Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_14.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_13.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_1.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
-poruchy metabolismu cukrů
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Školní zralost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov29 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_7.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_8.
Mladší školní období.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_9.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
- definice, charakteristika, průběh
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období mladšího školního věku klíčová slova : školní práce, bisexuální.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mladší školní věk.
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _8 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Mladší školní věk Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu mladšího školního věku 6 -9 let Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:

6-9 let

 hru vystřídá školní práce a povinnosti  školní zralost Od Dítě má nové povinnosti – pracovat ve škole, hlídat čas, psát DÚ, udržovat kázeň, soustředit se… Zažívá kritiku i pochvalu učitelů a rodičů Úspěchy a neúspěchy Nová autorita = učitel – zpočátku se s ním dítě identifikuje, později kritizuje, hodnotí

Orientačně – chlapec vyroste od 6 do 11 let ze 117cm na 145cm Hmotnost – z 22kg na 37kg Druhý chrup Sexualita - zklidnění

Je schopno složitěji uvažovat Zlepšení mechanické a logické paměti Myšlení – úroveň konkrétních logických operací – respektuje základní zákony logiky Objevují svět knih, TV, PC

Kamarádské vztahy mezi spolužáky Soutěžení, společná hra, střídání rolí ve hře – učí se vůdčí roli i podřízené roli Kladné citové ladění, snadno se druží, radost, bezstarostnost

učení a práce – plnění zadaných úkolů hra – diferencovanější, oblíbené hry: konstruktivní, pohybové, soutěživé, společenské (se složitějšími pravidly) - slouží k relaxaci a odreagování od školních povinností počátky zájmů – zpočátku přechodný charakter, dítě zkouší různé aktivity

Rádo se stará o zvířata – city, povinnost, radost, odpovědnost, rození a umírání

Lidské vztahy v rodině jsou důležitější než výkon a prestiž Model vzájemného vztahu mezi mužem a ženou Důležití jsou také sourozenci – konstalace Zhruba každý 5. školák žije v neúplné rodině – chybí identifikační vzor

Děti se ještě rádi mazlí, potřebují komunikovat Trest je choulostivá záležitost - pokořuje

Identita je výrazně určována hodnocením a názory jiných lidí – Pygmalion efekt Zhruba od sedmi let je dítě schopno uvažovat o tom, co si o něm myslí ostatní

Kladné sebehodnocení závisí na: A) prospěchu ve škole, přizpůsobení se režimu školy B) neschopnosti dítěte plnit očekávání rodičů C) schopnosti ovládat své chování D) pomalost, neobratnost E) zdravotní potíže (DMO, LMD, chron.onemocnění.)

Za morální považují to co od nich požadují rodiče, učitelé, dospělí - očekávání odměny a trestu (lež pokládají za nesprávnou, protože hrozí trest) v závěru tohoto období dochází k zvnitřnění mravních norem bez ohledu na sankce (lež je nemorální, protože narušuje vzájemnou důvěru mezi lidmi

Školní potíže jsou někdy způsobeny SPU: Dyslexie = porucha čtení Dyskalkulie = porucha počítání Dysgrafie = porucha psaní, aj. Děti s těmito poruchami pod náporem nároků úzkostlivě, nejsou veselé a spokojené, objevují se psychosomatické obtíže

Psychosomatické obtíže – patří sem bolesti břicha, bolesti hlavy, zvracení, enuresis nocturna, kašel, subfebris … Mohou se objevit neurotické prvky chování – okusování nehtů, noční děsy, tiky Proto platí: PŘIJÍMAT DĚTI TAKOVÉ JAKÉ JSOU!! tzn.vyjadřovat porozumění, mít je rád, dávat možnost udělat něco dobře

 VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN  ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN  LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN

 Děkuji za pozornost