18.1 Nástup Habsburků na český trůn – Doba předbělohorská

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Advertisements

JMÉNO AUTORA: MGR. BARBORA JÁŠOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Všeználek vypravuje o císaři Rudolfu II.
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
Rudolf II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Nástup Habsburků Dějepis 2. stupeň
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Císařský dvůr Rudolfa II.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Nástup Habsburků v Čechách 7. ročník.
České země v předbělohorském období
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Habsburkové 1526 – 1918 I. část.
DĚJEPIS Mgr. Milan Šimek
Habsburkové na českém trůně
Boj českých stavů proti habsburským panovníkům
ČESKÝ STÁT ZA JAGELLONCŮ
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Habsburkové.
Habsburkové 1526 – 1918 II. část.
Nástup Habsburků na český trůn
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCísař Rudolf II. – Praha centrum Evropy Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje.
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
NÁSTUP HABSBURKŮ NA ČESKÝ TRŮN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Nástup Habsburků na český trůn
Doba jagellonská.
Boj českých stavů proti Habsburkům
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ludvík Jagellonský Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Jagellonci v Čechách 7.ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jagellonci 7. ročník.
Nová dynastie na českém trůně: HABSBURKOVÉ
Národní obrození – úvod
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
Nástup Habsburků na český trůn
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
VY_32_INOVACE_465_PRVNÍ_HABSBURKOVÉ_NA_ČESKÉM_TRŮNĚ
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ.
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
Habsburkové 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. České země součástí habsburské říše  po smrti Ludvíka Jagellonského roku 1526 byl zvolen na český trůn.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa RUDOLF II. - CÍSAŘ A KRÁL Rudolf II. Rudolf II. byl veliký milovník umění. Známá.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ České království za Jagellonců Název sady: Pozdní středověk.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Zuzana Medveďová Název:VY_32_INOVACE_D Téma:Jiří z Poděbrad a Jagellonci Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
NÁSTUP HABSBURKŮ NA ČESKÝ TRŮN
Druh učebního materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Třicetiletá válka Období
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
České země po nástupu Habsburků
Novověk – nástup Habsburků na český trůn
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název materiálu: VY_32_vlastivěda , sada č. 1, 17
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Český stát v habsburské monarchii – Nástup Habsburků na český trůn
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Ferdinand I., Maxmilián II., Rudolf II. CLIL - ověřování
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Transkript prezentace:

18.1 Nástup Habsburků na český trůn – Doba předbělohorská Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.1 Nástup Habsburků na český trůn – Doba předbělohorská 389 let vládli v Zemích Koruny české příslušníci jediné panovnické dynastie = HABSBURKOVÉ. bitva u Moháče a její památník Nástup Habsburků na český trůn Vznik habsburského soustátí Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 18.2 Co již víme? V bitvě u Moháče proti Turkům roku 1526 na útěku z boje v močálech zahynul mladičký panovník Ludvík Jagellonský, čímž český trůn zůstal bez panovníka. České stavy se nakonec rozhodly pro rakouského vévodu Ferdinanda Habsburského (manžela Ludvíkovy sestry Anny Jagellonské). volební slib snaha o vytvoření centralizované monarchie s centrem ve Vídni; oporou katolická církev a rakouská šlechta (popření volebních slibů) v Čechách vlna nespokojenosti = vznik I. stavovské opozice (šlechta a měšťanstvo) 1547 začátek boje o moc mezi panovníkem a stavy Ferdinand I. omezoval moc šlechty, byl proti reformaci, zakazoval krajské sněmy, chtěl zvýšit daně (kvůli zvětšení a zkrášlení dvora ve Vídni; také kvůli válce "s Turkem"). Ferdinand I. německý král (od 1531) římský císař (od 1556) český a uherský král (od roku 1526) Země Koruny české za vlády Ferdinanda I.

18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? absolutismus = forma vlády, kdy všechna moc je soustředěna v rukou panovníka centralismus = politická moc a zodpovědnost z národních institucí přenesená na centrální orgány státu autonomie = samospráva místodržící = zástupce panovníka pověřený správou a řízením určitého území habsburská monarchie = državy, v nichž vládl rod Habsburků (západní a středoevropská větev) zemská hotovost = všechno vojsko, které se mělo na rozkaz panovníka účastnit boje evangelické stavy = označení všech skupin přijímajících koncem 16.st. podobojí novoutrakvisté = v Čechách v 16. a 17. st. členové církve, kteří se oddělili od původních kališníků (utrakvistů) a přijímali nové myšlenky reformace abdikace = vzdání se hodnosti, funkce alchymie = obor považovaný za předchůdce chemie, věnoval se pokusům a zkoumání účinku látek astrologie = obor využívající poznatků a postavení a pohybu nebeských těles k vytváření horoskopů elixír = zázračný nápoj, po jehož požití získá člověk mimořádné vlastnosti nebo schopnosti Majestát = obecně: vznešenost, užíváno pro panovníkovu moc, zde: dokument Rudolfa II. rabín = v židovské obci učitel židovské víry, znalec židovského náboženského práva, tradic šarlatán = podvodník, znalosti a dovednosti využívá k obalamucení jiných

18.4 Co si řekneme nového? Náboženská situace v Čechách Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 18.4 Co si řekneme nového? Náboženská situace v Čechách 1. katolický tábor Ferdinand I. (místodržitelem Ferdinand Tyrolský) posílení katolické církve povolání jezuitů 1556 obnovení arcibiskupství 1561 (úřad neobsazen od dob husitství) 2. nekatolický tábor neshody, snahy o vzájemné sblížení kališníci + čeští bratři + novoutrakvisté + novokřtěnci > Maxmilián II.: 1575 Česká konfese = společné vyznání víry přislíbeno pouze ústně a to jen pro dva vyšší stavy > Rudolf II.: 1609 Majestát Rudolfa II. = rovnost náboženství jak privilegovaným, tak poddaným!!! Zajímavosti z Rudolfovy doby: Praha sídlem císaře: rozkvět kulturní i politický příchod vyslanců a cizinců: vědců, umělců - > Kunstkomora vnější ohrožení (války s Turky) + zdravotní obtíže spory s bratrem Matyášem: 1611 Rudolf abdikoval v jeho prospěch Ignác z Loyoly, zakladatel řádu

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 18.5 Procvičení a příklady Příčinou 1. protihabsburského stavovského odboje byla Šmalkaldská válka probíhající v Říši proti protestantům. Stavy odmítly poslechnout Ferdinanda I., který chtěl svolat zemskou hotovost neboli: a. zástupce šlechty, duchovenstva a měst b. vojsko c. zemský sněm kvůli vydání financí Zakroužkuj příčiny 1. protihabsburského odboje: a. růst daní (peníze na války s Turky) b. nadřazenost zemských institucí nad Vídní c. slib Prahy jako sídelního města d. němčina jako úřední jazyk Z jakého dokumentu pochází tento text a kdo je jeho autorem? „Jeho milosti císařské císaři Maxmiliánovi slavné a svaté paměti, pánu otci našemu nejmilejšímu, podané (kteráž tak, jakž jsme toho jistou zprávu vzíti i také z psaní, vlastní rukou Jeho císařské milosti pana otce našeho nejmilejšího psaných vyrozuměti ráčili, ano i některé hodné paměti při deskách zemských toho se vynašly, i hned tehdáž od Jeho milosti povolena byla), i při tom mezi sebou v předmluvě též konfesí obsaženém porovnání, ano také i při jiných svých, v témž sněmu zejména doložených a náboženstvím jich se dotýkajících žádostech zůstaveni byli, a též náboženství své křesťanské pod obojí volně a svobodě, bez překážky každého člověka, provozovati mohli,…“

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 18.6 Něco navíc pro šikovné Pokus se zjistit, kdo to byl Jehuda ben Becalel, známý jako rabbi Löw, s jehož jménem je spjata legenda o Golemovi. Poznáš, co je na portrétu Rudolfa II. zvláštního? Zjisti, kdo je jeho autorem.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 18.7 CLIL (Golem) In Jewish folklore a golem is an animated anthropomorphic being, created entirely from inanimate matter. The word was used to mean an amorphous, unformed material in Psalms and medieval writing. The most famous golem narrative involves Judah Loew ben Bezalel, the late 16th century chief rabbi of Prague also known as the Maharal, who reportedly created a golem to defend the Prague ghetto from antisemitic attacks and pogroms.

18.8 Test znalostí 1. Ve volebním slibu Ferdinand I. Čechům slíbil: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Ve volebním slibu Ferdinand I. Čechům slíbil: a/ odvoz korunovačních klenotů do Vídně. b/ zachovat tradice českého království. c/ rozdělení Zemí Koruny české. d/ dosazování cizinců do českých úřadů. 3. Co neplatí pro vládu Rudolfa II. a/ Sídelním městem se stala Praha. b/ Na dvoře Rudolfa II. působili umělci a vědci, např. Tycho Brahe. c/ Panovník byl nábožensky tolerantní. d/ Rudolf II. vládl až do své smrti roku 1620. 2. Které tvrzení je nesprávné? a/ Habsburkové na český trůn nastoupili roku 1526. b/ Český trůn se uvolnil po smrti Ludvíka Jagellonského. c/ Prvním habsburským panovníkem na českém trůně byl Ferdinand II. d/ Mezi velké milovníky umění patřil Rudolf II. 4. Jakým dokumentem byla písemně potvrzena rovnost náboženství? a/ Majestát b/ 95 tezí c/ Česká konfese d/ Edikt nantský b c d a Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 18.9 Použité zdroje, citace H. Mandelová, E. Kunstová, I. Pařízková: Dějiny středověku a počátků novověku, Dialog, Liberec 2002. M. Sochrová: Dějepis I. v kostce, Fragment, Havlíčkův Brod 2004. F. Čapka, J. Lunerová: Dějepis I. Náměty pro tvořivou výuku, Scientia, Praha 2008. http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1stup_Habsburk%C5%AF_na_%C4%8Desk%C3%BD_tr%C5%AFn_(1526) http://www.dejepis.com/index.php?page=000&kap=012&pod=1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9B_Koruny_%C4%8Desk%C3%A9_za_vl%C3%A1dy_Ferdinanda_I. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Moh%C3%A1cs_Historical_Monumen_(5).jpg http://www.palba.cz/forumfoto/albums/userpics/12045/normal_5__Bitva_u_Moh%C3%A1%C4%8De.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hans_Bocksberger_der_Aeltere_001.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ignatius_Loyola.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Maximilian_II_HRR_MATEO.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hans_von_Aachen_003.jpg http://www.navstevapapeze.cz/_d/erb_Praha-1.jpg http://nd01.jxs.cz/882/577/8de606b221_46344295_u.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arcimboldovertemnus.jpeg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ales_golem.jpg http://i.idnes.cz/09/081/gal/JAZ2ce2a1_K_golem.jpg http://travelasist.vachta.cz/webfiles/karty/mesto/praha/zidovske_mesto.jpg http://zidovskehrbitovy.cz/rs/foto/_clanek/133124278.jpg

18.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 18.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Bitva u Moháče, Habsburkové, Ferdinand I., Rudolf II., Česká konfese, Majestát Anotace Prezentace popisují události od nástupu Habsburků na český trůn v roce 1526 do vypuknutí 30leté války.