Vývoj počítačové grafiky Václav Vaněk
Agenda Historie 2D grafika Rastrová Vektorová 3D grafika Budoucnost
Počítačová grafika použití PC k tvorbě umělých grafických objektů, nebo jejich úpravě úzká spojitost se zobrazovacími zařízeními (-> problémy)
Historie historie sahá mnohem dále před první počítače založeno na vynálezech a objevech z různých oborů, hlavně matematiky
Historie - vynálezy 300-250 př. n.l : Euklidus formuluje základy geometrie. 1377 – 1446 : Filippo Brunelleschi se intenzivně zabývá perspektivou. 1596-1650 : René Descartes pracuje v oboru analytické geometrie a zabývá se systémem popisu objektů v prostoru. 1700 (přibližně) : Gottfried Wilhelm Leibniz a Issac Newton vynalezli systém pro popis dynamických systémů 1814 – 1897 : James Joseph Sylvester vymyslel maticový zápis. Bez něho by byly transformace ve 3D značně komplikované. 1943 : J. Presper Mauchly a John William Mauchly staví ENIAC.
ASCII art základy v 19. století reprezentace obrázků pomocí písmen a znaků ASCII použití: psací stroje, negrafické počítačové terminály, email, …
2D grafika pracuje s 2D objekty informace popsaná v rovině 2 základní přístupy: rastrová (bitmapová) vektorová
Rastrová grafika pravidelná síť pixelů uspořádaných do mřížky každý pixel má specifické informace kvalitu udává rozlišení a barevná hloubka použití: fotografie, televize, složité ilustrace
Rastrová grafika Výhody: snadné pořízení, převod mezi formáty, široká podpora, složité předlohy Nevýhody: velký objem dat, ztráta kvality při transformacích a změně velikosti, omezená možnost zvětšení
Formáty & programy ztrátová/bezztrátová komprese PSD, JPEG, GIF, TIFF, PNG, BMP Adobe Photoshop, Corel PhotoPaint, Corel Paint Shop Pro, GIMP, …
Vektorová grafika obrázek složen ze základních geometrických tvarů (bod, přímka, křivka,…) základem je analytická geometrie – Pierr Béziere použití: sazba, ilustrace, loga, animace, …
Vektorová grafika Výhody: bezproblémová editace, práce s každým objektem odděleně, menší paměťová náročnost Nevýhody: složitější pořízení obrázku, složitější objekty náročnější na CPU a operační paměť
Formáty & programy SVG, ZMT, CDR, EPS, PS, PDF, AI, DWG Adobe Illustrator, Corel Draw, Zonner Callisto, ACD Canvas, …
3D grafika vychází z vektorové 2D grafiky, ale geometrická data se ukládají v prostoru skládá se z polygonů pro finální prezentaci se používá tzv. rendering
3D grafika modelování texturace animace rendering
Historie 3D grafiky USA, 60. léta 20. století projekt pro rozvoj počítačové grafiky – Utah 1968 Firmy Netscape, Pixar, Adobe, Silicon Graphics
Budoucnost - vektorová SVG (Scalable Vector Graphics) webová grafika 2D grafika popsaná pomocí XLM GIS aplikace přechod na plně vektorovou grafiku
Budoucnost – 3D grafika Ray-tracing metoda renderingu 3D obrazovky
Dotazy
Děkujeme za Vaši pozornost