Studium španělské filologie na Univerzitě Palackého Katedra romanistiky Filozofické fakulty UP nabízí: Tříleté prezenční bakalářské studium (jednooborové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
  MOŽNOSTI STUDIA V ZAHRANIČÍ Andrea Klapuchová Dům zahraničních služeb MŠMT Národní agentura pro Evropské vzdělávací programy
Advertisements

Proč studovat na Vysoké škole Karla Engliše?
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Informace o bakalářské SZZ – anglický jazyk  Státní závěrečná bakalářská zkouška má tři části:  jazyková zkouška – písemná a ústní (AJ6)  obhajoba bakalářské.
 Poskytujeme všeobecné studium, některé studijní obory jsou zaměřeny na rozšířenou výuku angličtiny.  Patříme mezi gymnázia v Brně s nejdelší historií.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
m Kde všude se mluví španělsky.
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
Přijímací řízení 2006/20007 Obor: Studium humanitní vzdělanosti.
LETNÍ ŠKOLA PRO KOMBINOVANOU FORMU OBORU SHV ZÁKLADNÍ INFORMACE O STUDIJNÍCH POVINNOSTECH SO 20. ZÁŘÍ
Vedoucí KHI: Katedra historie FP TUL Sokolská 8, budova S, 2. P. Vedoucí KHI:
Sluneční soustava 5. ročník
 University of Northern Colorado jarní semestr 2014 Ivo Strejček.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
AKTION Česká republika – Rakousko, spolupráce ve vědě a vzdělávání Helena Hanžlová.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Jak vybírat školu a obor?. Víte, že? Víte, že… V Plzeňském kraji je téměř 60 středních škol Všechny důležité informace o oborech SŠ v Plzeňském kraji.
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
Pár vtípků.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Bakalářský studijní obor: Historie Ústav českých dějin Ústav hospodářských a sociálních dějin Ústav světových dějin.
Den otevřených dveří 2014 Filozofická fakulta MU založena l.p
Ústav světových dějin Obor Historie – Obecné dějiny.
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
Fakulta informatiky Masarykova univerzita Brno. Fakulta informatiky MU Brno Brno – univerzitní město Masarykova univerzita – druhá největší univerzita.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezská univerzita v Opavě Zájem o studium na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné se zaměřením.
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola Valašské Meziříčí Akademický rok 2016/2017.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Markéta Tomanová. Obsah Povinnosti Výhody (kurz)
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
 Aztécká říše byla významným státním útvarem z dob předkolumbovské Ameriky. Aztécká říše se rozkládala zhruba na území dnešního Mexika. Během vlády této.
FILOZOFICKÁ FAKULTA OSTRAVSKÉ UNIVERZITY FILOLOGIE filozofie Historické vědy Psychologie Filologie HISTORICKÉ VĚDY psychologie filozofie Sociologie.
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
FILOZOFICKÁ FAKULTA OSTRAVSKÉ UNIVERZITY FILOLOGIE filozofie Historické vědy Psychologie Filologie HISTORICKÉ VĚDY psychologie filozofie Sociologie.
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
Filozofická fakulta Univerzity v Lublani, Slovinsko  Originální název: Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani,  Ústav: Oddelek za.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Bakalářský studijní obor: Historie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ústav světových dějin Historie – obecné dějiny
Tereza Mrvíková Olena Povkhanych
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Erasmus Slovensko - Nitra.
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_12_Televize
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Ťukni myší, abys viděl dál…
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Cena pro nového distributora Profit za nového distributora
SLUNCE.
Katedra české literatury a literární vědy Katedra českého jazyka
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Ústav světových dějin Historie – obecné dějiny
KURZY ČESKÉHO JAZYKA pro tzv. STÁŽISTY a POSTGRADUANTY
Katedra historie Filozofická fakulta UP Olomouc
Váháte kam po maturitě? Podívejte se na 8 rad, jak si vybrat VŠ!
Váháte kam po maturitě?. Podívejte se na 8 rad, jak si vybrat VŠ!
Transkript prezentace:

Studium španělské filologie na Univerzitě Palackého Katedra romanistiky Filozofické fakulty UP nabízí: Tříleté prezenční bakalářské studium (jednooborové i dvouoborové) Dvouleté prezenční magisterské studium (jednooborové i dvouoborové)

Co se naučím během studia? V čem studium spočívá? Každý se chce asi naučit na výborné úrovni cizí jazyk. Proto věnujeme část studia právě praktickým jazykovým hodinám s rodilými mluvčími, ale i českými pedagogy. Nejlepší školou je však život sám. Téměř všichni naši studenti, kteří projeví zájem, mohou ve 2. ročníku absolvovat půlroční studijní pobyt na řadě španělských univerzit. Kromě toho si lze během studia zkusit, co obnáší profese překladatele či tlumočníka. Každý se chce asi naučit na výborné úrovni cizí jazyk. Proto věnujeme část studia právě praktickým jazykovým hodinám s rodilými mluvčími, ale i českými pedagogy. Nejlepší školou je však život sám. Téměř všichni naši studenti, kteří projeví zájem, mohou ve 2. ročníku absolvovat půlroční studijní pobyt na řadě španělských univerzit. Kromě toho si lze během studia zkusit, co obnáší profese překladatele či tlumočníka. Filologie ale zdaleka není jen praktický jazyk! Je mnohem víc, jak uvidíte na dalších stránkách! Seznamte se tedy s některými tématy probíranými v našich seminářích. Filologie ale zdaleka není jen praktický jazyk! Je mnohem víc, jak uvidíte na dalších stránkách! Seznamte se tedy s některými tématy probíranými v našich seminářích.

Jazykověda (Lexikologie) Když popisujeme politickou diskuzi, často používáme slov jako: „el presidente no logró defender su posición sobre la reforma“, nebo „El alcalde atacó a los críticos con el argumento de que…“, nebo „será difícil vencerle en la discusión de esta noche“. Mluvíme o diskuzi, jako by to byla válka (George Lakoff). Když popisujeme politickou diskuzi, často používáme slov jako: „el presidente no logró defender su posición sobre la reforma“, nebo „El alcalde atacó a los críticos con el argumento de que…“, nebo „será difícil vencerle en la discusión de esta noche“. Mluvíme o diskuzi, jako by to byla válka (George Lakoff). Při podrobnějším pohledu zjistíme, že náš jazyk je plný podobných metafor. Čas je pro nás myšlenkově těžko uchopitelný, proto o něm uvažujeme jako o prostoru nebo pohybu vpřed prostorem: „před dvěma lety“, „¡Deja de pensar en tu ex, no mires atrás, piensa en el futuro!“ Při podrobnějším pohledu zjistíme, že náš jazyk je plný podobných metafor. Čas je pro nás myšlenkově těžko uchopitelný, proto o něm uvažujeme jako o prostoru nebo pohybu vpřed prostorem: „před dvěma lety“, „¡Deja de pensar en tu ex, no mires atrás, piensa en el futuro!“ Jak ovlivňují tyto jazykové metafory naše životy? Nesvádí nás třeba metafora „diskuze jako válka“ spíš než k hledání společných řešení problémů k „porážce protivníka“? Existují rozdíly mezi španělštinou a češtinou v tom, jakými metaforami mluvíme? Jak ovlivňují tyto jazykové metafory naše životy? Nesvádí nás třeba metafora „diskuze jako válka“ spíš než k hledání společných řešení problémů k „porážce protivníka“? Existují rozdíly mezi španělštinou a češtinou v tom, jakými metaforami mluvíme?

Jazykověda (Lingvistická analýza textu) V červnu 2009 se odehrál v Hondurasu státní převrat za asistence armády. Jakou roli v tom hrála média? Důkladná znalost jazykovědy (pragmatických a diskursivních aspektů jazyka), současné historie a politiky nám může odhalit způsoby, jak některá média někdy straní jedné, či druhé politické frakci, nebo dokonce otevřeně manipulují. V červnu 2009 se odehrál v Hondurasu státní převrat za asistence armády. Jakou roli v tom hrála média? Důkladná znalost jazykovědy (pragmatických a diskursivních aspektů jazyka), současné historie a politiky nám může odhalit způsoby, jak některá média někdy straní jedné, či druhé politické frakci, nebo dokonce otevřeně manipulují.

Jazykověda (Vývoj španělského jazyka) -¡Mamá, mamá!...¿por qué papá tiene tan poco pelo? -Es que papá es muy inteligente y siempre está pensando - Y entonces, ¿por qué vos tenés tanto? -¡Callate y comé la sopa! -¡Mamá, mamá!...¿por qué papá tiene tan poco pelo? -Es que papá es muy inteligente y siempre está pensando - Y entonces, ¿por qué vos tenés tanto? -¡Callate y comé la sopa! -¡Mamá, mamá!...¿por qué papá tiene tan poco pelo? -Es que papá es muy inteligente y siempre está pensando - Y entonces, ¿por qué tú tienes tanto? -¡Cállate y come la sopa! -¡Mamá, mamá!...¿por qué papá tiene tan poco pelo? -Es que papá es muy inteligente y siempre está pensando - Y entonces, ¿por qué tú tienes tanto? -¡Cállate y come la sopa! Vidíte rozdíl? Text nalevo pochází z Argentiny, kde existuje jev nazývaný voseo, tedy užití zájmena vos místo běžnějšího tú. Odlišnosti vidíme i ve slovesných koncovkách. Důvodem těchto rozdílů je odlišný historický vývoj středověké slovesné koncovky –ades, -edes, -ides a odlišný vývoj funkce středověkého zájmena vos v různých španělsky mluvících oblastech. Vidíte rozdíl? Text nalevo pochází z Argentiny, kde existuje jev nazývaný voseo, tedy užití zájmena vos místo běžnějšího tú. Odlišnosti vidíme i ve slovesných koncovkách. Důvodem těchto rozdílů je odlišný historický vývoj středověké slovesné koncovky –ades, -edes, -ides a odlišný vývoj funkce středověkého zájmena vos v různých španělsky mluvících oblastech.

Literatura Každá na první pohled bezvýznamná věta v sobě skrývá netušené významy a souvislosti!!! Každá na první pohled bezvýznamná věta v sobě skrývá netušené významy a souvislosti!!! Jeden slavný hispanoamerický román začíná větou: Jeden slavný hispanoamerický román začíná větou: Muchos años después, frente al pelotón de fusilamiento, el coronel Aureliano Buendía había de recordar aquella tarde remota en que su padre lo llevó a conocer el hielo. Muchos años después, frente al pelotón de fusilamiento, el coronel Aureliano Buendía había de recordar aquella tarde remota en que su padre lo llevó a conocer el hielo. (O mnoho let později, když stál před popravčí četou, vzpomněl si plukovník Aureliano Buendía na ono vzdálené odpoledne, kdy ho otec vzal k cikánům, aby si prohlédl led.) (překlad Vladimír Medek) (O mnoho let později, když stál před popravčí četou, vzpomněl si plukovník Aureliano Buendía na ono vzdálené odpoledne, kdy ho otec vzal k cikánům, aby si prohlédl led.) (překlad Vladimír Medek) Víte již, o jakou knihu se jedná? Víte již, o jakou knihu se jedná? Který syžetový prvek tato věta obsahuje? Který syžetový prvek tato věta obsahuje? Proč si Aureliano Buendía před popravčí četou vzpomněl právě na led? Proč si Aureliano Buendía před popravčí četou vzpomněl právě na led? Je tato vzpomínka nahodilá, nebo v sobě skrývá nějaký význam? Je tato vzpomínka nahodilá, nebo v sobě skrývá nějaký význam? Co může symbolizovat led? Co může symbolizovat led? Jakou roli v souvislosti s ledem hrají cikání? Jakou roli v souvislosti s ledem hrají cikání? Na všechny tyto otázky hledáme odpovědi v literárních seminářích z hispanoamerické literatury. Na všechny tyto otázky hledáme odpovědi v literárních seminářích z hispanoamerické literatury.

Na ulicích leží zlomená kopí Naše hlavy jsou rozptýleny. Z domů jsou strženy střechy, Zdi jsou rudé od krve.... Zlato, nefrit, péřové pláště, z kecala peří, co bývalo vzácné, pozbylo ceny... Zničený Tenochtitlan, Motýl z obsidiánu, parafráze aztécké poezie, přebásnil Ivan Slavík Na ulicích leží zlomená kopí Naše hlavy jsou rozptýleny. Z domů jsou strženy střechy, Zdi jsou rudé od krve.... Zlato, nefrit, péřové pláště, z kecala peří, co bývalo vzácné, pozbylo ceny... Zničený Tenochtitlan, Motýl z obsidiánu, parafráze aztécké poezie, přebásnil Ivan Slavík Co se týká Muctezumova dvora a věcí podivuhodných pro svou velikost a stav, bylo by tolik co psát, že se Vaší Výsosti přiznám, že nevím, odkud začít, abych mohl vypovědět alespoň některé z nich. Neboť, jak již bylo řečeno, co by mohlo být velkolepější, než že barbarský vládce jako on má ze zlata, stříbra, kamenů a peří zpodobeno vše, co se v jeho panství mezi nebem a zemí vyskytuje... Hernán Cortés, Druhý dopis o dobytí Tenochtitlánu, přeložili Oldřich Kašpar a Eva Mánková Co se týká Muctezumova dvora a věcí podivuhodných pro svou velikost a stav, bylo by tolik co psát, že se Vaší Výsosti přiznám, že nevím, odkud začít, abych mohl vypovědět alespoň některé z nich. Neboť, jak již bylo řečeno, co by mohlo být velkolepější, než že barbarský vládce jako on má ze zlata, stříbra, kamenů a peří zpodobeno vše, co se v jeho panství mezi nebem a zemí vyskytuje... Hernán Cortés, Druhý dopis o dobytí Tenochtitlánu, přeložili Oldřich Kašpar a Eva Mánková Probudili se, když slunce už bylo vysoko, a samým údivem div neztratili řeč. Obklopen kapradím a palmami, stál tu před nimi obrovský španělský koráb, v tichém ranním světle bílý a pokrytý prachem... Gabriel García Márquez, Sto roků samoty, přeložil Vladimír Medek Probudili se, když slunce už bylo vysoko, a samým údivem div neztratili řeč. Obklopen kapradím a palmami, stál tu před nimi obrovský španělský koráb, v tichém ranním světle bílý a pokrytý prachem... Gabriel García Márquez, Sto roků samoty, přeložil Vladimír Medek Když jsem znovu otevřel oči, ještě nesvítalo. V pokoji bylo cítit hrůzu, kadidlo a krev. S černým pohledem jsem běhal po ložnici, až jsem se zastavil u dvou otvorů s blikajícím světlem, u dvou trýznivých žlutých korouhviček. Téměř bez dechu jsem rozsvítil. Přede mnou stál Chac Mool... Carlos Fuentes, Chac Mool, přeložila Eva Spitzová Když jsem znovu otevřel oči, ještě nesvítalo. V pokoji bylo cítit hrůzu, kadidlo a krev. S černým pohledem jsem běhal po ložnici, až jsem se zastavil u dvou otvorů s blikajícím světlem, u dvou trýznivých žlutých korouhviček. Téměř bez dechu jsem rozsvítil. Přede mnou stál Chac Mool... Carlos Fuentes, Chac Mool, přeložila Eva Spitzová Zvláštní ráz hispanoamerické kultury daný traumatickou zkušeností střetu kultur, „objevením“, dobytím a znovuvytvořením dobytím a znovuvytvořením tzv. Nového světa tzv. Nového světa jaký je vůbec význam slova „objevit“? jak starý vlastně mohl být „Nový svět“? jak je možné vnímat jeho obyvatele? se odráží v hispanoamerické literatuře formou v hispanoamerické literatuře formou hledání identity, které je pro čtenáře této prózy i poezie velkým dobrodružstvím. i poezie velkým dobrodružstvím.

Teorie literatury Položme si následující otázku: Co je to literatura? Možná si řeknete, co je to za hloupý dotaz. Opravdu ale dokážeme jasně definovat literaturu? Položme si následující otázku: Co je to literatura? Možná si řeknete, co je to za hloupý dotaz. Opravdu ale dokážeme jasně definovat literaturu? Zkusme pracovat s následující větou: Zkusme pracovat s následující větou: No hay duda alguna de que todo nuestro conocimiento comienza con la experiencia. No hay duda alguna de que todo nuestro conocimiento comienza con la experiencia. Na první pohled se nejedná o literární dílo. Možná věta takto napsaná nevzbudí velkou pozornost, neboť vytržením z kontextu ztrácí praktický význam. Avšak právě proto má šanci stát se literaturou… Pokud ji zaslechnete v běžném hovoru, jistě se zeptáte, co tím dotyčný myslel. Na první pohled se nejedná o literární dílo. Možná věta takto napsaná nevzbudí velkou pozornost, neboť vytržením z kontextu ztrácí praktický význam. Avšak právě proto má šanci stát se literaturou… Pokud ji zaslechnete v běžném hovoru, jistě se zeptáte, co tím dotyčný myslel. Nyní tuto větu napišme následovně: Nyní tuto větu napišme následovně: No hay duda No hay duda alguna alguna de que todo nuestro conocimiento de que todo nuestro conocimiento comienza comienza con la experiencia. con la experiencia. Takto umístěná věta na stránku již může vzbudit literární pozornost, stává se básní. A začněme se ptát jinak: Co tato věta říká? Co každé slovo říká? Jaká spojitost vzniká mezi tím, co se říká a jak se to říká. Jaké významy báseň skrývá? Takto umístěná věta na stránku již může vzbudit literární pozornost, stává se básní. A začněme se ptát jinak: Co tato věta říká? Co každé slovo říká? Jaká spojitost vzniká mezi tím, co se říká a jak se to říká. Jaké významy báseň skrývá? Například: Rozdělíme-li větu no hay duda alguna (není žádná pochybnost) tak, že slovo alguna (některá, nějaká) zůstane osamoceno, dostane jiný význam. Může tak zpochybnit celé tvrzení. Věta se stává dvojznačnou, probouzí nejistotu... Například: Rozdělíme-li větu no hay duda alguna (není žádná pochybnost) tak, že slovo alguna (některá, nějaká) zůstane osamoceno, dostane jiný význam. Může tak zpochybnit celé tvrzení. Věta se stává dvojznačnou, probouzí nejistotu...

Španělská inkvizice „Koho nevyléčíš láskou, toho vyléčíš bolestí.“ „Koho nevyléčíš láskou, toho vyléčíš bolestí.“ Isidor ze Sevilly Isidor ze Sevilly Proč v dnešní době mluvit o inkvizici? V první řadě proto, že i když je to na první pohled instituce spojená zejména se středověkem, zasahuje ve skutečnosti historii mnohem méně vzdálenou. Vždyť poslední oběť španělské inkvizice je popravena v r a samotná španělská Suprema je definitivně zrušena teprve v r. 1834, jinými slovy v roce, kdy v Praze při premiéře Tylovy Fidlovačky poprvé veřejně zazní česká národní hymna. Papežská inkvizice, poslední tribunál tohoto druhu v dějinách, zmizí ze scény dokonce až v roce 1965, tj. v roce, kdy Americká filmová akademie ocenila film My Fair Lady osmy Oskary a bratři Pospíšilové se poprvé stali mistry světa v kolové. Analyzovat inkvizici má smysl také proto, že tzv. inkviziční mentalita nezmizela spolu s tribunálem a její projevy můžeme nezřídka pozorovat i na prahu 21. století. Inkvizice byla možná první skutečně totalitní organizací v dějinách lidstva, organizací, která si kladla za cíl takřka stoprocentní kontrolu společnosti. I proto není na škodu podívat se blíže na to, jak podobné instituce fungují, jak jsou strukturovány a jací lidé se v nich uplatňují. A v neposlední řadě: inkvizice představuje i dnes téma mimořádně polemické a emoce rozněcující. Jeden z největších znalců španělské inkvizice José Antonio Escudero konstatuje: Proč v dnešní době mluvit o inkvizici? V první řadě proto, že i když je to na první pohled instituce spojená zejména se středověkem, zasahuje ve skutečnosti historii mnohem méně vzdálenou. Vždyť poslední oběť španělské inkvizice je popravena v r a samotná španělská Suprema je definitivně zrušena teprve v r. 1834, jinými slovy v roce, kdy v Praze při premiéře Tylovy Fidlovačky poprvé veřejně zazní česká národní hymna. Papežská inkvizice, poslední tribunál tohoto druhu v dějinách, zmizí ze scény dokonce až v roce 1965, tj. v roce, kdy Americká filmová akademie ocenila film My Fair Lady osmy Oskary a bratři Pospíšilové se poprvé stali mistry světa v kolové. Analyzovat inkvizici má smysl také proto, že tzv. inkviziční mentalita nezmizela spolu s tribunálem a její projevy můžeme nezřídka pozorovat i na prahu 21. století. Inkvizice byla možná první skutečně totalitní organizací v dějinách lidstva, organizací, která si kladla za cíl takřka stoprocentní kontrolu společnosti. I proto není na škodu podívat se blíže na to, jak podobné instituce fungují, jak jsou strukturovány a jací lidé se v nich uplatňují. A v neposlední řadě: inkvizice představuje i dnes téma mimořádně polemické a emoce rozněcující. Jeden z největších znalců španělské inkvizice José Antonio Escudero konstatuje: „Je jenom velmi málo témat týkajících se španělské historie - možná že vůbec žádné - která by vyvolala tak vášnivou polemiku a tak rozličná a protikladná hodnocení.“ „Je jenom velmi málo témat týkajících se španělské historie - možná že vůbec žádné - která by vyvolala tak vášnivou polemiku a tak rozličná a protikladná hodnocení.“ „Marťanský historik by se někdy v třetím tisíciletí mohl klidně zeptat, byla-li katolická církev ti, co se nechali požírat lvy, nebo ti, co vraždili kacíře? Právě že byli to i ono.“ Umberto Eco, Foucaultovo kyvadlo Umberto Eco, Foucaultovo kyvadlo

Proč studovat španělskou filologii a proč právě v Olomouci? Španělsky mluví více než 400 miliónů lidí. V USA je hned po angličtině druhým komunikačním jazykem. Španělsky mluví více než 400 miliónů lidí. V USA je hned po angličtině druhým komunikačním jazykem. Možnost uplatnění v oblasti tlumočnictví, překladu, diplomatických služeb,v nakladatelstvích vydávajících španělsky psanou literaturu, v kulturních periodicích, v oblasti výuky španělštiny na středních i jazykových školách, ve firmách obchodujících se španělsky mluvícími zeměmi (obchodní výměna mezi ČR a Španělskem zaznamenala v posledních 10 letech více než osminásobný nárůst českého vývozu a pětinásobný nárůst dovozu do ČR) Možnost uplatnění v oblasti tlumočnictví, překladu, diplomatických služeb,v nakladatelstvích vydávajících španělsky psanou literaturu, v kulturních periodicích, v oblasti výuky španělštiny na středních i jazykových školách, ve firmách obchodujících se španělsky mluvícími zeměmi (obchodní výměna mezi ČR a Španělskem zaznamenala v posledních 10 letech více než osminásobný nárůst českého vývozu a pětinásobný nárůst dovozu do ČR) Na naší katedře klademe důraz na rovnováhu mezi praktickými jazykovými semináři a teoretickými přednáškami. Na naší katedře klademe důraz na rovnováhu mezi praktickými jazykovými semináři a teoretickými přednáškami. Studenti jednooborového studia začínají studovat automaticky už od prvního ročníku ještě další románský jazyk (portugalštinu, katalánštinu nebo italštinu) dle vlastní volby. Dvouoboroví studenti mají také možnost studovat další románský jazyk. Studenti jednooborového studia začínají studovat automaticky už od prvního ročníku ještě další románský jazyk (portugalštinu, katalánštinu nebo italštinu) dle vlastní volby. Dvouoboroví studenti mají také možnost studovat další románský jazyk. Individualizované studium: část předmětů je povinná, ale lze si dle vlastní volby vybrat skoro až polovinu předmětů (nejen z bohaté nabídky katedry, ale i jiných kateder a fakult). Individualizované studium: část předmětů je povinná, ale lze si dle vlastní volby vybrat skoro až polovinu předmětů (nejen z bohaté nabídky katedry, ale i jiných kateder a fakult). Skoro každý, kdo má zájem, může studovat půl roku na některé ze španělských univerzit a ve vyšších ročnících můžete strávit 6-12 měsíců v Latinské Americe (Mexiko, Kolumbie). Připravujeme další smlouvy s Argentinou. Skoro každý, kdo má zájem, může studovat půl roku na některé ze španělských univerzit a ve vyšších ročnících můžete strávit 6-12 měsíců v Latinské Americe (Mexiko, Kolumbie). Připravujeme další smlouvy s Argentinou. V současné době u nás působí 4 španělští vyučující. V současné době u nás působí 4 španělští vyučující. Výuka probíhá převážně ve španělštině. Výuka probíhá převážně ve španělštině.

Zahraniční pobyty Již zmíněné půlroční studijní pobyty na vybraných španělských univerzitách jsou z velké části hrazeny z fondů EU: Již zmíněné půlroční studijní pobyty na vybraných španělských univerzitách jsou z velké části hrazeny z fondů EU: Za studium se neplatí žádné školné Za studium se neplatí žádné školné Studenti dostanou stipendium ve výši eur měsíčně na pokrytí rozdílů v cenové úrovni mezi ČR a Španělskem Studenti dostanou stipendium ve výši eur měsíčně na pokrytí rozdílů v cenové úrovni mezi ČR a Španělskem Naše škola má v současnosti zajištěných 39 studijních míst ve Španělsku (Granada, Sevilla, Tenerife, Oviedo, Toledo, Madrid, Cáceres, Burgos, Girona). Další dvě na Universidad de Málaga čekají jen na podpis. Naše škola má v současnosti zajištěných 39 studijních míst ve Španělsku (Granada, Sevilla, Tenerife, Oviedo, Toledo, Madrid, Cáceres, Burgos, Girona). Další dvě na Universidad de Málaga čekají jen na podpis. Cesty do Latinské Ameriky jsou financovány z projektu Freemover. Student neplatí školné na zahraniční škole a dostává měsíční příspěvek na pobyt cca Kč (může se rok od roku lišit). Cesty do Latinské Ameriky jsou financovány z projektu Freemover. Student neplatí školné na zahraniční škole a dostává měsíční příspěvek na pobyt cca Kč (může se rok od roku lišit).

Španělské smluvní univerzity

Přijímací zkoušky Bližší informace naleznete zde: ni-obory/fakulta/ff/ Bližší informace naleznete zde: ni-obory/fakulta/ff/ ni-obory/fakulta/ff/ ni-obory/fakulta/ff/