Zájmena pronomina.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_745_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
Zájmena přivlastňovací a ukazovací
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ZÁJMENA Zájmena nahrazují podstatná nebo přídavná jména. Zájmena používáme místo podstatných nebo přídavných jmen. Zájmena používáme za jména, proto to.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN TEN, NÁŠ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Zájmena = pronomina.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Přesvědčujeme sami sebe, že život bude lepší, až se jednou provdáme a nebo oženíme, budeme mít děti atd. Pak jsme otrávení, že naše děti nejsou dost velké.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zájmena Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
ZÁJMENA (pronomina).
ZÁJMENA Český jazyk 5. ročník ZŠ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_03.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Druhy zájmen AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 6.,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele zopakují druhy zájmen, žáci si pak.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Druhy zájmen Rozlišujeme zájmena: a) osobní g) záporná
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_489_Druhy zájmen 2 AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
Shoda přísudku s podmětem
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
83.1 Skloňování zájmen, druhy
Zájmena = pronomina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Co víme o zájmenech prezentace
Číslovky.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Zájmena skloňují se druhy: osobní přivlastňovací ukazovací tázací
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Najdi v říkance všechna zájmena ZÁJMENA Co už známe Leze žába do bezu, já tam za ní polezu,
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C57Čj6_ Zájmena
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_17
Základní škola Bylany, okres Kolín
3.Prezentace 9.tř..
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Věta se skládá ze slov Název školy
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁJMENA TEN, NÁŠ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Lenka Zlámalová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zájmena.
AUTOR: Mgr. Dobroslava Martínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ3_11_Zájmena
Transkript prezentace:

Zájmena pronomina

Anotace Materiál tvoří 15 slidů, v nichž i žák osvěží znalosti o zájmenech a jejich používání cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je schopen pracovat zájmeny, členit je do druhů a skloňovat, je nutno použít formu prezentace pro zachování interaktivity použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 8. roč., Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, za cvičením následuje klíč s řešením

Druhy zájmen zájmena osobní (též personalia) - já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona a zvratné zájmeno si,se zájmena ukazovací (též demonstrativa) - ten, tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám zájmena přivlastňovací (též posesiva) - můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich a zvratné zájmeno svůj zájmena tázací (též interogativa) - kdo?, co?, jaký?, který?, čí? zájmena vztažná (též relativa) - kdo, co, jaký, který, čí, jenž zájmena neurčitá (též indefinitiva) - někdo, nějaký, některý, lecco, něčí, něco -tvořena pomocí kombinace předpony (ně- , lec- , leda- , kde- , málo- ,málokdy užívané - zřídka- , sotva- , bůhví- apod.) nebo přípony ( -si, -koli, -koliv) a tázacího zájmena zájmena záporná (též negativa) - nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný

V textu najděte zájmena a určete je. osobní, přivlastňovací, ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá, záporná Chlubit se cizím peřím Ptáci se prý kdysi usnesli, že uspořádají velkou přehlídku krásy. Protože nevěřili, že by se mezi nimi našel rozhodčí, který by opravdu nestranně rozhodl, kdo z nich je nejhezčí, požádali o to samého vládce Olympu. Před stanoveným dnem si začali všichni opeřenci čistit své peří. Velmi bídně na tom byla kavka. Ať dělala co dělala, její peří zůstávalo pořád nehezké, špinavě černé. Co počít? Kavka se chopila první myšlenky, která ji napadla. Dala se do sbírání pírek, která někteří ptáci odhodili, vyškubávala si peří a nahrazovala ho cizím. Jejího počínání si naneštěstí všimla sova, jež se začala s kavkou hrdlit a svá pírka jí brát. Ale nejen to. Přemluvila i ostatní ptáky, aby udělali totéž. A tak se stalo, že kavka přišla na přehlídku úplně holá.

V textu najděte zájmena a určete je. osobní, přivlastňovací, ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá, záporná Chlubit se cizím peřím Ptáci se prý kdysi usnesli, že uspořádají velkou přehlídku krásy. Protože nevěřili, že by se mezi nimi našel rozhodčí, který by opravdu nestranně rozhodl, kdo z nich je nejhezčí, požádali o to samého vládce Olympu. Před stanoveným dnem si začali všichni opeřenci čistit své peří. Velmi bídně na tom byla kavka. Ať dělala co dělala, její peří zůstávalo pořád nehezké, špinavě černé. Co počít? Kavka se chopila první myšlenky, která ji napadla. Dala se do sbírání pírek, která někteří ptáci odhodili, vyškubávala si peří a nahrazovala ho cizím. Jejího počínání si naneštěstí všimla sova, jež se začala s kavkou hrdlit a svá pírka jí brát. Ale nejen to. Přemluvila i ostatní ptáky, aby udělali totéž. A tak se stalo, že kavka přišla na přehlídku úplně holá.

Doplň i/í Závod vrcholil. Před n… byly dvě závodnice, za n… široko daleko nikdo. Bylo j… jasné, že skončí nejhůř třetí. Přestože by to byl pro n… další vynikající úspěch, dopředu j… hnala především vidina zlaté medaile, po n…ž tak toužila. Síly j… naštěstí neopouštěly, a tak se j… podařilo obě závodnice za chvíli předběhnout a během pár vteřin už byly dokonce několik metrů za n…. Obě závodnice se j… snažily dohnat, ale marně. Ten den na n… prostě nikdo neměl. Na stupních vítězů j… soupeřky upřímně blahopřály k vítězství.

Doplň i/í Závod vrcholil. Před ní byly dvě závodnice, za ní široko daleko nikdo. Bylo jí jasné, že skončí nejhůř třetí. Přestože by to byl pro ni další vynikající úspěch, dopředu ji hnala především vidina zlaté medaile, po níž tak toužila. Síly ji naštěstí neopouštěly, a tak se jí podařilo obě závodnice za chvíli předběhnout a během pár vteřin už byly dokonce několik metrů za ní. Obě závodnice se ji snažily dohnat, ale marně. Ten den na ni prostě nikdo neměl. Na stupních vítězů jí soupeřky upřímně blahopřály k vítězství.

Doplň správný tvar zájmena jenž. Měla pronikavý hlas, ………. při zpívání vynikl nad všechny ostatní, Zápas skončil remízou, z ……… se soupeř očividně radoval. Čtenář, ……… si tuto knihu koupí, bude patrně zklamán. Znečišťování ovzduší je problém, ……… dosud neúspěšně řeší celý svět. Žákům není dovoleno používat schodiště, ……… vede do suterénu. Harrachov je jednou z křižovatek, z ……… míří turisté do hor. Prázdnou ulicí projíždějí kropicí auta, která silnici čistí od špíny a odpadků, ……… tam zůstaly po dlouhé zimě. V pachatelích, ……… zahlédl zpovzdálí, nepoznal nikoho známého. K ústní zkoušce mohli jít ti, ……… získali alespoň 60 bodů. Další závadou, s ………se řidiči nyní na servisy obracejí, je nefunkční termostat. V knížkách nachází svět, ……… tak dlouho hledala a ………jí tolik chybí. Štěně, ………nemá průkaz původu, se zpravidla nemůže účastnit výstav.

Doplň správný tvar zájmena jenž. Měla pronikavý hlas, jenž při zpívání vynikl nad všechny ostatní, Zápas skončil remízou, z níž se soupeř očividně radoval. Čtenář, jež si tuto knihu koupí, bude patrně zklamán. Znečišťování ovzduší je problém, jejž dosud neúspěšně řeší celý svět. Žákům není dovoleno používat schodiště, jež vede do suterénu. Harrachov je jednou z křižovatek, z níž míří turisté do hor. Prázdnou ulicí projíždějí kropicí auta, která silnici čistí od špíny a odpadků, jež tam zůstaly po dlouhé zimě. V pachatelích, jež zahlédl zpovzdálí, nepoznal nikoho známého. K ústní zkoušce mohli jít ti, již získali alespoň 60 bodů. Další závadou, s níž se řidiči nyní na servisy obracejí, je nefunkční termostat. V knížkách nachází svět, jež tak dlouho hledala a jež jí tolik chybí. Štěně, jež nemá průkaz původu, se zpravidla nemůže účastnit výstav.

Doplň tvar zájmena já. Poštou ……… přišel dárek. ……… dosud nikdo nekontaktoval. Probudil ve ……… zájem. Pro ......... už v družstvu nebylo místo. Krve by se ve ……… nedořezal. Bylo ……… líto, že na ……… zkoušku nepozvali. Teď je řada na ……… . Ředitel ……… sdělil, že ……… vybrali na zájezd do Francie. Ptal se po ……….

Doplň tvar zájmena já. Poštou mně přišel dárek. Mě (mne) dosud nikdo nekontaktoval. Probudil ve mně zájem. Pro mne (mě) už v družstvu nebylo místo. Krve by se ve mně nedořezal. Bylo mně (mi) líto, že na mne (mě) zkoušku nepozvali. Teď je řada na mně . Ředitel mně (mi) sdělil, že mě (mne) vybrali na zájezd do Francie. Ptal se po mně.

Doplň i/í, y/ý. M… spolužáci se m… snažili pomoct. Stát je povinen zajistit sv…m občanům klid a bezpečnost. M… o tom víme své. Výskyt cukrovky a jej…ch komplikací ve světě i u nás stoupá. Některé děti tráví většinu času sam… doma. Prosíme občany, aby naš… žádost podpořili. Tv… kamarádi mají pravdu. Sam… dva na to nestačíme. Naš…m čtšnářům se omlouváme. Je to jedno z m…ch přání. Počasí nad naš…m územím ovlivňuje tlaková výše. Výzkumy budou pokračovat a jej…ch výsledky brzy zveřejníme. Na druhou část vaš… otázky nedokážu odpovědět.

Doplň i/í, y/ý. Mí spolužáci se mi snažili pomoct. Stát je povinen zajistit svým občanům klid a bezpečnost. My o tom víme své. Výskyt cukrovky a jejích komplikací ve světě i u nás stoupá. Některé děti tráví většinu času samy doma. Prosíme občany, aby naši žádost podpořili. Tví kamarádi mají pravdu. Sami dva na to nestačíme. Našim čtenářům se omlouváme. Je to jedno z mých přání. Počasí nad naším územím ovlivňuje tlaková výše. Výzkumy budou pokračovat a jejich výsledky brzy zveřejníme. Na druhou část vaší otázky nedokážu odpovědět.

Najdi významový rozdíl… Zavolej mi, až budeš s prací hotov. Zavolej mě, až budeš s prací hotov.