STÁTNÍ MATURITA – MOŽNÝ NÁSTROJ STRATEGICKÉHO PARTNERSTVÍ S VŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o průběhu a přípravě.
REFORMA MATURITNÍ ZKOUŠKY jak bude nová maturita probíhat v roce 2010 • základní model nové maturity • jaké typy zkoušek bude nová maturita obsahovat •
NOVÁ MATURITA Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí
CO NÁS ČEKÁ OKOLO MATURIT V ROCE 2012 … A CO V ROCE 2013 Čtyři klíčové změny pro rok 2012 Nový systém hodnocení písemných prací Jak jsme se přihlásili.
GVID – MATURITA 2014 aktuální stav – říjen 2013.
Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
Maturitní zkouška v roce 2012 Přehled hlavních legislativních změn.
Vědecká rada Fakulty bezpečnostního inženýrství 8. prosince 2010
REFORMA MATURITNÍ ZKOUŠKY v roce 2011 Informace pro předsednictvo Unie školských asociací ČR - CZESHA (Telč, )
Nová podoba maturitní zkoušky Obchodní akademie, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o. Dr. Eva.
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
NOVÁ MATURITNÍ ZKOUŠKA
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
Maturita září Legislativa Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
Maturita 2010/2011 Co je potřeba znát z maturitní vyhlášky.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Model maturitní zkoušky po změně od roku 2010 Pro 3. ročníky Podle platné legislativy ke dni
Práce předsedy zkušební maturitní komise
Palackého 211, Mladá Boleslav
Model reformní maturity (Změna vyhrazena)
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Státní maturita otázky a odpovědi.
Maturita 2015.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Legislativní prostředí
GVID – MATURITA 2015 aktuální stav – září STRUKTURA MATURITNÍ ZKOUŠKY Maturitní zkouška (MZ) Společná část MZ Český jazyk a literatura Matematika.
Přijímací řízení pro školní rok 2015/16 Čtyřleté studium.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
CO NÁS ČEKÁ OKOLO MATURIT V ROCE 2012 Maturita 2011 Změny pro rok 2012 Připomínky CZESHA Nový systém hodnocení písemných prací.
Model maturitní zkoušky po změně od roku 2010 Pro 1. ročníky Podle platné legislativy ke dni
Maturitní zkouška v roce 2011
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Státní maturity. Podoba MZ Upravena školským zákonem § 77 – 80, Vyhláška č. 177 ze dne 10. června 2009 Společná a profilová část Společná část – 3 povinné.
NOVÁ MATURITA JAK BUDE NOVÁ MATURITA PROBÍHAT (říjen 2008) základní model nové maturity jaké typy zkoušek bude nová maturita obsahovat maturita bez hendikepů.
Maturita listopadu
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
REFORMA MATURITNÍ ZKOUŠKY odklad o rok a jak dál v roce
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Maturity – jaro 2014.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
NOVÁ MATURITA 2011 Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
NOVÁ MATURITA Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
MATURITNÍ GENERÁLKA – MAG’10 ZAČÍNÁ 11. – 14. října 2010 Tisková konference MŠMT
Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost od Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost.
VÝSLEDKY MATURITNÍ ZKOUŠKY V OBOU TERMÍNECH 2011 Signální výsledky a základní poznatky.
SPOLEČNÁ (STÁTNÍ) ČÁST MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 ZAČÍNÁ Od 2.5. do 7.6. probíhá jarní zkušební termín MZ.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
TESTY PRO PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY LIBERECKÝ KRAJ REKAPITULACE NABÍDKY CERMATU PO ZAPRACOVÁNÍ VÝSLEDKŮ DISKUSE S ŘEDITELI ŠKOL A PRACOVNÍKY OŠMS KÚ.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Přijímací řízení nově Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK Krajský úřad Libereckého kraje Ing. Eva Kotková.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2012 Ing. Dana Štěpánová odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje.
UŽITEČNÁ, PROVEDITELNÁ A BEZPEČNÁ MATURITA Návrh změn architektury reformní maturity MŠMT/CERMAT – říjen 2007.
Maturity – jaro 2013.
REFORMA MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011
tisková konference CERMAT dne
PHmax ve středním vzdělávání
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Maturitní zkoušky 2019 ke dni
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Maturity 2018/2019 listopad 2018 L. Jíša.
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2019/20
MATURITNÍ ZKOUŠKA SPOLEČNÁ ČÁST 2018 JARO DIDAKTICKÉ TESTY ČJL, AJ, MA
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona
Transkript prezentace:

STÁTNÍ MATURITA – MOŽNÝ NÁSTROJ STRATEGICKÉHO PARTNERSTVÍ S VŠ Možnosti a podmínky využití reformní maturity vysokými školami Seminář – Rada vysokých škol 20/5/2010

REFORMA MATURIT A VYSOKÉ ŠKOLY Cílem reformy maturit není nahradit přijímací zkoušky na VŠ. Možné využití jejích výsledků vysokými školami je však logickým důsledkem plošné objektivizace jejích zkoušek. Nová maturita má tak aspiraci stát se efektivním tlumočníkem priorit a potřeb mezi VŠ a regionálním školstvím. VŠ využitím výsledků nové maturity mohou reálně ovlivňovat nastavení priorit vzdělávání na SŠ i motivaci ke zvýšení kvality i relevance výstupů středoškolského vzdělávání. Tomu je plně uzpůsoben model reformní maturity, forma i obsah zkoušek její společné (státní) části. CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

MODEL REFORMNÍ MATURITY Maturitní zkouška se skládá ze 2 částí: 1. SPOLEČNÁ (STÁTNÍ) celostátně standardizovaná: Zadání zkoušek Administrace zkoušek Vyhodnocení výsledků zkoušek Interpretace výsledků zkoušek 2. PROFILOVÁ (ŠKOLNÍ) standardizace pouze na úrovni školy CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

MODEL REFORMNÍ MATURITY společná (státní) část Společná část maturitní zkoušky sestává: V ROCE 2011 2 POVINNÉ ZKOUŠKY český jazyk a literatura matematika nebo cizí jazyk až 3 NEPOVINNÉ ZKOUŠKY OD ROKU 2012 3 POVINNÉ ZKOUŠKY český jazyk a literatura cizí jazyk matematika nebo informatika nebo občanský a společenskovědní základ až 3 NEPOVINNÉ ZKOUŠKY 6 zkoušek 5 zkoušek U povinných zkoušek může žák zvolit ÚROVEŇ OBTÍŽNOSTI ZKOUŠKY: ZÁKLADNÍ (největší společný jmenovatel pro všechny maturitní obory) VYŠŠÍ (společný jmenovatel pro obory zaměřené na další studium na VŠ) CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

MODEL REFORMNÍ MATURITY společná (státní) část PŘEDMĚTOVÉ PORTFOLIO ANEB Z ČEHO SI MOHOU ŽÁCI VOLIT V ROCE 2011: CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

MODEL REFORMNÍ MATURITY společná (státní) část PŘEDMĚTOVÉ PORTFOLIO ANEB Z ČEHO SI MOHOU ŽÁCI VOLIT OD ROKU 2012: CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

MODEL REFORMNÍ MATURITY PŘEDMĚTOVÁ SKLADBA MATURITY A VŠ PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK předmětové portfolio povinných i nepovinných zkoušek „státní“ části maturity a pravidla pro volbu předmětové skladby „státní“ části maturity jednotlivými žáky jsou s to prakticky „pokrýt“ stávající předmětovou strukturu přijímacích zkoušek drtivé většiny fakult ŽÁCI STŘEDNÍCH ŠKOL JSOU PŘI PODÁNÍ PŘIHLÁŠKY K MATURITNÍ ZKOUŠCE SCHOPNI SI STANOVIT PŘEDMĚTOVOU SKLADBU SVÉ MATURITY DLE POŽADAVKŮ VĚTŠINY FAKULT. CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

MODEL REFORMNÍ MATURITY CERTIFIKÁTY A FORMA VYJÁDŘENÍ VÝSLEDKU ŽÁKA DVA ZÁKLADNÍ CERTIFIKÁTY Vysvědčení o maturitní zkoušce Protokol o výsledcích společné části maturitní zkoušky JAK BUDE VYJÁDŘEN VÝSLEDEK STÁTNÍ ČÁSTI MATURITY Známkami a konečným výsledkem maturitní zkoušky (maturitní vysvědčení) Procentními body úspěšnosti dle jednotlivých zkoušek (protokol o vykonání společné části MZ) „Percentilovým“ vyjádřením umístění žáka dle úspěšnosti v jednotlivých předmětech (protokol o vykonání společné části maturitní zkoušky) CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

PROTOKOL ŽÁKA O VÝSLEDCÍCH SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

STÁTNÍ MATURITA – MOŽNÝ NÁSTROJ STRATEGICKÉHO PARTNERSTVÍ S VŠ JAK TO MŮŽE FUNGOVAT Konference „Maturitní informační veletrh pro VŠ a VOŠ“ Praha , 31. března 2010

6 SPOLEČNÝCH KROKŮ K VYUŽITÍ VÝSLEDKŮ MZ

KROK 1: FAKULTA DEFINUJE KRITÉRIA

KROK 2: FAKULTA VYHLAŠUJE KRITÉRIA

KROK 3: ŽÁK VOLÍ MATURITNÍ PORTFOLIO

KROK 4: MATURITA A JEJÍ VÝSLEDKY

KROK 5: FAKULTA DEFINUJE POŽADAVKY NA ZPRACOVÁNÍ VÝSLEDKŮ

KROK 6: FAKULTA DOSTÁVÁ VÝSLEDKY

MATURITNÍ KALENDÁŘ – KLÍČOVÉ TERMÍNY A. podání přihlášky k MZ: 15.11. žáci se rozhodují o předmětové skladbě své maturity žáci potřebují znát požadavky VŠ ukončení zkoušek: 10.6. vysvědčení / protokol 17.6. zpřístupnění výsledků VŠ 17.6. CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

KROK 0: SOUČINNOST VŠ NA VÝVOJI OBSAHU DVĚ ZATIMNÍ PLATFORMY SOUČINNOSTI : Příprava katalogů požadavků ke zkouškám společné části MZ (konstrukce a specifikace modelu zkoušky, vymezení obsahu) Vývoj úloh a zadání zkoušek (vlastní tvorba úloh a zadání zkoušek) DVĚ FORMY SOUČINNOSTI 1. neinstitucionalizovaná forma VŠ učitelé se podílí v průměru na vývoji 28% úloh a 35% ostatních forem zadání zkoušek VŠ učitelé byli členy expertních komisí, stanovujících katalogy požadavků 2. institucionalizovaná forma jedná se o návrhu, aby akademická obec nominovala do jednotlivých předmětových komisí, stanovujících požadavky – katalogy, své zástupce jedná se o návrhu, aby vznikl poradí orgán ministra „státní maturitní komise“ s účastí nominovaných představitelů akademické obce vysokých škol

KROK 2: STANOVENÍ KRITÉRIÍ MOŽNOSTI HODNOTÍCÍHO ALGORITMU stanovte předměty, obtížnost zkoušky a jejich kombinaci stanovte, zda Vás z cizího jazyka zajímá pouze test nebo celá komplexní zkouška stanovte, zda vás zajímá absolutní nebo relativní výsledek stanovte váhu výsledku z jednotlivých předmětů / zkoušek pro výpočet celkového výsledku stanovte uplatnění hodnotícího algoritmu, tj. zda vás zajímá pořadí, uplatnění dolních limitů či absolutní kladný výsledek zkoušky stanovte váhu / podíl kritéria „maturita“ na celkových kritériích výběru

KROK 5: VÝSLEDKY ZKOUŠEK ANEB CO VŠE LZE PO NÁS CHTÍT? 4 ÚROVNĚ MOŽNÉ SOUČINNOSTI FAKULTY A CERMAT V OBLASTI ZPRACOVÁNÍ A ZPŘÍSTUPNĚNÍ VÝSLEDKŮ MATURITNÍ ZKOUŠKY Úroveň 1: fakulta nepožaduje součinnost; zdrojem dat pro fakultu je listinná podoba Protokolů jednotlivých žáků Úroveň 2: fakulta požaduje pouze zpřístupnit potřebná data z registru výsledků dle údajů z přihlášek a předmětové skladby Úroveň 3: fakulta požaduje zpracovat data z registru výsledků dle údajů z přihlášek a dle hodnotícího algoritmu (např. „žebříčky“) Úroveň 4: fakulta požaduje zpracovat data až do úrovně administrativních dokumentů Všechny uvedené úrovně služeb, souvisejících s využitím výsledků maturitní zkoušky pro účely přijímacího řízení, budou vysokým školám poskytovány ZDARMA !

REFORMNÍ MATURITY A VŠ ČASTÉ OTÁZKY – co s „odloženou poptávkou“ Co s uchazeči, kteří nemají z pohledu požadavků příslušné fakulty „tu správnou“ maturitu? Řešení: doplní si své portfolio jednotlivými zkouškami ! JEDNOTLIVÁ ZKOUŠKA obsahem, parametry, metodikou i způsobem hodnocení je zkouška srovnatelná s maturitní zkouškou z daného předmětu … zajištěna srovnatelnost výsledků může se k ní přihlásit každý, kdo již má maturitu výsledky jsou pro potřeby přijímacího řízení na VŠ plně srovnatelné s maturitní zkouškou z daného předmětu CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

REFORMNÍ MATURITA A VŠ PROČ VÝHODNÉ ŘEŠENÍ PRO VYSOKÉ ŠKOLY GARANCE STÁTU ZA OBJEKTIVITU A PLOŠNOU SROVNATELNOST VÝSLEDKŮ: a) metodickou korektnost použitých evaluačních nástrojů a hodnocení výsledků zajištění zkušebního tajemství a objektivita administrace zkoušek VYUŽITÍM VÝSLEDKŮ MZ PRO VÝBĚR UCHAZEČŮ NEDOCHÁZÍ K NARUŠENÍ VEŘEJNOPRÁVNÍHO CHARAKTERU PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ: a) jde o státní zkoušku, která je logicky pro žáky/uchazeče bezplatná využití výsledků vysokými školami je bezúplatné (ve všech stupních řešení) 3. FLEXIBILITA MODELU MZ VŮČI POŽADAVKŮM VŠ: na předmětovou skladbu a úroveň obtížnosti váhu dílčích kritérií 4. PLNĚ OBJEKTIVIZOVANÉ ŘEŠENÍ PRO UCHAZEČE Z „ODLOŽENÉ POPTÁVKY“ ÚSPORA ADMINISTRATIVNÍ A ORGANIZAČNÍ ZÁTĚŽE VŠ A SNÍŽENÍ RIZIK 6. POTENCIÁLNÍ ÚSPORA FINANČNÍ A ZKOUŠKOVÉ ZÁTĚŽE UCHAZEČŮ CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz

REFORMNÍ MATURITA A VŠ 4 X PROČ VÝHODNÉ PRO VŠECHNY ZVÝŠENÍ EFEKTIVITY (kvality a relevance) VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ A ZVÝŠENÍ ÚROVNĚ VSTUPNÍCH PŘEDPOKLADŮ UCHAZEČŮ K VŠ STUDIU Reálná a jednoznačná motivace studentů SŠ – uchazečů o VŠ studium dosáhnout co nejlepších výsledků u maturitní zkoušky 2. PŘÍMÝ VLIV VYSOKÝCH ŠKOL NA KVALITU BUDOUCÍCH UCHAZEČŮ O VŠ STUDIUM Požadavky VŠ budou přímo ovlivňovat didaktickou praxi středních škol (viz téma zvýšení úrovně matematického vzdělávání 3. OPTIMALIZACE STRUKTURY POPTÁVKY = SNÍŽENÍ STUDIJNÍ ÚMRTNOSTI Dobrá volba kritérií jednotlivými fakultami sníží „studijní úmrtnost“ – reálné odhady do 3 let až o 20% stávající úrovně (0,7 – 1 mld. Kč ročně) 4. ZVÝŠENÍ UŽITEČNOSTI REFORMY MATURIT PRO STUDENTY A ŠKOLY Zvýšení zkušební zátěže u maturit přináší snížení zkušební zátěže při přístupu do terciárního vzdělávání CERMAT, Jeruzalémská 12, Praha 1, tel: 224 507 889, e-mail: zeleny@cermat.cz