Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Firma KEK INA Založena roku 1995: manažeři Kostas a Maria Vlastníci: Svaz malých zpracovatelů kovů a Kostas 3 zaměstnanci (2 ženy, 1 muž) a lektoři Kostas, Maria a 2 organizační pracovníci mají univerzitní vzdělání, většina lektorů má univerzitní vzdělání Vzdělání nezaměstnaných a lidí zaměstnaných v oboru Financování ESF (Evropským sociálním fondem/Ministerstvem práce), projekty ADAPT, firmami
Stresové faktory a vliv stresu Akreditace Krátké doby uzávěrek, konkurence, nejistota týkající se množství projektů a cash flow Potřeba vysoce kvalifikovaného personálu Dva manažeři, nedostatečně definováno, kdo bude dělat co a jaké jsou priority Jeden pracovník opustil společnost, bylo obtížné za něj nalézt náhradu Pracovníci vyčerpaní, nedostatek osobního času U sekretářky se začaly projevovat příznaky deprese
Jaké byly silné a slabé stránky přístupu k řízení firmy a práci?
Navrhněte prosím další způsoby redukce stresu u sekretářky Nitsy.
Je u malých vzdělávacích firem více nebo méně pracovního stresu než u velkých vzdělávacích organizací?
Metodologie hodnocení stresu a implementace (1) Zvládání rizik = hodnocení rizik + redukce rizik Problémy stresu budou řešeny interně. Externí pomoc v případě potřeby. Setkání manažera s personálem Identifikace symptomů pracovního stresu Faktory způsobené obecným podnikatelským prostředím a způsobené organizací práce Externí pomoc Aktivní účast personálu ve Zprávě o hodnocení stresu
Metodologie hodnocení stresu a implementace(2) Problémy, na které si stěžovala většina zaměstnanců: - krátké uzávěrky, velký boj o nezaměstnané posluchače, obtížné plánování cash flow, náročná administrace, potřeba vysoce kvalifikovaných pracovníků, obtíže soustředit se na práci kvůli velkému pohybu účastníků a lektorů v kancelářích - dlouhá pracovní doba, pokyny přicházející od dvou osob, zmatek v týmové práci
Hodnocení rizik – identifikujte, prosím, stres spojený s vnitřním a vnějším pracovním prostředím u vybraných skupin zaměstnanců/ jednotlivých zaměstnanců.
Co byste navrhovali pro redukci stresu?
Co je cílem průzkumu pro hodnocení rizik?
Prevenční a intervenční techniky (1) 2 setkání pro nastavení Akčního plánu pro prevenci stresu Identifikace kroků, které mají být podniknuty vlastníky (strategická, okamžitá opatření) vlastníky (strategická, okamžitá opatření) zaměstnanci a manažery osobně (personální rozvoj a změny) zaměstnanci a manažery osobně (personální rozvoj a změny)
Prevenční a intervenční techniky (2) Cíl porad – zvládnutí krizového řízení 6 klíčových rozhodnutí: interní uzávěrky před těmi oficiálními interní uzávěrky před těmi oficiálními Interní vzdělávání pracovníků pro zvýšení kvalifikace Interní vzdělávání pracovníků pro zvýšení kvalifikace pronajmutí dalších kancelářských prostor pronajmutí dalších kancelářských prostor administrace, zodpovědnost jedné osoby administrace, zodpovědnost jedné osoby rozdělení zodpovědnosti za projekty rozdělení zodpovědnosti za projekty rozdělení zodpovědností mezi 2 manažery rozdělení zodpovědností mezi 2 manažery Nitsa jmenována manažerkou vzdělávacího centra Nitsa jmenována manažerkou vzdělávacího centra navýšení kapitálu firmy navýšení kapitálu firmy Neustálé zpětné vazby a každoroční porady týkající se rozhodnutí, co je třeba zlepšit
Která opatření považujete za strategická?
K čemu je dobrý popis každé pracovní pozice (profesiogram)?
Hodnocení procesu zvládání rizik a intervencí (1) Zpětná vazba od zaměstnanců pokles absencí a stížností zaměstnanců pokles absencí a stížností zaměstnanců zvýšení produktivity a uspokojení z práce zvýšení produktivity a uspokojení z práce Zpětná vazba od manažerů lepší kontrola a řízení, více osobního času a méně únavy lepší kontrola a řízení, více osobního času a méně únavy
Hodnocení procesu zvládání rizik a intervencí (2) dvakrát ročně sebehodnocení a plán osobního rozvoje objektivní bonusový systém odměňování pozitivní vliv na zdraví každoroční hodnocení systému zvládání rizik
Jak lze použitá opatření hodnotit?
Jaká je výhoda systému odměňování pracovníků na základě efektivnosti firmy a rozvoje zaměstnanců pro vedení společnosti a pracovníky?
Jaké jsou výhody a nevýhody spolupráce vzdělávací firmy s externím odborníkem na řízení firem?