I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Elektromagnetická indukce
Název projektu: Škola a sport
Měření střídavého proudu
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transformátory (Učebnice strana 42 – 44)
Základní škola a mateřská škola Bzenec
STŘÍDAVÝ PROUD PROUD MĚNÍCÍ SVŮJ SMĚR.
Nadpis do sešitu STŘÍDAVÝ PROUD V./2./92.
Vznik střídavého proudu
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
ROZVODNÁ ELEKTRICKÁ SÍŤ
Nadpis do sešitu Transformátory V-2-95.
Obvody střídavého proudu
Efektivní hodnoty střídavého napětí a proudu
ELEKTROMAGNETICKÉ JEVY, STŘÍDAVÝ PROUD
Střídavý proud(napětí) vznik
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 9.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Stavba transformátoru Transformace proudu a napětí
33. Elektromagnetická indukce
Transformátor VÝPOČTY.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Vznik střídavého proudu sinusoida
Transformátor.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Transformátory.
Co využíváme při nabíjení mobilu
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
TRANSFORMÁTOR.
TRANSFORMÁTORY Téma: Pár obrázků Studijní text
Elektromagnetická indukce
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Elektronická učebnice - II
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Transformátor a jeho užití
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Transformátory Jsou nedílnou součástí rozvodu elektrické energie, domácích elektrických spotřebičů… ZŠChodov, Komenského 273.
Parametry střídavého napětí a proudu
Střídavé napětí a střídavý proud
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Střídavý proud (9. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transformátory Autor: Ing. Tomáš Kałuža VY_32_INOVACE_
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Elektromagnetická indukce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Transformátor TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střídavý proud - 9. ročník
TRANSFORMÁTOR.
Fyzika 2.D 5. hodina.
Transkript prezentace:

I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace Vypracoval/a: Mgr. Jana Presová Ověřil/a: Mgr. Jana Presová

Střídavý proud - 9. ročník Název výukového materiálu: Střídavý proud - 9. ročník   Vzdělávací obor: fyzika Tematický okruh: střídavý proud Téma: Vznik střídavého proudu Měření střídavého proudu Transformátory Rozvodná elektrická síť Stručná anotace: Prezentace shrnující nejdůležitější informace o tom, jak lze vyrobit střídavý proud, jakým způsobem jej můžeme změřit, transformovat a rozvádět z elektráren až do domácností.

Druhy elektrických proudů stejnosměrný elektrický proud - je to proud, který má neustále stejný směr a velikost (pokud máme stálý zdroj napětí) střídavý elektrický proud - je to proud, který se neustále mění

Stejnosměrný proud Je to proud, který má neustále stejný směr Vzniká: ze zdroje stálého stejnosměrného napětí, např. galvanický článek v termočlánku ve fotoelektrických článcích v dynamu neboli v generátoru značí se „=„ galvanické články

Vznik střídavého proudu Otáčíme-li magnetem v blízkosti obvodu s cívkou, ukazuje ampérmetr, že obvodem prochází indukovaný proud, který se neustále mění (jev elektromagnetická indukce) Během jedné otočky magnetu se ručička ampérmetru vychýlí: z nulové pozice na jednu stranu potom přejde přes nulovou pozici na druhou stranu a opět se vrátí do nulové pozice

Tedy: Střídavý proud je elektrický proud, který se s časem pravidelně mění a jeho průběh můžeme znázornit sinusoidou. Střídavý proud vzniká elektromagnetickou indukcí v generátoru nazývaném alternátor. Značí se „“

Veličiny popisující střídavý proud: Perioda - je to doba, za kterou se průběh střídavého proudu začne opakovat, neboli doba jednoho kmitu, značí se T, jednotkou je 1s. Kmitočet neboli frekvence - je to počet period za sekundu, značí se f a jednotkou je 1Hz (hertz)

Vztah mezi periodou a frekvencí Frekvence Značka … f Jednotka … 1Hz Perioda Značka … T Jednotka … 1s

Vypočítej: Frekvence střídavého proudu v síti je 50 Hz. Jaká je jeho perioda? Perioda střídavého proudu je 0,04 s. Jaká je frekvence?

Měření střídavého proudu a napětí Chceme-li změřit napětí a proud u stejnosměrného proudu, použijeme k tomu ampérmetr a voltmetr. Jak to ale udělat u střídavého proudu, když se jeho velikost a směr neustále mění, a tyto změny mohou být tak rychlé, že je nestačíme ani zaznamenat?

Použijeme speciální ampérmetry a voltmetry, u nichž se ručička vychýlí vždy jen na jednu stranu bez ohledu na směr proudu. Takovým ampérmetrem a voltmetrem naměříme vždy hodnotu mezi nulou a maximální hodnotou. Tuto hodnotu budeme nazývat efektivní hodnota střídavého proudu, budeme ji značit I nebo Ief, efektivní hodnota střídavého napětí se značí U nebo Uef.

Efektivní hodnota střídavého napětí a proudu Vždy, když mluvíme o střídavém el. proudu nebo napětí, máme na mysli efektivní hodnoty, protože je naměří elektrické přístroje. Mezi efektivní a maximální hodnotou platí tyto vztahy: I = 0,7 . Im U = 0,7 . Um

Vypočítej: Jaká je efektivní hodnota střídavého proudu, je-li jeho maximální hodnota 25mA. Jaká je maximální hodnota střídavého napětí, když přístroj ukáže 70V?

Video – co umí elektřina http://www.youtube.com/watch?v=ptQy1ElbHTA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=ppTSCKordZs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=tjC-seE_9co&NR=1

Jedna z cívek se nazývá primární cívka, druhá sekundární cívka. Transformátor Skládá se ze dvou cívek s různým počtem závitů, které mají společné jádro z magneticky měkké oceli. Jedna z cívek se nazývá primární cívka, druhá sekundární cívka. K primární cívce připojujeme napětí, jehož hodnotu chceme měnit, na sekundární cívce odebíráme napětí se změněnou hodnotou.

Transformátor pracuje na principu elektromagnetické indukce. Do primární cívky přivedeme střídavé napětí a protože je uzavřený obvod, tak prochází obvodem střídavý proud. Okolo primární cívky se vytvoří střídavé magnetické pole. Svými účinky zasahuje do sekundární cívky a v ní se indukuje střídavé napětí. Jeho velikost závisí na počtech závitů obou cívek.

p … transformační poměr p > 1 … pak je i U2 > U1 … nastane to tehdy, je-li N2 > N1 … jde o transformaci nahoru (zvýší se napětí a proud) p < 1 … pak je i U2 < U1 … nastane to tehdy, je-li N2 < N1 … jde o transformaci dolu (sníží se napětí a proud) p = 1 … pak je i U2 = U1 … nastane to tehdy, je-li N2 = N1 … nejde o transformaci (nedojde k ničemu)

Vypočítej: Kolik závitů má sekundární cívka, jestliže primární cívka má 600z a chceme-li změnit vstupní napětí 500V na 800V? Jaké je napětí primární cívky s 800z, jestliže sekundární cívka s 250z dává napětí 400V?

Tento transformátor vymyslel Nikola Tesla na konci 19. století. Teslův transformátor Tento transformátor vymyslel Nikola Tesla na konci 19. století.

Primární cívka: 7. 8 závitů na plocho, vnitřní průměr 8 Primární cívka: 7.8 závitů na plocho, vnitřní průměr 8.5 cm, vnější průměr 21.5 cm, drát: 2 mm měděný izolovaný Sekundární cívka: 1550 závitů, průměr 75 mm, drát 0.2 mm, namotaný na papírové trubce od alobalu Jiskřiště

Video – Teslův transformátor http://www.youtube.com/watch?v=Zi4kXgDBFhw&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=TaU8jOZVJ9o http://www.youtube.com/watch?v=S84crSNFkc8&NR=1

Rozvodná elektrická síť Faradayův objev elektromagnetické indukce umožnil ve velkém výrobu elektrické energie v elektrárnách pomocí alternátorů. Tentýž objev sehrál také velkou roli při přenosu elektrické energie na velké vzdálenosti od elektráren ke spotřebitelům, protože i na něm jsou založeny transformátory. Elektrickou energii získáváme v elektrárnách (tepelné, vodní, jaderné, větrné, …), kde se vyrábí střídavé napětí s efektivní hodnotou kolem 6300 V až 10 000 V.

Toto napětí se transformuje na velmi vysoké napětí (vvn) – 220kV nebo 400kV, pro mezistátní přenos – 750kV nebo 1MV. Po transformaci se rozvádí po celé zemi. Vvn se transformuje v oblastních rozvodnách na vysoké napětí (vn) – 22kV. Toto napětí se přivádí k jednotlivým městům (nebo jejich částem), kde se pak v místních rozvodnách transformuje na nízké napětí (nn) – 230V, které se přenáší spotřebitelskou sítí do jednotlivých domácností.

Vypočítej: Kolik závitů má sekundární cívka, jestliže primární cívka má 90z a chceme-li změnit vstupní napětí 6300V na 700kV?

Video – výboje na el. vedení http://www.youtube.com/watch?v=novn4CjyWss&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=IG7PQOQEFmg&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=423Nhk1Lkuo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=0AXRPajIXa8&feature=related

Zdroje: texty Učebnice fyziky pro základní školy R. Kolářová, J. Bohuněk, I. Štoll, M. Svoboda, M. Wolf, nakladatelství Prometheus 2001 K. Rauner, V. Havel, M. Randa, nakladatelství Fraus 2007 Z. Lustigová, nakladatelství Fortuna 1999 J. Maršák, nakladatelství Kvarta Praha 1993 Pracovní sešit k učebnici fyziky Přehled učiva fyziky S. Pople a P.Whitehead, nakladatelství Svojtka&Co. 1999 Fyzika - přehled učiva základní školy J. Vachek, nakladatelství SPN 1978 Fyzika I. a II. Z. Horák a F. Krupka, nakladatelství SNTL/ALFA, 1976  Pokusy z fyziky s jednoduchými pomůckami E. Svoboda, nakladatelství Prometheus Fyzika – ilustrovaný přehled Ch. Oxlade, C. Stockley aj. Werheim, nakladatelství Blesk Ostrava 1994 Internetová encyklopedie - wikipedie Zdroje: texty

Zdroje – videa a obrázky: http://www.youtube.cz http://fyzweb.cz/materialy/bizarni_kramy/index.php http://tf.czu.cz/~sedlacek/ http://www.techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=fyzika&xser=456c656b74f8696e612061206d61676e657469736d7573h&key=468 http://elektrika.cz/data/clanky/clanek.2005-01-18.8974075075/view http://www.toptenz.net/top-10-format-wars.php/direct-current-alternating-current

Zdroje – videa a obrázky: http://www.cez.cz/edee/content/microsites/elektrina/3-2.htm http://www.cez.cz/edee/content/microsites/elektrina/fyz5.htm http://www.ruzickajan.cz/verzeprotisk/galvanickycl.htm http://www.vossost.cz/svab/elektross/elmotor_magnet/merici_pristroje.html http://ualr.edu/cjarnold/?p=64 http://tesladownunder.com/ http://elektronika.kvalitne.cz/VN/tesla/tesla.html