 “na službu orientované řízení veřejné správy” resp. institucí veřejného sektoru  (tj. nemocnic, věznic, celních úřadů, apod.)  heslo a nástroj řízení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
MARKETING A MANAGEMENT
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Lokální ekonomika základ rozvoje. Kdo vyřeší náš problém Udělám to sám Dejte mi lidi, já to udělám Ať si to udělají sami.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Strategické plánování + NPM přednáška
Hospodářská politika státu
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Digitální správa věcí veřejných
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
9.Národní konference kvality ve VS Ing. Kamil Rajsigl, vedoucí Organizačního odboru Magistrátu města Brna Kvalita v základních územně samosprávných celcích,
Teorie a praxe městského marketingu v České republice Jiří Ježek Západočeská univerzita v Plzni Středisko pro výzkum regionálního rozvoje.
Modernizační trendy v řízení ve veřejné správě
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Marketingové prostředí
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
© 2010 IBM Corporation Chytré řešení pro úspory při poskytování veřejných služeb Ivo Kramoliš – ředitel IBM Global Business Services Česká republika 03/12/2010.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Definice managementu.
Řízení a kontrola ve veřejné správě
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Aplikace vybraných zásad managementu v evropské VS Ing. M. Šlégrová.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
Základy účetnictví 1. přednáška zimní semestr 07/08.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
V EŘEJNÁ EKONOMIKA 1 Contracting veřejných služeb 1.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Institut ochránce práv dětí
Obecná část rozpočtového práva II
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Obhajoba diplomové práce
Teorie fiskálního federalismu
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

 “na službu orientované řízení veřejné správy” resp. institucí veřejného sektoru  (tj. nemocnic, věznic, celních úřadů, apod.)  heslo a nástroj řízení správy věcí veřejných devadesátých let 20. století

 běžně označovaného zkratkou NPM  zakládá sa na myšlence “štíhlého státu”  k jeho první realizaci došlo ve velkém stylu na Novém Zélandu  V Evropě se prvním městem, kde se uplatnily zásady NPM ve formě nového systému zdanění ve veřejném sektoru, stal Tilburg v Nizozemí

 V současnosti se problematice New Public Managementu věnují nejintenzivněji ve Švýcarsku  První iniciativa vznikla prakticky současně v Bernu a v St. Gallenu

 Těžiště výzkumu New Public Managementu se však v současnosti nachází v St. Gallenu  Institut pro veřejné finance a finanční právo  r udělena cena Carla Bertelsmanna za práci “Demokracie a efektivnost v místní správě” a proběhla na něm mezinárodní konference o měření výkonů ve veřejném sektoru,  v důsledku toho se NPM stal výzkumným tématem výše zmíněného istitutu.

 “Šetřit a současně zvyšovat efektivnost”  recese evropských ekonomik  vědecko technický pokrok  vyšší nároky na řídící orgány států (vč. vlád, parlamentů a ministerských úřadů)

 rostoucí nezaměstnanost  snižující se daňové příjmy  nutnost zvyšování mandatorních výdajů  spolu s rostoucími výdaji na standardní vybavení moderními informačními technologiemi,  argumenty pro hospodárnější zacházení s veřejnými financemi především při zajišťování chodu veřejné správy

OBČAN  zvyšování kvality jednotlivých veřejných služeb je z pohledu občanů, platících daně ve stanovené výši, také opodstatněný KVALITA VEŘEJNÝCH SLUŽEB  Kvalitu veřejné správy pak nejlépe změříme dopadem a působením služeb, které veřejná správa poskytuje, na občana a jeho spokojeností s ní

 profesorka ekonomie curyšské univerzity M. Osterloh  „zaměstnanci veřejné správy v duchu New Public Managementu “ by se měli přeměnit z úředníků v podnikatele” a adekvátně k tomu  “by se z občanů, resp. poptávajících veřejných služeb měli stát – platící – zákazníci”.

 Jinými slovy řečeno: “veřejná administrativa by měla v operativní oblasti fungovat podobně jako soukromé podnikání”

 dynamická organizace a její služby: politické instance – exekutiva, legislativa a voliči – neřídí už činnost správy prostřednictvím detailního rozpisu finančních a osobních prostředků (input), ale nově  prostřednictvím definování výkonů a služeb, kterých má být dosaženo (output)  a jejich žádoucího působení (outcome);

 delegování výkonných pravomocí: slouží ke zvýšení motivace pracovníků k aktivitě a kreativitě;  globální rozpočet: pro předem definovaný výkon, resp. službu je k dispozici pevně stanovená finanční částka Na rozdíl od běžného rozpočtu neobsahuje globální rozpočet jednotlivé položky, ale smluvní částku;

 controlling: interní nebo nezávislá vnější grémia pravidelně prověřují služby veřejné správy a jejich působení, a navrhují, pokud je to nutné, možná zlepšení;  benchmarking: informace o kvalitě činnosti má poskytnout srovnání služby takové správní jednotky s jinou jí odpovídající jednotkou či soukromým podnikáním, která určitou službu poskytuje nejlépe.

 o zavedení prvku soutěže do veřejných služeb  služba veřejnosti se dosud odvíjela od hospodářského systému a byla podřízena systému politickému  tato situace vedla k tomu, že veřejná správa na sebe převzala úkol toho, kdo koriguje chybný vývoj hospodářského systému  vybudování sociálního a služby byrokratického aparátu

 NPM je chápán jako nástroj, který se přizpůsobí každé státně či stranicko politické koncepci.

 ukazatele, které jsou specifické pro tento druh reformy veřejné správy  je možné tyto elementy rozlišit ve dvou rovinách  v rovině cílů rovině prostředků

 orientace na vliv či dopad poskytnuté služby, orientace na zákazníka  orientace na náklady  orientace na produkt

 náhrada pravidel a ustanovení zakázkami a smlouvami,  rozhodování o tom, co “je úkolem” a “jak bude úkol splněn”,  delegování zodpovědnosti do popředí, aby se tím zvětšil prostor pro iniciativu a kreativitu zaměstnanců veřejné správy,  organizace, resp. uspořádání veřejné správy v duchu modelu koncernu s decentralizovanými, autonomními správními jednotkami,  smlouvy o provedení práce, resp. pracovní zakázky a  sestavování globálního rozpočtu,  vytvoření motivačního systému ke zvýšení pracovní výkonnosti úředníků,  zavedení elementů soutěže do veřejné správy.

 1. filozofii, která usiluje o změnu mentality veřejné správy,  2. soubor nástrojů, které se snaží o revitalizaci správních procesů.  Filozofie se pokouší do veřejné správy vnést podnikatelské myšlení soukromého sektoru a tím v ní uvést do pohybu tržní logiku.  Soubor nástrojů usiluje oproti tomu zase o takovou změnu stávajících systémových zákonitostí, která by v rámci veřejné správy umožnila podnikatelské jednání.

 NPM musí být tedy rozvíjen současně jako soubor nástrojů i jako filozofie veřejné správy, protože jedině tak se dají rozpoznat státně politické implikace nové formy řízení.

 pro obyvatele:  kompetentní služby, které budou poskytovány rychle, partnersky a nekomplikovaně,přiblížení se veřejné správě a její větší transparentnost,  otevřenost vůči jejich problémům a potřebám.

 pro vládu:  větší prostor pro samotné vládnutí a vedení,méně správních úkolů.

 pro veřejnou správu:  více možností, jak reagovat na změny rychle a efektivně, jak se chovat hospodárně a úsporně a jak poskytovat své služby v souladu s potřebami obyvatelstva.

 pro její zaměstnance a spolupracovníky:  větší samostatnost a více vlastní iniciativy,více zodpovědnosti,motivaci díky lepší rozpoznatelnosti kvality poskytnuté služby,více uznání v práci i na veřejnosti.