Reflexiva Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Eva Svobodová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Dnes jdu k tobě Pane můj 1. Dnes jdu k tobě, Pane můj,tak jak Ty mne zveš a chválím Tě, dnes jdu k Tobě, Pane můj, tak jak Ty mne zveš a chválím Tě, dnes.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Účelová adjektiva versus participia
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_02.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
LES PRONOMS POSSESSIFS
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
67.1 Podstatná jména mužského rodu – vzor muž
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Věty vedlejší.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Předmět (Český jazyk – 7. ročník).
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_377_STAVBA VĚTY Téma: VĚTA JEDNODUCHÁ,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_741_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Kapitoly z muzikoterapie
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Vánoční přání příchází z Molenburku
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Masová komunikace, masová média
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 mění svůj tvar, skloňují se nebo časují  názvy osob, zvířat a věcí obr. 1 obr. 2 obr. 3.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mužská pohlavní soustava
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_156.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
1. Tys láska sám, náš Pane! Co bez tvé milosti zde v srdci lidském plane, v tom není stálosti. Ty posvěť, co má býti pro věrnost příslibem, dej nám věrně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
CO JE TO VESMÍR slovní druhy ohebné Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Metodický list: Slovní druhy 1. část
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Dobroslava Martínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ3_11_Zájmena
Transkript prezentace:

Reflexiva Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Eva Svobodová Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Český jazyk a literatura Reflexiva Autor: Mgr. Eva Svobodová

Reflexiva jsou zájmena odkazující k subjektu věty. Dnes si svou kávu odnesu k sobě. Mohou to být personalia /sebe, sobě – si, se, sebou/ nebo posesiva /svůj/ Zvratná personalia neexistují v nominativu, posesiva využívají nominativ v ustálených rčeních a přeneseném významu /je svůj, už jsou svoji, svůj k svému/ CF.! Termínem „reflexiva“ se ovšem označují i reflexivní slovesa, a to buď tzv. reflexiva tantum /bát se/, nebo slovesa mající reflexivní podobu v některém významu /mít se – mít/.

Čeština používá reflexiva výrazně víc než ostatní jazyky, jimž se učíte: Vztah zájmena k subjektu znamená použití reflexiva: Latina použije reflexivum jen ve 3. osobě: Já mám rád svou práci. Ty máš rád svou práci. On má rád svou práci. My máme rádi svou práci. Vy máte rádi svou práci. Oni mají rádi svou práci. Amo meum laborem Amas tuum laborem. Amat suum laborem. Amamus nostrum laborem. Amatis vestrum laborem. Amant suum laborem.

Použití reflexiva: * Reflexivum zastupuje jméno označující subjekt nebo přivlastňování posesorům/“vlastníkům“ v subjektu: Ukliďte po sobě. Vezmeme si to s sebou. Nech si svoje názory pro sebe. Svůj vzhled už nevnímáme. Reflexivum se může vztahovat i ke konateli děje vyjádřeného infinitivem: Paní učitelka nám dovolila přinést si svou oblíbenou hračku . Nechal ho zabývat se svými záležitostmi. Přivlastňujeme – li zájmeno subjektu, který není zcela totožný se skutečným posesorem, užijeme raději zájmeno běžně patřící k osobě: Držíme palce našim reprezentantům .

Substandardní použití reflexiva: Reflexivum výjimečně označuje tutéž entitu jako výraz v objektu v ustálených výrazech spojených s jasnou situační představou /posuď smysl sdělení/: Piš čísla pod sebe. Zedník klade cihly na sebe. * Některá podobně utvořená spojení však vnímáme jako substandardní, nekultivovaná: Vracejte košíky na svá místa. Prosím vás o omluvení své dcery. Zájmeno „svůj“ se substantivizovalo v ustálených spojeních: Hleď si svého. Odešel po svých. Vrať se ke svým .

Doplň ve správném tvaru buď uvedené zájmeno, nebo reflexivum: Román mě upoutal (jeho) obsahem. Všechny (mé) věci mám uloženy v (má) skříni. Kde máš (tvé) knihy? Myslil jsem, že (tvé) knihy jsou na stole. Bratr mě seznámil s (jeho) přáteli. V neděli pojedu s ním a s (jeho) přáteli na výlet. Nový spolužák se rychle cítil v (naše) třídě jako doma. Můžeme počítat jen s (naše) silami. Koupili jsme do (naše) knihovny nová Pravidla českého pravopisu. V (má) knihovně je mám už měsíc. Zkontrolujte si (vaše) překlady. Věříme (my a naši). Velitel přiznal, že nevěří (jeho) vojákům. Děti si (jejich) nové známé rychle oblíbily.

Doma bavíme (nás i naše) přátele. Pozvali jsme třídního i s (jeho) manželkou. Každý stát se má postarat o (jeho) staré občany. Nevěřím (tvé) slibům, i když ty dnes (tvé) řečem možná věříš. (Má) práci jsem se vždy snažil dělat dobře. Nový učitel v (jeho) první hodině zajímavě vyprávěl o (jeho) účasti v zoologické expedici. (Vaše) zavazadla podejte k odbavení hodinu před odletem. To je (jeho) dům a do (jeho) domu ať si zve, koho chce. Na večírku vystoupili loutkáři i s (jejich) loutkami. Jendo, vzal sis (tvá) startovací pistoli? Máš i (tvé) stopky? Podívejme se na (náš) chlapce! Smrt Karla IV. byla (naši) předky dlouho oplakávána. Chci být průvodcem (tvůj) života. Pořiďte si do (váš) bytu tohoto pomocníka.

Použité zdroje Grepl Miroslav a kol. autorů Ústavu českého jazyka FF MU v Brně: Příruční mluvnice češtiny, NLN, 1996, ISBN 978-80-7106-624-8 http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=630 (28.7.2013, 21:37) Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.