Když jde jedna husa za druhou (o reciprocitě a konstrukci jeden-druhý) Martina Otradovcová Ždárek listopad 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MAFIE Základní přehled Pražská Výzkum účastníků vícedenní městské hry
Advertisements

Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
WORKSHOP SOCIO-LOGIK terén A: kavárna
Pravděpodobnost 11  Zásobník úloh  Opakování, procvičení VY_32_INOVACE_21-12.
Lektorky: Andrea Novotná, Kateřina Pintířová Účastníci: Tomáš Karger, Martin Kroupa, Adéla Sanitrová, Zuzana Lechnerová, Miroslav Houška.
Předtím než vám ukážu svou prezentaci o životu ve Vesmíru si uvědomte si, že nejsou vědecky potvrzené žádné informace ! ! ! ! !
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
JO-JO Veronika Hadačová, Libuše Hrušková,
Prezentace o zvířátkách a lidech
Konverzace Máte psa nebo k očku?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Lichoběžník Obsah lichoběžníku.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků
B Ů H
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
… je mnoho zatraceně dobrých důvodů sdílet život raději s číčou než s chlapem... VYMĚŇTE CHLAPA ZA KOČKU! Funny-Powerpoints.de.
Mgr. Michal Oblouk. lexikální záporné slovo obsahuje předponu NE-/NI- záporné slovo popírá význam příslušného kladného slova nebo vyjadřuje jeho opak.
Postavení a význam cestovního ruchu – makroekonomický komentář Ing. Vladimír Pikora, Ph.D. Hlavní ekonom Next Finance.
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Hawa Bah. Kontaktovali jsme neziskovou organizaci Wontanara a vybrali si adoptivn í d í tě - 11letou holčičku Hawu Bah z Guinei. „ Udělej něco dobr é.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr čísel a,b zapisujeme Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Mé záliby a koníčky.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Autor: Mgr. Dana Forýtková
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Agrese a agresivita.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Číslo podstatných jmen
Dělitelnost přirozených čísel
Definiční obor a obor hodnot
Soustava lineárních rovnic
Workshop k akčnímu výzkumu
Čím zaléváte bazalku na parapetu?
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Dělitelnost přirozených čísel
Digitální učební materiál
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Metoda molekulární dynamiky
Autor: Mgr. Eva Kotounová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Děti a rádio Michal Kormaňák Account Director Ipsos Public Affairs
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Když jde jedna husa za druhou (o reciprocitě a konstrukci jeden-druhý) Martina Otradovcová Ždárek listopad 2009

Co to vyjadřuje? a) Jan maže Lenku opalovacím krémem. b) Jan a Lenka se mažou opalovacím krémem. c) Jan a Lenka mažou opalovacím krémem jeden druhého.

Co to vyjadřuje? Jde o lexikální vyjádření reciprocity (zdroj: …) Reciprocita: Reciprocitu definujeme jako vztah mezi dvěma valenčními doplněními (aktanty, popřípadě obligatorními volnými doplněními), která jsou postavena do symetrického vztahu tak, že vztah mezi nimi lze parafrázovat na základě modelu: Jan a Marie se líbali. = Jan líbal Marii a (zároveň) Marie líbala Jana

Skutečně? Tady ještě ano… Jan a Lenka mažou krémem jeden druhého …aniž by se dotkli jeden druhého…

A teď? Přestali jukat jeden na druhého a upřeli oči na Bonyho… …pokřikovali posluchači jeden na druhého. nevíme, jestli byli dva, nebo více (tím pádem i více vztahů, ale my to nevěděli ani předtím, jen na základě pragmatiky!)

Ještě stále to jde zachránit… Ve sněhu jeleni rádi chodí jeden za druhým. Dá se říct, že chodí dva, jeden čumák za ocasem druhého a naopak, ale intuitivně jdou spíš v řadě, tzn. reciprocita žádná?

Ale co s tímhle? Matrjošky jsou panenky, které se vkládají jedna do druhé. tady už to nevymyslíme, nelze vložit něco menšího do většího a pak to větší vložit do menšího, tzn. reciprocita určitě není!

Dvě cesty řešení hledat problém v polysémii slova druhý nechat frázi jako jeden jev a upravit definici reciprocity

Polysémie slova druhý Podle SSČ –1. druhý v pořadí –2. ostatní –3. jiný

Mažou se opalovacím krémem - 1,2 …tiše a radostně k sobě, aniž by se dotkli jeden druhého, téměř plaše. - 1,2 Přestali jukat jeden na druhého a upřeli oči na Bonyho… 1, (2) …pokřikovali posluchači jeden na druhého. – (1), 2. Ve sněhu jeleni rádi chodí jeden za druhým Matrjošky jsou panenky, které se vkládají jedna do druhé. - 3.

což znamená, že pokud bychom povolili vícečetnost vztahů (nemusí se účastnit jen dva), bude nám pro první 4 věty reciprocita sedět bez problémů 5. a 6. věta by reciprocitu nevyjadřovala pozorování: věty, které vyjadřují reciprocitu, mají frázi jeden-druhý v bezpředložkovém tvaru

Změna definice reciprocity způsob, jak nechat spojení jeden-druhý jako jeden jev stará definice reciprocity nám už ale nestačí už věty s vícečetností vztahů nám mohou napovědět něco víc o nutných podmínkách

vztah, kdy více účastníků děje vykonává stejnou činnost a působí jí na někoho jiného a alespoň jedna osoba je účastna aktivní i pasivní role, přičemž „stará“ reciprocita ve dvojici by se ukazovala jako zvláštní případ minimality této rozšířené definice

toto vnímání potvrzeno dotazníkovým výzkumem (celkem dotázáno 25 responedntů ve věku od 18 do 56 let, v dotaznících bude ještě pokračováno) tato nová definice zahrnuje všechny naše případy

Děkuji za pozornost! Prostor pro Vaše dotazy