Luboš Charvát 2013.  SPORTOVNÍ LEZENÍ  ALPSKÉ LEZENÍ  BIGWALLOVÉ LEZENÍ  LEZENÍ V LEDU  MIXOVÉ LEZENÍ A DRYTOOLING  VÝŠKOVÉ LEZENÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Označení hasičů na přilbách
Advertisements

Divize a představují.
Metrické vlastnosti.  Odchylka dvou r ů znob ěž ných p ř ímek je velikost ka ž dého z ostrých nebo pravých úhl ů, které p ř ímky spolu svírají. • (R.
Ekologický seminá ř (7.ro č ník + 6.A) Hledání bod ů Kolumba (
( poprázdninové opakování )
Pica pica Straka obecná.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
word – Tabulky podle normy
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Skupina se skládá z: Jan Hošek, Zuzana Jírová, Michal Vinduška a Terka Semecká.
Pro č práv ě hotelový porcelán?. N ě co málo o G. Benedikt G. Benedikt je č eská porcelánka, kterou vlastní č eský majitel, její historie se za č ala.
ČTVEREC, OBDÉLNÍK A JEJICH OBVOD A OBSAH pro 5. ročník
ˇ (H2O).  Voda je velmi č astým nám ě tem v um ě ní. Vyskytuje se tém ěř ve všech um ě leckých sférách….a ť u ž se jedná o fotografii, obrazy, hudbu.
POLYAMIDOVÁ VLÁKNA.
AIRSOFT.
Vypracovala:Eliška Hlínová 8.t ř ída Dne: Pokra č uj na další stránku Konec prezentace.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
M a y a A n g e l a a j e j í m o u d r á s l o v a K l i k e j.
Jistící pomůcky Použité zdroje: Metodika HO Šakal Metodika ClimbOn
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Sedací úvazek Použité zdroje: Použité zdroje: - Metodika HO Šakal -
Lano Použité zdroje: Použité zdroje: - Metodika HO Šakal Lanex -
Karabiny Použité zdroje: Metodika HO Šakal
Šplh po laně - prusíkování
Zuby Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_10_Chrup Vytvo ř eno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Optimální naložení kontejneru ISO 1C.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Stran č ice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Ř ehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_ Slovní úlohy s procenty TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Andrea Kunovjánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_18.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: Základní škola a mate ř ská škola Doma ž lice, Msgre B. Staška 232, p ř ísp ě vková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_28_Karel.
Uzly (smyčky) v horolezectví Použité zdroje: - Metodika HO Šakal - Metodika ClimbOn - - Horolezecká abeceda - TENDON Vypracoval: Tomáš Matějka.
Hrátky s mapou Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotaceObsahuje nám ě ty č inností pro práci s mapou, seznámení s m ěř ítkem, výroba vlastních u č ebních pom.
Posvícení je obvykle vnímáno jako vzpomínková slavnost na posv ě cení kostela. Sazená, p ř esto ž e vlastní kostel nemá, má aspo ň své posvícení. Slaví.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
BRZDY Mgr. Martin Tichý. BRZDY Mgr. Martin Tichý.
„Řemesla s techniky začneme od píky“
Lezení I Lezení I Lucie Ambrožová.
Proudové chrániče.
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Název Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
MĚKKÉ PÁJENÍ (s praktickou ukázkou)
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Význam utkání v sportovních hrách
Tenis Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh:
Technické prostředky v požární ochraně
Klasifikace singularit
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Prezentace – výklad učiva
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_645_PILOVÁNÍ MATERIÁLU Název školy
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Technické prostředky v požární ochraně
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Přídavná zařízení.
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Klempířské práce Klempířské práce jsou nedílnou součástí každé kvalitní střechy. Aby střecha správně plnila svoji ochrannou funkci je potřeba klempířů.
Otáčivý účinek síly.
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Geometrie řízení a uložení kol.
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Transkript prezentace:

Luboš Charvát 2013

 SPORTOVNÍ LEZENÍ  ALPSKÉ LEZENÍ  BIGWALLOVÉ LEZENÍ  LEZENÍ V LEDU  MIXOVÉ LEZENÍ A DRYTOOLING  VÝŠKOVÉ LEZENÍ

 Vápenec (Moravský kras)  Pískovec (Labské pískovce)  Ž ula (Tatry)  Slepenec ( ř ecká Meteo ř e (místo „létajících“ klášter ů ).

 Lano  Lezecký úvazek  Leze č ky  Karabiny  Jistící pom ů cky

 Statická lana (minimální pr ů ta ž nost a maximální pevnost)  Dynamická lana (schopno se protáhnout (a ž o 40 %) a ztlumit tak rázovou sílu) Jednoduchá (single) polovi č ní (half) Dvojitá /dvoj č ata/ (twin)  POMOCNÉ Š ŇŮ RY stejná konstrukce jako lano, ale menší pr ů m ě r (od 3 do 8 mm)

EN 892 EVROPSKÁ NORMA PRO DYNAMICKÁ LANA Jádro Oplet

 Druhy Sedací Prsní Celot ě lové  Pevnost úvazku definuje evropská norma EN12277  Č ásti Bederní pás Nohavi č ky Jistící oko (sla ň ovací oko) Poutka na materiál (pozor nosnost 5kg)

 Leze č ky musí t ě sn ě obepínat nohu, p ř i č em ž by m ě ly být dostate č n ě pohodlné.  Leze č ky jsou k noze uta ž eny t ř emi zp ů soby – zavazovací na tkani č ku, s popruhy na suchý zip a nazouvací leze č ky.  D ě tem nekupujte p ř íliš t ě sné leze č ky, ve kterých by trp ě ly. Navíc je to nezdravé pro vývin jejich nohou.

 Karabiny s pojistkou zámku (šroubovací, twistlock)  Karabiny HMS z n ě m. HalbMastwurfSicherung – jišt ě ní polovi č ním lodním uzlem  Karabiny bez pojistky zámku obvykle tvaru „D“  Expresky Dv ě karabiny bez pojistky spojené sešitou smyckou  Karabina je nejslabším č lánkem jistícího ř et ě zce

 Kyblíky nejvhodn ě jší JP, vhodná i pro za č áte č níky Kyblík brzdí pád, jen pokud jistící ruka dr ž í lano pod JP.  Poloautomaty Prakticky neumo žň uje dynamické jišt ě ní (Grigri)  Karabina HMS Pou ž ívá se p ř i jišt ě ní pomocí polovi č ního lodního uzlu (HMS).

 Vyu ž ití hlavn ě ve skalách  Chrání hlavu lezce jen pokud je dob ř e nastavená.

Základní pravidla  D ů v ěř uj svému vybavení  P ř ed lezením se rozcvi č  Vzájemná kontrola lezc ů  Jišt ě ní v ě nuj plnou pozornost  Dej partnerovi v ě d ě t, co se d ě je  Pozor p ř i provlékání lana  Chovej se ohledupln ě

 P ř íprava lana  Oble č ení lezeckého úvazku  Navázání na lano  Vzájemná kontrola lezc ů (partner check)  Komunikace mezi lezcem a jisti č em Lezu, jistím, povol, dober, spus ť, zruš, lano volné

1. Dvojitý osmy č kový uzel 2. V ů dcovský uzel 3. Lodní uzel 4. Polovi č ní lodní uzel 5. Dvojitá rybá ř ská spojka 6. Dra č í smy č ka 7. Dvojitá dra č í smy č ka smy č ka 8. Prusík ů v uzel 9. Škotova spojka

Praktické pokusy ukázaly, ž e pokud se lano p ř etrhne, tak jedin ě v uzlu (nepo č ítáme-li ostrou hranu). Lano p ř etr ž ené v uzlu se vyzna č uje spe č ením vláken a natavením vláken opletu na jádro. P ř ed n ě kolika lety byla v Lanexu provedena praktická zkouška, jejím ž cílem bylo ov ěř it po léta opakované údaje o procentuálním sní ž ení pevnosti lana vlivem uzl ů. P ř i pokusech p ř esahoval konec lana od uzlu 12 cm a nikdy nebyl vta ž en do uzlu. Jaké byly výsledky? Nejmén ě sni ž uje pevnost lana devítkový uzel (v praxi se tém ěř nepou ž ívá). Po jeho uvázání má lano stále ješt ě 71 % pevnosti lana hladkého. P ř i osmi č kovém uzlu klesá pevnost na 55 % a u dvojitého rybá ř ského uzlu na 56 %. D ř íve v literatu ř e uvád ě né hodnoty dnes tedy neplatí. Po léta bylo uvád ě no: devítkový uzel 61 %, osmi č kový 62 % a dvojitý rybá ř ský 58 %.

Logika t ř í princip ů  1. princip: jistící musí dodr ž et princip brzdící ruky  2. princip: nic nesmí omezovat brzdící mechanismus jisticí pom ů cky  3. princip: reflexy jistícího jsou normální (bez omezení)

 Opora t ř í bod ů  Hlavní váha t ě la spo č ívá na nohou  Otev ř ený úchop chytu

 Lano z expresky ven  Zp ů soby cvakání

 Pádový faktor Délka pádu / délka jistícího lana  Rázová síla Síla, která p ů sobí na padajícího lezce v moment ě zachycení pádu  Dynamické jišt ě ní Jisti č v moment ě zachycení pádu lezce povolí lanu prokluz p ř es jistící pom ů cku.

 TR top rope na rybá ř e (nevýhoda – jediný jistící bod – vratný bod)  PP pink point – dop ř edu umíst ě né jistící body.  RP lano zezdola, cvakám si sám jistící body  Flash cestu znám, vid ě l jsem n ě koho lézt, mám o cest ě n ě jaké informace.  OS on sign, nevid ě l jsem cestu a vylezu zp ů sobem RP  FREE SOLO lezení bez zajišt ě ní