PODNIKATELSKÉ PROJEKTY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Technická dokumentace
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Semestrální práce z předmětu Projektový management
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Podniková ekonomika Personální činnost.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
NAUKA O PODNIKU I.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
Marketingové prostředí
Produkt.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Ekonomika podniku 2. část Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Tržní prostředí.
Personální plán pro podnikatelský plán
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Marketingový plán podniku
Zakladatelský projekt pilařského a dřevozpracujícího provozu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Strategie regionu, obce
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Ekonomika malých a středních podniků
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Ekonomika malých a středních podniků
Presentation Title 1st September 2002
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Transkript prezentace:

PODNIKATELSKÉ PROJEKTY ROZHODOVACÍ ÚLOHY PODNIKATESKÝ ZÁMĚR PODNIKATELSKÝ PROJEKT

ROZHODOVACÍ ÚLOHY Rozhodování o cílech – stanovení cílů max. hodnoty podniku max.zisku, apod. Rozhodování o výstavbě podniku Právní forma Umístění Organizační struktura Rozhodování o zhodnocování výkonů podniku Financování investic Využití kapacit Skladba výrobního programu apod.

Podnikatelský záměr Představuje další krok v konkretizaci vize podniku Směr a cesty orientace rozvoje podniku Nástroj řízení a organizace Zahrnuje finanční a nefinanční zájmy zájmových skupin Umožňuje a podporuje zdůvodněné kompromisy Je motivující Jde napříč podnikatelskými oblastmi

Musí sledovat Přínos k růstu hodnoty podniku Zohlednit přijatelné míry rizika z neúspěchu přijatého záměru např. ztráta konkurenceschopnosti Ověření reálnosti podnikatelského záměru slouží metodický nástroj podnikatelský projekt

Podnikatelský projekt Nástroj tvorby podnikatelského záměru Týká se všech podnikatelských oblastí Trhu Financí Výroby Lidí okolí

Tvorba podnikatelského záměru projektu

Informace pro tvorbu podnikatelských projektů

Výchozí analýzy Vhodnost výběru metodického postupu a metodických nástrojů – z důvodu odlišnosti podnikatelských subjektů Jak v analytické tak syntetické části Metody subjektivní – časové studie Metody objektivní – statistické metody Metody systémové – systémová analýza, faktorová analýza, simulace a modelování apod.

Analýzy poskytují informace Kvantifikovatelné Nekvantifikovatelné např. SWOT analýza Analýzy vnějšího a vnitřního prostředí Variantní řešení projektů tzn. více variant

Analýza podnikatelských oblastí Tato analýza je zaměřena na jednotlivé podnikatelské resp. funkcionální oblasti: Trh – marketing Finance Výroba Výzkum a vývoj Lidé Okolí

Analýza podnikatelské oblasti trh Analýza prodeje výrobků – např. pomoci matice výrobek/trh Analýza výrobkových řad Analýza stádia životního cyklu Analýza distribučních kanálů Analýza inovačních činností Externí vlivy

Analýza trhu Přehled o obratu výrobků – využívá se matice výrobek /trh Přehled výrobků u kterých podnikáte se ziskem či ztrátou Analýza vývoje konkurence u stejných výrobků či skupin výrobků Máte představu o nabídkách nových výrobků

Matice výrobek/trh Výrobek/trh Obrat/Brut.zisk Truhlářské závody Odborné obchody Školy celkem Prkna 800/200 - 50/25 850/225 Sedací nábytek 2000/900 Školní nábytek 1000/350 Celkem 1050/375 3850/1475

Závěry tabulky Význam dílčích trhů a skupin výrobků Existence skupin výrobků, které se na určitých trzích neprodávají Hrubý zisk ze sedacího nábytku je nejvyšší

Analýza srovnání s konkurenty Zvolte kombinaci výrobek/ trh Zvolte tržní nástroj které mají hlavní vliv Stanovte důležitost každého tržního nástroje (bodové hodnocení) Výběr konkurentů Srovnejte Váš podnik s konkurenty

Tabulka srovnání s konkurencí výrobek/ trh (školní nábytek) Nástroj trhu Hodnota (1-10) Vlastní podnik Konkurent 1 Konkurent 2 Design 8 + Cena 10 +/- - Rychlost 6 -- Dobré jméno 4 Resp.Normy

Závěry z analýzy Vlastní výrobek se dobře uplatňuje v tžních nástrojích Špatná situace je v rychlosti dodání

Výhled stavu výrobků na trhu do budoucna (3,5 let) Které trhy a výrobky budete podporovat do budoucnosti

Tabulka výhled prodeje výrobků a trhu Výrobek/trh Truhlářské závody Odborné obchody Školy Celkem Prkna 800 = Netýká se 50 Růst 850 Sedací nábytek 2000 Pokles Možnost rozšířit Školní nábytek 1000 Možno pokles 1050 3850

Závěry analýzy Pokles u největší kombinace sedací nábytek /odborné obchody Možnost prodávat školní nábytek přes odborné obchody Možnost prodeje sedacího nábytku přes školy Trh školního nábytku se hroutí Pokles prodeje u školního nábytku o 5%

Analýza prodeje na nové trhy Výrobek/trh obrat Truhlářské závody Odborné obchody Školy Hoby market Zahradní centra Celkem Prkna 800 - 60 100 200 1160 Sedací nábytek 1800 20 1820 Školní nábytek 680 Zahradní nábytek 40 80 Skládací nábytek 400 50 500 2200 760 190 290 4240

Závěry Celkový obrat stoupne Růst bude zabezpečen: Prodejem prken na více trzích Zavedení nového výrobku Rozšíření o nové trhy

Analýza externích trendů Nutno uvažovat v těchto oblastech: Poptávka/odběratelé Přírůstek/úbytek existujících trhů Nové nebo žádné nové trhy Odlišný způsob prodeje Pokles či vzestup cenové hladiny

Distribuce Přesuny mezi malo-velkoobchody Koncentrace Složení sortimentu Požadavky na fyzickou distribuci Přímý prodej Úloha prodejního aparátu

Makro - trendy Specifické okolnosti v oboru Makroekonomické tendence Internacionalizace Nová zákonná opatření

Shrnutí podnikatelské oblasti TRH Zpracování SWOT analýzy Příležitost – pokles konkurence vlivem úpadku – trh vzroste o 20% Ohrožení – nové zákonné opatření

Analýza podnikatelské oblasti finance Finanční analýza Analýza ukazatelů – rentabilita, likvidita atd. Analýza jednotlivých produktů Finanční řízení Rozvaha Možnosti financování Analýza podnikových informací – využití informací Externí trendy Které ovlivní podnikatelskou oblast finance

Analýza podnikatelské oblasti výroba Řízení výroby – analýza současného výrobního procesu Kvalita – analýza myšlení a jednání zaměřeného na kvalitu v podniku Nakup materiálů Vnější trendy – nové technologie, automatizace, IT apod.

Analýza podnikatelské oblasti LIDÉ Organizační struktura Personální řízení Přijímání a odchody pracovníků Kvalifikační struktura Věková struktura Motivace Externí trendy Zákonná úprava

Celkové shrnutí za podnikatelské oblasti Příležitosti Silné stránky Ohrožení Slabé stránky TRH -Přísnější požadavky na životní prostředí -Exportní příležitosti -Známé jméno firmy -Vyvinut nový typ výrobků Pokles objemu trhu -Růst dovozu a konkurence Omezený sortiment Finance Kontakt s spolupracijícími firmami Trvalé ztráty Výroba Vznik automatizovaných zařízení Dobré znalosti zpracování dřeva Špatná organizace výroby Lidé Těžko získat odborníky Okolí Přístup dotace Dobrý kontakt s konkurencí

Výhledy do budoucnosti Celkový přehled příležitosti, ohrožení, slabých a silných stránek Pokračování dosavadního způsobu řízení Možnosti nových směrů rozvoje

Celkový názor při pokračování dosavadního řízení Podn.oblast Současná situace Š Stř D Situace za 3 resp.5 let Š Stř. D Trh X Růst je podminěn novými výrobky Finance Za dva roky ztráta Výroba Strojní park stárne Lidé Mladí zaměstnanci Okolí Věnována malá pozornost

Tvorba plánů Stanovení hlavního cíle – podnikové Zpracování plánu akcí Podle podnikatelských oblastí Zpracování plánu akcí Seznam akcí Kdo za to odpovídá Sledování plnění plánu

Projektování výrobních systémů

Projektování výrobních systémů Dvě základní fáze: První fáze řeší vztah mezi „Věcnou a Profesní stránkou“ výrobního procesu Co se má vyrábět? Jak se bude vyrábět? Optimalizace v této fázi je zaměřeno na Tvary, rozměry materiálů a součastí

2. Druhá fáze je zaměřena na časovou a prostorovou strukturu výrobního procesu Kolik se bude vyrábět? Kdy to máme vyrobit? Kde to máme vyrobit?

Respektovat Výrobní proces probíha: V čase Na určitém místě Zaujímá určitý prostor Vyžaduje systémový a komplexní přístup

Zásady projektování výroby Výrobní program - specializaci a koncentraci Standardizce, typizace, unifikace, normalizace – ovlivňuje strukturu výrobního systému 2. Zvýšení konstrukčně-technolgické úrovně výrobků – spolupráce při inovaci – konstrukce a technologie oddělení

3. Zvyšování technicko-organizační úrovně výroby Technologie výroby a výrobního profilu – úspory pracnosti, vyšší produktivity práce, kvality výrobků, intenzivního využití strojů a zařízení Rozbor časové a prostorové struktury prvků výrobního systému Proporcionalita vztahů mezi hlavní výrobou a pomocnými procesy Správná obsluha strojů z pohledu toků materiálů a informací Metod plánování a řízení výroby

4. Zpracování návrhu racionálních variant technologie výroby a montáže Z hlediska skladby výrobního profilu – strojů a zařízení jejich vybavenost Z hlediska časového a výkonového využití strojů Z hlediska technicko organizačního uspořádání a vybavení technologického a pracovního místa

5. Zpracování návrhu technicko-organizačních variant uspořádání výrobního systémů – jako celku s přihlédnutím k: Časové a prostorové struktuře Toku materiálů Toku činností Možné varianty plánování a řízení Zajištění energetickými zdroji – energie, voda, vzduch, Pracovní prostředí Životní prostředí Ekonomická efektivnost

Moduly projektování výrobních systémů Můžeme vymezit tři samostatné moduly resp. roviny: A modul výrobního procesu a kontroly B modul manipulačních procesů C modul informačních a řídicích procesů - tzn. Vymezení řídícího systému a řízeného systému V rámci všech modulů musí být řešen Organizace práce resp. pracovní proces - pracovní síla

Vstupní data pro PVS Konstrukční data – výkresy, sestavy, kusovníky, technické přejímací podmínky Technologické data – výrobní a montážní postupy, technické a hospodářské normy apod.

OBECNÝ POSTUP PŘI PROJEKTOVÁNÍ ORGANIZACI PRÁCE RESP OBECNÝ POSTUP PŘI PROJEKTOVÁNÍ ORGANIZACI PRÁCE RESP.PRACOVNÍHO PROCESU Úkol a postavení výrobního procesu Charakteristika výrobního procesu Úkoly výrobního procesu Postavení výrobního procesu Charakteristika základních faktorů pracovního procesu Údaje o pracovnících Údaje o výrobním zařízení (stroje, stavby) Údaje o zpracovávaném materiálů

3. Charakteristika ergonomických požadavků Společenské podmínky Fyzikální podmínky (světlo,hluk atd.) 4. Analýza obsahu pracovního procesu Součinnost základních faktorů pracovního procesu Druh pracovních dějů Pracovní postup Spotřeba času pracovníka Spotřeba času výrobního zařízení

5. Stanovení potřeby pracovníků Stanovení celkového počtu pracovníků Stanovení počtu pracovníků ve směně Počet výrobních a řídících pracovníků 6. Uspořádání pracovních režimů Dlouhodobé pracovní režimy Denní a směnové pracovní režimy 7. Soustava ukazatelů stupně organizace ukazatele spotřeby času ukazatele produktivity práce ukazatelé ergonomické (obtížnost práce atd.)

USPOŘÁDÁNÍ PRACOVNÍCH REŽIMŮ Pracovní režimy řeší stanovení poměru mezi délkou operačního času(týdenního, denního či směnového) a následujících přestávek. Rozlišujeme tyto pracovní režimy: Dlouhodobé Denní Vnitrosměnové.

STUDIE PROVEDITELNOSTI Nemá jednoznačnou a standardní strukturu Základní struktura vychází z problematiky řešeného projektu Má odpovědět na otázku, zda náklady investičního díla bude možné pokrýt výnosy

Možná struktura Základní informace o projektu Stručná retrospektiva geografických a věcných důvodů vypracování projektu Použité metody a zásady při vypracování projektu Vztah projektu k dokumentům centrálních, regionálních, místních orgánů

Ekonomická a sociální analýza Situace na trhu kde bude projekt realizován Konkurenceschopnost projektu Marketingová studie Náklady na studii a průzkumy Zdroje financování Očekávané budoucí výnosy Očekávané přijetí projektu vládními a nevládními institucemi

Očekávané dopady na životní prostředí Orientační posouzení životnosti projektu Vliv na rozvoj pracovních příležitosti

Technika použitelná pro řešení projektu Parametry technologie, Podmínky provozu Přednosti výběru jednotlivých variant Zaměření na kvalitu Kontraktační podmínky pro nákup technologií Odhady investičních a provozních nákladů

Organizace a řízení projektu Etapy realizace projektu Časový plán Určení kritických míst a formy snižování rizik

Řízení lidských zdrojů Volba typu společnosti Dostupnost zdrojů lidského potenciálů Pracovní prostředí Sociální, ekonomické a kulturní

Financování projektu Průkaznost realizovatelnosti projektu dosažením očekávaných efektů s optimálním využitím zdrojů Zhodnocení návratnosti vložených finančních prostředků Splnění podmínek pro poskytnutí finanční podpory Posouzení finančních toků