ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_745_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Tvarosloví – zájmena Střední odborná škola Otrokovice
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ZÁJMENA Zájmena nahrazují podstatná nebo přídavná jména. Zájmena používáme místo podstatných nebo přídavných jmen. Zájmena používáme za jména, proto to.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN TEN, NÁŠ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Zájmena = pronomina.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zájmena Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
ZÁJMENA (pronomina).
ZÁJMENA Český jazyk 5. ročník ZŠ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_03.
Elektronická učebnice - II
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Druhy zájmen AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 6.,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Druhy zájmen Rozlišujeme zájmena: a) osobní g) záporná
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
83.1 Skloňování zájmen, druhy
Zájmena = pronomina.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMENA JENŽ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Co víme o zájmenech prezentace
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN MŮJ, TVŮJ, SVŮJ, JEJÍ
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN ON, ONA, ONO
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMENA TÝŽ, TENTÝŽ
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Najdi v říkance všechna zájmena ZÁJMENA Co už známe Leze žába do bezu, já tam za ní polezu,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Mluvnické významy zájmen Autor Fulínová.
Z ÁJMENA Bc. K. Matějková. Z ÁJMENA zastupují podstatná jména a přídavná jména mohou na věci ukazovat ohebný slovní druh přesný význam poznáme vždy z.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C57Čj6_ Zájmena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_17
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Digitální učební materiál
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
Zájmena Bc. K. Matějková.
Věta se skládá ze slov Název školy
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁJMENA TEN, NÁŠ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zájmena.
AUTOR: Mgr. Dobroslava Martínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ3_11_Zájmena
Transkript prezentace:

ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk

ZÁJMENA – DRUHY zastupují podstatná a přídavná jména nebo osoby, zvířata, věci a vlastnosti naznačují, odkazují na ně určujeme u nich pád, číslo, rod, vzor a druh druhy: OSOBNÍ – JÁ, TY, ON, ONA, ONO, MY, VY, ONI, ONY, ONA a zvratné SE, SI PŘIVLASTŇOVACÍ – MŮJ, TVŮJ, JEHO, JEJÍ, NÁŠ, VÁŠ, JEJICH a zvratné SVŮJ UKAZOVACÍ – TEN, TENTO, TENHLE, ONEN, TAKOVÝ, TÝŽ, TENTÝŽ, SÁM TÁZACÍ – KDO? CO? JAKÝ? KTERÝ? ČÍ? VZTAŽNÁ – KDO, CO, JAKÝ, KTERÝ, ČÍ, JENŽ NEURČITÁ – tvoří se z tázacích zájmen pomocí předpon ně- , lec- , leda- , kde- , málo- nebo přípon -si, -koli, -koliv + KAŽDÝ, VŠECHEN ZÁPORNÁ – NIKDO NIC, NIJAKÝ, NIČÍ, ŽÁDNÝ VYMEZOVACÍ – TÝŽ, TENTÝŽ, SÁM, KAŽDÝ, VŠECHEN zájmena ČÍ, NĚČÍ, ČÍSI a NIČÍ jsou zároveň i přivlastňovací

SKLOŇOVÁNÍ BEZRODÝCH ZÁJMEN – JÁ, TY, MY, VY, SE pro všechny rody mají stejné tvary JÁ – MĚ/MNE, MNĚ/MI, MĚ/MNE, MNĚ, MNOU TY – TEBE/TĚ, TOBĚ/TI, TEBE/TĚ, TOBĚ, TEBOU SE – nemá 1. pád, SEBE, SOBĚ/SI, SEBE/SE, SOBĚ, SEBOU MY – NÁS, NÁM, NÁS, NÁS, NÁMI VY – VÁS, VÁM, VÁS, VÁS, VÁMI ! Pozor na psaní MĚ/MNĚ : 2. + 4. pád MĚ, 3. + 6. pád MNĚ – Nikdo se mě neptal. Oni mi/mně to nevěří.! ! Pozor na tvary SEBOU/S SEBOU: Kapr sebou házel. Nemám s sebou peníze.!

!Pozor na psaní I/Í – vidím naši kočku/o naší kočce! ZÁJMENNÉ SKLOŇOVÁNÍ RODOVÝCH ZÁJMEN – TEN, NÁŠ, ON, ONA, ONO, JENŽ, VŠECHEN rodová zájmena mají pro každý rod zvláštní tvar TEN NÁŠ – TOHO NAŠEHO, TOMU NAŠEMU, TOHO NAŠEHO/TEN NÁŠ, TOM NAŠEM, TÍM NAŠÍM TA NAŠE – TÉ NAŠÍ, TÉ NAŠÍ, TU NAŠI, TÉ NAŠÍ, TOU NAŠÍ TO NAŠE – TOHO NAŠEHO, TOMU NAŠEMU, TO NAŠE, TOM NAŠEM, TÍM NAŠÍM TI NAŠI/TY NAŠE/TA NAŠE – TĚCH NAŠICH, TĚM NAŠIM, TY NAŠE/TA NAŠE, TĚCH NAŠICH, TĚMI NAŠIMI !Pozor na psaní I/Í – vidím naši kočku/o naší kočce! jako zájmeno NÁŠ se skloňují zájmena: VÁŠ, CO, NĚCO, COSI, NIC, ON, ONA, ONO, JENŽ jako zájmeno TEN se skloňují zájmena: TENTO, TENHLE, ONEN, KDO, NĚKDO, KDOSI, NIKDO

!Pozor na psaní I/Í – za ním/znám ji! ZÁJMENNÉ SKLOŇOVÁNÍ RODOVÝCH ZÁJMEN – TEN, NÁŠ, ON, ONA, ONO, JENŽ, VŠECHEN ON – JEHO/HO/JEJ, JEMU/MU, JEJ/HO/JEHO, NĚM, JÍM ONA – JÍ, JÍ, JI, NÍ, JÍ ONO – JEHO/HO/JEJ, JEMU/MU, HO/JEJ/JE, NĚM, JÍM ONI/ONY/ONA – JICH, JIM, JE, NICH, JIMI po předložkách je na začátku tvarů zájmen ON, ONA, ONO místo J souhláska Ň delší tvary se užívají po předložkách nebo při důrazu, tvar JEJ je možno užít ve všech případech ve 4. pádě zájmena ON je možno užít knižní tvar –Ň, který se připojuje k některým předložkám (naň, proň, zaň) !Pozor na psaní I/Í – za ním/znám ji!

ZÁJMENNÉ SKLOŇOVÁNÍ RODOVÝCH ZÁJMEN – TEN, NÁŠ, ON, ONA, ONO, JENŽ, VŠECHEN JENŽ – JEHOŽ, JEMUŽ, JEHOŽ/JEJŽ, NĚMŽ, JÍMŽ JEŽ – JÍŽ, JÍŽ, JIŽ, NÍŽ, JÍŽ JEŽ – JEHOŽ, JEMUŽ, JEŽ, NĚMŽ, JÍMŽ JIŽ/JEŽ – JICHŽ, JIMŽ, JEŽ, NICHŽ, NIMIŽ kromě tvarů 1. pádu má zájmeno JENŽ tvary shodné s tvary zájmen ON, ONA, ONO + zakončení –Ž, po předložkách je na začátku Ň- VŠECHEN – VŠEHO, VŠEMU, VŠECHEN, VŠEM, VŠÍM VŠECHNA – VŠÍ, VŠÍ, VŠECHNU, VŠÍ, VŠÍ VŠECHNO/VŠE – VŠEHO, VŠEMU, VŠECHNO/VŠE, VŠEM, VŠÍM VŠICHNI/VŠECHNY/VŠECHNA – VŠECH, VŠEM, VŠECHNY/VŠECHNA, VŠECH, VŠEMI

SKLOŇOVÁNÍ RODOVÝCH ZÁJMEN PODLE VZORŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN – MŮJ, TVŮJ, SVŮJ, TÝŽ, TENTÝŽ podle vzoru MLADÝ se skloňují zájmena – MŮJ, TVŮJ, SVŮJ, TAKOVÝ, KTERÝ, JAKÝ, NĚKTERÝ, NĚJAKÝ, NIJAKÝ, ŽÁDNÝ, KAŽDÝ, TÝŽ/TENTÝŽ, SÁM/SAMÝ podle vzoru JARNÍ se skloňují zájmena – JEJÍ, ČÍ, NĚČÍ, ČÍSI, NIČÍ MŮJ – MÉHO, MÉMU, MÉHO/MŮJ, MÉM, MÝM MÁ/MOJE – MÉ/MOJÍ, MÉ/MOJÍ, MOU/MOJI, MÉ/MOJÍ, MOU/MOJÍ MÉ/MOJE – MÉHO, MÉMU, MÉ/MOJE, MÉM, MÝM MÍ-MOJI/MÉ-MOJE/MÁ-MOJE – MÝCH, MÝM, MÉ/MOJE, MÝCH, MÝMI

SKLOŇOVÁNÍ RODOVÝCH ZÁJMEN PODLE VZORŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN – MŮJ, TVŮJ, SVŮJ, TÝŽ, TENTÝŽ TÝŽ/TENTÝŽ – TÉHOŽ, TÉMUŽ, TÉHOŽ/TÝŽ/TENTÝŽ, TÉMŽ/TOMTÉŽ, TÝMŽ/TÍMTÉŽ TÁŽ/TATÁŽ – TÉŽE, TÉŽE, TOUŽ/TUTÉŽ, TÉŽE, TOUŽ/TOUTÉŽ TOTÉŽ – TÉHOŽ, TÉMUŽ, TOTÉŽ, TÉMŽ/TOMTÉŽ, TÝMŽ/TÍMTÉŽ TÍŽ-TITÍŽ/TYTÉŽ/TÁŽ-TATÁŽ – TÝCHŽ, TÝMŽ, TYTÉŽ/TATÁŽ, TÝCHŽ, TÝMIŽ skloňujeme podle vzoru MLADÝ + zakončení –Ž zájmena nesklonná – JEHO, JEJICH (JEHOŽ/JEJICHŽ)