27. července 2013VY_32_INOVACE_100310_Marketingovy_mix_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Značka výrobku Značka se skládá:
Advertisements

ÚVOD DO MARKETINGU.
AKAD.ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 5.
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Tvorba cen v maloobchodě
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Cena v pojetí marketingu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_204.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Činnosti ve výrobním.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Marketingový mix 4 P.
Výrobek a jeho životní cyklus
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
13. července 2013VY_32_INOVACE_100305_Cenne_papiry_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
MARKETINGOVÝ MIX.
VY_32_INOVACE_EKO_14 PRODUKT II.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Marketingový mix Obsahuje čtyři taktické marketingové nástroje: produkt (Product), cenu (Price), distribuci (Distribution) a propagaci (Promotion).
Koncepce marketingového řízení
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
MARKETING Co je marketing? 5 P Marketingový přístup stanovení ceny
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Životní cyklus výrobku
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Produkt.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
úvod pojetí a obsah marketingu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Podnikatelské koncepce
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_77 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
8. Marketing.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Cena hotelových služeb.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
MARKETING 3 Produkt jako nástroj marketingu. Produkt Z pohledu marketingu se člení na: Spotřební zboží Výrobní prostředky.
7 Marketingový mix Výrobek Cena Distribuce Propagace.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Veronika Dostálková MBA
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

27. července 2013VY_32_INOVACE_100310_Marketingovy_mix_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 slouží k vytvoření určité pozice výrobku na trhu  zahrnuje čtyři hlavní složky označované jako „4 P“  výrobek (product)  cena (price)  distribuce (placement)  komunikace (promotion)  někdy se uvádí ještě pátý prvek mixu – lidé (people)

 v marketingu se pod pojmem produkt rozumí vše, co se prodává  produktem tedy není jen samotný výrobek nebo služba, ale celková nabídka zákazníkovi  zákazník od zakoupeného produktu očekává nejen základní užitný efekt, ale také hezký vzhled, bezporuchový chod, rychlý a kvalitní servis, přijatelnou cenu a nejrůznější služby

Koncepce totálního výrobku rozlišuje tři úrovně produktu:  jádro  reálný produkt  rozšířený produkt Jádro produktu představuje základní užitnou hodnotu. Říká nám, jaké potřeby zákazníků výrobek uspokojuje a proč si ho lidé kupují.

 jedná se o hmotnou podobu výrobku  zahrnuje následující složky:  kvalita  obal  značka  design  image  styl

Užitné parametry a kvalita se odlišují podle úrovně produktu. Čím vyšší je úroveň produktu, tím vyšší jsou také nároky na parametry a kvalitu. Kvalitu chápeme ve dvojím smyslu:  odběratel očekává, že výrobek bude mít obvyklé vlastnosti (požaduje od výrobku konkrétní stupeň užitných vlastností)  výrobek musí být v souladu s právními předpisy, technickými normami a standardy

 chrání výrobek, usnadňuje jeho přepravu a skladování  zvyšuje jeho přitažlivost  obal je to první, co zákazník vidí  komunikuje se zákazníkem a vytváří jeho představu o výrobku  obal podává potřebné informace (např. o složení produktu, o trvanlivosti atd.)  obal musí být zajímavý a musí zákazníka oslovit  jeho zpracování je stejně důležité jako zpracování samotného výrobku  obalu výrobku je proto potřeba věnovat velkou pozornost, protože „obal prodává“  obal by měl být snadno zapamatovatelný a měl by vyvolat přání koupit si výrobek

 je identifikací zboží určitého výrobce s cílem odlišit ho od konkurence  má být originální, snadno zapamatovatelná, rozlišitelná, výrazná, graficky jednoduchá a estetická  považuje za součást výrobku a je právně chráněna  měla by být registrována formou ochranné známky, aby byla chráněna před zneužitím  značka napomáhá tomu, aby byl produkt mezi zákazníky známý  značky mívají svou pověst, díky které zákazník vnímá podobné výrobky různých značek rozdílně  někteří zákazníci bývají věrni stále stejné značce (spotřebitelská loajalita)

Design  je výsledkem technických a marketingových činností, které zajišťují soulad funkční (vnitřní) a vzhledové (vnější) charakteristiky výrobku  často rozhoduje o prodejním úspěchu Styl  je souhrn estetických vlastností výrobku (kombinace linií, tvarů, forem, barev)  cílem je, aby se výrobek zákazníkovi líbil  pokud je styl všeobecně přijat, stane se módou Image  pověst výrobku  vytváří se během delšího časového období

 tato úroveň produktu zahrnuje kromě vlastního výrobku ještě další hodnotu pro zákazníka, nejčastěji ve formě služeb, které jsou s produktem spojeny  služby nejsou spojeny s každým výrobkem, ale obvykle jen s výrobky technicky náročnějšími  v tržní ekonomice jsou poskytované služby významným nástrojem konkurence

 zákazník často dává přednost výrobku, s jehož prodejem jsou tyto služby spojeny  služby mají kupujícímu usnadnit nákup i užívání výrobku  rozlišujeme služby při výběru a nákupu (prospekty, ceníky, katalogy, poradenská služba, prodej na splátky, doprava do domu atd.) a služby při užívání výrobku (servis, opravy)

 na základě dlouhodobého pozorování mnoha výrobků a služeb bylo zjištěno, že každý produkt má svůj životní cyklus  tento cyklus se skládá ze čtyř období, která se pravidelně opakují  dobře fungující podnik byl měl mít na trhu současně zastoupeny produkty ve všech fázích životního cyklu

 produkt se objevuje na trhu a spotřebitelé se s ním seznamují  objem prodeje je prozatím nízký  cena nesmí být příliš vysoká (zákazník výrobek nezná, zaváděcí ceny)  zisk je také nízký, někdy je prodej v této fázi i ztrátový  náklady jsou vysoké (vývoj produktu, zavádění do výroby a značná propagace)  cílem podniku v této etapě je získat zákazníky, aby se produkt na trhu uchytil  výrobek nemusí mít ještě definitivní podobu, může docházet k inovacím  v této fázi podnik do výrobku a jeho prosazení na trhu hodně investuje

 poptávka po výrobku se zvyšuje  objem prodeje prudce roste  výrobek byl na trhu přijat  snažíme se prodej podpořit intenzivní propagací  rozšiřujeme nabídku a doprovodné služby  cílem podniku je zvyšovat prodej  zisk podniku roste

 objem prodeje je nejvyšší, ale roste už jen minimálně  objevuje se stále více produktů od konkurence  je potřeba podpořit poptávku různými akcemi (úpravy produktů, snižování ceny)  cílem podniku je udržet maximální objem zisku  postupně prodej a zisk dosahují vrcholu a začínají stagnovat  pro podnik je výhodné, aby tato fáze trvala co nejdéle  dochází k diverzifikaci výrobků, na trh se uvádějí nové varianty, modely, modifikace

 v životě každého produktu přijde čas, kdy začne trvale klesat jeho prodej  je potřeba výrazně snížit cenu  produkt je doprodáván za velmi nízkou cenu a postupně je stahován z trhu  je nahrazován novým produktem

 cenu můžeme charakterizovat jako peněžní částku sjednanou při nákupu a prodeji zboží nebo vytvořenou pro ocenění služby  nabízející má snahu cenu maximalizovat, kupující má zájem opačný  důležité je, jak cenu vnímá zákazník  cena je velmi významnou součástí marketingu a její správné stanovení je velmi náročné  musíme si uvědomit, jakého cíle chceme cenou dosáhnout (rychlá návratnost – vyšší cena, růst tržního podílu – nižší cena)

 firmy musí rozhodovat o výši ceny tak, aby pokrývala všechny náklady a vynesla zisk  každý podnikatel provádí určitou cenovou politiku, tzn. rozhoduje o cenách svých výrobků v souladu se svými cíli a zákonnými předpisy (zákon o cenách)  pro podnik je důležité zjistit, jaká je horní hranice ceny a dolní hranice ceny  horní hranice ceny je částka, za kterou už je produkt neprodejný  dolní hranice ceny je částka, od které má pro podnik smysl produkt prodávat vzhledem k výši nákladů  skutečná cena s potom stanoví někde v rozmezí mezi těmito hranicemi  konkrétní stanovení ceny záleží na marketingové strategii podniku

Při stanovení ceny musí brát podnik v úvahu především tyto faktory:  náklady  poptávku  konkurencí  právní předpisy

Existuje několik metod, jak stanovit cenu produktu. Mezi nejběžněji používané metody patří:  nákladová metoda  poptávková metoda  konkurenční metoda

 takto vytvořená cena nebere v úvahu zákazníka ani konkurenci  vychází ze zjištění dolní hranice ceny  provedeme kalkulaci, abychom zjistili náklady na jednici  k těmto nákladům pak připočítáme určité procento zisku  cena = náklady + zisk (+DPH)

 poptávkové oceňování vychází z hodnocení zákazníků  zjišťujeme, jak zákazník vnímá výrobek a kolik je ochoten za něj zaplatit  snažíme se odhadnout poptávku a její pružnost  hledáme takovou cenu, která nám přinese nejvyšší možný zisk  informace můžeme zjišťovat např. průzkumem, kdy klademe zákazníkům otázku, jakou cenu by akceptovali  jaká cena je pro zákazníky ještě přijatelná můžeme také odhadovat z údajů o prodeji

 tato metoda vychází z cen konkurentů  sledujeme konkurenční ceny, ze kterých vypočítáme průměr a podle něj stanovíme naši cenu  může zvolit cenu nižší než má konkurence a nebo cenu vyšší  nižší cenu zvolíme, jestliže máme nízké náklady a naším cílem je zvýšit podíl na trhu  naopak vyšší cenu můžeme nasadit tehdy, pokud jsme zavedená značka, máme dobrou pověst a náš produkt je velmi kvalitní  záleží na tom, kolik konkurentů na trhu máme a zda je jejich postavení dominantní  takto stanovenou cenu musíme ověřit kalkulací (porovnat ji s náklady)

 ne vždy je vhodné nasadit všude stejné ceny, proto se často setkáváme s tím, že se ceny stejného produktu mohou lišit  ceny mohou být diferencovány podle:  místa prodeje (město-vesnice, turistické středisko, internetová prodejna atd.)  období (prodej během sezóny a mimo sezónu, výprodeje)  zákazníků (děti, studenti, důchodci, stálí zákazníci - slevy)  způsobu placení (slevy při okamžitém placení)  množství prodeje (slevy při odběru většího množství)

 prodejci často používají při stanovení ceny určité triky, aby cena vypadala pro zákazníka příznivěji  cena se stanoví tak, aby končila číslicí 9  cena je uvedena bez DPH a malým písmem  na cenovku se uvede přeškrtnutá vyšší cena a výrazně cena snížená (vyšší cena je však často vymyšlená a zboží se běžně prodává za cenu, která je uvedena jako akční)  dražší zboží se umisťuje ve výši očí, zatímco levnější zboží v dolních regálech  „výhodné“ balíčky (celý balíček stojí méně než jednotlivé výrobky dohromady, často však balíčky obsahují zboží, které je hůře prodejné)  vyrovnávací ceny (prodejny s širokým sortimentem mají velmi nízké ceny určitého zboží, aby přilákaly kupující do prodejen, a ti často nakoupí společně s výhodnými produkty i jiné a dražší zboží)

KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika2. Praha: EDUKO nakladatelství s.r.o., ISBN NOVOTNÝ, Zdeněk. Podniková ekonomika 2: aktualizované vydání k Břeclav: Moraviapress, ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010