1 PUBLIC RELATIONS 1 … aneb Vztahy s médii jsou základem dobrého PR – mějte rádi novináře OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Medializace a popularizace ve vědě a odborné činnosti Tomáš Doseděl
Advertisements

… aneb Všude samý sponzoring OLGA JURÁŠKOVÁ
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
1 Mgr. Dana Krouželová, hlavní metodička a supervizorka projektu Mediální výchova na gymnáziích.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_18.
Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
Jak psát tiskovou zprávu?
1 PUBLIC RELATIONS 1 Případové studie UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.
Média, PR a virtuální svět , VŠB – TU Ostrava.
Media relations… aneb Novináři na naší straně
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Jaroslav Jíra, GfK Czech Quo vadis PR? Public Relations Summit 2009 GfK CzechPR Summit
Metodická podpora úprav RVP ZV
Komunikace a stimulování prodeje
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Téma lze vyučovat i v jiných oborech.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK248.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Struktura inzertního oznámení Anna Hušková Anežka Jandová Zuzana Frydrychová.
Komunikační platforma PNEU REVUE. Co je to? Systém komunikačních médií a nástrojů pro informační a komerční podporu odvětví prodeje a servisu pneumatik.
Sociologie zpravodajství. Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich.
9.Komunikace.
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
Sport a psaná média redakční praxe v moderním newsroomu.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Prezentační dovednosti
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Reklama a její význam pro podnikání Draženov Blížejov Studánka září 2010.
Event management Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ČTK a státní správa komunikace v zájmu veřejnosti.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Podpora kvality farmářských trhů a potravin z pohledu médií Lenka Krbcová.
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
Efektivní reklama na internetu Luboš Plotěný
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
1 NÁZORY MAMINEK A DĚTÍ NA REKLAMU doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Tržní prostředí.
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
PR (nejen) v bance 26. února 2008, TopSeC ESF MUNI, Brno.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Štrach, Ph.D et Ph.D Autorka: Bc. Michaela Hozdeková, DiS.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2901_typy.reklamy Téma: Typy reklamy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Reklamní agentura. Reklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, tiskové inzeráty a mnoho dalších),
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
SEM VLOŽTE RAZÍTKO. Poznámka: Tato brožura je určená k tisku. Pokud chcete mít jistotu, že je umístění pro tisk správně nastavené, zkuste si ji nejdřív.
Content marketing Hripsime Zohrabyan
Projekt GDA návrh PR podpory etapa: červen – srpen
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Jak na PR (absolutní základ)
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
9. ročník Michaela Hantková
Vítejte na Marketingu.
Informace na dosah ruky
Transkript prezentace:

1 PUBLIC RELATIONS 1 … aneb Vztahy s médii jsou základem dobrého PR – mějte rádi novináře OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ

2 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Proč jsou média důležitá? Prostřednictvím médií se můžete zviditelnit. Novináři dodávají zprávě věrohodnost třetí strany. Novináři vyhledávají příběhy, které přilákají čtenáře. Média ovlivňují veřejné mínění, vaše zákazníky, dodavatele, zaměstnance … Média mohou být na vaší straně (když to umíte) nebo proti vám (když to neumíte) 

3 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Rozdělení médií Denní tisk Ekonomická a odborná média Lifestylové časopisy Rádio Televize On-line publikace (zpravodajské portály)

4 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Témata pro denní tisk Pozice na trhu, vývoj trhu Aktuální události Finanční ukazatele Faktory ovlivňující ekonomickou situaci Vliv podnikání na konečného uživatele Domácí politika

5 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Témata pro ekonomická média Vývoj společnosti Pozice na trhu Významné vnější, ekonomické faktory Vývoj trhu Finanční výsledky

6 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Témata pro odborný tisk Nové trendy v oboru Zprávy z odborných konferencí/seminářů/soutěží Vývoj a použití produktu Významní klienti Obchodní struktura Vývoj trhu v daném odvětví Případové studie Personálie

7 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 On-line publikace Nejrychlejší médium Informace o aktuální informaci Neomezený prostor Krátká životnost článků Nové komunikační kanály – blogy, chaty, diskusní fóra – efektivní oslovení specifických cílových skupin

8 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Budování vztahů s médii 1.Spolehlivost a důvěra -říkejte jen pravdu, -zdůrazněte klíčová tvrzení, -vyhněte se marketingovým frázím. 2. Odbornost -tvrzení podpořte příklady, -zajistěte hodnověrnost třetí strany, -vyjadřujte se pouze k tomu, co ovládáte.

9 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Budování vztahů s médii 3. Zajímavý partner pro rozhovor -mějte připraveny zajímavosti z odvětví, -přinášejte nové myšlenky a názory, -vneste do rozhovoru vlastní otázky. 4. Dlouhodobý vztah -vytvořte přátelské prostředí, -v případě nedostatku informací taktně odmítněte rozhovor, -neobviňujte novináře za jejich témata a otázky.

10 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Co je dobré vědět Důležitý je titulek. Fotografie s informační hodnotou (člověk, známé osobnosti, známé prostředí …) Zprávu do regionálních deníků regionalizovat. Šít informace „na míru“ médiu. „Ješitný“ novinář – jméno, adresa … Média milují konkrétní data, příběhy a špatné zprávy. Poděkovat za otištění zprávy. Nemáš-li co napsat, udělej anketu, výzkum …

11 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Principy dobrých vztahů s médii Poskytujte médiím servis. Založte svou pověst na spolehlivosti. Dodávejte dobré texty – a reprodukovatelné a označené fotografie. Spolupracujte při poskytování materiálu – zajistěte schůzky s důležitými lidmi. Poskytujte ověřitelnost faktů – „na vlastní oči“. Budujte osobní vztahy. Staňte se odborníkem v určité oblasti – „první na mysli“.

12 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Co je dobré vědět o médiích Lidé, kteří je vytváří – jména konkrétních novinářů. Redakční politika a styl – názory a druh událostí, o kterých píše. Četnost vydání - deník, týdeník, … Doba uzávěrky – den a hodina. Regionální náklad. Profil čtenářů – demografická, psychografická data. Metoda distribuce – stánky, předplatné, zdarma do domácnosti … Vytvořte si dobrou databázi médií a pravidelně ji aktualizujte.

13 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková zpráva Jaké otázky si položit při psaní tiskové zprávy? Pro koho píšu? Co chci sdělit? Jaká mám fakta k podpoření zprávy? Bude to vůbec někoho zajímat? Dobrá zpráva jde přímo k jádru věci, fakta jsou uvedena podle důležitosti, je jasná, stručná, výstižná a pravdivá. Zásada pěti „W“: KDO, KDY, KDE, JAK, PROČ ?

14 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková zpráva V prvním odstavci zodpovědět KDO, KDY, KDE, JAK a PROČ. Úvodní odstavec je nejdůležitější, měl by obsahovat hlavní myšlenku. Zaujmout novináře během 5 sekund. Nepoužívejte superlativy a „vatu“. Používejte krátké a jasné argumenty. Tisková zpráva není reklama. Snažte se využít citaci důležité osoby. Doporučený rozsah na jednu stránku, ne více než dvě strany.

15 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková zpráva Titulek by měl vystihovat hlavní sdělení. Zkontrolujte správné načasování. Ověřte si jméno novináře. Posílejte jen dobré fotografie.

16 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Co udělat po napsání zprávy Překontrolujte obsah a opravte chyby. Dejte zprávu odsouhlasit. Všem, které citujete, dejte kopii zprávy. Zašlete kopii zprávy zaměstnancům a na všechny firemní pobočky. Pokud bude uvedeno telefonní číslo, ověřte, zda „spojení funguje“. Pokud je co fotit, zašlete zprávu redaktorovi i fotografovi. Připravte se na zájem médií.

17 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Kdy se něco pokazí … Zpráva se netýká oblastí, kterým se redakce věnuje. Zpráva neobsahuje žádné zajímavosti. Obsah zprávy je nudný. Zpráva je zaměřena na reklamu. Hlavní myšlenka zprávy není v prvním odstavci. Zpráva dorazila pozdě. Zpráva byla určena nesprávné osobě. Novinář se nedovolal pro ověření zprávy. Zpráva používá moc technických výrazů.

18 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková konference Má smysl, když chceme dialog nebo sdělit něco, co nelze vyjádřit písemně. Příprava tiskové konference: -místo -termín a čas -pozvánky -press kity -mediální odezva

19 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Tisková konference Přivítat každého novináře osobně. Přizpůsobit prezentaci publiku. Zaměřit se na hlavní sdělení. Představit účastníky tiskovky. Délka zhruba 20 minut + diskuze. Připravit předem krizové otázky. Poděkovat za účast na tiskovce. Těm, kteří nepřišli, poslat press kit.

20 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Přijměte jako fakt I když uděláte všechno správně, článek nevyjde. I když uděláte všechno správně, článek vyjde jinak, než jste chtěli. I když uděláte všechno správně, článek vyjde v menším rozsahu, jinak a s jiným titulkem. Dobré zprávy jsou často potlačeny špatnými zprávami. Ale stojí zato, pokoušet se o publicitu pořád znovu a znovu. Jednou to určitě vyjde

21 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza Nástroj na měření efektivity press relations. Kdy a kde se zpráva objevila. Zdroj, autor zprávy, kdo byl podnětem – média/firma/agentura. Charakteristika média – náklad, čtenost, důležitost média vzhledem k cílové skupině. Velikost článku, umístění/délka trvání. Vyznění (pozitivní, negativní, neutrální). Další komentáře nebo názory.

22 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza

23 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza

24 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza Analýza trendů – dlouhodobá Vyznění – jaký dojem vyvolá článek u čtenáře? Obsah sdělení – která firemní sdělení obsahuje? Typ článku – sloupek, reportáž, rozsáhlý text … Výraznost zmínek – byla zmíněna firma/výrobek? Citované zdroje – kdo byl citován? Pozice – jak byla prezentována pozice firmy? (vedoucí na trhu, dobrá, špatná …)

25 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Public relations 1 Mediální analýza Ekvivalent inzertní hodnoty - AVE Změřená velikost článku přepočítaná podle ceníku za inzertní plochu. ALE čtenář jinak vnímá reklamní sdělení a jinak redakční sdělení ! Rozdíl v důvěryhodnosti sdělení !!!