DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Český jazyk Tematický okruh Mluvnice Téma Mluvnické kategorie sloves Označení DUMU VY_32_INOVACE_32 Jméno autora Mgr. Marcela Rašková Datum vytvoření 6. září 2013 Anotace Výklad tématu
MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVES
Mluvnické kategorie sloves osoba, číslo, čas, způsob, rod, vid, třída, vzor Některé slovesné tvary nevyjadřují některé slovesné kategorie Které kategorie vyjadřují následující sloves.tvary? INFINITIV PŘECHODNÍK
Osoba tři osoby ve dvou číslech autorský plurál – autor k sobě přičlenuje čtenáře (My zde o povaze jazyka českého krátce promluvíme) plurál majestáticus: My, z boží milosti král český jsme rozhodli… plurál skromnosti: Jsme toho názoru, že ….. Autor nechce zdůrazňovat sám sebe onikání – projev úcty k oslovené osobě či podřízenosti vůči ní: „Pane rado, jsou té dobroty, ustrnou se prosím nade mnou.“ Onkání – k dětem, služebným…, jimž nebylo vhodné tykat: „Vzala si koláč, šel,…“
příčestí minulé + přítomné tvary slov.být (psal, psal jsem) Slovesný čas PRÉZENS, PRÉTERITUM, FUTURUM přítomný: vyjadřuje se jednoduchými tvary určitými (píši, píšeš) minulý: vyjadřuje se složenými tvary: budoucí: tvary přítomnými (napíši) příčestí minulé + přítomné tvary slov.být (psal, psal jsem) budu, budeš… + infinitiv (budu psát) Po-, pů-, na- … + jednoduchý tvar (poteče, půjdu, napíše…)
Slovesný způsob Oznamovací – INDIKATIV - lze ho užít: Ve spojení s intonací naznačující rozkaz, varování, výhružku, pak nahrazuje rozkazovací způsob, v písmu je vykřičník (Jdeme, jdeme! Mlčíš!) Ve spojení s částicí ať – vyjadřuje (ve 3.os.) nepřímý rozkaz (Ať se dostavíš k zápisu! rozkazovací – IMPERATIV - mluvčí rozkazuje, fci rozkazovacího zp.může plnit i infinitiv (Vstát!) Podmiňovací – KONDICIONÁL - vyjadřuje děj možný
KONDICIONÁL vyjadřuje děj, jehož realizace je závislá na splnění určité podmínky, nebo děj jako podmínku můžeme jím vyjádřit i postoj k ději: přání, zdvořilou žádost, rozkaz (Kéž by už byly prázdniny! Otevřel bys okno?) vyjadřuje zdvořilost, skromnost mluvčího (Přišel bys prosím zítra?), ale i jeho nejistotu (že bych se byl mýlil?) POZOR NA PRAVOPIS: KDYBYCHOM, ABYSTE !!! KONDICIONÁL PŘÍTOMNÝ KONDICIONÁL MINULÝ vyjadřuje děj přítomný, budoucí vyjadřuje děj minulý, ale neuskutečněný, či nesplnitelný kdybych splnil, mohl bych kdybych byl (býval) splnil, byl bych (býval) mohl
Slovesný rod AKTIVUM, PASIVUM činný: co činí podmět trpný: vyjadřuje děj, který činí někdo jiný než podmět (byly vyrobeny, vyrábějí se) opisná podoba: příčestí trpné + být, bývat zvratná podoba: se mlátí
Slovesný vid Dokonavý – děj probíhající, neohraničený: zpívám, běží, psal… POMŮCKA: ve futuru lze vložit BUDU Nedokonavý – děj pojatý jako celistvý, ohraničený: zazpívám, přiběhl, napsal,… OBOUVIDOVÁ – vidově nevyhraněná: věnovat, soustředit se, jmenovat
Slovesné třídy 1. TŘÍDA 2. TŘÍDA 3. TŘÍDA 4. TŘÍDA 5. TŘÍDA - e - ne - je - í - á nese bere maže Peče umře tiskne mine začne kryje kupuje prosí trpí sází dělá