Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Zásahy státu do cen
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie I Člověk ekonomický a tržní systém
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Agregátní poptávka a nabídka
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Odvození nabídkové křivky
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Základní předpoklady lidského jednání
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Struktura přednášky Analýza poptávky
Trh práce a politika zaměstnanosti
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podstata přebytku spotřebitele
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Celkový užitek a mezní užitek Jedním ze základních problémů, který spotřebitel řeší, je, kolik určitého statku má kupovat a jak má svůj důchod mezi různé statky rozdělit. Realizaci z celého množství statku nazýváme celkovým užitkem. Přírůstek realizace z další, dodatečné jednotky statku nazýváme mezním užitkem. Mezní užitek s rostoucí spotřebou klesá. Racionální spotřebitel není ochoten platit za statek vyšší cenu, než jaká odpovídá jeho meznímu užitku. Zvyšuje nákup statku pouze do takového množství, kdy je ještě mezní užitek statku vyšší nebo alespoň roven ceně.

Spotřebitelův přebytek Mezní užitek 2000 1800 1600 1400 1200 1000 Spotřebitelův přebytek je rozdíl mezi celkovým užitkem statku a částkou, kterou za něj spotřebitel zaplatí, neboli rozdíl mezi částkou, kterou by spotřebitel byl ochoten maximálně zaplatit, a částkou, kterou skutečně platí. 0 1 2 3 4 Počet dní dovolené Obr. – Spotřebitelův přebytek je šedá plocha, zatímco červená plocha udává zaplacenou částku. Součet šedé a červené plochy je celkový užitek spotřebitele z daného množství statku.

Obětované příležitosti a rovnost mezních užitků Tím, že spotřebitel kupuje jeden statek, nebude si moci dovolit koupit statek jiný. Jsou to jeho obětované příležitosti. Dokud je MU jednoho statku vyšší než MU druhého statku, spotřebitel nakupuje statek s vyšším užitkem do doby než se MU obou statků vyrovnají. Platí rovnice: MU1 MU2 = P1 P1 P2

Poptávka Poptávka ukazuje závislost poptávaného množství statku na jeho ceně. Udává, jak se mění kupované množství statku v závislosti na jeho měnící se ceně. Ovšem při nezměněném důchodu kupujícího a při nezměněných cenách ostatních statků. Křivka poptávky v zásadě kopíruje křivku mezního užitku. Poptávané množství je číslo. Poptávka je funkce.

Poptávka cena dovolené Kč/den 1400 1200 4 6 dny dovolené Obr. 4 6 dny dovolené Obr. Křivka poptávky – Při různých cenách chce člověk kupovat různý počet dní dovolené u moře. Spojením těchto bodů dostáváme křivku jeho poptávky.

Zákon klesající poptávky - důchodový a substituční efekt Důchodový efekt: Spotřebitel při vyšší ceně kupuje méně statku, protože mu původní částka nestačí na nákup původního množství. Substituční efekt: Spotřebitel při zvýšení ceny nakupuje méně statku, protože jej substituuje (nahrazuje) jinými statky. Působení obou těchto efektů způsobuje, že poptávka je klesající funkcí: při vyšší ceně kupují spotřebitelé menší množství a při nižší ceně větší množství. Podstatou spotřebitelské substituce je náhrada jedné realizace za jinou.

Poptávka v krátkém a v dlouhém období Spotřebitelská substituce si vyžaduje určitý čas. Člověk ekonomický je racionální a přizpůsobivý, je však méně přizpůsobivý v krátkém období. To znamená, že křivka poptávky je v krátkém období strmější než v dlouhém období viz obrázek. cena dovolené Kč/den poptávka krátkého období 1400 1200 poptávka dlouhého období 4 5 6 dny dovolené

Elasticita poptávka Cenová elasticita poptávky udává vztah mezi procentní změnou množství a procentní změnou ceny. Kde ∆Q je změna množstvím, Q je původní poptávané množství, ∆ P je změna ceny a P je původní cena Je-li elasticita poptávky větší než 1, pak zvýšení ceny povede k poklesu spotřebitelových výdajů na daný statek. Tomuto říkáme elastická poptávka. Je-li však elasticita poptávky menší než 1, povede zvýšení ceny k růstu výdajů na daný statek. Tomu říkáme neelastická poptávka Poptávka je v dlouhém období elastičtější než v období krátkém.

Změna poptávky Změna poptávky: Změna preferencí spotřebitele Změna důchodu spotřebitele Změna ceny komplementu (statky, které se ve spotřebě navzájem doplňují) Změna ceny substitutu (statky, které se ve spotřebě navzájem nahrazují) cena dovolené Kč/den původní poptávka 1000 nová poptávka 5 6 dny dovolené

Tržní poptávka a poptávka po statku jednoho prodávajícího Souhrnná poptávka všech kupujících po daném statku je tržní poptávka. Tržní poptávka je součtem individuálních poptávek (poptávek jednotlivých kupujících) Je-li tržní poptávka neelastická, zvýšení ceny a snížení množství statku bude mít za následek zvýšení výdajů kupujících i příjmů prodávajících. Je-li tržní poptávka elastická bude mít zvýšení ceny naopak za následek snížení výdajů kupujících i příjmu prodávajících.

Poptávka po statku cena Kč/kg cena Kč/kg Množství (kg) Množství (kg) Množství (kg) Množství (kg) Poptávka po zboží firmy Tržní poptávka po zboží Poptávka po statku jednoho prodávajícího je méně strmá a elastičtější než tržní poptávka.

Shrnutí Celkovou realizaci z určitého statku nazýváme celkovým užitkem. Přírůstek realizace z dodatečné jednotky statku nazýváme mezním užitkem. Mezní užitek klesá s rostoucí spotřebou statku. Spotřebitel porovnává mezní užitek statku s jeho cenou a nakupuje nanejvýš takové množství statku, jehož mezní užitek je větší nebo roven ceně. Spotřebitelův přebytek je rozdíl mezi částkou, kterou by spotřebitel byl ochoten maximálně zaplatit, a částkou, kterou skutečně platí.

Shrnutí Poptávka ukazuje, jak se mění kupované množství statku v závislosti na jeho ceně, při daném důchodu kupujícího a při daných cenách ostatních statků. Odlišujeme pojmy poptávané množství a poptávka. Poptávka je funkce. Podle zákona klesající poptávky poptávané množství klesne, když vzroste cena statku a přitom se nezmění ostatní ceny ani důchody. Lze to vysvětlit působením důchodového efektu a substitučního efektu. Poptávka je v dlouhém období elastičtější než v období krátkém, protože substituce vyžaduje určitý čas.

Shrnutí Cenová elasticita poptávky udává vztah mezi procentní změnou množství statku a procentní změnou ceny. Je-li větší než jedna (elastická poptávka), pak zvýšení ceny povede k poklesu spotřebitelových výdajů na daný statek. Je-li menší než jedna (neelastická poptávka), povede zvýšení ceny k růstu výdajů na daný statek. Ke změně poptávky (k posunu poptávkové křivky) dochází ze čtyř důvodů: změna preferencí spotřebitele, změna jeho důchodu, změna ceny komplementu a změna ceny substitutu.

Shrnutí Racionalitu lidského chování nenalezneme ve volbě cílů, nýbrž ve volbě prostředků k dosažení cílů. Člověk je schopen nalézt efektivní cesty, po kterých dojde ke svým cílům. Člověk volí mezi příležitostmi tak, že porovnává jejich náklady a výnosy. Snaží se alokovat (rozmístit) své zdroje tak, aby z nich dosáhl maximálního výnosu s minimálními náklady. Toto chování člověka má podobu tápání, které však nepostrádá racionalitu. Člověk sice dělá chyby, ale učí se z nich a napravuje je.