Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Advertisements

¨-4-.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_08.
Vyznání.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Spisovatelé dětské literatury
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_732_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_III/2_INOVACE_87_František Hrubín
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Moje vlast, moje bydliště Jaroslav Seifert, Hora Říp VY_32_INOVACE_13
Mámo, řekni 1. Mámo, řekni, co to máš, jakou knížku v rukách máš, černý obal s křížkem v dlaních schováváš. Řekni proč s ní chodíš spát, chci to tajemství.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:28.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Eduard Petiška Český spisovatel.
ICT ČJ 5.ročník Význam slov I.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Jaroslav Seifert ( )
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Prostředky oživující vypravování
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Prostředky oživující vypravování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Jaroslav Seifert.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_45_Jaroslav Seifert
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Spisovatelé dětské literatury
Mámo, řekni 1. Mámo, řekni, co to máš, jakou knížku v rukách máš, černý obal s křížkem v dlaních schováváš. Řekni proč s ní chodíš spát, chci to tajemství.
Vypracovala: Mgr. Hana Krčová
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.09_Slovo_a_věta Datum:
VY_12_INOVACE_Jir_I_10 Jaroslav Seifert
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Druhy rýmů.
Spisovatelé dětské literatury
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní znalosti s novými poznatky Autor: Mgr. Michaela Suchardová

Jaroslav Seifert [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Ukázka z knihy (Maminka): Kytička fialek Kytička fialek Podruhé nesmíš utrácet, Podruhé nesmíš utrácet, prozraď mi, kolikpak stála? prozraď mi, kolikpak stála? A těch pár maminčiných vět A těch pár maminčiných vět znal jsem už téměř nazpaměť. znal jsem už téměř nazpaměť. Šetřila vždycky z mála. Šetřila vždycky z mála. - K holiči radši měl bys jít. - K holiči radši měl bys jít. To znám již, teď možná dodá: To znám již, teď možná dodá: Zítra budeš chtít na sešit, Zítra budeš chtít na sešit, a kde mám na to všechno vzít, a kde mám na to všechno vzít, krejcaru je dnes škoda. krejcaru je dnes škoda. Jen násilím ji vtiskl jsem Jen násilím ji vtiskl jsem ten modrý chomáček jara. ten modrý chomáček jara. Když splácela mi polibkem, Když splácela mi polibkem, zaševelilo jejím rtem: zaševelilo jejím rtem: - Synáčku, už jsem stará. - Synáčku, už jsem stará. Rok co rok se tak zlobila, později míň už sice. Když vázičku si rozbila, dávala kvítka spanilá do sklenky od hořčice. Hodiny bijí za stěnou, děsí mě němota zdiva. Maminka, tvář zastřenou, na lůžku leží; z kolenou nehybně sukně splývá. Zvedám jí ruku. Je v ní chlad, prsty jsou přitisklé k dlani. Kytičku chci ji do nich dát, už naposledy tentokrát. A ještě se mi brání.

Otázky a úkoly k textu:  Jde o epickou báseň nebo lyrickou? Proč?  Kolik slok má báseň?  Kolik má veršů?  Které verše se rýmují?  Je střídání rýmujících se veršů ve všech slokách stejné?  Vysvětli slova: zaševelilo – krejcar  Při jakých příležitostech se dostávají květiny?  Kdy kvete fialka? [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Pavučina Četl jsem verše Vrchlického, když náhle po knize když náhle po knize Pavouk mi leze beze všeho. - Maminko, zab ho, bojím se ho! - Proč? Nosí peníze. A pavoučka jsme nezabili. Kde však byl jaký kout, Kde však byl jaký kout, pavouci síť nám zavěsili. Musili jsme je každou chvíli smetákem odtrhnout. smetákem odtrhnout. Ač od těch dob je nevyháním, jsem věčně bez peněz. Co kdyby – vzdechnu s pousmáním a laskavě se dívám za ním, pavoučku, klidně lez. Až tuhle! Mezi dvěma klasy, když po dešti jsem šel, spatřil jsem síť. To bylo krásy! A tolik stříbra nikdy asi jsem už pak neviděl.

Otázky k textu:  Znáte jiné básně od Jaroslava Seiferta?  Kolik veršů má ukázka?  Které verše se rýmují?  Vytleskej si báseň a urči zda má/nemá rytmus.  Kdo si četl verše Vrchlického? (malý kluk - dospělý muž - stařec) (malý kluk - dospělý muž - stařec)  Podle čeho jsi to určil?  Kde se mezi klasy vzalo stříbro?  Přečti si báseň několikrát potichu.  Zkus ji zarecitovat.

Vyberte knihy, které napsal Jaroslav Seifert Čekání na Vánoce Šel malíř chudě do světa Poštovní holub Maminka Jaro sbohem Chlapec a hvězdy Karkulín je nejlepší Emil neplecha Luisa a Lottka Eldest Bratři Lví srdce Poslední Mohykán Robinson Crusoe Za trnkovým keřem

Použité zdroje:   SEIFERT,J. Maminka. 8.vyd. Praha: Albatros,2008.ISBN: s. 29,68