Kam se vlna obrací?.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Vymezení slovních druhů
Interpretace práva.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
Korpusová lingvistika (2)
BLISS SYSTÉM .
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
O povaze právní interpretace
Kam se obrací „gramatická“ vlna?
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
(komentovaný přehled)
Úvod do teorie a praxe překladu
Úvod do studia.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Skupinové interview (Focus group)
Metaetika Shrnutí.
Rozhodovací procesy.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Alternativní a augmentativní komunikace
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Témata kognitivní psychologie
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
[Výrazy funkce a funkční v Mathesiově definici věty a foném(at)u] Martin Beneš – ÚJČ AV ČR; ÚČJTK FF UK v Praze vzdělávací cyklus Moderní mluvnice češtiny.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Modely mentální retardace
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
= prostředek lidské komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
JAZYK: POPIS, ZÁKLADNÍ PRVKY A VLASTNOSTI PERCEPCE ŘEČI: PERCEPCE SLOV POROZUMĚNÍ VĚTÁM, TEXTU PRODUKCE ŘEČI JAZYK A MYŠLENÍ OSVOJOVÁNÍ JAZYKA Jazyk a.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Mentální reprezentace
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Ekonomika malých a středních podniků
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Interkulturní kompetence ve světle pragmatickém
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Vymezení normality.
Témata kognitivní psychologie
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Litosféra ZEMĚPIS – DĚJEPIS
Vymezení normality.
Narušená komunikační schopnost
Transkript prezentace:

Kam se vlna obrací?

Osnova Dosavadní lingvistika Návrhy přepracování Formalismus vs. funkcionalismus de Beaugrandův návrh Komunikativní obrat Cíle funkcionalistického pojetí

Metody dosavadní lingvistiky Jazyk je uniformní, stabilní, abstraktní systém v jednom ze stádií vývoje Systém je třeba definovat vnitřními, na jazyce založenými kritérii Jazyk je odlišný od jiných oblastí lidských znalostí, činností Jazyk se má popisovat bez přihlížení k variacím daným momenty času, místa nebo identity mluvčích Popis má být stanoven na vysokém stupni obecnosti a měl by se týkat jazyka jako celku nebo i všech jazyků

Kořenského reinterpretace tradiční pojem gramatické kategorie a i jednotlivé kategorie nelze chápat jako zcela samostatné třídy jevů a zároveň jako závislé atributy, příznaky ohebných PS východiskem pro jejich hodnocení/výklad by mělo být hledisko funkční komunikativně orientovaná reinterpretace by vycházela z následující diferenciace fcí: fce strukturační = vlastní organizace výrazů = fce syntaktické – mají ji prostředky, kt. slouží vnitrotextové organizaci, na komunikaci se podílejí zprostředkovaně fce kognitivní = funkce podílející se v řeči na vytváření obrazu těch částí světa, o nichž komunikace probíhá = fce sémantická – jsou přímo účastny interpretace skutečnosti ze strany komunikantů a tím tedy i komunikace samotné fce komunikační = přímo účastné, spjaté s procesem komunikace = fce pragmatické

Morfologické kategorie s fcemi komunikativními slovesný způsob, gramatický čas s fcemi kognitivními vid s fcemi strukturačními pád, slovesný rod, gramatická osoba smíšené (z kognitivní → strukturační) gramatický jmenný rod, gramatické číslo

„DORTOVÝ MODEL“

Formalismus vs. funkcionalismus Formalismus – jazyk má vysoký stupeň organizace; zkoumá utváření, uspořádání a formu jednotek – více odpovídal u-s-a modelu a byl upřednostňován před funkcionalismem Funkcionalismus – lidé užívají jazyk ke své činnosti; zkoumá prostředky využívané k tomu kterému účelu

Formalismus vs. funkcionalismus

Nové hypotézy  nastal ústup od formalismu a vzestup funkcionalismu de Beaugrande stanovil 5 hypotéz, které jsou dostatečně strohé a formální, avšak neváží se na předchozí programy lingvistiky, zejména u-s-a hypotézu

Nové hypotézy 1. Jazyk = fluktuující a vyvíjející se systém, kt. se pohybuje 2. J = komunikativní systém, definovaný vnitřními i vnějšími kritérii 3. J = integrovaný jev zahrnující mnoho jiných oblastí lidských znalostí a činností 4. J = popisujeme s ohledem na variace dané časem, místem a identitou mluvčích 5. Popis jazyka by měl být podáván ve výrocích majících stupně obecnosti variující mezi celým jazykem a specifickým kontextem diskurzu

Shrnutí de Beaugrandovy teorie není třeba striktně odlišovat jevy gramatické a jevy (lexikálně)sémantické není žádoucí vést striktní hranice mezi gramatickými pravidly, normami sociální povahy nelze axiomatizovat princip rovinového, komponentového modelu jazyka je nezbytné opustit dichotomii langue – parole principy formální a funkční je třeba interpretovat v jejich jednotě výklady nebudou pouze přísně lingvistické gramatiky budou koncipovány se zřetelem k dílčím cílům funkční popis je možné ukončit, až poskytne relevantní a netriviální vhled do praxe diskurzu formalizovatelnost uskutečnitelná pomocí dosavadních a dostupných aparátů nemůže být kritériem zavádění pojmů do teorie fakta řeči, komunikace, diskurzu se musejí stát předmětem teoretické formulace v maximálně autentické podobě

Komunikativní obrat Komunikativní obrat (KO)  interdisciplinarizace (nové obory a předměty zkoumání) Představy o gramatice po KO: Kreativní, každý projev stability je chápán jako mezní příklad variability Interaktivní Konstruována od textu (ne od fonémů), slovní zásoba „rozpuštěna“ podle funkčních vlastností slovních druhů Inertní ke strohému lišení langue – parole Koncipována jako popis interakcí mezi někým a něčím v rámci sdíleného a vytvářeného univerza

Cíle tohoto pojetí Vyvážit pozornost věnovanou podavateli i příjemci Postižení specifik psané a mluvené komunikace Zaměřit pozornost k deskripci norem od deskripce jazykových jednotek Vytvářet adekvátnější a jednotnější učební texty pro osvojování jazyků Přispět ke sbližování ne/lingvistických způsobů zkoumání jazyka/řeči

Způsoby dosažení daných cílů usilovat o alternativní projekty, např. zahraniční projekty a gramatiky podobné orientace specifické zaměření na potenciálního uživatele gramatiky.

Závěr Rozmanité způsoby myšlení o řeči a jejích předpokladech jsou rozprostřeny na ose s krajními body „absolutní“ formalismus – „důsledný“ funkcionalismus se zřetelným přechodným pásmem KO byl nutný, předchozí metody nebyly schopné popsat jazyk po všech jeho stránkách, ale vývoj/přechod ještě plně neproběhl (viz současná bohemistika).

Zdroje de BEAUGRANDE, R.: Funkce a forma v jazykové teorii a výzkumu. Vlna se obrací. SaS, 57, 1996, 1–29. KOŘENSKÝ, J.: Kam se vlna obrací aneb nikoli anti-Beaugrande. SaS, 58, 1997, s. 161–163. KOŘENSKÝ, J.: Procesuální gramatika v kontextu současných tendencí lingvistického myšlení. SaS, 64, 2003, s. 1–7. KOŘENSKÝ, J.: Morfologické kategorie a procesuálně-komunikační přístup k řeči a jazyku. SaS, 55, 1994, s. 81–89. J. KOŘENSKÝ, O možných nových podobách soustavného lingvistického popisu jazyka, in: Studia Bohemica VIII, Olomouc 2000, s. 167—171.

Lenka Fričerová, Veronika Hanáková Děkujeme za pozornost Lenka Fričerová, Veronika Hanáková