1 PUBLIC RELATIONS 1 … aneb Vztahy s médii jsou základem dobrého PR – mějte rádi novináře OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
2 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Proč jsou média důležitá? Prostřednictvím médií se můžete zviditelnit. Novináři dodávají zprávě věrohodnost třetí strany. Novináři vyhledávají příběhy, které přilákají čtenáře. Média ovlivňují veřejné mínění, vaše zákazníky, dodavatele, zaměstnance … Média mohou být na vaší straně (když to umíte) nebo proti vám (když to neumíte)
3 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Rozdělení médií Denní tisk Ekonomická a odborná média Lifestylové časopisy Rádio Televize On-line publikace (zpravodajské portály)
4 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Témata pro denní tisk Pozice na trhu, vývoj trhu Aktuální události Finanční ukazatele Faktory ovlivňující ekonomickou situaci Vliv podnikání na konečného uživatele Domácí politika
5 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Témata pro ekonomická média Vývoj společnosti Pozice na trhu Významné vnější, ekonomické faktory Vývoj trhu Finanční výsledky
6 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Témata pro odborný tisk Nové trendy v oboru Zprávy z odborných konferencí/seminářů/soutěží Vývoj a použití produktu Významní klienti Obchodní struktura Vývoj trhu v daném odvětví Případové studie Personálie
7 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 On-line publikace Nejrychlejší médium Informace o aktuální informaci Neomezený prostor Krátká životnost článků Nové komunikační kanály – blogy, chaty, diskusní fóra – efektivní oslovení specifických cílových skupin
8 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Budování vztahů s médii 1.Spolehlivost a důvěra -říkejte jen pravdu, -zdůrazněte klíčová tvrzení, -vyhněte se marketingovým frázím. 2. Odbornost -tvrzení podpořte příklady, -zajistěte hodnověrnost třetí strany, -vyjadřujte se pouze k tomu, co ovládáte.
9 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Budování vztahů s médii 3. Zajímavý partner pro rozhovor -mějte připraveny zajímavosti z odvětví, -přinášejte nové myšlenky a názory, -vneste do rozhovoru vlastní otázky. 4. Dlouhodobý vztah -vytvořte přátelské prostředí, -v případě nedostatku informací taktně odmítněte rozhovor, -neobviňujte novináře za jejich témata a otázky.
10 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Co je dobré vědět Důležitý je titulek. Fotografie s informační hodnotou (člověk, známé osobnosti, známé prostředí …) Zprávu do regionálních deníků regionalizovat. Šít informace „na míru“ médiu. „Ješitný“ novinář – jméno, adresa … Média milují konkrétní data, příběhy a špatné zprávy. Poděkovat za otištění zprávy. Nemáš-li co napsat, udělej anketu, výzkum …
11 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Principy dobrých vztahů s médii Poskytujte médiím servis. Založte svou pověst na spolehlivosti. Dodávejte dobré texty – a reprodukovatelné a označené fotografie. Spolupracujte při poskytování materiálu – zajistěte schůzky s důležitými lidmi. Poskytujte ověřitelnost faktů – „na vlastní oči“. Budujte osobní vztahy. Staňte se odborníkem v určité oblasti – „první na mysli“.
12 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Co je dobré vědět o médiích Lidé, kteří je vytváří – jména konkrétních novinářů. Redakční politika a styl – názory a druh událostí, o kterých píše. Četnost vydání - deník, týdeník, … Doba uzávěrky – den a hodina. Regionální náklad. Profil čtenářů – demografická, psychografická data. Metoda distribuce – stánky, předplatné, zdarma do domácnosti … Vytvořte si dobrou databázi médií a pravidelně ji aktualizujte.
13 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková zpráva Jaké otázky si položit při psaní tiskové zprávy? Pro koho píšu? Co chci sdělit? Jaká mám fakta k podpoření zprávy? Bude to vůbec někoho zajímat? Dobrá zpráva jde přímo k jádru věci, fakta jsou uvedena podle důležitosti, je jasná, stručná, výstižná a pravdivá. Zásada pěti „W“: KDO, KDY, KDE, JAK, PROČ ?
14 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková zpráva V prvním odstavci zodpovědět KDO, KDY, KDE, JAK a PROČ. Úvodní odstavec je nejdůležitější, měl by obsahovat hlavní myšlenku. Zaujmout novináře během 5 sekund. Nepoužívejte superlativy a „vatu“. Používejte krátké a jasné argumenty. Tisková zpráva není reklama. Snažte se využít citaci důležité osoby. Doporučený rozsah na jednu stránku, ne více než dvě strany.
15 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková zpráva Titulek by měl vystihovat hlavní sdělení. Zkontrolujte správné načasování. Ověřte si jméno novináře. Posílejte jen dobré fotografie.
16 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Co udělat po napsání zprávy Překontrolujte obsah a opravte chyby. Dejte zprávu odsouhlasit. Všem, které citujete, dejte kopii zprávy. Zašlete kopii zprávy zaměstnancům a na všechny firemní pobočky. Pokud bude uvedeno telefonní číslo, ověřte, zda „spojení funguje“. Pokud je co fotit, zašlete zprávu redaktorovi i fotografovi. Připravte se na zájem médií.
17 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Kdy se něco pokazí … Zpráva se netýká oblastí, kterým se redakce věnuje. Zpráva neobsahuje žádné zajímavosti. Obsah zprávy je nudný. Zpráva je zaměřena na reklamu. Hlavní myšlenka zprávy není v prvním odstavci. Zpráva dorazila pozdě. Zpráva byla určena nesprávné osobě. Novinář se nedovolal pro ověření zprávy. Zpráva používá moc technických výrazů.
18 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková konference Má smysl, když chceme dialog nebo sdělit něco, co nelze vyjádřit písemně. Příprava tiskové konference: -místo -termín a čas -pozvánky -press kity -mediální odezva
19 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková konference Přivítat každého novináře osobně. Přizpůsobit prezentaci publiku. Zaměřit se na hlavní sdělení. Představit účastníky tiskovky. Délka zhruba 20 minut + diskuze. Připravit předem krizové otázky. Poděkovat za účast na tiskovce. Těm, kteří nepřišli, poslat press kit.
20 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Přijměte jako fakt I když uděláte všechno správně, článek nevyjde. I když uděláte všechno správně, článek vyjde jinak, než jste chtěli. I když uděláte všechno správně, článek vyjde v menším rozsahu, jinak a s jiným titulkem. Dobré zprávy jsou často potlačeny špatnými zprávami. Ale stojí zato, pokoušet se o publicitu pořád znovu a znovu. Jednou to určitě vyjde
21 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza Nástroj na měření efektivity press relations. Kdy a kde se zpráva objevila. Zdroj, autor zprávy, kdo byl podnětem – média/firma/agentura. Charakteristika média – náklad, čtenost, důležitost média vzhledem k cílové skupině. Velikost článku, umístění/délka trvání. Vyznění (pozitivní, negativní, neutrální). Další komentáře nebo názory.
22 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza
23 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza
24 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza Analýza trendů – dlouhodobá Vyznění – jaký dojem vyvolá článek u čtenáře? Obsah sdělení – která firemní sdělení obsahuje? Typ článku – sloupek, reportáž, rozsáhlý text … Výraznost zmínek – byla zmíněna firma/výrobek? Citované zdroje – kdo byl citován? Pozice – jak byla prezentována pozice firmy? (vedoucí na trhu, dobrá, špatná …)
25 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza Ekvivalent inzertní hodnoty - AVE Změřená velikost článku přepočítaná podle ceníku za inzertní plochu. ALE čtenář jinak vnímá reklamní sdělení a jinak redakční sdělení ! Rozdíl v důvěryhodnosti sdělení !!!