Doc. PhDr. Eliška Walterová, CSc. Doc. PhDr. Eliška Walterová, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Komunitární program PROGRESS
Výzkumný záměr Kontrolní den prosinec 2006 Vedoucí řešitel projektu: PhDr. Milada Švecová Projekt č.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Jak se učí inovační podnikání
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
katedra pedagogiky PedF UK
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
 systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole  s důrazem na implementaci.
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Příprava Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Jiří Nantl 1
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu
Informační kulturní portál
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Abychom neobjevovali znovu kolo!!! „Východiskem vědeckého studia musí být pečlivé prostudování existující literatury o dané otázce, abychom nezjišťovali.
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Pedagogické disciplíny
Pedagogika jako vědecká disciplína
DSP Speciální pedagogika Marie Vítková
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání
Transkript prezentace:

Doc. PhDr. Eliška Walterová, CSc. Doc. PhDr. Eliška Walterová, CSc. Jakým jazykem hovoří současná pedagogika? Proměny pedagogické terminologie Plenární referát 15. konference ČAPV České Budějovice, 12. září 2007 Doc. PhDr. Eliška Walterová, CSc. Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogická fakulta Univerzita Karlova v Praze telefon: 221 900 530 e-mail: ewa@uvrv.pedf.cuni.cz Konference Asociace děkanů pedagogických fakult, České Budějovice, 29. 3. 2007

Proč je důležité zabývat se jazykem pedagogiky? Má klíčový význam pro rozvoj oboru, je to jedno z podstatných témat metodologického diskurzu, u nás příliš nerozvíjeného (Š. Švec 1999, 2002; J.Skalková 2002 aj.). Vědecký jazyk je formou reflexe způsobů uvažování a přístupů ke zkoumání vzdělávací reality, ovlivněný tradicí, různými modely oboru a paradigmatickými rámci. Jazyk pedagogiky je vizitkou kultury oboru a stupně jeho rozvinutosti, práce s pojmy a termíny je jedním z kritérií kvality vědecké práce.

Funkce jazyka pedagogiky - prostředek prezentace poznatků, výsledků vědecké činnosti (publikace, výzkumné zprávy, referáty) systematického zařazování, zpracování a uchování vědeckých informací (dokumentace, databáze, klíčová slova) kultivace přípravy doktorandů oboru a budoucích učitelů

Funkce jazyka pedagogiky - nástroj komunikace uvnitř oborové komunity s jinými obory zkoumajícími fenomén vzdělávání z různých aspektů se vzdělávací praxí a jejími aktéry (učitelé a další pedagogičtí pracovníci, manažeři, inspektoři,...) se zainteresovanými skupinami veřejnosti (sociální partneři, klienti, zvl. rodiče, zaměstnavatelé, politici a správní sféra,...) s širší veřejností (NGO, církve, odbory, média,...)

Podstatné problémy jazyka a pedagogiky Pojmový systém (vytváří jej základní pojmy, pilíře oboru) v pedagogice nejednoznačné, nevyjasněná jejich struktura edukace – výchova – vzdělávání – výcvik pedagogika – edukologie vyučování – učení – výuka

Příčiny problémů charakter oboru pedagogika (x exaktní vědy /M) kulturně a hodnotově determinovaná proměňuje se pedagogická realita a přístupy k její reflexi různé modely oboru (anglosaský x středoevropský) multiparadigmatičnost (heterogenní rámec, Paulston 2002) pluralita teorií (Bertrand 1998, Prokop 2005 aj.) (proudy, směry, autorské systémy) hlavní zdroj terminologie = přirozený jazyk (není logický systém!) pokusy o vytvoření „logické“ terminologie mohou vést k purismu specifika češtiny (nepevná norma, průniky internacionalismů apod.)

Co ovlivňuje současné proměny jazyka pedagogiky? Proměny vzdělávací reality, zejména v období reforem a velkých transformací vzdělávání (globální fenomén civilizace = změna civilizačního kódu) informační společnost (ICT), transformace vzdělávání, interkulturní výchova, hybridizace kulturní identity, globalizace,… vzrůstající zájem a potřeba vzdělávání ve všech sférách společnosti (knowledge society) celoživotnost vzdělávání (učení): formální, neformální, informální vzdělávání po dobu celého života nová legislativa a dokumenty vzdělávací politiky, nové typy institucí: Bílá kniha, Zelená kniha, akreditace, lyceum, bakalářské studium,... zintenzivňující internacionalizace vzdělávání – instituce, aktéři, programy, standardy, hodnocení

Co ovlivňuje současné proměny jazyka pedagogiky? Proměny oboru (a vědy obecně) citlivější, komplexnější a specializovanější přístupy ke zkoumání vzdělávací reality specializace, nové discipliny: gerontopedagogika, andragogika, primární pedagogika, pedeutologie, školní pedagogika, školní etnografie, profesní vzdělávání,... interdisciplinarita, hraniční obory: školský management, vzdělávací politika, ekonomie vzdělávání, sociologie výchovy,... nové oblasti a témata výzkumů: kultura školy, klima školy, funkční gramotnost, sociální opory, podpůrné struktury, inkluze, exkluze, integrace, e-learning,... rozšiřování výzkumného pole pedagogiky: determinanty – procesy – efekty (kontext) aktéři: žák, student, edukand (?) učitel, pedagogický pracovník, vzdělavatel (?)

Co ovlivňuje současné proměny jazyka pedagogiky? rozšiřování metodologického aparátu, rozvoj metodologie kvalitativní, kvantitativní, interpretační: paradigma, model, indikátor, akční výzkum, peer-review, případová studie, orální historie, biografické příběhy, databáze,... Vlivy: mezinárodní komunikace a spolupráce, rozvoj srovnávací pedagogiky, mezinárodní výzkumné programy politika výzkumů globální aktéři (UNESCO, OECD, MMF, SB, RE, EU,...) ekonomika vzdělávání (lidské zdroje, kulturní kapitál, sociální kapitál, akontabilita,…)

Utváří se globální jazyk pedagogiky (Steiner-Khamsi, Groof, Bray aj.) jako rámec pojmové struktury a nová dimenze jazyka pedagogiky společné koncepty, definice a terminologie (dominance angličtiny) Komplexní pojmy globálního jazyka: edukace, učení, kurikulum, evaluace, funkční gramotnost, klíčové kompetence, spravedlnost, vzdělavatelé, vzdělávací politika (policy), vzdělávací standardy,... Upouští se od jednoznačných, univerzálních, hodnotově anonymních definic pojmů vytvářejí se sémantické sítě (kognitivní věda, informatika), které reflektují různé aspekty, tradice, paradigmatické a teoretické rámce, kulturní kontexty a roviny pojmu. Příklady z české pedagogiky: Janík a kol. (2007) Pedagogical Content Knowledge. Didaktická znalost obsahu. Rabušicová (2002). Gramotnost: Staré téma v novém pohledu. Pol et al. (2005). Kultura školy. Příspěvek k metodologii výzkumů.

Trendy kultivace jazyka pedagogiky Zpřesňování pojmů a exaktnost jejich výkladu je v komplexnosti a srozumitelnosti poskytnout orientaci v pluralitě paradigmat a teorií Výklad pojmů součást monografií, studií, výzkumných zpráv Reflektování konceptů, teoretických rámců, jejich proměny v čase, v závislosti na kontextu a v sítích vztahů, v nichž jsou pojmy generovány. Stanovení terminologické normy ideální cíl nekoresponduje s reálnými podmínkami a dynamickými procesy v oboru výkladové slovníky jsou zpravidla hlavní a frekventovaně využívaný zdroj terminologie

Trendy kultivace jazyka pedagogiky Specifickou roli v kultivaci jazyka pedagogiky plní slovníčky terminologie v dílčích oblastech a tématech, připojené k vědeckým monografiím, studijním a výzkumným zprávám, RVP, nebo vydávané separátně. Terminologickou kulturu a intergenerační přenos mohou ovlivnit publikace typu kompendií a vysokoškolských učebnic, které jsou určeny většímu počtu uživatelů, zejména studentům. Důležitou součástí kultivace jazyka pedagogiky jsou překladové slovníky, jejichž přínos nelze hledat v prostém převodu slov/termínů, nýbrž v překladu významů a různých kulturních kódů, umožňující srozumitelnou mezinárodní a interkulturní komunikaci a srovnatelnost terminologie. Autoritu v české pedagogice získaly zejména slovníky výkladové a překladové; připravuje se encyklopedie.

Glosáře a tezaury Méně jsou využívány glosáře a tezaury. Eurydice: European Glossary on Education Examination, Qualification and Titles (1999) Education and Institutions (2000) Teaching Staff (2001) Management, Monitoring and Support Staff (2005) Decision-making, Advisory, Operational and Regulatory Bodies in Higher Education (2007) Hesla: zachycují aktuální stav. Definice: víceaspektový výklad, kontext, příklady, průřezové odkazy Duální struktura abecední řazení národně specifických termínů summáře + odkazy na webové zdroje informací

Glosáře a tezaury TESE Tezaurus pro vzdělávací systémy v Evropě česká verze 2006 (pouze on-line) http:/www.eurydice.org/portal/page/portal/Eurydice/PubContents?pubid=051CS 17 mikrotezaurů/1378 deskriptorů 1111 nedeskriptorů 378 vysvětlujících poznámek A, Est, Fin, Fr, N (další jazyky budou doplňovány) Výhody: systematické pokrytí, aktualizace, uživatelsky přívětivý Zdroje: EET (1991, 1998); Cedefop, European Schoolnet (ICT), ERIC, UNESCO/IBE (1975, 1996) TESE - postup tvorby: klíčové pojmy -› deskriptory/nedeskriptory frekvence v textech (literatura, tezaury, encyklopedie, národní dokumenty)

TESE: Okruhy, mikrotezaury Obecné pojmy 1. Teorie výchovy a vzdělávání (Termíny vztahující se k výzkumu, vědě a ekonomice vzdělávání) Jednotky a systémy 2. Systémy vzdělávání 3. Vzdělávání osob se SVP 4. Vzdělávací politika a školská správa 5. Financování vzdělávání 6. Školy a výchovně vzdělávací zařízení 7. Obsah výchovy a vzdělávání Procesy 8. Výuka a učení (procesy a metodika) 9. Hodnocení a poradenství 10. Chování a osobnost Činitelé 11. Partneři ve výchově a vzdělávání 12. Evropská unie Nástroje 13. Informace, komunikace, statistiky Kontext 14. Politika, legislativa, veřejná správa 15. Sociální prostředí 16. Ekonomické prostředí 17. Jazyky Zeměpisné názvy, vlastní jména, zdroje informací

Kultivace jazyka české pedagogiky Výzva pro celou oborovou komunitu: systematicky a koordinovaně pečovat o jazyk pedagogiky věnovat zvýšenou pozornost terminologii (odstraňovat dublety, chybějící ekvivalenty k anglickým termínům, precizovat nepřesné výrazy)

Náměty, možné formy, akce založit diskusní fórum (web, rubrika v časopise) vytvořit stálou interdisciplinární skupinu event. metodologický seminář (obdoba terminologické komise MŠSR) zpracovat výzkumný projekt a pokusit se získat grant GAČR (SR: VEGA 1/8004/01) připravit k publikaci teoreticko-metodologickou studii základních pedagogických pojmů a termínů formulovat rámcová pravidla tvorby české pedagogické terminologie jako východisko pro kodifikaci pevnější konsenzuální normy významná role ČAPV

Děkuji za pozornost