Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Protahování a protlačování I.
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ BROUŠENÍ V. Ing. Iveta Mičíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Elektrické měření II. ročník Měření výkonu DC, AC 1f Vypracoval: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Strojírenská technologie Název programu: Plasty VIII. – Zpevňování Vypracoval: Ing. Vladislav Zelinka Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ SOUSTRUŽENÍ IV. Ing. Iveta Mičíková
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ V. Ing. Iveta Mičíková
Výukový program: Strojírenská technologie Název programu: Svařování paprskem Vypracoval: Ing. Josef Martinák st. Projekt Anglicky v odborných předmětech,
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ III. Ing. Iveta Mičíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ I. Ing. Iveta Mičíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ IV. Ing. Iveta Mičíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Strojírenství Strojírenská technologie Technické materiály (ST 9)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Strojírenská technologie Název programu: Plasty (I.-X.) Vypracoval: Ing. Vladislav Zelinka Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Osmičková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ BROUŠENÍ I. Ing. Iveta Mičíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ SOUSTRUŽENÍ I. Ing. Iveta Mičíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Strojírenství Technologie Svařování (ST29)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ SOUSTRUŽENÍ II. Ing. Iveta Mičíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace byla vytvořena
Strojírenství Strojírenská technologie Teorie obrábění (ST 49)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ II. Ing. Iveta Mičíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Strojírenství Název programu: Řezání laserem Vypracoval: Ing. Josef martinák st. Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Strojírenství Strojírenská technologie
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
NÁSTROJE PRO TVÁŘENÍ PLASTŮ OB21-OP-STROJ-TE-MAR-U
TECHNOLOGIE VÝROBY FOREM PRO TLAKOVÉ LITÍ KOVŮ OB21-OP-STROJ-TE-MAR-U
TECHNOLOGIE VÝROBY FOREM PRO ZPRACOVÁNÍ PLASTŮ OB21-OP-STROJ-TE-MAR-U
MODELY A JÁDRA OB21-OP-STROJ-TE-MAR-U MODELY A JÁDRA OB21-OP-STROJ-TE-MAR-U
Transkript prezentace:

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 Anglicky v odborných předmětech "Support of teaching technical subjects in English“ Výukový program: Strojírenská technologie Název programu: Plasty X. - Nástroje Vypracoval: Ing. Vladislav Zelinka Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Strojírenská TECHNOLOGIE Plasty Nástroje X.

Stručně: Nástrojem pro zpracování plastů je nejčastěji forma Stručně: Nástrojem pro zpracování plastů je nejčastěji forma. Forma bývá rozdělená na dvě části, když tvar a průběh dělicí roviny je velmi důležitý. Odvzdušnění forem musí být v dělicí rovině, aby se otvory nezanesly ztuhlým plastem. Vyhřívání či ochlazování formy je automatizováno a vyplývá vždy z velikosti formy a výlisku. Formy jsou snad nejdražší nástroje a proto je třeba o ně náležitě pečovat.

Co je to forma? Forma je nástroj s dutinou ve tvaru negativu hotového výrobku. Dutina musí být mírně zvětšena, aby se mohl výrobek při chladnutí smrštit na správné rozměry. Všechny vnitřní činné plochy formy musí být nanejvýš kolmé (do 90°) k rovině mezi půlkami formy. Lepší je ale, když větší hloubky mají přiměřený sklon, zejména u jader je nutný úkos, aby šly vytáhnout z otvorů. Všechny vnitřní ostré rohy formy, kolem kterých proudí horký plast, musí mít optimální rádiusy, aby bylo proudění plynulé. Vnější tvar a rozměry formy jsou typizovány a respektují vnitřní prostory strojů - lisů.

Výrobní přesnost: Všechny díly, které mají těsnit před proniknutím horkého plastu, musí být slícovány s přiměřenou pečlivostí a s optimální vůlí. Lícování se týká zejména vyhazovačů a jader, které by se velmi rychle zadřely v otvorech a způsobily by nefunkčnost formy. Dělicí rovina formy je rozsáhlá a proto zejména těsně u obrysu výlisku musí lícovat velmi těsně bez vůle. Čím má být výlisek větší a objemnější, tím větší a těžší je i forma.

Materiál formy na plasty Materiál formy na plasty. S ohledem na nízkou teplotu tvářeného plastu postačí použít na formu běžné kovy, ale lepší jsou takové oceli, které se dají povrchově trvale upravit podle požadavků na výlisek a nepodléhají tolik oxidaci. Zejména pro vstřikování plexiskla je dobré užití houževnatých ocelí, jejichž povrch se dá velmi dobře vyleštit. Některé vnější díly formy mohou být z nerezavějící oceli, velké a málo namáhané části mohou být z lehkého duralu.

Shrnutí: Forma je nejběžnějším nástrojem pro zpracování plastů Shrnutí: Forma je nejběžnějším nástrojem pro zpracování plastů. Forma bývá rozdělená na dvě části, když tvar a průběh dělicí roviny je velmi důležitý. Odvzdušnění forem musí být v dělicí rovině, aby se otvory nezanesly plastem. Vyhřívání či ochlazování formy je automatizováno a odpovídá vždy velikosti formy a výlisku. Formy jsou snad nejdražší nástroje a proto je třeba o ně náležitě pečovat.

AKTIVITA pro žáky I.: Rozhodněte a vyberte nejsprávnější řešení problému: 1.) Forma má celkovou hmotnost kolem 60 kg, na horní straně jsou vnitřní závity pro upínací oka. Užijete k manipulaci jeřábu? ANO / NE / NELZE SNADNO URČIT 2.) Je třeba vyměnit jedno opotřebované jednoduché posuvné jádro uvnitř formy. Máme k dispozici totožné nové, ale nevíme z jaké oceli je vyrobené. Prověříme kvalitu oceli? ANO / NE / NELZE SNADNO URČIT

AKTIVITA pro žáky II.: Rozhodněte a vyberte nejsprávnější řešení problému: 3.) Výrobek má mít strukturovaný a matný povrch. Zvětšíme úkosy ve formě? ANO / NE / NELZE SNADNO URČIT 4.) Výlisek bude mít velmi hladký – až zrcadlový - povrch. Vyleštíme dutinu formy? ANO / NE / NELZE SNADNO URČIT

Slovníček č. 10 : forma odvzdušnění dělicí rovina těsnost formy vyhřívací těleso chladicí kanálky vodicí kolíky vyhazovač leštění povrchu slícování

Použitá literatura * Wikipedie – internetová encyklopedie (cs.wikipedia.org) * Technická Univerzita Liberec (www.ksp.tul.cz) * ENGEL CZ s.r.o. (www.engelglobal.com) * Dillinger, J. a kol. Moderní strojírenství pro školu a praxi. Praha: EUROPA SOBOTÁLES, 2007. ISBN 978-80-86706-19-1. * Mužík, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: EUROLEX BOHEMIA, 2000. ISBN 80-7361-269-7. * Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, ESF 2007 – 2013. * Dostupné na: http://www.msmt.cz/eu/provadeci-dokument- k-op-vzdelavani-pro-konkurenceschopnost