Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární rovnice s parametrem. Kvadratické rovnice s parametrem.
Soustava lineárních rovnic
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Soustava lineárních nerovnic
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vzájemná poloha dvou přímek
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy nerovnic o jedné neznámé
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Řešení rovnic Lineární rovnice
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Název Řešení soustavy rovnic sčítací metodou Předmět, ročník
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav.
Ryze kvadratická rovnice
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Nerovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0118 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice a jejich soustavy
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Soustava lineárních rovnic
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Soustava lineárních nerovnic
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Soustavy lineárních rovnic
27 ROVNICE – POČET ŘEŠENÍ.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Soustava lineárních rovnic o více neznámých I. Rovnice a nerovnice Soustava lineárních rovnic o více neznámých I. VY_32_INOVACE_M1r0113 Mgr. Jakub Němec

Soustava rovnic V minulých lekcích jsme se učili, jak vyřešit rovnici, v níž se nachází jedna neznámá. Známe tedy několik postupů pro rovnice lineární, s neznámou ve jmenovateli, kvadratické a rovnice s neznámou pod odmocninou. V této lekci si ukážeme, jak řešit tzv. soustavu rovnic o více neznámých. Zpravidla budeme počítat se dvěma rovnicemi, z nichž budeme určovat dvě neznámé. Existují dva základní principy, jak lze soustavy řešit – metoda dosazovací a metoda sčítací. Tato lekce se bude věnovat první z nich, tedy dosazovací metodě. Je vhodné připomenout si, že u jednotlivých rovnic soustavy stále platí ekvivalentní úpravy, které jsme si jmenovali a které nám řešení značně zjednoduší.

Užití dosazovací metody při řešení soustavy dvou lineárních rovnic Princip této metody je vcelku jednoduchý. Spočívá ve vyjádření vybrané neznámé a následné dosazení tohoto výrazu do druhé rovnice. Získáme tak jednu lineární rovnici s jednou neznámou, jejíž zjištění by nemělo představovat problém. Při zjištění jedné neznámé by již nemělo činit problém dopočtení druhé neznámé. Stejně jako v případě řešení rovnic s jednou neznámou mohou nastat tři situace – soustava nemá řešení, soustava má jedno řešení nebo má soustava nekonečně mnoho řešení. Těmto situacím se budeme věnovat v následujících cvičeních.

4𝑥+5𝑦−4=13 2𝑦−3=7 4𝑥+5𝑦=17 𝑦=5 4𝑥+5∙5=17 4𝑥+25=17 4𝑥=−8/:4 𝑥=−2 Řešte danou soustavu rovnic a proveďte zkoušku. Nejprve si upravíme rovnice tak, abychom získali v každé rovnici jeden člen s neznámou x, jeden člen s neznámou y a jeden absolutní člen. Tato soustava je velmi jednoduchá, protože ze druhé rovnice nám přímo vyplývá hodnota neznámé y. Tuto hodnotu dosadíme do první rovnice, čímž získáme rovnici s jednou neznámou, kterou snadno vypočteme. Zapíšeme množinu kořenů. Musíme dávat pozor, aby se dodrželo pořadí kořenů! Zkoušku musíme provést pro obě rovnice najednou, aby byla opravdu průkazná. 4𝑥+5𝑦−4=13 2𝑦−3=7 4𝑥+5𝑦=17 𝑦=5 4𝑥+5∙5=17 4𝑥+25=17 4𝑥=−8/:4 𝑥=−2 𝒙,𝒚 = −𝟐;𝟓 𝐿=4∙ −2 +5∙5−4=−8+25−4=13 𝑃=13 𝐿=𝑃 𝐿=2∙5−3=7 𝑃=7

3𝑥+6𝑦+2=8 4𝑥+8𝑦−3=10 3𝑥+6𝑦=6 ⟹𝑥=−2𝑦+2 4𝑥+8𝑦=13 4∙ −2𝑦+2 +8𝑦=13 Řešte danou soustavu rovnic a proveďte zkoušku. Nejprve si upravíme rovnice tak, abychom získali v každé rovnici jeden člen s neznámou x, jeden člen s neznámou y a jeden absolutní člen. Nyní můžeme vyjádřit jednu neznámou z libovolné rovnice. Vhodnější bude vytknout neznámou x z libovolné rovnice (nevznikne nám zlomek ve vyjádřeném výrazu). Dosadíme vyjádřenou neznámou do druhé rovnice. Vypočteme neznámou. Je zřejmé, že soustava nemá řešení, protože „dosazená“ rovnice nemá reálné kořeny. 3𝑥+6𝑦+2=8 4𝑥+8𝑦−3=10 3𝑥+6𝑦=6 ⟹𝑥=−2𝑦+2 4𝑥+8𝑦=13 4∙ −2𝑦+2 +8𝑦=13 −8𝑦+8+8𝑦=13 0𝑦=5 𝑲= ∅

7𝑥−5𝑦−16=−17 6𝑥+2𝑦+10=28 7𝑥−5𝑦=−1 6𝑥+2𝑦=18 ⟹𝑦=−3𝑥+9 𝑦=−3∙2+9 Řešte danou soustavu rovnic a proveďte zkoušku. Nejprve si upravíme rovnice tak, abychom získali v každé rovnici jeden člen s neznámou x, jeden člen s neznámou y a jeden absolutní člen. Nejvhodnější k vyjádření se jeví neznámá y ze druhé rovnice. Dosadíme výraz roven y do první rovnice a vyřešíme ji. Dosadíme hodnotu neznámé x do výrazu, který je roven neznámé y. Zapíšeme množinu kořenů. Provedeme zkoušku. 6𝑥+2𝑦+10=28 7𝑥−5𝑦=−1 6𝑥+2𝑦=18 ⟹𝑦=−3𝑥+9 𝑦=−3∙2+9 7𝑥−5∙ −3𝑥+9 =−1 𝑦=3 7𝑥+15𝑥−45=−1 22𝑥=44/:22 𝑥=2 𝒙,𝒚 = 𝟐;𝟑 𝐿=7∙2−5∙3−16=14−15−16=−17 𝑃=−17 𝐿=𝑃 𝐿=6∙2+2∙3+10=12+6+10=28 𝑃=28

3𝑥−6𝑦=21 ⟹𝑥=2𝑦+7 9𝑥−18𝑦=63 9∙ 2𝑦+7 −18𝑦=63 18𝑦+63−18𝑦=63 0𝑦=0 Řešte danou soustavu rovnic a proveďte zkoušku. Nejvhodnější bude vyjádřit neznámou x z kterékoliv rovnice. Dosadíme do druhé z rovnic a dopočteme hodnotu neznámé y. Zjistili jsme, že rovnice má nekonečně mnoho řešení. Jak je ze soustavy patrné, jedna neznámá je závislá na druhé. Proto při zvoleném čísle za jednu neznámou dojde k výpočtu druhé neznámé. Máme proto dva způsoby, jak zapsat množinu kořenů, tzn. v závislosti na zvoleném x nebo v závislosti na zvoleném y. Při zkoušce dosadíme jednu neznámou a druhou dopočteme. 3𝑥−6𝑦=21 ⟹𝑥=2𝑦+7 9𝑥−18𝑦=63 9∙ 2𝑦+7 −18𝑦=63 18𝑦+63−18𝑦=63 0𝑦=0 𝑲= 𝒙; 𝒙 𝟐 − 𝟕 𝟐 , 𝒙;𝒚 ∈ ℝ 𝟐 𝑲= 𝟐𝒚+𝟕;𝒚 , 𝒙;𝒚 ∈ ℝ 𝟐 𝑍𝑘. 𝑛𝑎𝑝ř. 𝑥,𝑦 =(1;−3) 𝐿=3∙1−6∙ −3 =3+18=21 𝑃=21 𝐿=𝑃 𝐿=9∙1−18∙ −3 =9+54=63 𝑃=63

Úkol závěrem 1) Řešte soustavu rovnic pomocí dosazovací metody a proveďte zkoušku: a) 4𝑥−𝑦=−6 −12𝑥+3𝑦=18 b) 2𝑥−6𝑦+2=14 4𝑥−9𝑦=𝑥+3 c) 3𝑥+2𝑦=𝑥+𝑦+11 −2𝑥−3𝑦=−𝑥−2𝑦−3

Zdroje Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN 987-80-7196-362-2.