Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _8 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Mladší školní věk Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu mladšího školního věku 6 -9 let Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:
6-9 let
hru vystřídá školní práce a povinnosti školní zralost Od Dítě má nové povinnosti – pracovat ve škole, hlídat čas, psát DÚ, udržovat kázeň, soustředit se… Zažívá kritiku i pochvalu učitelů a rodičů Úspěchy a neúspěchy Nová autorita = učitel – zpočátku se s ním dítě identifikuje, později kritizuje, hodnotí
Orientačně – chlapec vyroste od 6 do 11 let ze 117cm na 145cm Hmotnost – z 22kg na 37kg Druhý chrup Sexualita - zklidnění
Je schopno složitěji uvažovat Zlepšení mechanické a logické paměti Myšlení – úroveň konkrétních logických operací – respektuje základní zákony logiky Objevují svět knih, TV, PC
Kamarádské vztahy mezi spolužáky Soutěžení, společná hra, střídání rolí ve hře – učí se vůdčí roli i podřízené roli Kladné citové ladění, snadno se druží, radost, bezstarostnost
učení a práce – plnění zadaných úkolů hra – diferencovanější, oblíbené hry: konstruktivní, pohybové, soutěživé, společenské (se složitějšími pravidly) - slouží k relaxaci a odreagování od školních povinností počátky zájmů – zpočátku přechodný charakter, dítě zkouší různé aktivity
Rádo se stará o zvířata – city, povinnost, radost, odpovědnost, rození a umírání
Lidské vztahy v rodině jsou důležitější než výkon a prestiž Model vzájemného vztahu mezi mužem a ženou Důležití jsou také sourozenci – konstalace Zhruba každý 5. školák žije v neúplné rodině – chybí identifikační vzor
Děti se ještě rádi mazlí, potřebují komunikovat Trest je choulostivá záležitost - pokořuje
Identita je výrazně určována hodnocením a názory jiných lidí – Pygmalion efekt Zhruba od sedmi let je dítě schopno uvažovat o tom, co si o něm myslí ostatní
Kladné sebehodnocení závisí na: A) prospěchu ve škole, přizpůsobení se režimu školy B) neschopnosti dítěte plnit očekávání rodičů C) schopnosti ovládat své chování D) pomalost, neobratnost E) zdravotní potíže (DMO, LMD, chron.onemocnění.)
Za morální považují to co od nich požadují rodiče, učitelé, dospělí - očekávání odměny a trestu (lež pokládají za nesprávnou, protože hrozí trest) v závěru tohoto období dochází k zvnitřnění mravních norem bez ohledu na sankce (lež je nemorální, protože narušuje vzájemnou důvěru mezi lidmi
Školní potíže jsou někdy způsobeny SPU: Dyslexie = porucha čtení Dyskalkulie = porucha počítání Dysgrafie = porucha psaní, aj. Děti s těmito poruchami pod náporem nároků úzkostlivě, nejsou veselé a spokojené, objevují se psychosomatické obtíže
Psychosomatické obtíže – patří sem bolesti břicha, bolesti hlavy, zvracení, enuresis nocturna, kašel, subfebris … Mohou se objevit neurotické prvky chování – okusování nehtů, noční děsy, tiky Proto platí: PŘIJÍMAT DĚTI TAKOVÉ JAKÉ JSOU!! tzn.vyjadřovat porozumění, mít je rád, dávat možnost udělat něco dobře
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN
Děkuji za pozornost