Karel Hynek Mácha ( – ) Máj

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Hynek Mácha.
Advertisements

Karel Hynek Mácha - Narozen 16.listopadu 1810 v praze.
Kytice Karel jaromír erben.
Čtenářský deník jarkamani.
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Karel Hynek Mácha.
Vytvořila: Kristýna Kořínková
( Praha - † 5./ Litoměřice)
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Karel Hynek Mácha Život a dílo.
Vypracovala: Lucie Hejčová Konzlutant : Mgr. Věra Chlupová
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
1. Přišel na zem konat dílo spásy a lidem bídným s láskou pomáhal,
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Guy de Maupassant
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
1. Tys láska sám, náš Pane! Co bez tvé milosti zde v srdci lidském plane, v tom není stálosti. Ty posvěť, co má býti pro věrnost příslibem, dej nám věrně.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Karel Hynek Mácha - Máj Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL.
Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) MÁJ. Karel Hynek Mácha 1. pol. 19. st. 1. pol. 19. st. romantismus romantismus současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K.
Karel Hynek Mácha „Někdy tři čtyři slova jak uzavřená skříňka chovají celý poklad myšlenek.“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
KAREL HYNEK MÁCHA Mgr. Michal Oblouk
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_16_Literatura 19. století Národní obrození
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Interpretace textu K. H. Máchy - Máj
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Karel Hynek Mácha (16.11.1810 – 6.11.1836) Máj

Krátce o autorovi Karel Hynek Mácha byl český básník a prozaik, představitel českého romantizmu a zakladatel moderní české poezie. Jako romantik miloval přírodu a procházky v ní. Uskutečnil nemálo cest - velice rád chodil pěšky, ostatně nebyl nijak bohatý, takže mu nic jiného mnohdy nezbývalo. Mezi jeho nejdelší cestu patří pouť do Itálie. Jeho osud, jak je známo, nebyl ale zrovna šťastný. Po mnoha odmítnutích a nenaplněných láskách našel konečně tu pravou. Týden před plánovanou svatbou, kdy už byly jistě přípravy v plném proudu, vypukl nedaleko požár. Jako příslušník dobrovolných hasičů se vydal na pomoc. Jistě vyčerpán namáhavým hašením, ještě k tomu ve vedru, se napil vody ze studny. Jak tomu v tehdejší době místy bylo, voda byla znečištěná, Mácha se nakazil a velice brzy podlehl. Jeho pohřeb se ironií osudu konal v den jeho plánované svatby...

Mezi jeho díla patří: Většina autorových děl vyšla až po jeho smrti. Poezie: Budoucí vlasť Těžkomyslnost Máj Próza: Křivoklád Cikáni Pouť krkonošská

máj Postavy: Kompozice a jazyk: Vydalo roku 1936 vydavatelství Československý spisovatel. Literární druh: lyrickoepická báseň Literární žánr: Balada Postavy: Jarmila - poctivá dívka, oddaně čekající na návrat svého milence Vilém - má představovat autora, autor s ním cítí. Žárlivý, pomstychtivý, bouří se proti společenským konvencím a soudu. Hynek - sám autor, zamyšlený a depresivní. Kompozice a jazyk: Báseň se skládá ze 4 zpěvů a 2 intermezz. Objevují se zde mnohé básnické prvky, je použito hlavně básnické prózy a jazyka tehdejší doby. Rýmy jsou střídavé, obkročné a sdružené. Gradace - temná noc, temnější mně nastává; metafora, personifikace - jezero zvučelo tajný bol; metonymie – „Zve k lásky hrám, hrdliččin hlas“.

Děj: V překrásné krajině u jezera čeká Jarmila na svého milého Viléma. Již z dálky vidí bílý člun, a když dorazí ke břehu, zjišťuje (vrhá se dotyčnému kolem krku), že muž z lodi není Vilém. Připlul jeho přítel a Jarmile oznámil, že je Vilém vězněn a zítra bude popraven za vraždu svého otce, jehož zabil, když chránil čest své dívky. Jarmila ze zoufalství skočí ze skály. Vilém ve vězení přemýšlí o svém životě, o tom, co následuje po smrti, i o své lásce Jarmile. Vzpomene si rovněž na svého otce, kterému přičítá k vině, že se sám dal na loupežnictví, když byl před lety vyhozen z domu. V lese dostal přezdívku "Strašný lesů pán". Neuvědomuje si, že přemýšlí nahlas. Uslyší ho stráž, která se pak už nikdy neusměje. Duchové se již připravují na novou společnost a ptají se přírody, co mu dá k pohřbu - rakev, hudbu i závoje. Je den "D" a lidé už spěchají na popravu. Vilém ví, že je to naposledy, co vidí svou zemi. Je mu sťata hlava a tělo v kole polámáno. Do děje nakonec vstupuje sám autor a tento příběh mu vypráví hostinský. Vrátí se sem prvního máje a na popravišti uvidí Vilémovu hlavu - lebku, která vypadá, že pláče.

Citát z knihy: Leč strážný nepohnutě stojí, po tvářích se mu slzy rojí, ve srdci jeho strašný žal.- Dlouho tak stojí přimrazen, až sebrav sílu kvapně vstal, a rychlým krokem spěchá ven. On sice - dokud ještě žil - co slyšel nikdy nezjevil, než navždy bledé jeho líce neusmály se nikdy více. Zdroje: www.wikipedia.org www.cesky-jazyk.cz www.gooogle.cz