chvíli půjdeme na autobus. Tato slovesa zpravidla označují pohyb.

Rozděl následují slovesa do dvou skupin, podle toho, jestli tvoří všechny tři tvary času nebo pouze dva podat, vzpomínat, vzpomenout si, dobíhat, vzít si, trhat, zavírat, zavřít, opravit, spravovat, chodit, chodívat, navrhovat, vyrůst, zelenat se, zazelenat se dva tvary tři tvary podat vzpomínat vzpomenout si dobíhat vzít si trhat zavřít zavírat opravit spravovat chodívat vyrůst navrhovat zazelenat se zelenat se chodit

Ve kterých větách přítomný tvar vyjadřuje přítomnost a ver kterých budoucnost? přítomnost x budoucnost Rozhodneme se rychle. Právě se rozhodujeme, co uděláme. Co to děláš? Pavla si to raději ještě jednou promyslí? Trenér promýšlí novou taktiku hry. Vlak přijíždí na třetí nástupiště. Na druhou kolej přijede vlak z Brna. Naši hokejisté hrají s Kanadou. Zahrajeme si teď nějakou hru? Petra se na mě asi zlobí. Ta lež rodiče určitě rozzlobí. Právě vařím pro všechny snídani. Uvařím ovocný čaj. Večer se podíváme na ten nový film. Děda se dívá vždycky navečer na různé soutěžní pořady v televizi.

Ve kterých větách přítomný tvar vyjadřuje přítomnost a ver kterých budoucnost? přítomnost x budoucnost Rozhodneme se rychle. Právě se rozhodujeme, co uděláme. Co to děláš? Pavla si to raději ještě jednou promyslí. Trenér promýšlí novou taktiku hry. Vlak přijíždí na třetí nástupiště. Na druhou kolej přijede vlak z Brna. Naši hokejisté hrají s Kanadou. Zahrajeme si teď nějakou hru? Petra se na mě asi zlobí. Ta lež rodiče určitě rozzlobí. Právě vařím pro všechny snídani. Uvařím ovocný čaj. Večer se podíváme na ten nový film. Děda se dívá vždycky navečer na různé soutěžní pořady v televizi.

Následující slovesné tvary převeď do 2. os. 1. osoba 2. osoba ptal jsem se koupil jsem si obrátila jsem se brát si pospíšili jsme si pamatovala jsem si učil jsem se vrátila jsem se lekli jsme se dát dávat četli jste si najedla jsem se ptal ses koupil sis obrátila ses bral sis pospíšili jste si pamatoval sis učil ses vrátila ses lekli jste se dal jsi dával jsi četli jste si najedli jste se

Slovesné tvary převeďte do druhé osoby jednotného čísla Nesměl bych se na to ani ptát. Chtěli, abych se na ně přišel podívat. Měla bych se jít na to zeptat. Byli by si toho také všimli. Byla bych se tomu asi divila. Byli bychom se tam určitě nudili. Kdybych si byl vzal s sebou míč, byli bychom mohli hrát volejbal. Kdybychom si pospíšili, mohli bychom dojít až k Mumlavskému vodopádu. Nesměl by ses na to ani ptát. Chtěli, aby ses na ně přišel podívat. Měla by ses jít na to zeptat. Byl by sis toho také všiml. Byla by ses tomu asi divila. Byl by ses tam určitě nudil. Kdybys sis byl vzal s sebou míč, byl bys mohl hrát volejbal. Kdyby sis pospíšil, mohl bys dojít až k Mumlavskkému vodopádu.

PAMATUJ!!! V přítomných tvarech se v koncovkách -ím, -íš, -í, -íme, -íte, -í píše po obojetných souhláskách vždy měkké i (prosím, prosíš … jako hladím, hladíš…). V infinitivu a v příčestí minulém je v příponě sloves typu prosit také vždy je měkké i: hladit – zdobit, hladil – zdobil apod.