Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Mikroekonomie I Zásahy státu do cen
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D) Produkční a nákladová funkce
Mikroekonomie I Externality Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Náklady Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Utopené náklady Utopené náklady jsou ty náklady, které člověk nese, ať se rozhodne pro kteroukoli z volených možností. Člověk při svém rozhodování nemá některé náklady brát v úvahu. Tyto náklady nese v každém případě, ať se rozhodne pro tu či onu alternativu.

Náklady příležitosti Podstatou těchto nákladů obětovaná příležitost. Nákladem je obětovaný výnos nebo obětovaný užitek, který bychom mohli získat v jiné příležitosti. Náklady příležitosti jsou vždy náklady druhé nejlepší příležitosti.

Ekonomické náklady a ekonomický zisk Explicitní - platí výrobce za používání cizích výrobních faktorů. Implicitní - odrážejí obětované příležitosti výrobcových vlastních výrobních faktorů Náklady jsou informace pro výrobce, zda má setrvat v dané příležitosti nebo zda má odejít do jiné příležitosti. Ekonomické náklady zahrnují jak náklady explicitní, tak náklady implicitní. Ekonomický zisk je rozdíl mezi celkovým příjmem a ekonomickými náklady. Výrobce odchází do jiné příležitosti, jakmile je jeho ekonomický zisk záporný.

Zastavení činnosti Variabilní náklady jsou náklady, které se mění s rozsahem činnosti. Pokud výroba roste, rostou i variabilní náklady, pokud výroba klesá, klesají také. A když výroba klesne na nulu, klesnou i variabilní náklady. (spotřeba materiálu a mzdy) Fixní náklady jsou náklady, které nezávisí na rozsahu činnosti a které vznikají, i když se nevyrábí. (nájemné, platby za nemovitosti a zařízení, mzdy manažerů nebo uklízeček) Firma zastaví činnost tehdy, když příjem nepokrývá variabilní náklady. Výrobce je krátkodobě ochoten nést ekonomickou ztrátu pouze do výše fixních nákladů.

Odchod z trhu Zastavení činnosti je rozhodnutí krátkodobé, zatímco odchod z trhu je rozhodnutí dlouhodobé. K zastavení činnosti přikročí výrobce, když příjem nepokrývá variabilní náklady. Z trhu odchází, když příjem po delší dobu nepokrývá veškeré ekonomické náklady (tj. variabilní i fixní)

Nákladová funkce firmy Nákladová funkce ukazuje, jak se zvyšují náklady v závislosti na růstu produkce. TC celkové náklady Kč TFC fixní náklady produkce

Nákladová funkce firmy celkovénáklady Kč celkové náklady TC t a A Q produkce Q1 Q2 Q3

Nákladová funkce firmy Průměrné náklady na produkci Q1 jsou dány sklonem úsečky 0A. Velikost mezních nákladů při produkci Q1 je dána sklonem tečny a dotýkající se funkce celkových nákladů v bodě A. Křivka průměrných nákladů AC a křivka mezních nákladů MC se protínají v bodě minima křivky průměrných nákladů.

Nákladová funkce firmy Průměrné náklady (jednotkové náklady) jsou náklady na jednotku produkce. Mezní náklady udávají přírůstek celkových nákladů, vyvolaný zvýšením produkce o jednotku.

Nákladová funkce firmy mezní náklady průměrné náklady Kč/Q průměrné náklady AC MC AC MC mezní náklady Kč/Q Q produkce Q1 Q2 Q3

Optimální objem produkce (rovnováha firmy) Cílem výrobce je maximalizovat zisk. Přírůstek celkového příjmu, dosažený z prodeje dodatečné jednotky produkce, se nazývá mezní příjem. Výrobce bude zvyšovat produkci, dokud jsou mezní náklady nižší než mezní příjem. Optimální objem produkce bude ten, při němž se mezní náklady rovnají meznímu příjmu – v takovém případě výrobce maximalizuje zisk.

Nabídka firmy v krátkém období Nabídka je funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství statku na jeho ceně. Krátké období je období, kdy firma ještě neuvažuje o odchodu z trhu. V krátkém období se nemění počet firem na trhu daného statku. Firmy z trhu neodcházejí a nové firmy na něj nevstupují. Křivka nabídky firmy v krátkém období je totožná s částí křivky mezních nákladů firmy. Počátečním bodem nabídkové křivky je minimum křivky průměrných variabilních nákladů.

Nabídka firmy v dlouhém období V dlouhém období firmy z trhu odcházejí, mají-li ekonomickou ztrátu. Nové firmy na tento trh vstupují, dosahuje-li se na něm ekonomického zisku. Změna počtu firem na trhu udržuje v dlouhém období cenu na úrovni průměrných nákladů a ekonomický zisk na nule. Křivka nabídky se v dlouhém období mění v jediný bod nabídky. Dlouhodobá rovnováha firmy se ustálí tam, kde se její mezní náklady rovnají meznímu příjmu, a současně firma dosahuje nulového ekonomického zisku.

Nabídka firmy v dlouhém období Firmy pod tlakem konkurence neustále hledají možnosti, jak snížit své náklady. Podaří-li se firmě uskutečnit nějakou inovaci, sníží se její náklady a její nákladové křivky se posunou dolů a vznikne jí ekonomický zisk. Dlouhodobá rovnováha se neustále mění. Na trzích se prosazuje tendence k nulovému ekonomickému zisku. Je to právě honba firem za ekonomickými zisky, která je motorem ekonomického růstu. Ale tím, kdo skutečně sklízí plody tohoto úsilí výrobců, je nakonec spotřebitel. Když se firmám podaří snížit náklady, konkurence je donutí snížit ceny a spotřebitelé mohou kupovat více statků.

Změny nabídky Pokud je změna ceny příčinou změny množství, firma se posouvá podél své nabídkové křivky. Nabídka se může změnit v důsledku změny nákladů nebo v důsledku neočekávané změny některých podmínek. Kč MC´=S´ MC=S MC=S Kč MC´=S´ MC=S MC=S Q Q

Tržní nabídka Tržní nabídka je součet jednotlivých nabídek firem. Rozlišujeme tržní nabídku krátkého a dlouhého období. Tržní nabídku krátkého období získáme jako součet krátkodobých nabídek firem, které jsou na trhu. Tržní nabídka v dlouhém období je složitější. Růst ceny přiláká nové firmy na trh. To ovšem zase stlačí cenu dolů. U většiny statků je však tržní nabídka rostoucí.

Tržní nabídka v krátkém období P MC P S AC B AC A MC S Q Q Tržní nabídka je součet jednotlivých výrobců.

Tržní nabídka v dlouhém období P MC´ P S MC AC´ AC´ B AC AC A S MC´ MC Q Q Tržní nabídka je i v dlouhém období rostoucí, protože s příchodem nových producentů rostou náklady.

Tržní nabídka S (krátké období) P S (dlouhé období) S S Q Q Křivka tržní nabídky dlouhého období je méně strmá než křivka tržní nabídky krátkého období.

Tržní nabídka Růst produkce statku zvyšuje poptávku po specifických faktorech nutných k jeho výrobě, a protože jejich množství je omezeno, rostou ceny těchto specifických faktorů. Růst produkce tak vyvolává rostoucí náklady. Proto má dlouhodobá nabídka rostoucí průběh. Cena, kterou firmy docilují, je rovna jejich mezním nákladům.

Shrnutí Při ekonomických rozhodnutích nebere člověk v úvahu utopené náklady. Utopené náklady člověk nese, ať se rozhodne pro kteroukoli z volených možností. Podstatou nákladů je obětovaná příležitost. Nákladem příležitosti je obětovaný výnos nebo užitek, který bychom mohli mít v druhé nejlepší příležitosti. Explicitní náklady platí výrobce za používání cizích výrobních faktorů. Implicitní náklady jsou obětované příležitosti výrobcových vlastních faktorů. Ekonomické náklady zahrnují náklady explicitní i implicitní. Ekonomický zisk je rozdíl mezi příjmem a ekonomickými náklady.

Shrnutí Variabilní náklady se mění s rozsahem činnosti. Fixní náklady nezávisí na rozsahu činnosti a vznikají, i když se nevyrábí. Firma je ochotna nést krátkodobě ekonomickou ztrátu, ale jen do výše fixních nákladů. Pokud její příjem již nepokrývá ani variabilní náklady, přikročí k zastavení činnosti. V dlouhém období není firma ochotna nést žádnou ekonomickou ztrátu a odchází z trhu do jiné příležitosti. Nákladová funkce ukazuje závislost nákladů na objemu produkce. Průměrné náklady jsou náklady na jednotku produkce. Mezní náklady udávají přírůstek celkových nákladů, vyvolaný zvýšením produkce o jednotku.

Shrnutí Přírůstek celkového příjmu, dosažený prodejem dodatečné jednotky produkce, se nazývá mezní příjem. Výrobce bude zvyšovat produkci do takového objemu, kdy se již mezní náklady rovnají meznímu příjmu. V takovém případě je zisk maximalizován. Tuto situaci nazýváme též rovnováhou firmy. V krátkém období je firma v rovnováze, jsou-li mezní náklady rovny meznímu příjmu. Přitom firma může dosahovat ekonomický zisk (případně ekonomickou ztrátu). Dlouhodobá rovnováha firmy nastává, když se její mezní náklady rovnají meznímu příjmu a současně firma dosahuje nulového ekonomického zisku.

Shrnutí Nabídka je funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství statku na jeho ceně. Nabídka firmy v krátkém období je totožná s částí její funkce mezních nákladů, přičemž počátečním bodem je minimum průměrných variabilních nákladů. Nabídku firmy v dlouhém období udává bod minima její funkce průměrných nákladů. Dlouhodobá tržní nabídka mívá rostoucí průběh, protože růst produkce statku zvyšuje poptávku po specifických faktorech nutných k jeho výrobě. Protože je množství specifických výrobních faktorů omezeno, rostou jejich ceny. Cena, kterou firmy docilují, je rovna jejich mezním nákladům.