Testování v LTEA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Zakladatel: Viktor E. Frankl (1905 – 1997)
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Hodnotová orientace svobodné generace
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vymezení a funkce volného času
Existenciální analýza
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
a jeho využití u klientů po CMP
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Zkušenosti s využitím ESK
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Možnosti vizualizace výuky
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Práce se vzpomínkami seniorů
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Humanistické a existenciální teorie v SP
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
Psychologie osobnosti
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Psychologické aspekty zdraví
Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“,
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
KONFERENCE OD ANALÝZ KE KOORDINACI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V DĚČÍNĚ ING. RENÁTA GREŠÍKOVÁ Kvalita služeb a potřeby člověka.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Metody psychologie.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
teorie oboru ošetřovatelství
Vymezení a funkce volného času
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Temperament, charakter, motivace
Psychoterapie a náboženství
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Transkript prezentace:

Testování v LTEA

Logotest – E. Lukasová Logotest hodnotí smysl života jako přítomné prožívání smyslu. 1986, 1000 osob na vídeňských ulicích bylo osloveno s otázkou: „Mohla(a) byste mi říci, zda je něco pro vás osobně tak hodnotné, abyste mohl (a) říci, že to dává Vašemu životu smysl?“

Logotest – E. Lukasová 515 osob – kladně, podle odpovědí rozlišeno 9 skupin – 9 položek 1. části textu: *vlastní blaho (majetek, prospěch, příjemný život), *sebeuskutečnění (získávání identity, úcty, úspěchu), *rodiny,* povolání, *společenství, *zájmu, *zážitku, *služby přesvědčení a *životní strasti (zápas s nemocí, sebeuchování, smíření)

Logotest – E. Lukasová Druhá část testu zjišťuje existenciální frustraci (Lukasová zde vychází z účinků existenciální frustrace z „blíže neurčené literatury“. Jedná se o agresi, regresi, přehnanou kompenzaci, útěk, racionální zvládání, neuróza, deprese. Třetí část líčí tři osudy, přičemž je předem dáno, že nejlepší naplnění smyslu má ten, kdo se dokázal přizpůsobit..

Logotest – E. Lukasová Výsledky ukázaly, že spíše než „úspěch v životě“ viděli „smysl“ lidé zdraví (3/4 naplnění smyslu, ¼ existencionální prázdnota). To odpovídá V. Franklovi, který tvrdí, že naplnění smyslu není paralelou úspěchu v životě. (noodynamická míra zdravého člověka 2/3 úspěchu, ¾ naplnění smyslu) S mírou naplnění smyslu klesá počet frustrace a zlepšuje se psychohygiena

Logotest E. Lukasové Naplnění smyslu Neúspěch Úspěch Zoufalství

Purpose in life – PIL Crumbaugha a Maholicka (1964, 1981) Zjišťuje „existenciální prázdnotu“ – ta nastává tehdy, když člověk nemůže v životě najít takový smysl a účel, který dává jeho životu prožitek jedinečné identity“. Test má 20 položek, o jejich operacionalizovaném původu autoři neinformují. Měří postoj ke smyslu: 11 položek zkoumá náladu, 3 položky zjišťující cíle člověka. Standardizace provedena na 1000 osobách. Výsledky nezávisí na věku, pohlaví, postavení, zdraví – stálá korelace s depresí. Podle Dycka test kopíruje test depresi.

Purpose in life – PIL Crumbaugha a Maholicka (1964, 1981) PIL rozlišuje mezi zdravými a nemocnými lidmi. Nejvyšší hodnoty vykazovaly úspěšní podnikatelé a zaměstnanci. Univerzitní studenti naopak průměrných hodnot. Je zajímavé, že schizofreničtí pacienti mají výrazně lepší výsledky než neurotičtí. PIL tedy postihuje aktivní, citově vyrovnaný, cílevědomý, pozitivně zaměřený životní styl, hodnotami jsou iniciativa, úspěšnost a připravenost na smrt jsou testovány jako smysluplné Stejně jako Logotest je založen na na apriorní definici smyslu..

ESK – A. Längle Jedná se o sebeposuzovací dotazník Test měří kompetenci osoby zacházet se sebou a se světem neboli schopnost člověka k existenci – uplatňovat se jako sub-jekt. Člověk má být sám sebou ve své opravdovosti a jedinečnosti. Měří vnitřní otevřenost člověka vůči sobě a světu. Skore testu ukazuje rozvinutí jednotlivých schopností v životě a potenci do budoucna. To i v případě, je-li duchovně nebo duševně nemocen.

ESK – A. Längle Nejde o subjektivní a aktuální prožívání smyslu, ale o schopnosti: zda člověk dokáže vnímat úkoly, zda se jimi cítí osloven, zda se pro ně umí rozhodnout a zasadit se o ně. Test je abstraktnější a poněkud obtížnější. Metoda uchopení smyslu vychází z praktických zkušeností Längleho s pacienty + důkladné rozpracování Franklova konceptu + operacionalizace pojmů.

ESK – A. Längle Účel testu – metoda zkoumání smyslu nezávisle na teoretickém přístupu příspěvek k teoretické rozpravě o existenciální analýze a logoterapii jako metoda výzkumu v nozoologii a psychopatologii nezávisle na teoretickém přístupu Smysl je chápán jako „možnost na pozadí skutečnosti.“ Nozologie – nauka o třídění nemocí

ESK – A. Längle Skutečnostní povaha smyslu – dannosti reálného života (psycho- fyziologicko-duševně-duchovní) a možnosti – neuskutečněné, ale reálné způsoby jednání - sebeodstup Výhled do budoucna, volnost, tvořivost, prostor,. Ponechávají člověku svobodu Podle Frankla „smysl bytí naplňujeme – své bytí naplňujeme smyslem, vždy tím, že uskutečňujeme hodnoty“ - tedy „metodou uchopení smyslu“ je cit pro hodnotu, emocionalita Frankl: „Být člověkem znamená odpovídat na otázky života, žít s nejistotou“, logoterapii přisuzuje vlastnost – odpovědnost  

ESK – A. Längle K existenciálnímu smyslu patří vedle kognitivních a emočních pochodů také uskutečnění toho, co člověk zamýšlí. Cenou, kterou přitom při naplnění smyslu vsází, je on sám – odměnou je naplněné bytí

ESK – A. Längle Smysluplné, správné, příjemné Příjemné Nepříjemné Smysluprázdné, nesprávné, zlé ---------------- Dynamika je odlišná, co je na duševní úrovni příjemné, nemusí být na duchovní rovině smysluplné a už vůbec ne etické!

Metoda uchopení smyslu podle Längleho Krok v jednání Psychická funkce Existenciální výkon 1. Vnímání skutečnosti Poznání – získání informace Sebeodstup (SO) 2. Vycítění hodnoty Cítění – blízkost, vcítění se Sebepřesah (SP) 3. Volba činu Rozhodování – postoj, odhodlanost k jednání, vstup do děje vlastním bytím Svoboda (SV) 4. Vykonání smyslu Uskutečňování – existence, smysl, vydání se Odpovědnost (OD)

Být člověkem znamená žít s nejistotou Žít znamená odpovídat na otázky života