1/1 fungování tržní ekonomiky (12 hodin)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín ČESKÁ REPUBLIKA – KVARTÉR, MALOOBCHOD.
1 Makroekonomie Ing. Vojtěch Jindra.
EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
Peníze a cena Milena Tichá
Základní pojmy v ekonomice
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Základní ekonomické systémy
EKONOMIE JAKO PŘEDMĚT EKONOMIE
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Anotace Žák se seznámí s úvodem do ČR …. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje obecné poznatky o ČR Speciální vzdělávací.
1/3 fungování tržní ekonomiky
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
3/1 SPECIFIKA EKONOMIKY LH (18 HODIN) EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
E.
1/2 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
1/4 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Autor: Mgr. Helena Nováková
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cvičení - Úvod do studia ekonomické teorie
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Makroekonomie a hospodářská politika
5 Normování výrobního procesu cvičení
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Ekonomie, trh Uč. Str Ekonomie Ekonomie je věda, která zkoumá podstatu a fungování hospodářských vztahů.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Makroekonomie.
Základní ekonomické pojmy
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
Seminář 1. Předmět ekonomie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hospodářský mechanismus
VY_32_INOVACE_08/3/3 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Test z ekonomiky Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_703 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Vývoj ekonomického myšlení.
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Základní ekonomické systémy. K čemu slouží? Aby lidé přežili, musí spojit své síly a efektivně využívat dostupné zdroje Ekonomický systém se stále mění.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomika životního prostředí
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Makroekonomie a hospodářská politika
Obchod, trh Základy hospodaření.
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

1/1 fungování tržní ekonomiky (12 hodin) EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ 1/1 fungování tržní ekonomiky (12 hodin)

1.1 Ekonomie a ekonomika 1.1.1 Základní ekonomické pojmy EKONOMIE – je věda zabývající se společenskou realitou zvanou ekonomika EKONOMIKA – představuje systém, ve kterém se uskutečňuje hospodářský proces MAKROEKONOMIE – zkoumá ekonomiku jako celek MIKROEKONOMIE – zkoumá chování jednotlivých ekonomických subjektů 1

Lesní výrobu lze charakterizovat: je zbožní výrobou 1.1.2 Les a ekonomika LH Lesní výrobu lze charakterizovat: je zbožní výrobou vztahy mezi subjekty jsou tržními vztahy výsledky produkce lesa lze vyjadřovat v naturálních jednotkách (ha, ks, m3) či penězi Les vnímáme jako jev: přírodní – lesní ekosystémy ekonomický – když se stane objektem přivlastňování společenský – multifunkční využití lesa

Základní ekonomické otázky: co a kolik se bude vyrábět 1.1.3 Ekonomické systémy Základní ekonomické otázky: co a kolik se bude vyrábět jak se to bude vyrábět, z jakých zdrojů pro koho se bude vyrábět, jak se bude produkce rozdělovat

Ekonomické systémy Zvykový systém – rozhoduje panovník, období feudalismu, rozvoj řemesel, cechy, výhoda i nevýhoda je v osobnosti panovníka Příkazový systém – stát bez výjimky rozhoduje, co jak a pro koho se bude vyrábět 2 3

Ekonomické systémy Tržní systém – o základních ekonomických otázkách rozhoduje trh a jeho zákony Smíšený systém – stát si „hlídá“ věci, které mohou narušit vztah rodina x firma 4 5

Peníze jsou specifický druh zboží. Funkce peněz: prostředek směny uchovatel hodnot míra hodnot Druhy peněz: zbožové kovové papírové v bezhotovostní podobě Inflace – definujeme jako růst celkové cenové hladiny v ekonomice. 6 7 8

Rozvoj ekonomie v 19. století 1.1.5 Vznik a vývoj ekonomie Ekonomická teorie je věda o tom, jak lidé vyrábějí a spotřebovávají věci Aristoteles (384 – 322 př. n. l. ) „oikos“ – dům, společenství, hospodářství a „nomos“ – zvyk, správa, zákon. „Oikonomia“ – hospodárnost, úspornost Rozvoj ekonomie v 19. století 60. léta 20. století - Ota Šik – krátké oživení ekonomiky ČR 80. léta 20. století – Gorbačov – politické a ekonomické změny v Sovětském svazu 90. léta 20. století – privatizace, restituce 9 10 11

Klasická škola – princip „neviditelné ruky trhu“ Teoretické školy Merkantilismus – ekonomický směr 16. a 17. stol. Orientuje se na obchod a peníze jako zdroj bohatství. Klasická škola – princip „neviditelné ruky trhu“ Utopický socialismus a marxismus –teorie nadhodnoty, kterou si neprávem přivlastňují vykořisťovatelé Keynesiánství – od 30. let 20. století. Zdůrazňuje potřebu aktivního působení státu na straně poptávky, snižování nezaměstnanosti a mírnění dopadů krizí. Monetarismus – od 50. let 20. století. Odmítá státní zásahy do ekonomiky a klade důraz na samoregulační funkce peněz. Environmentální ekonomie – od 50. let 20. století. Hledá ekonomické optimum kvality životního prostředí. Vychází z předpokladu, že životní prostředí plní ve vztahu k ekonomice 4 základní funkce: poskytuje přírodní zdroje slouží jako uložiště odpadů a emisí je zdrojem životního prostoru je podmínkou a zdrojem života

1.1.6 Metody zkoumání ekonomie A) Obecné metody Pozorování Analýza Syntéza Indukce Dedukce Komparace B) Speciální metody 12 13 14

Vysvětli rozdíl mezi mikro a makroekonomií! 1.1 Otázky k opakování Vysvětli rozdíl mezi mikro a makroekonomií! Popiš les jako jev ekonomický! Vyjmenuj 3 základní ekonomické otázky! Uveď příklad tržního systému! Kolik nominálních hodnot rozlišujeme u českých bankovek? Popiš pojem inflace! Z jakého předpokladu vychází environmentální ekonomie? Čím se zabývá analýza? Jaké jsou podmínky pro metodu komparaci? Jakou nominální hodnotu má mince v kapitole 1.1.1?

Seznam obrázků Obr. 1 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/1_EURO_RE-15.jpeg 3.9.2012 Obr. 2 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Karel_IV.jpg/450px-Karel_IV.jpg 3.9.2012 Obr. 3 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/KoreachildrenWPC.jpg 3.9.2012 Obr. 4 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/The_Physical_Illusion.Gif 3.9.2012 Obr. 5 http://www.slshranice.cz/aktuality/fotogalerie/12up2bpila/images/12up2bpila_04_jpg.jpg 3.9.2012 Obr. 6 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Gold-275146.jpg 6.9.2012 Obr. 7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Thos.-Sekford-OBV-800.jpg/619px-Thos.-Sekford-OBV-800.jpg 6.9.2012 Obr. 8 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Euro_banknotes.png 6.9.2012 Obr. 9 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Aristoteles.png/439px-Aristoteles.png 6.9.2012 Obr. 10 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/db/RIAN_archive_699860_Massive_riots_in_Dushanbe_in_February_1990.jpg/414px-RIAN_archive_699860_Massive_riots_in_Dushanbe_in_February_1990.jpg 6.9.2012 Obr. 11 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Msteticka_ruina.jpg 6.9.2012 Obr. 12 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/Edit_4x_rifle_scope.jpg/671px-Edit_4x_rifle_scope.jpg 6.9.2012 Obr. 13 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/SWOT_cs.svg/360px-SWOT_cs.svg.png 6.9.2012 Obr. 14 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Davide-Golias.jpg 6.9.2012